Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207548
Heisann.

Altibox-ruteren våres står oppe i stuen. Og går videre ned i kjelleren ved en CAT-6 kabel til en CAT-6 Kontakt / RJ 45 Kontakt.
Jeg vil gjerne ha en ruter nede i kjelleren slik at det blir bedre WiFi-signal i tillegg til at vi har flere utganger til å ut i fra.

Det jeg lurer på er hvilken ruter må jeg ha nede i kjelleren, må jeg kjøpe en lik ruter eller er det mulig å bare kjøpe en forsterker nede?

Altibox ruter i stuen (Hvit): ZyXEL Communications Corporation - FMG3542-D10A
Sitat av nemisladkiv Vis innlegg
Takker så meget!

SFP fra fiberworks bestillt!
Vis hele sitatet...
Blir spennende å høre resultatet

Sitat av jaf33l Vis innlegg
Heisann.

Altibox-ruteren våres står oppe i stuen. Og går videre ned i kjelleren ved en CAT-6 kabel til en CAT-6 Kontakt / RJ 45 Kontakt.
Jeg vil gjerne ha en ruter nede i kjelleren slik at det blir bedre WiFi-signal i tillegg til at vi har flere utganger til å ut i fra.

Det jeg lurer på er hvilken ruter må jeg ha nede i kjelleren, må jeg kjøpe en lik ruter eller er det mulig å bare kjøpe en forsterker nede?

Altibox ruter i stuen (Hvit): ZyXEL Communications Corporation - FMG3542-D10A
Vis hele sitatet...
Når du sier du ønsker en ruter til nede i kjelleren, mener du da et trådløst akkesspunkt?

Selv bruker jeg Ubiquiti akkesspunkt til trådløst, men hvis du ønsker noe som er lett å sette opp har vell Altibox noe som heter Altibox WiFi Pluss eller noe i den duren? men jeg er noe usikker på om denne overfører signaler via nettverkskabel eller bare er et mesh akkesspunkt.
Sist endret av sindrehaø; 19. oktober 2017 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av traceroute Vis innlegg
Nå er jeg skikkelig frustrert. Brukte hele helgen til å prøve å konfigurere opp min nyinnkjøpte ccr1009-7g. Prøvde å følge ATG sin guide, men ser at jeg ikke får det helt lik ham. Noen som har noen tips til hva jeg gjør feil, legger ved en export av
traceroute
Vis hele sitatet...
Hei, såvidt jeg kan se så har ikke produktet du har kjøpt switching mulighet.

Du må da kline noe slikt i forkant som kan kjøre VLAN tagging: https://mikrotik.com/product/RB260GS

Sitat av nemisladkiv Vis innlegg
I steden for å grave igjennom alle 36 sidene her, tenkte jeg å bare spørre.

og vurderer å benytte meg av Ubiquiti UniFi AP AC Pro, som AP, samt med deres cloud key, så slipper jeg å sette opp noen ekstra server i førsteomgang. Har noen andre erfaringer med disse ap'ene? er det andre alternativer som bør velges?
Vis hele sitatet...
Kjørte selv AC Pro tidligere, kjører AC-HD nå med Cloud Key, begge har fungert uten problemer og kan virkelig anbefales

Husk at du også får remote management med cloud key.

Ser at ATG skriver at den skal kunne kjøre switching, så det er meget mulig det er noe jeg ikke har fått med meg.
Sist endret av teknisse; 19. oktober 2017 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ny dekoder. Orginalt oppsett med FMG.
Stoppet på 80% på TMS...
Reboot av FMG, så virket alt.
Hvis noen har en Zyxel ZyWALL 110 eller lignende og vil ha den nye tuneren (Huawei) m/internett til å fungere, så har jeg lagt ut mal på oppsett med screenshots her: https://reinertsen.net/Documents/Altibox/
En del av informasjonen er hentet fra forumet her og dokumentet inneholder link tilbake hit. Oppsettet er basert på info i artikkelen til atg.
Hei Folkens, nå trenger jeg litt hjelp av noen smarte nettverkshoder.
Jeg kjøpte en CCR1009-7G-1C-1S+ for å erstatte FMG sentralen. Den har siden jeg fikk den, bare skapt frustrasjon og hodebry. Har prøvd å konfigurere etter å ha lest på forum her og andre steder på nettet. Andre her på forum har også vært behjelpelige. Men jeg får rett og slett dette ikke til. Vedlegger konfig så kanskje der er noen som kan se noen åpenbare feil:

