Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3684
Hallo godtfolk. Har et par spørsmål her angående arbeid i helger.

Kan arbeidsgiver pålegge overtid på dager som faller utenfor vanlig arbeidstid (vanlige dager)? Sett at arbeidstiden er man-fre. Kan arbeidsgiver da pålegge folk arbeid i helger?
Jeg har nemlig blitt pålagt å jobbe en helg selv om jeg ikke har arbeidstid i helgene. Vi har stengt lørdager og søndager.
Dette er noe jeg ikke har lyst til da overtidsbetalingen suger. 1,5t avspasering pr time.

Sett at de kan kreve dette, kan jeg da kreve overtidslønn i steden for avspasering?
Sist endret av Beis; 6. februar 2014 kl. 09:49.
Finnes mye info om overtid ved litt googling.Det jeg husker om overtid er at det ikke kan planlegges med det (det må være en situasjon som oppstår og lager behov for det) og minimum +40% ekstra betaling.
Det kan være egene avtaler som gjelder for deg (tariffavtale / ansettelseskontrakt ..).
Hvis du kun får 1,5 t avspassering pr time jobbet (og ikke lønn i tillegg) så synes ikke jeg heller det er bra nok.
Ballerusk
Beis's Avatar
Trådstarter
Historien er at jeg har blitt pålagt å jobbe to helgedager i februar for å telle lageret vårt. Jeg mener dette kunne blitt gjort i arbeidstiden, men arbeidsgiver kaster heller bort andres fritid enn sine egne penger. Dette ble planlagt og gitt beskjed om i desember.

Jeg har kikka litt på arbeidstilsynet sine sider, men fant ikke det jeg var ute etter. Kan arbeidsgiver planlegge overtid på ansatte utenfor arbeidstiden (man-fre), altså i helgene?
Det er vel helt normalt å måtte jobbe litt ekstra, når det gjelder varetelling, utover normal arbeidstid. Det er vel bedre å ofre den tiden det måtte ta, enn å lage noe misfornøyd rundt dette! Det vil bare stille deg i ett bedre positivt lys..
Ballerusk
Beis's Avatar
Trådstarter
Jeg driter langt i denne sjappa og øsnker ikke å gjøre noe mer enn jeg må. Jeg har blitt holdt skyldig for min prolaps etter at lagersjefen kjørte meg ned med truck. Etter dette ønsker jeg de som drifter firmaet et elendig liv, akkurat slik de syns det er greit at jeg har fått.

Jeg trenger ikke noe moralpreken, bare et svar på om dette er lovlig eller ikke fra arbeidsgiver sin side.
Sitat av Beis Vis innlegg
Kan arbeidsgiver planlegge overtid på ansatte utenfor arbeidstiden (man-fre), altså i helgene?
Vis hele sitatet...
Generelt sett ja, men du får jo overtidsbetalt så da er det vel ikke et problem om det ikke skjer "hele tiden".
Ja, de kan pålegge deg det og du skal i utgangspunktet ha 40% overtidsbetaling, men det avhenger av hvordan du jobbet tidligere i uka om dette kan defineres som overtid eller ikke. Ekstraarbeid er ikke alltid overtid i følge lovverket.
Så lenge dette er gitt beskjed om i rimelig tid, og overtid ikke blir benyttet som fast ordning, er dette lov - ja.
Dette har du fått beskjed om i desember, noe man må kunne anse som varsel i rimelig tid. Dette er å telle lager, noe som mest sannsynlig ikke er hver uke, og da blir det vel heller ikke brukt som vanlig ordning.

Sorry mack, du har fått rimelig varsel og overtiden er lovlig etter AML §10-6.


Du kan be om å bli fritatt fra overtidsarbeid, dersom dette er av helsemessige eller sosiale årsaker. Dette må uansett vurderes skjønnsmessig av arbeidsgiver. Du får ta deg en prat med arbeidsgiver og se hva han sier, dersom du mener at prolapsen eller andre årsaker er av såpass stor betydning at du ikke kan jobbe overtid.
Sitat av Beis Vis innlegg
Jeg driter langt i denne sjappa og øsnker ikke å gjøre noe mer enn jeg må. Jeg har blitt holdt skyldig for min prolaps etter at lagersjefen kjørte meg ned med truck. Etter dette ønsker jeg de som drifter firmaet et elendig liv, akkurat slik de syns det er greit at jeg har fått.

Jeg trenger ikke noe moralpreken, bare et svar på om dette er lovlig eller ikke fra arbeidsgiver sin side.
Vis hele sitatet...
Da bør du begynne å søke etter ny jobb/noe annet, men er greit å holde ett godt forhold til arbeidsgiver, slik at du sitter igjen med en god referanse.. Kommer ingen vei med en slik holdning..
Ballerusk
Beis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frazzy Vis innlegg
Da bør du begynne å søke etter ny jobb/noe annet, men er greit å holde ett godt forhold til arbeidsgiver, slik at du sitter igjen med en god referanse.. Kommer ingen vei med en slik holdning..
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så innteressert i å komme så langt. Større interesse rundt å sette hardt mot hardt når noen kødder med meg og fremtiden min.

Ny jobb? ja jo, har søkt haugevis av ganger, men arbeidsgiver forteller at jeg er mye syk (prolapsen), så andre er livredde for å ansette meg. Dermed blir jeg tråkkende rundt på det 4 året med samme lønn og null bonus her.
Da hadde jeg tatt å sagt ifra til arbeidsgiver at du prøver og finne en ny jobb, som er mer tilrettelagt for prolapsen din. Forhørt deg med lege eller noen med kunnskaper om å få orden på prolapsen, begynt å trene, og tatt tak i ting.. Er bedre og gi full innsats en stund for å komme deg noen vei, enn å se 4 nye år i forveien..
Ballerusk
Beis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frazzy Vis innlegg
Da hadde jeg tatt å sagt ifra til arbeidsgiver at du prøver og finne en ny jobb, som er mer tilrettelagt for prolapsen din. Forhørt deg med lege eller noen med kunnskaper om å få orden på prolapsen, begynt å trene, og tatt tak i ting.. Er bedre og gi full innsats en stund for å komme deg noen vei, enn å se 4 nye år i forveien..
Vis hele sitatet...
Trener allerede og ga beskjed i sommer om at jeg så på andre jobber. Har tatt tak i mye, men det hjelper ikke.
Jeg har siden mai ikke hørt med noen andre enn leger syns jeg. Er drittlei leger og venteværelser. De kan bare si hva som er bra for helsa mi, de hjelper ikke til de med jobbsøking. Ellers ba legen meg være i fysisk drift, altså røre meg mye, gå en del osv... Arbeidsgiver svarte med å plassere meg bak en t-skjorte-trykker, fullstendig stillestående.

Jeg har vært i kontakt med arbeidstilsynet angående truckpåkjørselen, men siden det ikke var noen vitner til ulykken blir det ord mot ord når arbeidsgiver nekter for det som har skjedd. Jeg kommer ingen vei med noe der heller.

Men nå jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på. Takk for responsen folkens.
Sist endret av Beis; 6. februar 2014 kl. 12:50.