Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1743
R.i.p 23.04.2021
Da har jeg hvert vegetar i snart 3uker og må si det føles bra og ikke spise kjøtt! Men det jeg lurer på er.

Jeg har aldri følt meg så konstant sulten 24t i døgnet. Spiser hauger med frukt & bønner,linser,salater,nøtter og diverse men blir aldri kvitt sultfølelsen. Den er nesten overvelmende er det sånn hele tiden for alle vegetarianere eller er det kroppen som må bli vant til et annet kosthold? Føles ut som jeg sulter ihjel noe jeg ikke gjør da jeg spiser enorme mengder frukt & annet.
Sist endret av Tarm; 7. april 2021 kl. 18:04.
Mitt råd for å bli kvitt sultfølelse er å a) få i deg nok proteiner og fett, b) få i deg nok kalorier og c) gi det litt tid mens tarmen og bakteriene som bor der omstiller seg.

Proteiner og fett bidrar til metthetsfølelse. Da er spesielt tilstedeværelse av fett viktig for å senke produksjon av ghrelin, det såkalte sulthormonet.
Får du ikke i deg nok fett og proteiner (ut ifra det kroppen din er vant med), vil det være en periode med utilstrekkelig hemming av ghrelin fordi kroppen prøver å stimulere deg til å oppsøke det vanedyret tarmen er vant med.

Det er også en del andre hormoner involvert som er viktige for sultfølelse og tarmfunksjon, men vil tro at ghrelin er det mest essensielle her, da det bokstavelig talt medfører den sultfølelsen du har etter at du har gått en stund uten mat.

Vil derfor foreslå å se etter vegetar-oppskrifter med mere fett. Det stemmer at nøtter har mye fett, og at belgfrukt har en del proteiner, men det kan ikke sammeliknes med en saftig biff med fløtesaus. Selv om du føler at du spiser mye, undervurderer mange hvor lite kalorier det er i relativt store kvanta med vegetarkost når en ikke gønner på med fett i de rettene en lager.

Som jeg nevnte over, er også tarmen et vanedyr. Tarmen har et eget nervesystem og en egen indre klokke og liker ikke brudd på rutine.
Når du spiser, forer du også en mengde forskjellige tarmbakterier som liker å spise sine ting. Så når du legger om kostholdet, vil mange av disse desperat prøve å få deg å gå tilbake til sin favorittmat. Dette gjør de ved å sende signaler til hjernen gjennom tarmens eget nervesystem, og kan bidra til det som på godt norsk betegnes som «cravings». Dette vil nok gi seg med tiden om du får i deg tilstrekkelig med kalorier, ettersom en endring i kostholdet også endrer sammensetningen på bakterfloraen.
Grønnsaker og frukt er nesten umulig å bli mett på så kompanser med ris og poteter.
Protein og fiber er stikkordene. Er du hardcore veganer eller spiser du meieriprodukter og egg? Hvis du spiser meieriprodukter og egg så bør du øke inntaket betraktelig. Hvis du ikke spiser meieriprodukter og egg, så er utfordringen å få i seg nok proteiner. Linser, bønner etc er bra, der får du både fiber og proteiner, men du må spise uhorvelige mengder av det for å kunne erstatte egg, kjøtt og meieriprodukter. Jeg vet at noen lager seg shakes av soyaprotein, knuste hampfrø o.l. til måltidene for å kunne spe på med ekstra proteiner (og fiber+fett) på en enkel måte.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Da har jeg hvert vegetar i snart 3uker og må si det føles bra og ikke spise kjøtt! Men det jeg lurer på er.

Jeg har aldri følt meg så konstant sulten 24t i døgnet. Spiser hauger med frukt & bønner,linser,salater,nøtter og diverse men blir aldri kvitt sultfølelsen. Den er nesten overvelmende er det sånn hele tiden for alle vegetarianere eller er det kroppen som må bli vant til et annet kosthold? Føles ut som jeg sulter ihjel noe jeg ikke gjør da jeg spiser enorme mengder frukt & annet.
Vis hele sitatet...
Har samme følelse, økt i vekt etter jeg kutta ned betraktelig på kjøtt. Men jeg spiser endel ris, pasta osv.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Prøv også fullkornspasta, fullkorns brød, tacolomper i fullkorn, tofu, bland kikerter eller pasta inn i salaten.
Mye proteiner i fullkornsprodukter.
Avocado har mye bra fett og Berit's veganske kokossmør

Jeg er selv vegetarianer og driver med muskelbygging. Gått opp 8 kg på et halvt år. Føler meg stort sett mett hele tiden, men kroppen din må nok venne seg til det. Gi det litt tid, det tok litt tid for meg også og jeg gikk mye ned i vekt i starten fordi jeg spiste for lite.