# oct/17/2017 21:21:03 by RouterOS 6.41rc44
# software id = SPF2-EDPZ
#
# model = CCR1009-7G-1C-1S+
# serial number = 7AF107156DD0
/interface bridge
add admin-mac=Altibox FMG Mac auto-mac=no fast-forward=no name=IPTV-Bridge
add admin-mac=EE:xx:xx:xx:xx:xx auto-mac=no comment=defconf name=bridge1
/interface ethernet
set [ find default-name=combo1 ] mac-address=Altibox FMG Mac
/ip neighbor discovery
set combo1 discover=no
/interface vlan
add comment=IPTV interface=combo1 name=vlan101 vlan-id=101
add comment=Internet interface=combo1 name=vlan102 vlan-id=102
/interface list
add comment=defconf name=WAN
add comment=defconf name=LAN
/interface wireless security-profiles
set [ find default=yes ] supplicant-identity=RouterOS
/ip pool
add name=default-dhcp ranges=192.168.88.10-192.168.88.254
/ip dhcp-server
add address-pool=default-dhcp disabled=no interface=bridge1 name=defconf
/interface bridge port
add bridge=bridge1 comment=defconf interface=ether2
add bridge=bridge1 comment=defconf interface=ether3
add bridge=bridge1 comment=defconf interface=sfp-sfpplus1
add bridge=IPTV-Bridge hw=no interface=vlan101
/interface list member
add comment=defconf interface=bridge1 list=LAN
add comment=defconf interface=combo1 list=WAN
/ip address
add address=192.168.88.1/24 comment=defconf interface=bridge1 network=192.168.88.0
/ip dhcp-client
add comment=Internett dhcp-options=hostname,clientid disabled=no interface=vlan102
add add-default-route=no comment=IPTV dhcp-options=clientid,hostname disabled=no interface=IPTV-Bridge
/ip dhcp-server network
add address=192.168.88.0/24 comment=defconf gateway=192.168.88.1
/ip dns
set allow-remote-requests=yes
/ip dns static
add address=192.168.88.1 name=router.lan
/ip firewall filter
add action=accept chain=input protocol=udp
add action=accept chain=input protocol=igmp
add action=accept chain=forward protocol=udp
add action=accept chain=input comment="defconf: accept ICMP" protocol=icmp
add action=accept chain=input comment="defconf: accept established,related,untracked" connection-state=established,related,untracked
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept in ipsec policy" ipsec-policy=in,ipsec
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept out ipsec policy" ipsec-policy=out,ipsec
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept established,related, untracked" connection-state=established,related,untracked
add action=drop chain=input comment="defconf: drop invalid" connection-state=invalid
add action=drop chain=input comment="defconf: drop all not coming from LAN" in-interface=vlan102 in-interface-list=!LAN
add action=fasttrack-connection chain=forward comment="defconf: fasttrack" connection-state=established,related disabled=yes
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop invalid" connection-state=invalid
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop all from WAN not DSTNATed" connection-nat-state=!dstnat connection-state=new in-interface=vlan102 in-interface-list=WAN
add action=drop chain=input dst-port=53 in-interface=vlan102 protocol=udp
/ip firewall mangle
add action=mark-routing chain=prerouting dst-address=172.21.0.0/16 new-routing-mark=IPTV-Mark passthrough=yes src-address=0.0.0.0/0
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=vlan102 to-addresses=0.0.0.0
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=IPTV-Bridge
/ip route
add distance=1 gateway=10.16x.xx.xx routing-mark=IPTV-Mark
/ip route rule
add routing-mark=IPTV-Mark table=IPTV-Mark
/routing igmp-proxy
set quick-leave=yes
/routing igmp-proxy interface
add alternative-subnets=0.0.0.0/0 interface=IPTV-Bridge upstream=yes
add interface=bridge1
/system clock
set time-zone-name=Europe/Oslo
/system identity
set name=RouterOS
/tool mac-server
set allowed-interface-list=LAN
/tool mac-server mac-winbox
set allowed-interface-list=LAN
Hei igjen @traceroute

Det jeg skrev tidligere var uinformert tull, brukte ganske mange timer på setup i går og fikk min CCR1016-12G til å fungere utmerket.

