Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5098
Når jeg leser saker som denne tenker jeg den samme tanken hver gang;

Ville jeg eller noen jeg kjenner under noen omstendighet godta at dette skjedde med mitt barn? Eller hvem som helst andre som vi bryr oss om på noen som helst måte?

Hvorfor aksepterer vi at det skjer med andre?

Jeg tror at alle som deltar i sånne handlinger på en eller annen måte mener noe å gjøre noe "bra". Det kan godt hende at de dreper mennesker som det er "nødvendig" å drepe utifra hva de selv og de som sender de ut i krig ønsker å oppnå.

Men er det verdt det?

Jeg er fullt klar over det ikke er Norge som sender ut droner, men så lenge vi kaller oss allierte med de som gjør så anerkjenner vi samtidig at noe sånt kan gjøres uten noen form for sankskjoner.
Ville vi "latt det passere" hvis Afghanistan hadde droneangrepet et hus i Norge og drept et totalt uskyldig barn? Ville vi godtatt et droneangrep i Norge i det hele tatt uten å "ta igjen" på noen som helst måte?

Hva ville skjedd hvis alle sa STOPP?
Vi hadde ikke trengt å rope engang.
Vi hadde bare trengt å være enige om at dette aksepterer vi ikke.

Dere må gjerne gjøre det som skal til for å stoppe de som vil noe vondt, men hold sivilbefolkningen unna!

Sjangsen for at et Afghansk barn skal bli drept i et droneangrep er nok mye større enn sjangsen for at et "vestlig barn" skal bli drept i et terrorangrep utført av noen fra midtøsten.

Er internasjonale avtaler og allianser viktigere enn menneskeliv?

Vil det ikke stoppe hvis alle sier nei? Jeg snakker ikke om store demonstrasjoner eller bråk - hvis alle lar sine politikere vite at dette skal ikke skje under noen omstendighet så er den folkevalgte nødt til å gjøre sitt for at det ikke skal skje.

Eller lever vi ikke i et demokrati?
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Hva ville skjedd hvis alle sa STOPP?
Vis hele sitatet...
Vi ville ha stoppet, men fiendene våre ville blitt sterkere. Til slutt hadde de blitt FOR sterke for oss.

Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Eller lever vi ikke i et demokrati?
Vis hele sitatet...
Jo det gjør vi, men det fungerer annerledes i praksis enn hvordan det høres ut når folk blir presentert for ideologien.


Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Ville vi "latt det passere" hvis Afghanistan hadde droneangrepet et hus i Norge og drept et totalt uskyldig barn? Ville vi godtatt et droneangrep i Norge i det hele tatt uten å "ta igjen" på noen som helst måte?
Vis hele sitatet...
Ja, vi ville stått med en rose i været.
Sist endret av Beis; 30. november 2013 kl. 01:27.
Sitat av Beis Vis innlegg
Vi ville ha stoppet, men fiendene våre ville blitt sterkere. Til slutt hadde de blitt FOR sterke for oss.
Vis hele sitatet...
Hvilkne fiender er det som hadde blitt så sterke? Terrorisme-trusselen er en av de mest overdrevne, fryktbaserte, unskyldningene for krig og overvåking vi har hatt på lang tid, og for vært barn vi dreper borti der vil jeg ikke påstå at vi skaper mindre terrorister akkurat.
Finnes det ikke andre måter å ta de på? Mange droneangrep dreier seg om å drepe èn person. Er denne personen så viktig for fienden at det er "verdt det" å drepe uskyldige mennesker samtidig?
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvilkne fiender er det som hadde blitt så sterke?
Vis hele sitatet...
All fiender som får tid på seg blir sterkere. Jeg sier ikke at de hadde dominert oss om 5 år, men til slutt så hadde de det.
Sitat av Beis Vis innlegg
All fiender som får tid på seg blir sterkere. Jeg sier ikke at de hadde dominert oss om 5 år, men til slutt så hadde de det.
Vis hele sitatet...
Hvis vi for diskusjonens skyld tar utgangspunkt i at det du sier er riktig:
Er denne ene eller disse få menneskene så viktige å drepe akkurat der og da at det er verdt det å drepe uskyldige mennesker samtidig?
De som gjør dette bør kunne redegjøre for hva de oppnår - det er for mye på spill til at vi kan stole på at dette er "nødvendig".
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Hvis vi for diskusjonens skyld tar utgangspunkt i at det du sier er riktig:
Er denne ene eller disse få menneskene så viktige å drepe akkurat der og da at det er verdt det å drepe uskyldige mennesker samtidig?
De som gjør dette bør kunne redegjøre for hva de oppnår - det er for mye på spill til at vi kan stole på at dette er "nødvendig".
Vis hele sitatet...
Nei det er nok ikke nødvendig med alle angrepene, men det handler om vår sikkerhet også, ike bare deres. Al qaida og taliban bidrar ikke akkurat til at krigen skal slutte. De som slipper disse bombene tenker vel "bedre med en for mye enn en for lite".
Min personlige mening er at krig er dritt. Jeg øsnker ikke at slikt skal skje. Meningen med innleggene mine er å forklare TS at hvis man slipper fiendene sine av syne så kommer de tilbake med et brak, og da er det for sent. Da er det de som bomber uskyldige.
Sist endret av Beis; 30. november 2013 kl. 01:48.
Det tror jeg også de tenker.

Men jeg synes ikke det er greit. Barna (og alle andre uskyldige som dør) er ikke med i Al Qaida eller Taliban.
Hvorfor synes du det er greit?
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Det tror jeg også de tenker.

Men jeg synes ikke det er greit. Barna (og alle andre uskyldige som dør) er ikke med i Al Qaida eller Taliban.
Hvorfor synes du det er greit?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt det er greit. Jeg prøver bare å forklare hvorfor de som syns det er greit, syns det.

Alle som døde i WTC stemte ikke på bush.
Sist endret av Beis; 30. november 2013 kl. 01:50.
Okay, jeg misforstod.

Hva tror du ville skjedd hvis alle sa høyt at det ikke er greit? På et eller annet plan "aksepterer" vi det jo alle sammen.
Hvis alle hadde sagt stopp på sekundet, så hadde alt stoppet. Men tror du det skjer?
Nei, jeg lurer på hvorfor det ikke skjer.

Det koster ett minutt å si stopp. Det eneste som trengst er at alle er enige. Vi trenger ikke å være enige om alt, men jeg tror at alle er enige i at enkelte ting er ikke greit. Barn er uskyldige og vi har ingen rett til å ta livet av de for å beskytte oss selv.
Det er så mange drap på hver side av denne saken at enige blir dem aldri. Stolthet og selvstendighet har sikkert mye med saken å gjøre også.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvilkne fiender er det som hadde blitt så sterke? Terrorisme-trusselen er en av de mest overdrevne, fryktbaserte, unskyldningene for krig og overvåking vi har hatt på lang tid, og for vært barn vi dreper borti der vil jeg ikke påstå at vi skaper mindre terrorister akkurat.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg i at terrorismetrusselen er sterkt overdrevet.

Sitat av Beis Vis innlegg
Det er så mange drap på hver side av denne saken at enige blir dem aldri. Stolthet og selvstendighet har sikkert mye med saken å gjøre også.
Vis hele sitatet...

De trenger ikke å bli enige!
Vi og våre allierte trenger å slutte å drepe uskyldige mennesker.
Må vi senke oss ned på deres nivå?
Sist endret av Androgynbanan; 30. november 2013 kl. 02:02.
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Nei, jeg lurer på hvorfor det ikke skjer.

