Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3927
De fleste har nok lagt merke til at smeltet is smaker annerledes enn den som fortsatt er hard. Eller for eks. at pizzaen ikke er lik hvis den spises kald.

Jeg håper noen har inne kan forklare meg hvorfor det er sånn? Forandre det faktisk smak, eller er det bare noe vi innbiler oss pga. tempen?
Smaken endrer seg kanskje litt. Mest på grunn av tekstur og konsistens. Det gir smaken et helt annet preg. Noen stoffer smakes vel lettere når de er varme. Alt virker ferskere og jeg vil tro Placebo gir oss et bedre intrykk og
Sist endret av LarsHalal; 11. april 2012 kl. 23:40.
Temperaturen på produktet påvirker smaksløkene dine slik at du oppfatter forskjellige smaker.
Så egentlig er det bare en illusjon? Smaken er den samme, den blir bare oppfattet annerledes?
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Så egentlig er det bare en illusjon? Smaken er den samme, den blir bare oppfattet annerledes?
Vis hele sitatet...
Men om den oppfattes annerledes er vel det ikke samme smaken?
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Men om den oppfattes annerledes er vel det ikke samme smaken?
Vis hele sitatet...
Jo, den vil jo ha samme smaken. Det er bare du som smaker det annerledes.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Jo, den vil jo ha samme smaken. Det er bare du som smaker det annerledes.
Vis hele sitatet...
Er det ikke dette som er meningen med smak da? Ingenting som har en "universell" smak vel, ettersom alle liker/ikke liker forskjellige ting?


Edit: Poenget mitt var: Er ikke all smak en illusjon? Og temperatur bare "forandrer" den?
Sist endret av droppboks; 12. april 2012 kl. 00:06.
Interessant det med smak og temperatur. En annen ting som også er interessant er hvordan miljø påvirker smaken til en ting. Hører jo alltid "Is smaker mye bedre om sommeren". Hvorfor er det slik? Smakte jo HELT likt sist jeg testet å spise is

En annen ting er hvordan formen våres bestemmer hva som smaker godt eller ikke. Dagen etter fylla smaker for eksempel vann himmelsk godt, fordi man er dehydrert. Men det er da fortsatt vann. Smaksløkene må endre seg på en måte?

Og når du har drukket 3 liter vann så smaker ikke vann like godt lenger... Og det er jo alltid de første bitene av kebab'en som smaker best. Er man mett er det noe helt annet.
Sist endret av Marr; 12. april 2012 kl. 00:07.
Første treff i google på "taste and temperature":
http://www.foodnavigator.com/Science...eal-scientists
og et mer dirkekte søketreff "How does temperature change taste"
http://www.ehow.com/facts_7375873_te...od-drink_.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Så egentlig er det bare en illusjon? Smaken er den samme, den blir bare oppfattet annerledes?
Vis hele sitatet...
Tja, egentlig ikke. Eller, alt er jo en illusjon..
True phreak.
Temperatur påvirker hvordan stoffer løses i vann. Gasser løses lettere i kaldt vann enn i varmt vann, mens faste stoffer løses lettere i varmt vann. Avhengig av komposisjonen til matproduktet vil altså temperaturen påvirke hvor mye av smaksmolekylene som løses opp i slimhinnen i munnhulen og nesen og frigjøres som gass.
____________________
Sitat av Marr Vis innlegg
En annen ting som også er interessant er hvordan miljø påvirker smaken til en ting. Hører jo alltid "Is smaker mye bedre om sommeren". Hvorfor er det slik? Smakte jo HELT likt sist jeg testet å spise is
Vis hele sitatet...
Hehe, denne har jeg tenkt på selv et par ganger. Som f.eks. når folk intenst må sverge evig troskap til glasscola om sommeren. "Ingenting er så som å drikke en iskald cola i solsteken, må være glasscola!"
Sist endret av Matoub; 20. april 2012 kl. 17:33.
Sitat av Matoub Vis innlegg
Hehe, denne har jeg tenkt på selv et par ganger. Som f.eks. når folk intenst må sverge evig troskap til glasscola om sommeren. "Ingenting er så som å drikke en iskald cola i solsteken, må være glasscola!"
Vis hele sitatet...
Men glasscola smaker jo faktisk bedre da
Vel feks stekt mat smaker annerledes enn kokt mat.
Årsaken til akkurat det er noe som kalles Maillardreaksjon - varme fra stekepannen (140 grader+) påvirker proteiner og karbodhydrater i maten - den brune stekeflaten på biffen gir sødme og bringer også frem vår 5 smakssans som kalles umami. Populært omtalt som smaken for kjøtt.

