Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 14821
fikk en gammel omega klokke(ur), til bestemor i konfirmasjonsgave for noen år siden. hun vet ikke modell, bare at hun mente den var sjelden og verd mye.

jeg har gjort litt research på nettet, og fant ikke ut så mye. bortsett fra at de skulle være sjelden.

dette er da snakk om fra kanskje tidlig 1900 tallet, til kanskje 1960?. siden det var enten oldefar, eller tip-oldefar som kjøpte den.

http://bildr.no/thumb/1013780.jpeg


noen som kan noe om disse klokkene? eventuelt vite noe om verdi ca?
skulle vært litt artig å funnet ut hvor gammel den var, etc.
er ikke snakk om å selge den, bare så det er sagt
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Funker den?
ja, eller klokken går ikke. har ikke tort å åpne den. men selve "stoppeklokken" funker, om det er det som er i midten der.
den er tatt usedvanlig godt vare på

tror den er av sølv, eller bestemor sa i allefall at det var et sølv-ur
Dra til en urmaker, be han anslå pris og kanskje fikse ur-mekanismen. Får du ikke anslått verdi, får du ihvertfall en kul fungerende klokke.
ja, fant nettopp ut at det var urmaker i bodø. bor litt i ingenmannsland skjønner du..
jeg blir ikke å fikse ur-mekanismen om det er snakk om å bytte ut noe, men hvis han greier å fikse den uten å gjøre det. så blir det nye sheriff klokka mi

har skrevet til omega watches på facebook, så får håpe på svar derifra
Du kunne ikke lagt ut et litt større bilde? Kan hende jeg kan hjelpe deg litt
tidssonen.no/forum De gutta kan antagelig hjelpe deg på vei
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
Du kunne ikke lagt ut et litt større bilde? Kan hende jeg kan hjelpe deg litt
Vis hele sitatet...
kan vel det, hjelper ikke å lagre bildet å zoome inn?
Sitat av skeletoret Vis innlegg
kan vel det, hjelper ikke å lagre bildet å zoome inn?
Vis hele sitatet...
Alt for dårlig kvalitet :P
okei, da må du gi meg tid til i morgen. tok bilde fra ipad skjønner du, skal legge ut igjen i morgen. er du urmaker eller?
Typsik stil ifra slutten av 40 tallet starten på 50 tallet. Disse ligger på rundt 600kr pluss minus om urverket fungerer eller ikke.

Det er eksisterer forferdelig mye lommeur, selv om det er stort samlermarked for dem så er det ikke så voldsomme priser på dem så lenge det ikke er noe unikt med den.

Hadde dette vært en eldre klokke hadde verdien trolig vært litt høyere.

Mange av disse klokkene ifra 40,50,60 og 70 tallet koster ofte veldig lite, med tanke på at ditt er omega vil jeg regne med en høyere prislapp, basert på hva jeg tidligere har solgt dem for da jeg kjøpte/solgte antikke klokker.

Hvor mange rubiner er det i klokka di?
okei. jeg har hvertfall ikke peiling på årstallet, skal ringe bestemor i morgen for å høre.. forsto bare på henne at den var verd -mye-

rubiner? fra hva jeg ser, ingen? :P
regner med du mente rubin som i edelsten?
Sitat av skeletoret Vis innlegg
okei. jeg har hvertfall ikke peiling på årstallet, skal ringe bestemor i morgen for å høre.. forsto bare på henne at den var verd -mye-

rubiner? fra hva jeg ser, ingen? :P
regner med du mente rubin som i edelsten?
Vis hele sitatet...
Han mente nok ikke på urskiven, men under lokket på baksiden regner jeg med.

Mange av disse eldre lommeurene har edelstener under lokket ved urverket så vidt jeg vet?
Urmaker finner du vell med det samme du går opp den nye hovedinngangen på city nord? Om du bor i Bodø, vell å merke.
Sitat av Az0g Vis innlegg
Han mente nok ikke på urskiven, men under lokket på baksiden regner jeg med.