Såvidt jeg kan se så mangler du

Kode

/interface bridge set bridge1 igmp-snooping=yes
En annen ting er att 6.40.4 hadde en bug hvor dette ikke fungerte i multicast pakken, så jeg måtte over på 6.41rc47
Takk skal du ha, tester med en gang
traceroute

@teknisse, hjalp ikke så mye får feilmeldingen


@teknisse, hjalp ikke så veldig mye. Får feilmeldingen



traceroute

@teknisse, hjalp ikke så veldig mye. Får feilmeldingen



traceroute
Sist endret av traceroute; 20. oktober 2017 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor langt kommer du før du får den feilen, kan du evnt spørre kundeservice hva den betyr?
Kunderservice vil vel ikke gi support så lenge jeg har tatt bort hele FMGén.Startet opp med den da virket det, fikk provisjonert dekoderen. Skal teste litt mer i morgen

traceroute
Må som regel bare lyve litt så går det fint

Fikk bare NRK på dekoder nr 2, viste seg jo selvsagt at den hadde de glemt å legge inn i systemet, så leste opp MAC fra den, og lovet at alt var koblet rett i "hjemmesentralen"

Forresten, kan vell være en ide å bare 1; Wipe alt, starte fra scratch og 2; Hive inn nyeste rc, er selv på 6.41rc47, hadde som sagt problemer på 6.40.4
Hei, og takk for en interessant tråd!

Jeg prøver selv å få opp LEDE med siste Altibox-TV (Huoghei Q22..). Jeg ser det er flere som har fått det til her, men jeg sliter litt. Er det noen som har en guide tilpasset denne plattformen? Jeg er spesielt interessert i hvordan dere tagger VLANs og setter opp igmpproxy-config.

//tintinz
@teknisse, det jeg roter med tror jeg er de to forskjellige mac adressene. Har kontrollen på alitbox macen, men i config ser det slik ut

add admin-mac=Altibox FMG Mac auto-mac=no fast-forward=no name=IPTV-Bridge
add admin-mac=EE:xx:xx:xx:xx:xx auto-mac=no comment=defconf name=bridge1
/interface ethernet
set [ find default-name=combo1 ] mac-address=Altibox FMG Mac

For det første, hvor finner jeg bridge1 mac'en, er det mac til en combo1 porten?
Tror det er her jeg roter, når jeg starter på scratch har jeg nemlig ingen bridge definert
traceroute
@teknisse, det jeg roter med tror jeg er de to forskjellige mac adressene. Har kontrollen på alitbox macen, men i config ser det slik ut

add admin-mac=Altibox FMG Mac auto-mac=no fast-forward=no name=IPTV-Bridge
add admin-mac=EE:xx:xx:xx:xx:xx auto-mac=no comment=defconf name=bridge1
/interface ethernet
set [ find default-name=combo1 ] mac-address=Altibox FMG Mac

For det første, hvor finner jeg bridge1 mac'en, er det mac til en combo1 porten?
Tror det er her jeg roter, når jeg starter på scratch har jeg nemlig ingen bridge definert
traceroute
Sitat av brunerune Vis innlegg
Jeg har en AC66U router i dag som jeg har som hjemmesentral da jeg droppet Zyxel. Så media converter går rett i denne. Er gira på en AC5300 router, vil denne kunne gjøre samme oppgaven? Mtp tv inn i en av portene osv, likt som på AC66U?

Er det nok så samme oppsett i grensesnittet til routeren?
Vis hele sitatet...
Samme greia på den, ja. http://demoui.asus.com
@traceroute litt usikker på hva du prøver å gjøre med den linja, såvidt jeg kan se fra guiden linket tidligere og hva jeg selv har gjort, så skal du bare sette MAC 2 steder,

1; /interface ethernet set [ find default-name=ether1 ] macaddress=HJEMMESENTRAL/FMG-MAC (eller bare paste FMG mac i "quick set")
2; /interface bridge
add admin-mac=HJEMMESENTRAL/FMG-MAC auto-mac=no fast-forward=no name=IPTV-Bridge
@traceroute Sjekk om du har noe som heter "Fasttrack" øverst i Firewall reglene dine. Jeg måtte disable den regelen for å få noe som helst til å fungere skikkelig.
En liten oppdatering til dere, da har jeg klart å få alle nrk kanalene, men andre kanaler og portal funker ikke.

traceroute
En liten oppdatering til dere, da har jeg klart å få alle nrk kanalene, men andre kanaler og portal funker ikke.

traceroute
@traceroute

Hvilken firmware er du på?