Det koster ett minutt å si stopp. Det eneste som trengst er at alle er enige. Vi trenger ikke å være enige om alt, men jeg tror at alle er enige i at enkelte ting er ikke greit. Barn er uskyldige og vi har ingen rett til å ta livet av de for å beskytte oss selv.
Vis hele sitatet...
Det skjer ikke pga den frykten de vestlige regjeringene har skapt innad i befolkningen (spesielt 'murica). Frykten om at hvis vi ikke holder de i sjakk i deres del av verden vil de bedrive terror og angrep til det ikke er mer igjen av den vestlige verden. Selvom du og jeg er fullt klar over at det er galt, så er nok mange av oss redde nok for "skumlingene" der nede til å la det passere, i frykt for sin egen sikkerhet...
Vi som bor i Norge, vi har store verdier. Vi sitter på store verdier i forhold til resten av verden.

I løpet av 1 uke, fra orkanen i Filipinene, gav vi 200 000 000 kroner til nødhjelp. Dette sier litt om omfanget av hva vi er kapable til.

Vi kan ikke ta på oss alle verdens sorger til enhver tid. Vi må slutte å føle oss skyldige for at vi ikke gir hvis vi ikke har råd. Det er så sinnsykt store beløp som er i omløp hver eneste dag, at de 15 000 etter skatt noen av oss får i arbeidsledighetstrygd i måneden, er bare en bitteliten dråpe i havet. Hvis du gir 100kr i måneden, er det veldig mye i den store sammenheng.

Det er like ille om et barn dør etter fødsel, enn om et barn dør i krig av en feilplassert missil. Poenget her er at vi som mennesker kan ikke ta over oss hver enkelt tragedie. Vi er ikke konstruert for å tåle det.

Hvis vi vil gjøre en forskjell, må vi skyve til side all vondthet, og ta innover oss all godhet i 10-20 år. Når vi så er blitt kjempestore suksesser, kan vi begynne å VIRKELIG gjøre forskjeller i verden.

Politikken i Norge er lagt opp til at E'ene (Employees - Arbeidere) 90% av oss - skal gjøre grovarbeidet. Resten kan "reap the rewards" - altså, ta størstedelen av kaka. 90% av oss må finne oss i å være arbeidstakere resten av livet.

Men tenk på det - Vi MÅ ikke noen ting ... vi MÅ ikke finne oss i det ..

DU VELGER HVA DU VIL I DITT LIV! DU KAN VELGE Å VÆRE EN LEDER - EN -GOD- LEDER!!! DET ER DEN STØRSTE FORSKJELLEN DU KAN GJØRE I DITT KORTE LIV!
Sist endret av Taurean; 30. november 2013 kl. 02:13.
Sitat av LP88 Vis innlegg
Det skjer ikke pga den frykten de vestlige regjeringene har skapt innad i befolkningen (spesielt 'murica). Frykten om at hvis vi ikke holder de i sjakk i deres del av verden vil de bedrive terror og angrep til det ikke er mer igjen av den vestlige verden. Selvom du og jeg er fullt klar over at det er galt, så er nok mange av oss redde nok for "skumlingene" der nede til å la det passere, i frykt for sin egen sikkerhet...
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har rett, skulle ønske du tok feil.

Vi burde sette grensen ett sted. Hvis en mener at sitt liv er viktigere enn noen annens er man i mine øyne fullstendig blottet for empati.

Lurer på om folk flest faktisk er det, eller om de bare ikke orker å ta innover seg det som foregår.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi som bor i Norge, vi har store verdier. Vi sitter på store verdier i forhold til resten av verden.

I løpet av 1 uke, fra orkanen i Filipinene, gav vi 200 000 000 kroner til nødhjelp. Dette sier litt om omfanget av hva vi er kapable til.

