Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2309
Hei,

jeg har en venninne som har havnet i en uheldig situasjon.

Hun har levert inn en godkjent/ikke godkjent oppgave på høyskolen som er svært lik en annen venninnes oppgave. Det var ikke tillatt å samarbeide under utarbeidelsen av oppgavene. Bakgrunnen for at hun var såpass "inspirert" av venninnens besvarelse var at hun ikke hadde tid og kapasitet til å få ferdigstilt oppgaven som følge av en personlig årsak.

Spørsmålet mitt er dermed: Hvilke konsekvenser står hun ovenfor dersom dette blir oppdaget, og hvor sannsynlig er det at det blir oppdaget? Vil dette bli ansett som fusk etter eksamensreglementet og kunne føre til utestengelse fra høyere studier?

Merk at dette er en oppgave som er obligatorisk å levere for å få gå opp til eksamen.

Tusen takk for alle svar.
Juks er juks, uavhengig av personlige årsaker, og de fleste høyskoler og universiteter har mulighet for utsettelse av oppgaver. Eller så kan man starte på oppgaver tidlig slik at man slipper en slik situasjon i det hele tatt.

Jeg antar de fleste undervisningssteder opptrer med samme reglement, og ifølge NTNU er dette helt klart juks.
Besvarelse som helt eller delvis er utarbeidet av en annen person.
Vis hele sitatet...
Dersom hun blir tatt gjelder denne og denne, som TLDR sier: skolen vil ta opp saken og enten nekte henne eksamen eller utestenge henne fra hele skolen i inntil et år.
Skjedde med meg en gang på ingeniørhøyskolen. Det ble oppdaget og jeg måtte gjøre oppgaven på nytt. Rakk heldigvis fristen for eksamen. Fikk beskjed om at neste gang ble det utvisning. Uff uff. Dette var ca 30 år siden. Rutiner kan ha endret seg, og forskjellige skoler har vel forskjellige rutiner også.
De er som regel strengest når det kommer til eksamen, og obligatoriske innleveringer man ikke består kan man som regel få lov til å revidere slik at besvarelsen er god nok. Men er foreleseren kjip så kan det jo bli ytterligere konsekvenser, men personlig tviler jeg litt på at det blir utestengelse fra høyere utdanning i en tidsbegrenset periode. Dette går nok fint, men hun burde innstille seg på å måtte gjøre oppgaven på nytt. Men av min erfaring, er dette i et fag med veldig mange studenter påmeldt, så er sjansene bedre for at dette ikke blir oppdaget. Hadde et fag med 200 andre, og da fortalte foreleseren at han bare ville ta stikkprøver på rundt 30% av studentene og resten ville få godkjent uansett besvarelse.
Anonym bruker
"Snill Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva om det er matte det er snakk om? Blir det sett på som fusk om noen andre hjelper deg/veileder deg til å svare på oppgavene? Du vil jo ha lik besvarelse, fordi du skriver som han viser deg, altså på hans måte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva om det er matte det er snakk om? Blir det sett på som fusk om noen andre hjelper deg/veileder deg til å svare på oppgavene? Du vil jo ha lik besvarelse, fordi du skriver som han viser deg, altså på hans måte.
Vis hele sitatet...
Matematikk er ofte ikke bare formler og utregning. Det inneholder også mye tekst i mange sammenhenger. Selv om utregningen vil være den samme, vil ikke alle som svarer riktig ha lik presentasjon og framstilling.
En jeg studerte med var litt for snill med medstudenter og lot to andre få en kopi av oppgaven hans. De redigerte altfor lite av den og alle tre ble tatt. Det endte med at alle 3 fikk "ikke godkjent" og dermed ikke kunne gå opp til eksamen. De kunne ta faget opp igjen ved neste mulighet, så det ble ingen videre konsekvenser umiddelbart, men dersom de samme ble involvert i noe slikt igjen ville konsekvensene bli større.

De to som leverte kopier påsto at de hadde jobbet sammen om oppgaven, derfor ble det konsekvenser for alle tre. Veldig urettferdig overfor han som skrev oppgaven, han hadde fått fortsette i faget dersom de to hadde innrømt at de kopierte fra han. Håper "venninna" di er rettferdig nok til å innrømme at hun kopierte fra noen andre dersom det blir oppdaget, og ikke drar med seg hun andre ned.
Anonym bruker
"Hatsk Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjør det/ikke gjør det. Du kan bli tatt/du kan slippe unna med det.
Jeg personlig liker å ikke ta snarveier i livet.