Har du mer enn 1 dekoder?

Har du sjekket at IGMP-snooping kommandoen blir kjørt?
Firmware : routeros-tile-6.41rc47
Nei, foreløpig bare en dekoder
Ser følgende feil i loggen, vet ikke helt hvilken betydning det har:

Litt usikker på hvordan jeg kan sjekke om igmp snooping blir kjørt?

traceroute
Hva skjer når du kjører /interface bridge set bridge1 igmp-snooping=yes ?
Oppdatering:
Da har jeg fått tv til å funke, viste seg at jeg hadde mikset gw til iptv vlanet. Tror jeg trenger briller:-). Nå gjenstår resten er det noen som har sett på å sette opp egne van i trunker til andre swicther rundt i huset og til en lelilghet som jeg har?
Oppdatering:
Da har jeg fått tv til å funke, viste seg at jeg hadde mikset gw til iptv vlanet. Tror jeg trenger briller:-). Nå gjenstår resten er det noen som har sett på å sette opp egne van i trunker til andre swicther rundt i huset og til en lelilghet som jeg har?

Skulle selvfølgelig være vlan i trunker. Før jeg gikk over til mikrotik hadde jeg vlan 1 for management av switcher, vlan 2 for alle komponenter og vlan 5 for for gjeste access. Dette ble delt ut av ap.

Skulle selvfølgelig være vlan i trunker. Før jeg gikk over til mikrotik hadde jeg vlan 1 for management av switcher, vlan 2 for alle komponenter og vlan 5 for for gjeste access. Dette ble delt ut av ap.
Sist endret av traceroute; 22. oktober 2017 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har satt opp med TPlink fiberkonverter og AC66U router for ett par år siden.. og det har fungert helt flawless!
En dag her så gikk sikringa på kursen tv'en står på.

Da fikk jeg ikke igang igjen tv'en gitt... Den nekta og laste opp TV-portalen selv om jeg prøvde alt mulig.

Måtte til slutt sette i FMG boksen.. da lasta den opp TV-portalen og alt var i gang.
Så satte jeg i min fiberkonverter og asus'en.. og da var alt fint igjen.


Men altså, med min løsning med tplink og asus router, så får jeg ikke lastet opp TV-porta, der jeg kan leie filmer osv.. usikker på om det noen gang har fungert etter at jeg byttet til asus router..(bruker det sjelden)... det står ganske lenge og prøver og laste så får jeg opp at den er utilgjengelig.
Med FMG boks så kommer den opp som den skal.

Er det noe galt med oppsettet mitt ?
Hjalp en kompis å sette opp ny switch idag, mikrotik RB3011, men fikk ikke internett til å fungere..
Trenger tips her, har sett gjennom flere ganger på oppsettet men finner ingen feil.

Kjører siste firmware, RC47
Han hadde nyeste type hjemmesentral, med fiberen rett i den, ingen mediaconverter.
Fiberen går nå rett i sfpmodul på mikrotik routeren.

Fulgte guiden til atg, eneste at jeg benyttet da sfp1 istedenfor ether1..

Får ipadresse på vlan102 og IPTV-bridge og pinger nettsiden fra routeren.

På datamaskinene får jeg ikke internett.
Får ip og dns tildelt.
Kjører jeg en ping til feks vg får jeg opp ip-adressen, men ingen svar.

Noen som har noen som helst peiling på hva som kan være galt?
Har vurdert å nedgradere firmware, men ser nå at andre har brukt denne med suksess.

Det virker som det er ok til routeren, men feil ut mot lokalnettet for min del..