Når mat kokes endres sammensettningen og stivelse feks i poteter og gulrøtter blir brutt ned. Kokt kjøtt blir mørere for proteiner og bindevev brytes ned av varmen og proteiner frigjør smak, det er vel såvidt jeg vet proteiner som spaltes til mindre aminosyrer.
Sitat av Matoub Vis innlegg
Hehe, denne har jeg tenkt på selv et par ganger. Som f.eks. når folk intenst må sverge evig troskap til glasscola om sommeren. "Ingenting er så som å drikke en iskald cola i solsteken, må være glasscola!"
Vis hele sitatet...
Det er ikke så rart akkurat det utsagnet PET-flaskene gir av seg smak som farger brusen, det samme gjelder aluminiumet i boksbrus, glass derimot er vel mer "sterilt" å påvirker ikke smaken i nevneverdig grad.
True phreak.
Sitat av Tihi Vis innlegg
"sterilt"
Vis hele sitatet...
Ordet du er ute etter er "inert".
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tihi Vis innlegg
Det er ikke så rart akkurat det utsagnet PET-flaskene gir av seg smak som farger brusen, det samme gjelder aluminiumet i boksbrus, glass derimot er vel mer "sterilt" å påvirker ikke smaken i nevneverdig grad.
Vis hele sitatet...
Dessuten er det forskjellig på kullsyremengden pga. den ene flasken lekker mere enn den andre. Tror det er plast som lekker mest.
Plast er heller ikke helt tett - over tid vil mengden oksygen i en PET flaske øke fordi det trenger oksygen gjennom flasken.
Det vil føre til oksydering av flaskens innhold. I noen tilfeller så kan faktisk en mild oksidering ha positive effekter slik som på noen viner men som oftest vil oksidering påvirke smaken negativt.

Noen som vet åssen luft trenger gjennom plastflasker? Er det en form for osmose?
Varm pizza smaker akkurat det samme som kald pizza. Den eneste forskjellen er at temperaturen og tyggemotstanden er forandret, når den er varm så får du en mer behagelig tyggekonsistens. Så å si at det "smaker" bedre blir vell egentlig feil, det er bare mer behagelig og spise. Med mindre pizzaen har lugget en plass så lenge at væskene har begynt og fordampe så er det samme smak vil jeg tro.

Det samme konseptet gjelder for varm og kald brus. Det smaker akkurat det samme, men kald brus er mye mer behagelig og drikke. Konsistens, temperatur og smak er jo forskjellige ting, men de er viktige allesammen for at selve spise opplevelsen skal bli maksimal fresh.
Sist endret av Juicekongen; 2. mai 2012 kl. 20:46.
Det sies ofte at dersom du tar kjøtt, kjører det gjennom en miksmaster, vil du faktisk ikke klare å kjenne forskjell på okse og svin. Dette viser at konsistensen er Veldig viktig mtp smak.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Det er ikke så rart akkurat det utsagnet PET-flaskene gir av seg smak som farger brusen, det samme gjelder aluminiumet i boksbrus, glass derimot er vel mer "sterilt" å påvirker ikke smaken i nevneverdig grad.
Vis hele sitatet...
For å legge til noe her, det tilsettes faktisk mer sukker i box-cola. Sjekk innholdet selv
Klassen min ble fortalt av heimkunnskapslæreren, har dermed inget grunnlag for å tro at dette er sant, at varmt fett bringer smaken frem og forsterken den, mens kaldt fett skjulte mye god smak..?