Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1260
Når tilbudet kom tenkte jeg ikke faen at jeg skal sende DNAet mitt til en lab i usa som jeg ikke vet om blir solgt til genmanipulering, aliens, Interpol eller alt mulig overvåkningsshit og registre. Men de siste årene har jeg blitt mindre konspirasjonsteoretiker og mere nysgjerrig på det genetiske opphavet mitt.

I mellomtiden har politiet allerede fått tak i DNAet mitt, så er det egentlig noen skumle baksider med å benytte seg av MyHeritage.com og de der sidene?
Kunne tenkt meg å høre andres tanker om baksider med å sende fra seg DNAet sitt sånn eller eventuelt erfaringer med disse sidene?
Hvis noen har prøvd det lurer jeg også på hvordan nettsidene fungerer i forhold til andre som plutselig finner ut de er i slekt med meg, kan man gjemme navnet sitt for andre brukere fra disse søkbare registrene eller gjør man navnet sitt offentlig for de andre brukerne når man bruker tjenesten? Er bare keen på å finne ut etnisk opphav og ikke hva en ukjent grandonkel på andre siden av jorda heter eller jobba med og ønsker ikke at mine personalia skal deles med andre der heller
Sist endret av Mk1; 8. april 2021 kl. 01:32.
Det er en liten forskjell på politiets registre og private aktører som er ute etter å tjene penger. Man må ikke være konspirasjonsteoretiker for å være bekymret over at dette kan selges for betydelige summer siden.
R.i.p 23.04.2021
Har hvert nevnt i media før at purken i usa har brukt dna fra private databaser til og oppklare drapsaker , legger ved lenke vis jeg finner igjen nyhetsaken
Sist endret av Tarm; 8. april 2021 kl. 10:00.
Baksiden ved å sende fra seg DNAet sitt til et privat selskap: Du sender fra deg DNAet ditt til et privat selskap, som har som hovedmotivasjon å tjene penger. Forretningsmodellen er ny, dårlig regulert, og det er vanskelig å forutse konsekvensene av det. MyHeritage har fått kritikk flere steder tidligere, også av Forbrukerrådet i Norge (artikkel fra 2020). Her kan du for eksempel lese at kontrakten du må skrive under på er ulovlig, fordi den krever at du frasier deg retten til å gå til sak mot selskapet...

Imo virker det som at best case er at du må du betale penger for informasjon som kan være en kuriositet uten spesiell nytteverdi.
Worst case så har du gitt bort persondata du ikke kan endre, som kan få uante konsekvenser for deg i fremtiden. Behøver ikke gå helt black mirror, men jeg hadde vært ganske pissed hvis jeg f.eks ikke kunne tegne livsforsikring, som resultat av at jeg ukritisk hadde sendt DNAet mitt til et privat firma i USA.
Sist endret av Bl4derunner; 8. april 2021 kl. 10:11.
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Når tilbudet kom tenkte jeg ikke faen at jeg skal sende DNAet mitt til en lab i usa som jeg ikke vet om blir solgt til genmanipulering, aliens, Interpol eller alt mulig overvåkningsshit og registre. Men de siste årene har jeg blitt mindre konspirasjonsteoretiker og mere nysgjerrig på det genetiske opphavet mitt.

I mellomtiden har politiet allerede fått tak i DNAet mitt, så er det egentlig noen skumle baksider med å benytte seg av MyHeritage.com og de der sidene?
Kunne tenkt meg å høre andres tanker om baksider med å sende fra seg DNAet sitt sånn eller eventuelt erfaringer med disse sidene?
Hvis noen har prøvd det lurer jeg også på hvordan nettsidene fungerer i forhold til andre som plutselig finner ut de er i slekt med meg, kan man gjemme navnet sitt for andre brukere fra disse søkbare registrene eller gjør man navnet sitt offentlig for de andre brukerne når man bruker tjenesten? Er bare keen på å finne ut etnisk opphav og ikke hva en ukjent grandonkel på andre siden av jorda heter eller jobba med og ønsker ikke at mine personalia skal deles med andre der heller
Vis hele sitatet...
Myheritage har vell vært i søkelyset før pga hvordan de behandler opplysninger. Har ikke kilde på det på stående fot akkurat nå, men aldri om jeg hadde brukt det iallfall.
Myheritage ville jeg ikke stolt på ihvertfall. Fikk aldri noe beskjed fra dem at infoen min var lekket på nett.