Vi kan ikke ta på oss alle verdens sorger til enhver tid. Vi må slutte å føle oss skyldige for at vi ikke gir hvis vi ikke har råd. Det er så sinnsykt store beløp som er i omløp hver eneste dag, at de 15 000 etter skatt noen av oss får i arbeidsledighetstrygd i måneden, er bare en bitteliten dråpe i havet. Hvis du gir 100kr i måneden, er det veldig mye i den store sammenheng.

Det er like ille om et barn dør etter fødsel, enn om et barn dør i krig av en feilplassert missil. Poenget her er at vi som mennesker kan ikke ta over oss hver enkelt tragedie. Vi er ikke konstruert for å tåle det.

Hvis vi vil gjøre en forskjell, må vi skyve til side all vondthet, og ta innover oss all godhet i 10-20 år. Når vi så er blitt kjempestore suksesser, kan vi begynne å VIRKELIG gjøre forskjeller i verden.

Politikken i Norge er lagt opp til at E'ene (Employees - Arbeidere) 90% av oss - skal gjøre grovarbeidet. Resten kan "reap the rewards" - altså, ta størstedelen av kaka. 90% av oss må finne oss i å være arbeidstakere resten av livet.

Men tenk på det - Vi MÅ ikke noen ting ... vi MÅ ikke finne oss i det ..

DU VELGER HVA DU VIL I DITT LIV! DU KAN VELGE Å VÆRE EN LEDER - EN -GOD- LEDER!!! DET ER DEN STØRSTE FORSKJELLEN DU KAN GJØRE I DITT KORTE LIV!
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke å leve oss inn i og føle sorgen til de som har mistet noen. Vi trenger bare å si nei. Alle som mener det ikke er greit.
Men jeg liker filosofien din.
Sist endret av Androgynbanan; 30. november 2013 kl. 02:19.
Ser virkelig ikke problemet, de kommer jo til himmelen sammen med 72 jomfruer. De burde takke America og dronene!
Kommer ett to år gammelt barn til himmelen sammen med 72 jomfruer? Hva i all verden skal det med det, som gjør at det burde takke drapsmennene sine?
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Vi og våre allierte trenger å slutte å drepe uskyldige mennesker.
Må vi senke oss ned på deres nivå?
Vis hele sitatet...
Ja vi må det. Hvis ikke er vi gode mot dem, mens de fortsetter å være dritt mot oss.
Uskyldige mennesker ryker alltid med i krig. Det er noe herk.
Sitat av Beis Vis innlegg
Ja vi må det. Hvis ikke er vi gode mot dem, mens de fortsetter å være dritt mot oss.
Uskyldige mennesker ryker alltid med i krig. Det er noe herk.
Vis hele sitatet...
Det brukes milliarder av kroner (og dollar i USA) på å finne sofistikerte måter å ta menneskliv. Jeg er ikke imponert over presisjonen.
Sitat av Beis Vis innlegg
Ja vi må det. Hvis ikke er vi gode mot dem, mens de fortsetter å være dritt mot oss.
Uskyldige mennesker ryker alltid med i krig. Det er noe herk.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. Om du leser deg opp på Muslims religion vet man at ikke barna kommer med 72 Jomfruer, de får leker å sånne kule barne ting.
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Det brukes milliarder av kroner (og dollar i USA) på å finne sofistikerte måter å ta menneskliv. Jeg er ikke imponert over presisjonen.
Vis hele sitatet...
Si det til USA og NATO, jeg er ikke imponert jeg heller.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Ja, nettopp. Om du leser deg opp på Muslims religion vet man at ikke barna kommer med 72 Jomfruer, de får leker å sånne kule barne ting.
Vis hele sitatet...
Når har jeg sagt noe som helst om 72 jomfruer? Eller leker? Og nei, jeg gidder ikke lese tett om islam.
Sist endret av Beis; 30. november 2013 kl. 02:26.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Ja, nettopp. Om du leser deg opp på Muslims religion vet man at ikke barna kommer med 72 Jomfruer, de får leker å sånne kule barne ting.
Vis hele sitatet...
Barna får ikke noe som helst. Tror jeg behandler deg som et troll og ignorerer deg fra nå.

