Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3631
Hallo Freaks!

Jeg har da startet et større fotoprosjekt. Har fått veldig god respons av de få som jeg har pitchet den til. Og lurte på hva dere synes og om det er noen her ute som kan hjelpe meg.

Ideen med prosjektet er å finne, kartlegge og dokumentere historien til forlatte og delvis forlatte hus og bygninger i Finnmark. Hvorfor de ble bygd, hva de ble brukt til og hva de brukes til i dag. Jeg blir også å portrettere eierne av bygningene.


Formålet med prosjektet er å produsere en stilren og innholdsrik fotobok, som skal gis til huseierne og selges ut til innbyggere i Finnmark. Formålet med selve fotoboken er å få mennesker som bor rundt i finnmark til å innse hvilke kulturskatter vi egentlig har i Finnmark. Er det en suksess, så vil boken bli gitt ut videre i landet og eventuelt bli oversatt til Engelsk, for å gi turister og andre reisende et fint minne og info om hva som egentlig finnes i forglemte fjorder og bygder.
Kort sagt.

Et av byggene jeg har lagt under vurdering, er Barnehjemmet i Korsfjord, Altafjorden. Jeg har selv vokst opp i Korsfjorden, og kjenner bygget ut og inn. I dag brukes bygget til diverse arrangementer som er arrangert av lokale innbyggere. Det har både vært brann der, med flere omkommende. Og det har også vært et overgreps regime på 1960 tallet. Bygget ble reist opp første gangen i 1914.

http://tux1.aftenposten.no/objekter/bilder/t74884.jpg
Her er et bilde av barnehjemmet, slik det står i dag.

Som dere kanskje har forstått, så er det i hovedsak bygg/hus fra før krigen og oppover. Jo mer nedslitt, og historie, jo bedre.

Nå er bare spørsmålet, er det noen her inne som vet om gamle nedlagte/delvis nedlagte bygg rundt om i Fylket? Har et par stk. Men trenger noen flere å velge mellom. Som sagt så er det 6 bygg jeg skal ta for meg, men trenger minst ti stk. å velge mellom. Grunnet reiser og andre faktorer som spiller inn.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Må si jeg liker idèen godt, har selv bodd 3 år i Kirkenes og besøker nord-norge med jevne mellomrom. Du kunne kanskje tatt med noen av bunkerne fra 2. verdenskrig? Ellers ønsker jeg deg lykke til med dette
Ja, har vurdert tanken. Men så finnes det veldig lite bunkere man får tillatelse til å gå inn i. Også er de fleste, om ikke alle, tømt for gjenstander. Så er ikke så mye følelser som ligger igjen i bunkerne. Men takk for tips og lykke
Freak Trooper
Joey's Avatar
6 hus hørtes lite ut, imo. Korleis blir eit hus sjåandes ut i boka di? Kor mange sider, kor mykje tekst etc?
Som sagt, så er det i Finnmark. Og det innebærer mange timer til reiser. Blir selvfølgelig ikke bare et bilde av et hus.
Er stort fokus på detaljer inne i husene. Er ikke helt sikker på hvor mange sider det blir enda, men regner med 2-3 sider for hvert enkelt hus. Bildene blir vell rundt A5-A6 format for å si det kort. Blir en del tekst også, men ikke mye. Er bildene det er fokus på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/402436_10150597206134534_605139533_10811649_2125427421_n.jpg

Noe sånt du er inntresert i?
Ja, blant annet! Noen som har forslag? Alt fra nesten ruiner, til store halvnye bygg.
Sitat av simengeorg Vis innlegg
Ja, blant annet! Noen som har forslag? Alt fra nesten ruiner, til store halvnye bygg.
Vis hele sitatet...
Sarnes skole på Magerøya, noen kilometer før du kommer til Honningsvåg. Tror Nordkapp filmfestival hadde skrekkfilmvisning på bygget der for noen år siden. Vanvittig fotogent vrak av en skole.

Karasjok gamle kirke, eneste bygget som sto igjen etter at tyskerne brant seg igjennom Finnmark.

De jeg kommer på i farta. Lenge siden jeg har fartet rundt i fylket der.
Du har jo internatet på Sarnes (Solvang Internatskole), utenfor Honningsvåg.
Det har forfalt rimelig mye, og ser passe skummelt ut. Vil tro det er en del historie tilknyttet bygget.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Sarnes_Internat.JPG/800px-Sarnes_Internat.JPG

Forøvrig har du også Honningsvåg kirke, som var det eneste bygget som sto igjen i Honningsvåg da tyskerne tok i bruk "den brente jords taktikk" i '44.

http://files.itslearning.com/content/ebok/open.ebok.no/images/b1494-990174413.jpg
Sitat av simengeorg Vis innlegg
Ja, blant annet! Noen som har forslag? Alt fra nesten ruiner, til store halvnye bygg.
Vis hele sitatet...
bildet mitt er fra støvvelhamn på seiland, lett tilgjengelig fra hammerfest siden av seiland med ferge.
Sist endret av NoillStress; 31. januar 2012 kl. 15:21.
Meh, får ta meg en scootertur til Kirka i Jarfjord da :P
Hei!
Takker for svar. Har tenkt på Solvang internatskole, som ble nevnt ovenfor! Kirker er litt værre, når de brukes den dag i dag. Og det er jo gammlekirka i Karasjok, som er fylt med spilleautomater, får desverre ikke lov å tømme den for å fotografere. Men skal gå hardere til verk!
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Spennende prosjekt. Gleder meg til å følge det. Håper du finner noen spennende steder. Hvorfor er en kirke fylt med spillautomater? For lagring eller er det i drift? *dum*.. Noe må man jo bruke alle kirker som blir nedlagt til.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Meh, får ta meg en scootertur til Kirka i Jarfjord da :P
Vis hele sitatet...
Kong Oscar IIs kapell, tenker du på? Vet ikke om du får noen gode bilder nå når det er så mye snøskavler der..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kong Oscar IIs kapell er fortsatt i veldig god stand.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Kong Oscar IIs kapell, tenker du på? Vet ikke om du får noen gode bilder nå når det er så mye snøskavler der..
Vis hele sitatet...
Hmm, kan bli et problem det ja. Sne'en blåser jo rett på kirka.