Svært takknemlig for svar, da hjemmesentralen måtte inn i racket igjen i kveld..
Hjalp en kompis å sette opp ny switch idag, mikrotik RB3011, men fikk ikke internett til å fungere..
Trenger tips her, har sett gjennom flere ganger på oppsettet men finner ingen feil.

Kjører siste firmware, RC47
Han hadde nyeste type hjemmesentral, med fiberen rett i den, ingen mediaconverter.
Fiberen går nå rett i sfpmodul på mikrotik routeren.

Fulgte guiden til atg, eneste at jeg benyttet da sfp1 istedenfor ether1..

Får ipadresse på vlan102 og IPTV-bridge og pinger nettsiden fra routeren.

På datamaskinene får jeg ikke internett.
Får ip og dns tildelt.
Kjører jeg en ping til feks vg får jeg opp ip-adressen, men ingen svar.

Noen som har noen som helst peiling på hva som kan være galt?
Har vurdert å nedgradere firmware, men ser nå at andre har brukt denne med suksess.

Det virker som det er ok til routeren, men feil ut mot lokalnettet for min del..

Svært takknemlig for svar, da hjemmesentralen måtte inn i racket igjen i kveld..
Du har kjørt en "quick set" el. først sånn at du har en "local bridge" standard er vell at den heter bridge eller bridge1?

Har du satt opp DHCP server og IP ranges, samt gitt routeren en lokal IP som stemmer med dem?
Du har kjørt en "quick set" el. først sånn at du har en "local bridge" standard er vell at den heter bridge eller bridge1?

Har du satt opp DHCP server og IP ranges, samt gitt routeren en lokal IP som stemmer med dem?
Det har jeg.. Maskina får ip, gateway og dns tildelt.
Det som er så rart at det virker som om maskina har tilkobling, (får opp ip til vg når jeg pinger),
men har allikevel ikke tilgang til internett.
Det har jeg.. Maskina får ip, gateway og dns tildelt.
Det som er så rart at det virker som om maskina har tilkobling, (får opp ip til vg når jeg pinger),
men har allikevel ikke tilgang til internett.
Sitat av sindrehaø Vis innlegg
Blir spennende å høre resultatet
Vis hele sitatet...

da viser det seg at SFP, er på plass, cisco er på plass og brannmur (fortigate 100d) på plass.

Tenker jeg riktig når jeg da tar SFP med fiber inn i cisco, ruter all trafikk til la oss si port 48, tar port 48 til WAN i fortigaten, og derfra en trunk ned til cisco'en igjen? Slik at trafikken kjøres gjennom fortigaten før den når maskiner?
Sist endret av nemisladkiv; 24. oktober 2017 kl. 12:51.
Sitat av badacid Vis innlegg
Det har jeg.. Maskina får ip, gateway og dns tildelt.
Det som er så rart at det virker som om maskina har tilkobling, (får opp ip til vg når jeg pinger),
men har allikevel ikke tilgang til internett.
Vis hele sitatet...
Sjekk at du har aktivert nat på routeren ?
Ja satt opp masquerade mot iptv bridge og en mot vlan102.

Han abonerer ikke på tv løsningen idag, men skal ha denne senere.
Kanskje det tuller her? At jeg må sette opp mot kun vlan102 inntil han vestiller tv?
Sitat av badacid Vis innlegg
Ja satt opp masquerade mot iptv bridge og en mot vlan102.

Han abonerer ikke på tv løsningen idag, men skal ha denne senere.
Kanskje det tuller her? At jeg må sette opp mot kun vlan102 inntil han vestiller tv?
Vis hele sitatet...
Får du ipadresse på vlan101 når du ikke har tv? Jeg vil tro det er dumt å route subnet via tv-vlanet når en ikke har tv produktet.
Ja får IP.. Men tror jeg går for å deaktivere NAT på iptv-bridge kanskje? og kun beholde den på vlan102 inntil videre.
Så får han bare aktivere når han får tv..

Ville bare ha alt klart, derfor tok vi alt nå..
Sitat av badacid Vis innlegg
Det har jeg.. Maskina får ip, gateway og dns tildelt.
Det som er så rart at det virker som om maskina har tilkobling, (får opp ip til vg når jeg pinger),
men har allikevel ikke tilgang til internett.
Vis hele sitatet...

hva får du som ip/dns/gw på lanet?

