Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1947
Hei, jeg har flyttet til min egen leilighet hvor jeg må kombinere stue og datarom. Og for at dette skal bli optimalt så må jeg ha en forlenget kabel til min dataskjerm og mitt tastatur siden jeg har kjøpt både trådløs mus og headset. Men mitt tastatur er rimelig nytt (Logitech G510s) så jeg ønsker ikke kjøpe nytt trådløst tastatur for øyeblikket.

Mitt problem er at min datamaskin står nesten midt på gulvet når jeg har en spot for den atmed tven hvor den hadde passet inn som kuk i matmors mus. En ny skjermkabel er ikke noe problem, så det jeg trenger hint om er tastaturet.

Er det mulig å gjøre kabelen på mitt tastatur lengre? Det er mulig å kjøpe en skjøtekabel for USB, men vil det være delay i denne? Den kabelen burde også sitte ganske godt så jeg ikke er uheldig å napper ut kabelen og må reise meg og plugge den inn igjen midt i en game. Det kan være krise. Er det noen andre idéer som virker fornuftige?
En USB-kabel bør ikke være over maksimalt 2-3 meter for å unngå trøbbel, det er begrenset hvor mye latency du får på de 2 meterne
Trådstarter
min kabel burde være minst 5 meter da. for øyebliket er den ca 2 meter.
Signaltiden gjennom en kabel er såpass lav at du ikke vil merke det på så korte avstander som man finner i et hus. Delay finner du som oftest i elektronikken, ikke i kablene. Det eneste problemet du kan oppleve er motstanden i kabelen kan bli for høy, om kabelen er for lang. Og dermed vil tastaturet ha problemer med å sende signalene gjennom den - men så lenge du ikke opplever problemer med tastetrykk som ikke blir registrert vil nok ikke merke noen andre problemer heller.

(latency i kabler er ikke relevant før du begynner å snakke flere kilometer med kabler)
Sist endret av etse; 28. januar 2014 kl. 12:50.
Som regel er det null problem!

Kommunikasjon mellom tastaturet og PCen din skjer nærmest umiddelbart om USB kabelen så var 20 meter lang.

Det kan jo selvfølgelig forekomme en del forskjellige problemer ved svært lange USB kabler. Men siden verken strømforbruket eller datatrafikken fra et tastatur er særlig stor bør dette aldri bli noe problem i praksis (under normale omstendigheter)

Men i verste fall er det jo bare å prøve seg frem!
Funker det så funker det. Funker det ikke, så finne på noe annet!
Men latencyen trenger du ikke tenke noe på
Siden hastigheten på elektrisitet i ledninger ikke ligger langt unna hastigheten av lys (noen prosents avvik) vil du ikke merke denne forsinkelsen. Som Etse sa er motstand det eneste som kan bli et problem, men jeg tror at det i dette tilfellet vil gå helt fint.
USB standarden sier maks 5 meter, så over dette er det ingen garanti for at det fungerer.
Alternativt kan man da bruke repeater/forsterker, og da oppnå 10 meter.
Sitat av Sondrec Vis innlegg
Siden hastigheten på elektrisitet i ledninger ikke ligger langt unna hastigheten av lys (noen prosents avvik) vil du ikke merke denne forsinkelsen. Som Etse sa er motstand det eneste som kan bli et problem, men jeg tror at det i dette tilfellet vil gå helt fint.
Vis hele sitatet...
Hastigheten på elektrisitet i en ledning er ikke engang i nærheten av hastigheten til lys, ikke engang lyd. De beveger seg faktisk veldig sent.

Overføringen skjer raskt fordi ledningen konstant er "fylt" med elektroner, så når du sender et nytt inn, går et nytt automatisk ut på den andre siden. Du har sikkert sett et bilde av prinsippet i en fysikk bok siden du uttalte deg :P


første kilden jeg fant
Nettsider loades gjennom ledninger som går fra California til hit.. Med mindre USB fungerer på en heelt annet måte nekter jeg å tro at du ikke kan ha en 100 meter lang kabel om du ville det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
(latency i kabler er ikke relevant før du begynner å snakke flere kilometer med kabler)
Vis hele sitatet...
Ikkje for mennesker, men for elektronikk som skal synkronisere signal så skal det ikkje så veldig mykje til. I tillegg vil kabelen ofte ha elektriske eigenskapar som er avhengige av lengde, så signalet kan verte forvrengt.
Har en 9 meter lang USB-kabel mellom en HD PVR og PCen, og har aldri hatt noen problemer. Så 5 meter til et tastatur skal nok gå greit.