Sitat av Beis Vis innlegg
Si det til USA og NATO, jeg er ikke imponert jeg heller.
Vis hele sitatet...
Men burde vi fortsette å støtte USA og NATO når de stadig gjør sånne ting?
Greit nok at de kan stå for det, men kan vi?
Sist endret av Androgynbanan; 30. november 2013 kl. 02:27.
Hva har vi utenom USA og NATO da? Taliban og kina? Gir vi F i nato har vi null forsvar.
Sist endret av Beis; 30. november 2013 kl. 02:31.
Hvilke trusler har vi?
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Hvilke trusler har vi?
Vis hele sitatet...
Ser nok av folk selv her i landet som ønsker oss rett vest. Al-qaida har jo sprengt en del rundt i london, madrid, usa og mange flere steder. Vi hadde Breivik for ikke så lenge siden... Truslene kommer fra alle kanter.
Al Qaida har tatt langt færre menneskeliv i vesten enn vi har i midtøsten. Synes også det ville vært en dårlig idé å bombe en villa på vestkanten for å ta Breivik.
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Vi trenger ikke å leve oss inn i og føle sorgen til de som har mistet noen. Vi trenger bare å si nei. Alle som mener det ikke er greit.
Men jeg liker filosofien din.
Vis hele sitatet...
Hvis hver og en av oss skal klare å snu oss selv, så MÅ vi leve oss inn i hver eneste sorg som vi leser om.

Det er derfor jeg skriver at vi IKKE skal lese om alle sorgene hver dag. Vi må være forsiktige med hva vi putter ned i underbevisstheten våres!!!

Selv om vi skumleser om en tragedie, og sier til oss selv at vi ikke tar dette så nøye, så tar underbevisstheten vår dette særdeles nøye. 99,999% av oss mennesker er gode mennesker, og vi VIL gjøre godt i verden. Derfor er media og aviser så utrolig effektivt i å presse oss til å gi penger, til å lese reklamer, til å være naive.

Vi MÅ LÆRE OSS til å tenke selv, vi gode mennesker. Verden er overmettet av gode mennesker som -blindt følger ordre-. Verden trenger mennesker som -blindt følger ordre- som går over til -å bli gode ledere-. Et firma trenger ikke mer enn 2-3 ansatte for å drives godt. Ett godt menneske kan drive 100 firmaer hvis de drives godt, og han eller hun er økonomisk uavhengig resten av livet, mens de 2-300 ansatte lever gode liv med sine arbeidsrutiner hver dag, fordi det er en god sjef som har lagt opp gode rutiner til dem, og gir dem gode betingelser.

Det står Stadig vekk i avisene om "gode ledere" og de skrytes opp i skyene. Det får oss andre til å føle at vi ikke er gode nok. Det må vi skyve vekk.

Jeg har en klokkeklar tro på at å være en leder i dag er ENKLERE enn å være ansatt, det er bare det at media og andre -får oss til å tro- at det er -så uhyre vanskelig!- - men det er ikke sannheten.

Ved å bli en stor, rik, og anerkjent leder, kan man gjøre en like stor forskjell i verden. Ved å nekte seg selv suksess, nekter man seg selv muligheten til å gjøre store gode gjerninger i verden.

En god tråd, med gode intensjoner, trådstarter.
Sist endret av Taurean; 30. november 2013 kl. 02:38.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis hver og en av oss skal klare å snu oss selv, så MÅ vi leve oss inn i hver eneste sorg som vi leser om.

Det er derfor jeg skriver at vi IKKE skal lese om alle sorgene hver dag. Vi må være forsiktige med hva vi putter ned i underbevisstheten våres!!!

