Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3022
... forhåpentligvis
2 0
Er en 18 år gammel gutt som lurer litt på de fysiske kravene for å bli vaktgardist. Er innkalt til HMKG, og per dags dato i ganske grei form. Greier dog ikke en eneste pull up, og ligger i hardtrening for å ihvertfall greie en repetisjon før rekrutten. Spørsmålet mitt er da; hvor krise er det om jeg møter opp på Terningmoen og ikke greier pull-ups? Vil jeg bli kjørt såpass hardt de etterfølgende månedene at pull-upsene kommer av seg selv? Motivasjonen står det ikke
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke jeg har sett en eneste gardist som ser trent ut, de ser superslanke ut og som regel 1.80+ Men vet ikke da.. Angående trening for pullups så ville jeg begynt med horisontale dra-øvelser i maskin og pushups.. annen hver dag/gang. Kommer deg fort i form for pull-ups da
Det eneste kravet som er listet er høyde: 167 cm.

https://forsvaret.no/karriere/forste...r/haren/garden
Sitat av Gardist Vis innlegg
per dags dato i ganske grei form. Greier dog ikke en eneste pull up.
Vis hele sitatet...
Stusser litt over det utsagnet her. Hvordan kan en person som ikke klarer en eneste pull up se på seg selv som en i "ganske grei form"?
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er for tiden i Garden, og det korte svaret er at det virkelig ikke er krise å ikke klare en pull-up før man kommer inn. Gjorde ikke det sjæl, og det har gått helt fint. Det å være i god fysisk form gjør åpenbart hverdagen mer behagelig og givende, særlig om du kunne tenke deg f.eks. å bli satt opp på tyngre våpensystemer. Dersom du ikke er all verdens trent fra før, vil opplegget i Garden definitivt gi deg gode resultater, men anbefaler selvfølgelig å komme i så god form som mulig før du komme inn, og å prioritere å få trent regelmessig mens du er på Terningmoen. Personlig fikk jeg mye større forbedring på 3000-meter enn på styrketestene av tjenesten, så å trene styrke mens man er inne er å anbefale. Før du kommer inn bør du trene begge deler. Finnes massevis av treningsopplegg man kan følge, eksempelvis kan du følge Forsvaret sitt: https://forsvaret.no/tjeneste/trening

Lykke til
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Stusser litt over det utsagnet her. Hvordan kan en person som ikke klarer en eneste pull up se på seg selv som en i "ganske grei form"?
Vis hele sitatet...
Go form og sterk er 2 forskjellige ting. Kanskje TS er litt svak og har tung benbygning f.eks?
Sitat av Alge Vis innlegg
Go form og sterk er 2 forskjellige ting. Kanskje TS er litt svak og har tung benbygning f.eks?
Vis hele sitatet...
Men er det virkelig det? God form har enten med utholdenhet eller styrke å gjøre, oftest begge. En simpel pull-up er ekstremt lite, de aller fleste som er i noen-lunde "form" klarer minimum en.

Å være i god "form" ser ut til å være ensbetydende med "jeg er ikke ekstremt overvektig" nå om dagen.

Forøvrig har de fleste jeg har møtt som har vært i Garden vært utrente, og heller aldri ført en aktiv livvstil.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
En simpel pull-up er ekstremt lite
Vis hele sitatet...

Dette er ikke sant. Greien med pull-ups er at for å bli flink i pull-ups må du trene pull-ups.

Du kan dermed løpe 5km hver dag, kunne ta 50 push-ups og være i "Ganske grei form" uten å kunne ta en eneste pull-up. Dette er fordi pull-ups ikke bare krever styrke i muskelgrupper man sjeldent bruker, men den trenger eksplosiv styrke i disse musklene, som egentlig kun oppnås nettopp gjennom pull-ups. (Og noen andre sammensatte eksplosive styrkeøvelser)

Kan også legge til at vekt har ekstremt mye å si, om man veier 100kg er det veldig mye å løfte i en bevegelse kroppen ikke er vant med å gjøre.
Sist endret av En deling; 1. september 2017 kl. 23:40.
... forhåpentligvis
Trådstarter
2 0
Takk for godt svar anon, kjente jeg så litt lysere på tjenesten nå som jeg vet det er andre som har greid det samme!

NehmZ, fikk 7(av 9) på løpetesten på sesjon og er godt innafor diverse krav når det gjelder push-ups og sit-ups. Flere av de muskelgruppene som pull-ups aktiverer er muskler som jeg aldri har fokusert på (da særlig ryggen), og jeg sliter derfor per dags dato med øvelsen. Finnes utrolig godt trente som også sliter med øvelsen, fordi den er svært annerledes i forhold til andre styrkeøvelser. Bare å gjøre et søk etter "pull-ups" på hvilket som helst treningsforum for å bekrefte dette.