Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3325
Hei!

En kompis leier en hybel, etter det ble slutt med dama må hun flytte ut og han ønsker å ta meg opp for å finansiere leien. Planen er å dele regningen.

Problemet er at husverten først og fremst ikke ønsker to single gutter i leiligheten. Kan forstå hvorfor, selv om vi ikke blir å lage problemer.

Etter mye diskusjon er han gått med på det men krever ekstra betalt pr månede for å godta dette.

Spørsmålet er om dette er lov? Har han rett til å nekte opptak?
Fant denne loven, noen som kan tolke og forklare hva det egentlig betyr for oss? Er det saklig grunn at begge er single gutter? Kan han kreve mer i leie? Og hvordan går man fram for å løse dette på best mulig vis?
----------
§ 7-1.xOpptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
Skyt meg hvis jeg tar feil, men kan ikke utleier ta så mye han vil for leligheten?
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Skyt meg hvis jeg tar feil, men kan ikke utleier ta så mye han vil for leligxheten?
Vis hele sitatet...
Såklart kan han det, men her er det snakk om en som allerede leier og ønsker å "bytte" eksen mot en kompis for å bo sammens med han. Kontrakten med avtalt månedspris er jo alt skrevet under. Så avtalt pris er bestemt, men nå som en ny person vil flytte inn sammen med han, kan han da endre månedsprisen?
Er vel noen få kroner det er lovlig øke husleie med pr. år. Det skal vel også varsles i rimelig tid i forveien.

Kan umulig tenke meg at det er ok at han krever høyere husleie pga at det er en gutt som flytter inn. Hvor mange kronene ekstra er det prat på? For noen hundrelapper er det vel ikke sikkert det er verdt bryet med en kjedelig tilværelse med huseier.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Såklart kan han det, men her er det snakk om en som allerede leier og ønsker å "bytte" eksen mot en kompis for å bo sammens med han. Kontrakten med avtalt månedspris er jo alt skrevet under. Så avtalt pris er bestemt, men nå som en ny person vil flytte inn sammen med han, kan han da endre månedsprisen?
Vis hele sitatet...
Han får si at han har blitt homo da? Bi? Er det annen pris for "disse"?

Men igjen, når rett skal være rett, har X'en rett til å løpe fra utleieforholdet uten å bli med å dekke utgiftene i en eventuell oppsigelsestid?
Synes et lite påslag i leie er ok løsning. Er jo bare å vurdere hvordan den leien er (blir) i forhold til andre som leier ut i området. (Sjekk på finn.no så vet du. Se også hvor lenge anonnser for utleie har ligget ute.)
Jfr. husleieloven har utleier rett til å justere leiesats ihht
markedet ved inngåelse av ny kontrakt. Jeg tviler på at
du/dere som leier kan forlange å beholde den forrige
kontrakten som jo gjelder en annen person (altså eksen).
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Kontrakten gjelder kompisen min som fortsatt bor der. Eksen bodde bare sammen med han.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Kontrakten gjelder kompisen min som fortsatt bor der. Eksen bodde bare sammen med han.
Vis hele sitatet...
Så i prinsippet er det kun kompisen din som bor der på
papiret og har kontrakt med utleier? I såfall har selvsagt
huseier full rett til å kreve leie av en ekstra leietager.
Man kan ikke ha folk boende hos seg på ubestemt tid
hvis kontrakten i utgangspunktet kun gjelder én person.

Har du vurdert å kontakte leieboerforeningen?
Sist endret av PVestlandia; 17. oktober 2017 kl. 14:57.
Er det lov å justere prisen etter hvilket kjønn evt leietaker har, og i det hele tatt nekte noen å leie ut i fra kjønn? (kjønnsdiskriminering)

