Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1233
Freaks!

Var å snoka ned i en av jakkene mine i sted, og fant en mobil jeg fant på en lørdagskveld før jul. Lurer på hvorvidt jeg kan bruke denne telefonen som en mobil nr.2? Jeg vet det er jævlig frekt av meg, og jeg klarer ikke helt å se for meg situasjonen om jeg mister en telefon og noen andre bruker den.

Dette har gått helt i glemmeboksen, så det å finne frem til eier er vel helt umulig nå. Politiet har vel ikke ressurser til det heller.

What to do? Er det bare å resette alt som er der, og ta den i bruk?
Hvordan telefon er det?

Alle telefoner har ett Imei Nr som er sportbart, så du kan bli brennt. Men kan ikke se for meg at de bruker ressurser på en telefon som forsvant før jul.
Sist endret av hustlern; 23. februar 2012 kl. 02:47.
Om du leverer den til politiet vil vel de ta kontakt med eventuelle personer som har meldt den stjelt, vil jeg tro.
Det er vel ikke et nasjonalt register over IMEI? Om folk skal ha dekt tapet av mobil på forsikring må man gjerne anmelde tapet. Politiet eller forsikringen vil spørre om IMEI men ikke alle husker å skrive ned imei nr eller tar vare på esken den kom i. Så telefonen kan være meldt tapt uten at politiet har registrert imei nr.
det finnes jo et serienr på simkortet da, så er ikke værre en å ringe teleselskapet og forklare situasjonen, mistet min her nylig å jammen var det en snill sjel som hadde levert den på togstasjonen (glemte den på toget )
Sist endret av skukketrure; 23. februar 2012 kl. 03:36.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det er vel ikke et nasjonalt register over IMEI? Om folk skal ha dekt tapet av mobil på forsikring må man gjerne anmelde tapet. Politiet eller forsikringen vil spørre om IMEI men ikke alle husker å skrive ned imei nr eller tar vare på esken den kom i. Så telefonen kan være meldt tapt uten at politiet har registrert imei nr.
Vis hele sitatet...
Får man helt sikkert av selskapet man kjøpte tlf igjennom (f.eks netcom, Telenor osv) Om man har abonoment, Og direkte fra butikken er sikkert også en mulighet med og uten abo da dette er den eneste måten å "registrere" en tlf på bortsett fra ett serienummer og ett par andre nummer er sikkert dette ganske så strengt.

MEN, jeg nekter å tro at ts blir tatt om han tar i bruk telefonen.
Sist endret av hustlern; 23. februar 2012 kl. 03:37.
Operatør kan sjekke Imei ja. Har blitt frastjålet mobil to ganger, den første gangen fant snuten mobilen igjen og ga tyven bot, den andre gangen så ga de faen selv om de hadde 3 navn og Imei å gå etter.
Sist endret av laksir; 23. februar 2012 kl. 04:35.
Da jeg jobbet i Telenor sporet vi stadig opp stjålne mobiltelefoner bassert på IMEI nummeret.. jeg hadde ihvertfall aldri turt å putte SIM kortet mitt i en stjålet telefon finn heller eieren og gjør en god gjerning
Foretrekker finnerlønn framfor bot, mye billigere.
Fant en telefon i sommer. I en konvolutt, sammen med div. papirer. Denne konvolutten lå på en benk, på en bussholdeplass.
Først var jeg veldig usikker på om jeg skulle ta den i bruk, men etter å ha veid det litt opp og ned, stappet jeg inn mitt sim-kort(forøvrig var det ikke noe sim-kort i fra før), og slo den på. Bruker den enda - 3000-, spart, og har enda ikke hatt noen problemer.
Kan jo også legge til at dagen før dette skjedde, sluttet den gamle mobilen min å lade;o Greit med flaks, av og til, ihvertfall
Sitat av hustlern Vis innlegg
Får man helt sikkert av selskapet man kjøpte tlf igjennom (f.eks netcom, Telenor osv) Om man har abonoment, Og direkte fra butikken er sikkert også en mulighet med og uten abo da dette er den eneste måten å "registrere" en tlf på bortsett fra ett serienummer og ett par andre nummer er sikkert dette ganske så strengt.

MEN, jeg nekter å tro at ts blir tatt om han tar i bruk telefonen.
Vis hele sitatet...
Vet med sikkerhet at butikker ikke vanligvis fører noen oversikt over IMEI.
Dersom eier av kunde ikke selv har notert IMEI kode eller spart på esken telefonen kom i vil en ikke finne IMEI hverken fra telefonselskapet eller den som solgte deg telefonen.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Vet med sikkerhet at butikker ikke vanligvis fører noen oversikt over IMEI.
Dersom eier av kunde ikke selv har notert IMEI kode eller spart på esken telefonen kom i vil en ikke finne IMEI hverken fra telefonselskapet eller den som solgte deg telefonen.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Flere kjeder fører opp IMEI-nummer. Ved tegning av abonnement når man kjøper mobil er det også vanlig å registrere IMEI-nummer.
Sist endret av M72; 23. februar 2012 kl. 11:20.