4 hovedmåltider om dagen og 2 mellommåltider.

Et clue er å lage større middager slik at du kan spise mer, men også bruke det til lunsj eller middag neste dag for å spare tid og penger.

Frokost: Banan, havregrøt + vegansk proteinshake.
Mellommåltid: Banan.
Lunsj: Gårsdagens middag eller bagett.
Mellommåltid: Proteinbar, kjeks eller mandler.
Middag: Som regel bønner, kikerter eller linser med grønnsaker og ris, eller poteter.
Etter trening: Proteinshake.
Sein middag: Gårsdagens eller dagens.
Sist endret av Chromatics; 8. april 2021 kl. 12:08.
Jeg kan anbefale deg å søke opp litt oppskrifter på nett.

Selv lager jeg mange av rettene jeg finner på https://www.vegetarbloggen.no/catego...e-oppskrifter/ og http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv_9685.html

Der finner du mye snadder som inneholder mye av næringstoffene som kroppen din trenger

Jeg har vært veganer i 3 år og har brukt de 2 sidene der mye.
Har aldri gått og følt meg sulten på noe vis, det handler bare om å spise riktig.

Husk og ta tilskudd av B12, dette er noe alle vegeterianere og veganere bør gjøre.
Mye fornuftig i tråden her. Det finnes også en medisinsk løsning som heter Mysimba. Den hemmer det aller meste av sultfølelsen.
Du er sulten fordi du sulter. Kroppen din får ikke det den trenger pga meme-kostholdet ditt

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Har samme følelse, økt i vekt etter jeg kutta ned betraktelig på kjøtt. Men jeg spiser endel ris, pasta osv.
Vis hele sitatet...
Aldri helt skjønt hvorfor man velger å øke ris og pasta, som definitivt ikke er bra i store kvanta. Raske karbohydrater, linolsyre, ustabilt blodsukker og ustoppelig sultfølelse. Tomme kalorier med lav næringsverdi.

Diss karbohydratene må brytes ned og omdannes til fett i leveren (i motsetning til mettet fett fra kjøtt), noe man assosierer med økt risiko for slag og hjerte og karsykdommer blant annet.
Sist endret av Våtfisk; 8. april 2021 kl. 16:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Du er sulten fordi du sulter. Kroppen din får ikke det den trenger pga meme-kostholdet ditt
Vis hele sitatet...
Vel, på en måte, ja.
Mennesker er altetere, og kan leve på en ensidig vegansk kost ganske lenge. Men det avhenger veldig på hva du gjør også.
Men man kan være veganer kun en viss tid før det skjærer seg.
Hvis man har en fysisk krevende jobb bruker man ikke bare mer kalorier, men også vitaminer/mineraler.
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Diss karbohydratene må brytes ned og omdannes til fett i leveren (i motsetning til mettet fett fra kjøtt), noe man assosierer med økt risiko for slag og hjerte og karsykdommer blant annet.
Vis hele sitatet...
Er det ikke motsatt? Animalsk fett = mettet fett som er dårlig fett, typ med tanke på kolesterolet?
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Du er sulten fordi du sulter. Kroppen din får ikke det den trenger pga meme-kostholdet ditt



Aldri helt skjønt hvorfor man velger å øke ris og pasta, som definitivt ikke er bra i store kvanta. Raske karbohydrater, linolsyre, ustabilt blodsukker og ustoppelig sultfølelse. Tomme kalorier med lav næringsverdi.

Diss karbohydratene må brytes ned og omdannes til fett i leveren (i motsetning til mettet fett fra kjøtt), noe man assosierer med økt risiko for slag og hjerte og karsykdommer blant annet.
Vis hele sitatet...
Etter jeg kutta ned på kjøtt så har iallfall blodtrykket mitt sunket fra ca 140-150/110 til ca 110/80.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Er det ikke motsatt? Animalsk fett = mettet fett som er dårlig fett, typ med tanke på kolesterolet?
Vis hele sitatet...
Det mener jeg også.
Sist endret av NokErNok; 8. april 2021 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.