Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1540
Hei folkens!
Var på ferie i kroatia og tokk disse bildene av melkeveien. Er utrolig stolt av å hafunnet den :P Der er det bekmørkt + dem skrur av gatelysene klokken 12. Bildene er tatt i en liten landsby kalt " Negoslavci"


Ikke det beste, men fikk det til ! Er forøvrig kitlens 18-55mm og canon 550D


Mitt første forsøk
Litt iso-støy, men ikke noe veldig som ikke kan fjernes ved å tweake svartnivået og kanskje kjøre litt noise reduction

Første bilde var vel det beste, der var jo det litt hustak med, men skulle gjerne ha sett litt mere av det, slik at man da har et motiv og forankringspunkt i bildet annet enn stjerner, noe som ikke alle klarer å orientere seg etter
Så var litt synd du ikke tok med mere av huset siden det allerede var så fint lyssatt

KP for fine bilder
Fett! Kan du si noe om hvilke innstillinger du har brukt? Hvordan finner du dette på himmelen??

Har du forresten hørt om "rule of 600"? Det går ut på at du dividerer 600 på brennvidden du bruker, og det gir deg maksimum antall sekunder lukkertid du kan bruke for at stjernene IKKE skal dras utover Altså har du en brennvidde på 18mm blir det 600/18 = 33,3 sekunder for at stjernene skal holde seg.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Fett! Kan du si noe om hvilke innstillinger du har brukt? Hvordan finner du dette på himmelen??

Har du forresten hørt om "rule of 600"? Det går ut på at du dividerer 600 på brennvidden du bruker, og det gir deg maksimum antall sekunder lukkertid du kan bruke for at stjernene IKKE skal dras utover Altså har du en brennvidde på 18mm blir det 600/18 = 33,3 sekunder for at stjernene skal holde seg.
Vis hele sitatet...
I norge er det ganske lite sjangs på å se den da det er lyst nå ute, mer sjangs om vinteren tror jeg. Der hvor jeg var så så jeg random opp og så en stor lang strek som minte meg på en sky, men da jeg så nærmere visste det seg å være MELKEVEIEN ! woop woop. Da måtte jeg prøve å få tatt bile av det. De som jeg var med trodde jeg var idiot som tar bilder av himmelen:P bønder.

Det er nok sant Vet om den, men nå er ikke det objektivet utrolig bra uansett så var vanskelig å få det til bra
"landskapet " huset er ikke noe kult i det hele tatt


også et til bilde, jeg måtte forøvrig endre alle bildene i lightroom da melkeveien var nesten ikke synelig.


Var vel noe med 49 sekunder på det første og f3.5 skulle gått høyere
Iso 1600. Men det står på alle bildene hvis du leser datan fra dem