Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5203
Leser stadig om folk som ligger i 120km/t++ i 80-soner og får førerkortet beslaglagt.

Men hva skjer idèt politimannen beslaglegger førerkortet? Hvordan kommer folk seg hjem? Hva hvis man ikke har råd til buss etc?
Hvis man blir stoppet langs E6 og er på vei fra Alta til Oslo f.eks.



Er det noen som setter seg i bilen og venter til politiet drar fra stedet, slik at man kan fortsette kjøringen? Eller vil politiet kreve at bilen blir tauet vekk elns? Er sikkert nok av folk her på forumet som har erfaring med å miste førerkortet, så del gjerne deres erfaringer!
Sist endret av Molekyl; 29. mai 2017 kl. 01:16.
Anonym bruker
"Ergerlig Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg mistet førerkortet måtte jeg bli med på stasjonen for blodprøver. Politimannen parkerte bilen min på en parkeringsplass like ved. Fikk beskjed om at jeg måtte ordne noen selv til å flytte på bilen. Kjente ingen i byen med førerkort og hadde ikke råd til å få den tauet. Så ingen andre valg enn å kjøre hjem bilen selv.
Jeg kjørte under fartsgrensen når jeg mistet lappen. Uansett de tok den fra meg. Så ble det avhør i politibilen. Skulle aldri avgitt forklaring. Ikke gjør det noen gang. Det ødelegger bare for deg selv.

Etter det fikk jeg to kompiser til å komme å kjøre meg å bilen hjem.

Vet om mange som bare har kjørt etter politiet er dratt. Er også i noen tilfeller mulig med midlertidig kjørerett, men usikker på om de operer med slikt nå.
Sist endret av iColdman; 29. mai 2017 kl. 02:49.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av iColdman Vis innlegg
Jeg kjørte under fartsgrensen når jeg mistet lappen. Uansett de tok den fra meg. Så ble det avhør i politibilen. Skulle aldri avgitt forklaring. Ikke gjør det noen gang. Det ødelegger bare for deg selv.

Etter det fikk jeg to kompiser til å komme å kjøre meg å bilen hjem.

Vet om mange som bare har kjørt etter politiet er dratt. Er også i noen tilfeller mulig med midlertidig kjørerett, men usikker på om de operer med slikt nå.
Vis hele sitatet...
Man mister ikke lappen for å kjøre under fartsgrensen?
^ Men gjerne av andre årsaker, muligens?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Men hva skjer idèt politimannen beslaglegger førerkortet? Hvordan kommer folk seg hjem? Hva hvis man ikke har råd til buss etc?
Hvis man blir stoppet langs E6 og er på vei fra Alta til Oslo f.eks.
Vis hele sitatet...
Om det er for fart e.l. så kan ein få midlertidig køyretillatelse, gyldig for heimturen.
Faren min (som var politi) fortalte om en han måtte frata førerkortet. En fyr som hadde tråkket litt hardt på pedalen. Han hadde nemlig dårlig tid til å rekke Pink Floyd konsert i Oslo. Dette var visstnok en veldig stor happening, og fyren fikk tillatelse til å kjøre til konserten og hjem - i mot at han sendte et postkort etter konserten. Dette var ti mil fra Oslo.

Tror det har veldig med politibetjenteten som stopper deg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om det er for fart e.l. så kan ein få midlertidig køyretillatelse, gyldig for heimturen.
Vis hele sitatet...
Då eg mista lappen ca 2 timar frå destinasjonen fekk eg tillatelse til å kjøre heim. Det er nok noko politiet kan bestemme sjølv. Eg hadde ein god tone osv og så sa betjenten at sia eg var så grei å ha med å gjere, sku eg få kjøre heim Dette var for fart som du seier.
Alle de gangene førerkortet mitt har blitt midlertidig inndratt har de også tatt nøklene til bilen, nøklene måtte hentes på stasjonen av noen som kunne fremvise førerkort. Men man har jo reservenøkkel så...
Kommer nok veldig an på hvilket politimenneske en møter. En venninne av meg ble tatt i gjennomsnittmåling i 60 sonen. Hun var da 1-2 timer hjemmeifra og fikk tillatelse til å kjøre hjem etter at de formelle var gjort.
Sist endret av Bruntogblandet; 29. mai 2017 kl. 17:39.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mista lappen lappen 1km fra hjemmet mitt. De sa jeg fikk lov å kjøre hjem, men da de skulle kjøre tok jeg en snap av dem der de sikkert såg meg i speilet. Da kom de bort og sa "først var vi snille med deg, men så tar du bilde av oss, nå får du ikke kjøre hjem alikevel". Gikk ut av bilen og sukka i grøfta 10 min før jeg kjørte hjem for å sove fordi jeg hadde feber og kom hjem tidlig fra jobb.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Man mister ikke lappen for å kjøre under fartsgrensen?
Vis hele sitatet...
Om det er uaktsomt så kan man gjøre det jo. Politiet mente jeg burde holdt enda lavere fart i den situasjonen.
Beslaglagt for mistanke om kjøring i rus, jeg ble satt baki en politibil, mens en annen kar i uniform kjørte bilen min til politistasjon(med min tillatelse, ellers hadde den blitt henta av viking=dyrt).
Etter dem fikk surra seg ferdig med blodprøver, pisseprøver å avhør, så fikk jeg penger til bussen hjem, beskjed om at jeg måtte ha med meg noen med gyldig førerkort for å få henta ut nøklene igjen. Gjorde det dagen etter, han fikk nøklene, ga dem til meg, jeg satt meg i bilen å kjørte hjem.
Bare å nekte førerkortbeslag, da har de 3 uker på seg, hvis beslaget av førerkort ikke har blitt godkjent av jurist innen da, kan du bare hente det igjen. Gjorde jeg, hørte aldri noe mer, detta er vel 4 år sia :P
Ble stoppet ca 900 km hjemmefra og fikk både bil og førekort beslaglagt. Fikk rekvisisjon på togbilett av politiet å kunne selv bestemme hvor jeg ville dra.

Forstod det slik at de helst så at jeg dro så langt som mulig....
satt på med en kompis en gang og han ble snittmålt til 146 elns i 90 en på motorveien og han fikk kjøre meg hjem før han så kjørte hjem selv, har nokk veldig med hvilke politifolk du treffer på samt hvilken tone du har :P