Mange av disse eldre lommeurene har edelstener under lokket ved urverket så vidt jeg vet?
Vis hele sitatet...
Indeed !
Sitat av Az0g Vis innlegg
Han mente nok ikke på urskiven, men under lokket på baksiden regner jeg med.

Mange av disse eldre lommeurene har edelstener under lokket ved urverket så vidt jeg vet?
Vis hele sitatet...
det visste hvertfall ikke jeg, har liksom ikke tort å åpne lokket. er litt redd for å ødelegge. men kan jo gjøre et forsøk

Urmaker finner du vell med det samme du går opp den nye hovedinngangen på city nord? Om du bor i Bodø, vell å merke.
Vis hele sitatet...
slik jeg googlet det, så var det på city nord ja, bor ikke bodø. 2 timer unna med hurtigbåt.

hvordan åpner jeg uret?

Sitat av Az0g Vis innlegg
Han mente nok ikke på urskiven, men under lokket på baksiden regner jeg med.

Mange av disse eldre lommeurene har edelstener under lokket ved urverket så vidt jeg vet?
Vis hele sitatet...
det visste hvertfall ikke jeg, har liksom ikke tort å åpne lokket. er litt redd for å ødelegge. men kan jo gjøre et forsøk

Urmaker finner du vell med det samme du går opp den nye hovedinngangen på city nord? Om du bor i Bodø, vell å merke.
Vis hele sitatet...
slik jeg googlet det, så var det på city nord ja, bor ikke bodø. 2 timer unna med hurtigbåt.


HVORDAN ÅPNER JEG URET?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei. Synes det var greiere å fortsette på denne tråden fremfor å lage en ny når temaet er det samme.

En kamerat av meg fant for en stund siden et Omega lommeur, og vi lurte derfor på om dere har litt peiling på denne. Alder, verdi og historie?

http://bildr.no/thumb/1241829.jpeg

http://bildr.no/thumb/1241834.jpeg

http://bildr.no/thumb/1241835.jpeg
Pen "lokfører" klokke fra slutten av 1800 tallet, starten på 1900, ofte produsert av Omega og Elgin etter det jeg husker. De kalles logisk nok lokfører/tog ur med tanke på dekorasjonen.

Disse ble stort sett brukt av folk som jobbet ombord på tog, konduktører samt lokfører. Som man ser så er tallskiven "rett vei" samt at den ikke er dobbeltkapslet (den har ikke lokk i fronten). Dette er fordi at det skulle være enkelt for evnt konduktøren å fiske opp klokken, så sjekke tiden. Det skulle gå radig og fort, man skulle slippe knoting med evnt lokk i front eller snu klokken 90 grader. Man finner disse klokkene som såkalte "politi klokker" også, med riksvåpen på baksiden. Disse er ofte litt dyrere.

Omega er ettertraktet, det blir heller ikke dårligere av at det er en "lokfører" klokke. Disse er ettertraktet hos samlere. Jeg regner med at dekorasjonen på baksiden er gull og at selve kassen er sølv.

Det store spørsmålet er selvfølgelig om den går?

Lenge siden jeg solgte en lokfører klokke nå, men jeg kan tippe at prisen ligger på rundt 1500-2000. Mulig mer også på en vakker dag (om den går selvfølgelig).
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Pen "lokfører" klokke fra slutten av 1800 tallet, starten på 1900, ofte produsert av Omega og Elgin etter det jeg husker. De kalles logisk nok lokfører/tog ur med tanke på dekorasjonen.

Disse ble stort sett brukt av folk som jobbet ombord på tog, konduktører samt lokfører. Som man ser så er tallskiven "rett vei" samt at den ikke er dobbeltkapslet (den har ikke lokk i fronten). Dette er fordi at det skulle være enkelt for evnt konduktøren å fiske opp klokken, så sjekke tiden. Det skulle gå radig og fort, man skulle slippe knoting med evnt lokk i front eller snu klokken 90 grader. Man finner disse klokkene som såkalte "politi klokker" også, med riksvåpen på baksiden. Disse er ofte litt dyrere.