Selv om vi skumleser om en tragedie, og sier til oss selv at vi ikke tar dette så nøye, så tar underbevisstheten vår dette særdeles nøye. 99,999% av oss mennesker er gode mennesker, og vi VIL gjøre godt i verden. Derfor er media og aviser så utrolig effektivt i å presse oss til å gi penger, til å lese reklamer, til å være naive.

Vi MÅ LÆRE OSS til å tenke selv, vi gode mennesker. Verden er overmettet av gode mennesker som -blindt følger ordre-. Verden trenger mennesker som -blindt følger ordre- som går over til -å bli gode ledere-. Et firma trenger ikke mer enn 2-3 ansatte for å drives godt. Ett godt menneske kan drive 100 firmaer hvis de drives godt, og han eller hun er økonomisk uavhengig resten av livet, mens de 2-300 ansatte lever gode liv med sine arbeidsrutiner hver dag, fordi det er en god sjef som har lagt opp gode rutiner til dem, og gir dem gode betingelser.

Det står Stadig vekk i avisene om "gode ledere" og de skrytes opp i skyene. Det får oss andre til å føle at vi ikke er gode nok. Det må vi skyve vekk.

Jeg har en klokkeklar tro på at å være en leder i dag er ENKLERE enn å være ansatt, det er bare det at media og andre -får oss til å tro- at det er -så uhyre vanskelig- - men det er ikke sannheten.
Vis hele sitatet...
Jeg er så enig med deg.

Men det er en veldig komplisert løsning på et ganske "enkelt" problem.

Ingen er uenige i at terrorister bør tas. Hvordan det gjøres bør diskuteres mye mer.
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Barna får ikke noe som helst. Tror jeg behandler deg som et troll og ignorerer deg fra nå.
Vis hele sitatet...
Jaja, fordi jeg sier det du ikke vil høre så er jeg et "troll". Kult.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem, når de kommer til himmelen. Om du ville forklare problemet hadde det vært fint.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Jaja, fordi jeg sier det du ikke vil høre så er jeg et "troll". Kult.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem, når de kommer til himmelen. Om du ville forklare problemet hadde det vært fint.
Vis hele sitatet...
Argh, jeg hater å gi etter for troll. Jeg skal forklare dette èn gang:

Det finnes ikke religiøse barn! Det du skisserer er noe ENKELTE voksne mennesker tror på. Det faller på sin egen urimelighet å påstå at uskyldige (eller andre) mennesker kommer til himmelen og mottar diverse gaver. Med mindre du tror det selv.
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Argh, jeg hater å gi etter for troll. Jeg skal forklare dette èn gang:

Det finnes ikke religiøse barn! Det du skisserer er noe ENKELTE voksne mennesker tror på. Det faller på sin egen urimelighet å påstå at uskyldige (eller andre) mennesker kommer til himmelen og mottar diverse gaver. Med mindre du tror det selv.
Vis hele sitatet...
Så du mener at barn ikke kommer til himmelen ?

Jeg vil tro at USA prøver å la være å drepe så mange uskyldige som mulig, men noen ganger må man ofre noe for resten. Men det betyr ikke at de ikke prøver. Jeg tror allmenheten vet for lite ANG situasjonene til at vi kan "kreve" eller fortelle hvordan man skal gjøre ting.

"People always say that you can't please everybody.
I think that's a cop-out. Why not attempt it?
'Cause think of all the people you will please if you try.
-Kanye West"
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Så du mener at barn ikke kommer til himmelen ?

Jeg vil tro at USA prøver å la være å drepe så mange uskyldige som mulig, men noen ganger må man ofre noe for resten. Men det betyr ikke at de ikke prøver. Jeg tror allmenheten vet for lite ANG situasjonene til at vi kan "kreve" eller fortelle hvordan man skal gjøre ting.

"People always say that you can't please everybody.
I think that's a cop-out. Why not attempt it?
'Cause think of all the people you will please if you try.
-Kanye West"
Vis hele sitatet...
Nå argumenterer du ihvertfall for synspunktene dine.

