Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 525
Hei
Sitter her og leser at LO dirver med mekling. Det jeg lurer på er hva i huleste er det dem gjør så lenge ? Hvordan er det mulig å diskutere eller hva enn det er dem gjør i flere timer? Håper noen kan gi meg en heads up om hva som egentlig foregår der for tipper det er flere enn meg som lurer på det samme Så mye jeg har fått meg er lønnsforhandlingene osv. Men kan dem ikke bare bli enig eller er det noen som sier ja og de andre sier nei 1000 ganger?
Sist endret av SRB; 24. mai 2012 kl. 00:56.
Jeg har deltatt i slike forhandlinger og kan litt om det. Det er mye uthalingstaktikk inne i bildet. Partene sitter i egne rom og møtes som regel ikke i fellesskap. Meglerens ansvar er å få en forståelse av hvilke saker som er viktige for partene og hva de er villige til å inngå kompromisser om og hva de ikke kan gi seg på. Det handler ikke alltid bare om penger men også om rettigheter, fritid, ferie, pensjon osv. Hvis den ene parten kommer fram til et tilbud blir dette overlevert motparten via megleren eller ved et privat møte forhandlingslederene imellom som finner ut om tilbudet er noe å levere videre eller ikke. Det er veldig mye fram og tilbake, mye psykologisk spill og mye tid som brukes for å få motstanderen til å akseptere de forskjellige forslagene.