Sitat av badacid Vis innlegg
Ja får IP.. Men tror jeg går for å deaktivere NAT på iptv-bridge kanskje? og kun beholde den på vlan102 inntil videre.
Så får han bare aktivere når han får tv..

Ville bare ha alt klart, derfor tok vi alt nå..
Vis hele sitatet...
nat kan du ha på, men ville ikke hatt router som peker på vlan 101 om du ikke har tv.
Sist endret av Trrunde; 24. oktober 2017 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Cvx20

Detsamme skjedde nettopp her, strømmen gikk i hele boligfeltet, 2 minutter og TV kom aldrig opp igjen. Internet virket med en gang. Tok restart av Mikrotik router og TV dekoder men ingen bild...
Hentet hjemmesentralen og koblet inn, TV OK, bytte over ledning fra mediakonverter til Mikrotik og TV OK etter 2 minutter ca..

Ikke ofte strømmen her går men må jeg altså ha hjemmesentralen ved siden for å dra igang TV på nytt?

@badacid

Jeg har fått det til å virke bortsett fra firewall regler, kan godt sende deg config på min RB3011 på et PM.

Noen her som har satt opp firewall regler. Trenger assistanse på dette og er håper noen kan være behjelpelig!

@badacid

Jeg har fått det til å virke bortsett fra firewall regler, kan godt sende deg config på min RB3011 på et PM.

Noen her som har satt opp firewall regler. Trenger assistanse på dette og er håper noen kan være behjelpelig!
Sist endret av Shen; 24. oktober 2017 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har oppsett fra min egen rb3011 og det fu gerer knirkefritt. Men siden jeg har flere interne vlans, samt bruker ethernet istedenfor sfp tenkte jeg å sette opp fra scratch hos han.
Kan alltids prøve min egen for å se..

Får den interne ip jeg skal ha. Gw og dns er mikrotiken.
Har testa med annen dns uten hell.
Prøvd en annen klient?
Nå har vel Altibox gjort et eller annet? Jeg har kjørt bridge mode med den nye løsningen og gitt f... i at kun vanlig IPTV har funket, men nå virker plutselig HBO- og NRK-appen også.
Hmmm, har fungert helt siden jeg fikk løsning, her.
Hei. Får snart Altibox. Har prøvd å gå igjennom denne tråden etter en howto på EdgeRoute Lite, men finner ikke noe. Noen som har satt opp dette ?
Hei,

Har lest/skummet de siste 10-12 sidene i tråden, men ettersom mye av dette går over hodet mitt og mye er spesielt for det nye opplegget må jeg nesten spørre allikevel. Jeg har den gamle TV-løsningen på en 500/500 linje, og har kun 1 TV.

Jeg har i dag FMG i bromodus, og ønsker å erstatte denne med en mediaconverter som har jeg tilgang på. Utfordringen er at jeg ikke har noen managed switch, og jeg lurer på om følgende kan fungere?



Ettersom jeg kun skal ha 1 dekoder bruker jeg dermed eth1/"LAN2"/"VoIP"-porten på Unifi USG til å sende VLAN101 til dekoderen.

1. Er jeg på jordet?
2. Vil det redusere ytelsen?
3. Ettersom FS ikke har Panel-transcievers, ser dette ut som riktig versjon?
@Fredrick:
Ja, du er litt på jordet. Den gamle løsningen med Motorola-dekodere sammen med FMG er noe annet enn slik det var helt opprinnelig. Så lenge du har FMG, så er systemet satt opp med at FMG agerer som DHCP-server og IGMP-proxy for dekoderen. Du kan altså ikke bare sende VLAN101 direkte til dekoderen slik du har tenkt/skissert.

Unifi USG skal vel kunne gjøre jobben, men du må nok legge en del innsats ned i å få det til å kjøre.
@mroek
Takk for svar, det var synd å høre. Såvidt jeg kan se har ikke USG støtte for IGMP-Proxy (i hvert fall ikke i GUI, mye mulig man kan klare det med CLI).

Da tror jeg kort og greit at jeg legger prosjektet på is inntil videre, før eller siden skal jeg vel over på Q22 dekodere, og før eller siden skal det sikkert en L2 switch inn her, da har man litt fler muligheter
@mroek
Takk for svar, det var synd å høre. Såvidt jeg kan se har ikke USG støtte for IGMP-Proxy (i hvert fall ikke i GUI, mye mulig man kan klare det med CLI).

