Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2945
Hei!

Bygger en veranda på hytta og skal lage ei trapp med vinkel. Har bare tommestokk og blyant her og under middels matematisk kunnskap.

Linje c og d er trappevanger. Og a og b er ramma til verandaen. Jeg vil at trappevangene skal møtes kant i kant på tuppen som på tegninga så jeg får lagt terrasseborda i riktig vinkel mot hverandre imot innerhjørnet. Da trenger jeg å vite nøyaktige mål ifra innerhjørnet og ut så jeg vet at vinkelen blir riktig på trappevangene når jeg setter de mot hverandre.

Noen som kan hjelpe meg å finne ut disse målene? Hadde satt veldig stor pris på det. Ligger tråden under feil tema så beklager jeg det.

http://bildr.no/view/YUtTQncw

http://bildr.no/thumb/YUtTQncw.jpeg
Skjønte ikke så mye av beskrivelsen men tegninga var fin.

Med CAD får jeg den til å bli fullt definert med 31.1cm på A og B som må være like.

Får å regne ut ville jeg tenkt en symmetrilinje og brukt trigonometri på en trekant men det kan andre gjøre.
Vinkelsummen i en firkant er 360°. Slik finner du den spisse vinkelen til å være 45°.

Så kan du dele firkanten på langs til to like rettvinklede trekanter med vinklene 135/2= 67,5° , 45/2 = 22,5°, og 90°.

Rettvinklete trekanter bruker du triginometri på. Tangens til vinkelen = den motstående kateten/den hosliggende kateten. Dvs at tan (67,5)=75/x. Løs for x.

Du kan bruke en kalkulator med trigonometrisk funskjon eller en tabell du sikkert kan google.

PS: Har ikke regnet gjennom, så håper noen retter hvis jeg har rotet her...
Sist endret av entropi; 2. august 2016 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
PS: Har ikke regnet gjennom, så håper noen retter hvis jeg har rotet her...
Vis hele sitatet...
Riktig det.

x= 75/tan(67,5) =31.1
Sitat av Yalla Vis innlegg
Riktig det.

x= 75/tan(67,5) =31.1
Vis hele sitatet...
Det var bra!
Tusen takk for gode svar! Det gikk tilogmed i praksis!