§ 1-8. Forbud mot diskriminering
Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering.
Sist endret av PoorEdward; 17. oktober 2017 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av PoorEdward Vis innlegg
Er det lov å justere prisen etter hvilket kjønn evt leietaker har, og i det hele tatt nekte noen å leie ut i fra kjønn? (kjønnsdiskriminering)
Vis hele sitatet...
Svaret gir seg selv i paragrafen du siterer. Men det er vel
ikke egentlig det TS sin sak går ut på? Her er det tydeligvis
snakk om endring av et leieforhold, og går vel strengt tatt
ikke på kjønn.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Nå er det jo snakk om en leilighet med 3 rom som kompisen min leier. Han betaler for hele leiligheten. Da tenker jeg at opptak der ikke skal være vanskelig å gjøre. Hvis utleier har leid ut til en pris skal ikke det faktum at en ny person flytter inn ha noe å si. Vertfall slik jeg har tolket loven § 7-1.

Loven sier jo att utleier bare kan nekte opptak i husstanden dersom det er saklig grunn for det (noe det ikke er). Alt jeg lurer på er om jeg har feiltolket dette, og da evt hvordan denne loven skal tolkes.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Nå er det jo snakk om en leilighet med 3 rom som kompisen min leier. Han betaler for hele leiligheten. Da tenker jeg at opptak der ikke skal være vanskelig å gjøre. Hvis utleier har leid ut til en pris skal ikke det faktum at en ny person flytter inn ha noe å si. Vertfall slik jeg har tolket loven § 7-1.

Loven sier jo at utleier bare kan nekte opptak i husstanden dersom det er saklig grunn for det (noe det ikke er). Alt jeg lurer på er om jeg har feiltolket dette, og da evt hvordan denne loven skal tolkes.
Vis hele sitatet...
Det står i loven du snakker om( § 7-1) at han har lov til å nekte deg dette, men han må ha en saklig grunn. Fordi det ikke er snakk om at dine foreldre eller barn skal tas opp i husstanden.

Da er det vel ikke noe mere å gjøre enn å spørre han om hans grunn til dette og begynne å drøfte hva "saklig grunn" faktisk innebærer i lovens forstand. Alt vi trenger her er vel noen som kan svare på det?
Sist endret av knert1; 18. oktober 2017 kl. 06:07.
Mye rot her.

Det er mye snakk om opptak i husstanden. Dette tilfellet er ikke opptak i husstanden men videreutleie - og det er det andre regler for.

Om du er homo, hetero, bifil eller whatnot er ikke relevant for videreutleige.
Han har ikke ønske om fremleie nei. Han har ønske om å inngå et nytt leieforhold, med en annen person enn tidligere, dette er ikke samme ting. Dette krever, som PVestlandia sier, en ny kontrakt.

Hadde de felles leiekontrakt tidligere, eller er det kun din venns navn på kontrakten? Hvis det ikke er snakk om å skrive ny kontrakt blir det regnet som opptak i husstand i så fall. Men det høres ut som det du er ute etter er å være med på den nye kontrakten, og dekke din del av kaka.
Rart ikke utleier ser dette som en god løsning dersom han er glad i penger, som alle oss andre.

Uansett om det er framleie, bakleie eller samleie må dere nok desverre ha godkjenning av utleier da dette blir snakk om et helt nytt leieforhold. Men mister ikke utleier noen kroner på at 1 av 2 som leide der er borte, eller har du vært "snill" og betalt for begge hele veien?
Sist endret av knert1; 18. oktober 2017 kl. 14:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Hei!

Ble egentlig mye rot og vanskelig å forklare situasjonen. Men fikk snakket med husvært og alt ordnet seg for alle parter.
Så bra! Tør jeg spørre hva dere kom frem til?
Jeg ville heller sagt til utleier at jeg hadde en mannlig kjæreste fremfor å betale mer i leie, hvilket er direkte uhørt. Jeg har forståelse for at utleier er redd for slitasje siden det er snakk om to gutter, men da ville jeg heller bedt om å betale mer i depositum, fremfor å øke husleien.

Husleieloven § 7-1:

(§ 7-1.1 Opptak i husstand)

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle2 eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning3kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
La den gamle kontrakten stå, kompis fortsetter å betale, du betaler han halve leien og uoffisielt flytter inn.