Da tror jeg kort og greit at jeg legger prosjektet på is inntil videre, før eller siden skal jeg vel over på Q22 dekodere, og før eller siden skal det sikkert en L2 switch inn her, da har man litt fler muligheter
@Shen

Internett var også oppe og gikk her med en gang, men TV'en nekta.. jeg prøvde alt mulig før jeg måtte sette i FMG boksen, og da ble det i orden som sagt.

Merkelig.

Men er det noen andre her som har oppsett uten FMG boksen, som får tilgang til TV portalen? (der man leier filmer etc.)
Hei jeg kjører en switch foran routeren og switcher iptv. Men jeg sliter litt med at noen tv-kanaler lagger litt. Lyden går som regel bra, men bilden lagger sån hvert 10 sekund på det verste.
Jeg er usikker på om dette skjer etter en viss tid eller etter X antall kanalbytter. Jeg tenker kanskje om multicast strømmene ikke stopper når jeg bytter kanal eller noe.

Jeg ser at dere snakket litt om IGMP proxy i det siste? Jeg skjønner ikke helt forsjellen på snooping og filtering etter jeg googlet litt. Kan noen ELI5 hvordan dette slår ut på oss altibox brukere?

Her er et screenshot fra min config på min switch. Jeg har aktivert IGMP filtering (proxy?) men ikke IGMP snooping. Jeg tenker fast-leave også kanskje bør være på? https://imgur.com/a/WWb4C

Sitat av thomas Vis innlegg
Hei. Får snart Altibox. Har prøvd å gå igjennom denne tråden etter en howto på EdgeRoute Lite, men finner ikke noe. Noen som har satt opp dette ?
Vis hele sitatet...
Jeg kjører en del Edgeroutere, men jeg har en switch foran routeren og kjører ikke IPTV gjennom routeren. Men hva er det du tenker på?

Det er ganske lett å sette opp VLAN. Kan hjelpe deg med IPV6 også om du trenger det
Sist endret av qwerty1234; 1. november 2017 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av qwerty1234 Vis innlegg
Jeg ser at dere snakket litt om IGMP proxy i det siste? Jeg skjønner ikke helt forsjellen på snooping og filtering etter jeg googlet litt. Kan noen ELI5 hvordan dette slår ut på oss altibox brukere?
Vis hele sitatet...
IGMP snooping betyr at switchen holder rede på hvilke multicast-strømmer som skal sendes ut på hvilke porter. Når en multicast-abonnent (typisk dekoder) ber om en gitt multicast, så logger switchen dette, og sørger for at den mottatte multicast-strømmen kun sendes ut på den porten hvor forespørselen kom fra. Samme multicast kan selvfølgelig også sendes ut på andre porter, om det er noen på disse portene som har bedt om samme multicast.

Poenget med dette er å unngå å sende multicasten ut på alle portene, hvor den da vil støye enheter som ikke vil ha den, og som dermed må bruke litt ressurser på å bare kaste alle disse pakkene. Snooping er altså noe du vanligvis ønsker å ha påskrudd i switchen.

IGMP filtering betyr at man kan filtrere bort multicaster man ikke vil skal være tilgjengelige. Ergo, om en enhet ber om å få abonnere på en multicast som du har valgt å filtrere, så vil switchen hindre dette. Dette er ikke noe den jevne Altibox-bruker har behov for å benytte, vil jeg påstå.

IGMP proxy er noe helt annet. Det er normalt sett en funksjon som mange routere har, og poenget er å motta IGMP-forespørsler fra LAN-siden og sende disse videre til en server oppstrøms, og så videresende de mottatte multicastene tilbake til LANet. Multicast-pakker har normalt sett en TTL på 1, som betyr at en router ikke vil route den noe sted (den er kun gyldig i samme subnett), og da trenger man en proxy for å få det til å fungere. Proxyen sørger også for å sende periodiske forespørsler på LANet for å kontrollere at det fremdeles er noen som ønsker å motta multicasten. Hvis ikke, så sender proxyen en avmelding til serveren på oppstrøms-interfacet.