https://www.google.com/amp/s/mobile..../idUSKCN1J1308
Et moment å ha i tankene er at man ikke bare velger å eksponere sitt eget DNA; man eksponerer også hele slektas - det er i grunn hele poenget. Er det et valg du står fritt til å ta på vegne av andre? Formelt sett står man selvsagt helt fritt, for man eier sitt eget DNA og at andre tilfeldigvis besitter de samme sekvensene er ikke ens egen feil med mindre man har produsert avkom. Og som forelder står man ganske fritt til selv å velge hvor mye man vil eksponere barna sine. Men er det riktig? De som plastrer fjeset til ungene sine utover hele facebook og instagram, gjerne med fullt navn, geolocation og intime detaljer om hvilke vennskap de har utviklet den siste tiden og hva de synes er vanskelig på skolen - de ser antakelig ikke noe problem med å eksponere andres DNA på nettet heller. Men ganske mange gjør ikke dette mot ungene sine, selv om de gladelig eksponerer seg selv til tusen. At man kan betyr ikke at man bør, og stadig flere har begynt å filtrere litt i så måte. Hvis man er litt tilbakeholden med å poste informasjon om andre, så bør man virkelig, virkelig ikke levere DNAet sitt til kommersielle aktører! Da avslører du ikke bare hvem som er si slekt med hvem, du avslører også hvem som ikke er i slekt med hvem. Ganske mange skjelletter har ramlet ut av det skapet. Du avslører også intime medisinske detaljer. Og ikke bare om personer du kjenner! Du utleverer arvemateriale på vegne av folk du aldri har møtt. Folk som er døde. Folk som ennå ikke er født. Noen gir totalt blanke faen i alt det overstående og resonnerer at deres egen råderett over eget liv gir de carte blanche til å legge hva de vil av føringer på andre. Juridisk sett har de rett, men de er douchebags som gjør det. Jeg mistenker imidlertid at de fleste som utleverer seg slik helt enkelt ikke har reflektert over implikasjonene. Det er grunnen til at jeg gadd å skrive dette innlegget: Jeg har ingen tro på at klikkåte publikasjonshorer tar det til seg og bryr seg. Men de som ikke har satt seg inn i saken kan i det minste få muligheten til å ta et informert valg. Man kan i alle fall forsøke å tenke på konkrete scenarier: Hadde du likt om forsikringsselskapet nekta deg en polise fordi de gjorde et kjapt søk og oppdaga at din ukjente halvbror hadde en sær genfeil? Selv hadde jeg blitt ganske pissed.

Det er også to andre momenter jeg vil trekke frem. Det ene er eierskap av DNA. Eier du egentlig DNA'et ditt? Eller selskapet du ga det bort til? Hva om en av deres samarbeidspartnere finner en kul sekvens i ditt DNA og vil ta patent på den? Det var de som fant den! Jussen her er mildt sagt uklar og preget av gråsoner, hvilket er ganske naturlig: Fenomenet er ganske nytt, implikasjonene for samfunnet enorme og store pengesummer står på spill. Så det kan jo være greit å ha i mente.

Det siste punktet er at ettersom flere og flere eksponerer seg slik, og betydningen av å reservere seg utviskes siden alle til slutt er i slekt med nok eksponeringsvillige fjerne og nære familiemedlemmer til at genetikerne kan pusle sammen de nødvendige bitene, så er i grunn hele verden kartlagt. Da måtte de få reservasjoner som eksisterer mot myndighetenes DNA-registrering av kriminelle fordufte. En naturlig og "fornuftig" utvikling hadde da faktisk vært å bare kartlegge hele sekvensen til alle som ble født og legge åpent ut på nettet for alle i hele verden, til fri og uhemmet bruk. Det er den eneste måten vi hadde fått et minimum av rettferdighet, og det hadde vært nødvendig for å forhindre en enda skjevere maktfordeling mellom individer og stater, organisasjoner og pengesterke selskaper. Ønsker vi å bevege oss enda lenger i en retning hvor slike grep er nødvendige? For mitt vedkommende er svaret bastant nei.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. april 2021 kl. 12:23.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Så hva kan dem egentlig gjøre med deg ved at dem har DNA'et ditt?
Og hva er sjansene for at dem vil skade deg direkte med det og hvordan, samtidig i hvilket omfang?

Jeg har selv sendt inn DNA'et mitt og har hele livet trodd at jeg er 50/50 norsk og en annen nasjonalitet.
Men det viste seg at 30% av opphavet mitt var fra et helt annet sted i Europa, noe som familien min finner veldig overraskende.

Kan si jeg er veldig fornøyd med tjenesten deres og hvordan man kan finne slektninger. Familietreet mitt går helt tilbake til 1700-tallet, takket være mitt slektstre ble matchet med noen i min slekt, der disse ble sammenkoblet.

Jeg vil tro at dem har gode intensjoner for folk som ønsker å vite mer om seg selv. Eller kan man ikke stole på noen lenger?
Nei, man kan visst ikke det, da får man låse seg inne.

Men angrer jeg kanskje litt på det nå? Kanskje litt, men da ville jeg heller aldri fått de svarene jeg fikk som jeg ikke forventet i det hele tatt.
Selv om de kanskje har gode hensikter så er det et selskap som ønsker å tjene penger og selve folkene vil over tid bli byttet ut. Tenke seg til hva som hadde skjedd hvis slike registere eksisterte når Hitler gikk amok.