Gjør man et hvert menneske en tjeneste hvis man dreper det? Det kommer jo til himmelen, hvis vi skal følge din tankegang.

Det er selvfølgelig greit at du mener dette er for vanskelig å forstå - og derfor godtar det.
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Nå argumenterer du ihvertfall for synspunktene dine.

Gjør man et hvert menneske en tjeneste hvis man dreper det? Det kommer jo til himmelen, hvis vi skal følge din tankegang.

Det er selvfølgelig greit at du mener dette er for vanskelig å forstå - og derfor godtar det.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er viktig å argumentere mot mine egene meninger, da kan jeg få et ekte innplikk i saken fra mange sider. det å argumentere eller diskutere handler om å se saken fra mange sider ikke bare forsvare sine egne sider.

Når en person "vet" at h*n kommer til himmelen når h*n dør. Er jo dette positive jeg mener ikke at vi burde drepe alle, men se det positive i negative ting.
For all del, man kan velge å se det positive i at barnet kommer til himmelen - hvis man tror på sånt. Det er liksom ikke "så ille" at barnet dør.

Jeg tror ikke på sånt og støtter derfor ikke premisset ditt.

Var derfor jeg tok deg for å være troll. Så lenge vi ikke VET at himmelen finnes er det en teori. Den dagen vi VET at himmelen finnes vil kanskje det mest fornuftige være å ta livet av hverandre og møtes der?
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Jeg er så enig med deg.

Men det er en veldig komplisert løsning på et ganske "enkelt" problem.

Ingen er uenige i at terrorister bør tas. Hvordan det gjøres bør diskuteres mye mer.
Vis hele sitatet...
Det finnes to løsninger på problemet.

1) Samle en enkelt større hær, og TA hele bunchen, skyt ned hele militærregimet. Så kan du bygge opp et nytt land med et effektivt styre.

2) Fokuser på det som fungerer i verden, bygg suksess der det er rom for suksess, og ignorer dritten som skjer i verden. Da vil det før eller siden (om 1000 eller 10 000 år) bygge seg opp til en eller annen Vegg, hvor en konflikt oppstår - og etter mitt sinn - vil alltid det gode vinne. Så det er aldri noe å frykte i denne verden.

Hva er egentlig problemet? Problemet er at vi bekymrer oss og vegrer oss for å bygge vår egen suksess, som ligger rett foran vår egen nese.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det finnes to løsninger på problemet.

1) Samle en enkelt større hær, og TA hele bunchen, skyt ned hele militærregimet. Så kan du bygge opp et nytt land med et effektivt styre.

2) Fokuser på det som fungerer i verden, bygg suksess der det er rom for suksess, og ignorer dritten som skjer i verden. Da vil det før eller siden (om 1000 eller 10 000 år) bygge seg opp til en eller annen Vegg, hvor en konflikt oppstår - og etter mitt sinn - vil alltid det gode vinne. Så det er aldri noe å frykte i denne verden.

Hva er egentlig problemet? Problemet er at vi bekymrer oss og vegrer oss for å bygge vår egen suksess, som ligger rett foran vår egen nese.
Vis hele sitatet...
Vi prøver alle å bygge vår egen suksess. At det skal stå i veien for å la være å drepe andre skjønner jeg ikke.
Å prøve å leve livet uten å sutre er bra - prøve å gjøre det beste ut av ting sånn som de er. Helt enig.

Men noen ting må man faktisk si ifra om. Vi må sette grensen ett sted. Hvor er dette stedet?

Er forresten ikke militærregimer de kriger mot.
Sist endret av Androgynbanan; 30. november 2013 kl. 03:41.
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Vi prøver alle å bygge vår egen suksess. At det skal stå i veien for å la være å drepe andre skjønner jeg ikke.
Å prøve å leve livet uten å sutre er bra - prøve å gjøre det beste ut av ting sånn som de er. Helt enig.

Men noen ting må man faktisk si ifra om. Vi må sette grensen ett sted. Hvor er dette stedet?

Er forresten ikke militærregimer de kriger mot.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg sier meg enig der. Vi lever NÅ. Vi må være villige til å ta kraften i våre hender og si at vi skal bruke den NÅ. Ikke om 10 år.

Så hvor er dette stedet? Hvem bestemmer hvor dette stedet er? Hvem bestemmer hvor punktet for maktbruk er?

Det er du og meg. Vi kan sette i gang bevegelser om vi vil. Problemet er at, de fleste mennesker gjør det ikke

Hadde jeg hatt 100 milliarder kroner, så hadde jeg kjøpt opp et land i afrika og bygd opp et fylke der, og startet en riktig levemåte for de som bor der, i tråd med afrikas tradisjoner. Med streng militærmakt.

Hvorfor dette ikke er gjort før, er for meg uforståelig.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Så hvor er dette stedet? Hvem bestemmer hvor dette stedet er? Hvem bestemmer hvor punktet for maktbruk er?
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg også lurer på. Grensene flyttes ihvertfall stadig, og det gjøres mange ting som ikke ble nevnt under valgkampen for å si det sånn..
Sitat av Androgynbanan Vis innlegg
Det er dette jeg også lurer på. Grensene flyttes ihvertfall stadig, og det gjøres mange ting som ikke ble nevnt under valgkampen for å si det sånn..
Vis hele sitatet...
Hvis du vil gjøre noe med det, må du inn som fylkesrådmann eller lignende. Eller du kan bli steinrik og bli med å påvirke lokalmiljøet på en måte som passer deg godt.

Blant svært mange alternativer er disse noen.
Sjansen for at en soldat dør i skuddveksling er større enn at en drone treffer en uskyldig.
Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Samle en enkelt større hær, og TA hele bunchen, skyt ned hele militærregimet. Så kan du bygge opp et nytt land med et effektivt styre..
Vis hele sitatet...
Skyt ned hele dritten. Bomb vekk hele greia. Ja, det har jo funket før eller? Det å annta at problemer kan vinnes med overlegen militærkraft er nettopp grunnen til at vi har kjempet så mange feilslåtte kriger.

Påstandene dine minner mer som en paraodi av tidligere vestlig arroganse.
Sitat av Androgynbanan
Jeg er fullt klar over det ikke er Norge som sender ut droner, men så lenge vi kaller oss allierte med de som gjør så anerkjenner vi samtidig at noe sånt kan gjøres uten noen form for sankskjoner.
Vis hele sitatet...
Vi er ikke bare alliert, men Norge står for mye av utvikling og produksjon av våpen som blir brukt av USA og resten av NATO. Dessuten er vi skyldig i at Israel fikk muligheten til å produsere atomvåpen.
Hva ville skjedd hvis alle sa STOPP?
Vi hadde ikke trengt å rope engang.
Vi hadde bare trengt å være enige om at dette aksepterer vi ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg leser mellom linjene riktig her, så tror trådstarter at folk flest aksepterer krigen i afghanistan, aksepterer i den forstand at vi liker at sivile blir sprengt i lufta i form av "collateral damage". Dette er en grov missforståelse i så fall.

Det er viktig å forstå forskjellen på aksept og toleranse, som er et bedre begrep å bruke her. Vi tolererer, dvs finner oss i at fenomenet vi kan kalle Afghanistankonflikten blir løst med krig, krigen blir her en måte å løse problemet på som blir ansett for å ikke å være optimal. Vi finner oss i det, fordi en bedre løsning ikke kan øynes.

Med andre ord, krigen i Afghanistan aksepteres ikke, den tolereres.

PS: Lær å bruke ord som toleranse riktig folkens, det er et av mest missbrukte ordene vi har, og med dets forståelse følger viktig visdom.