Omega er ettertraktet, det blir heller ikke dårligere av at det er en "lokfører" klokke. Disse er ettertraktet hos samlere. Jeg regner med at dekorasjonen på baksiden er gull og at selve kassen er sølv.

Det store spørsmålet er selvfølgelig om den går?

Lenge siden jeg solgte en lokfører klokke nå, men jeg kan tippe at prisen ligger på rundt 1500-2000. Mulig mer også på en vakker dag (om den går selvfølgelig).
Vis hele sitatet...
Det ble utstedt 10,000 stk Omega-klokker på '20-tallet for ansatte i den norske jernbanen. Kan det være en av disse tror du?
Sitat av moret Vis innlegg
Det ble utstedt 10,000 stk Omega-klokker på '20-tallet for ansatte i den norske jernbanen. Kan det være en av disse tror du?
Vis hele sitatet...
Det kan det så absolutt være!

Graveringen kan muligens kaste lys over dette, samt serienummeret på klokken.

For illustrasjon er dette lommeuret produsert av Seth Thomas fra 1889 som jeg fortsatt har. Dette uret ville vært upraktisk for bruk av Jernbanen.

Name:  seththomas.jpg
Views: 1179
Size:  79,7 KB
Sist endret av Henrik-Vanger; 1. august 2012 kl. 19:23.
Tusen takk for svar, det hjalp veldig.

Klokken går dessverre ikke. Men det er muligens batteriet som bare trenges å skiftes? (Om det er batterier i slike klokker da?)
Graveringen klarer jeg dessverre ikke å tyde, og jeg ser heller ikke noen serienummer.
Sist endret av Fuzzybossen; 1. august 2012 kl. 21:44.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Tusen takk for svar, det hjalp veldig.

Klokken går dessverre ikke. Men det er muligens batteriet som bare trenges å skiftes? (Om det er batterier i slike klokker da?)
Graveringen klarer jeg dessverre ikke å tyde, og jeg ser heller ikke noen serienummer.
Vis hele sitatet...
Slike klokker trekkes opp. Altså har de ikke batteri i seg. Hvis den ikke lar seg trekke opp, er det noe galt med urverket. Dette burde være en smal sak for en urmaker å fikse.
Det var bra !

Det skal ikke være batteri i disse, om så ikke noen har byttet ut det mekaniske verket i ettertid. Disse skal ha mekanisk verk i seg, noe som betyr at det kan være så mangt som er galt. Oftest er de overtrukket, altså at noen har vært litt hard når de skulle stramme fjæra, så har den kjørt seg. Men kan være en filleting også.

Serienummer skal stå på urverket eller på innsiden av baklokket, det er oftest to lokk på baksiden. Det innerste kalles ofte støvdeksel.
Sitat av Pope Vis innlegg
Slike klokker trekkes opp. Altså har de ikke batteri i seg. Hvis den ikke lar seg trekke opp, er det noe galt med urverket. Dette burde være en smal sak for en urmaker å fikse.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en følelse av at den skulle trekkes opp ja. Så det kan jo være så enkelt som den må trekkes opp. Får ikke tak i han som har klokka på telefonen nå, så må komme med tilbakemelding i morgen på den biten.

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Det var bra !

Det skal ikke være batteri i disse, om så ikke noen har byttet ut det mekaniske verket i ettertid. Disse skal ha mekanisk verk i seg, noe som betyr at det kan være så mangt som er galt. Oftest er de overtrukket, altså at noen har vært litt hard når de skulle stramme fjæra, så har den kjørt seg. Men kan være en filleting også.

Serienummer skal stå på urverket eller på innsiden av baklokket, det er oftest to lokk på baksiden. Det innerste kalles ofte støvdeksel.
Vis hele sitatet...
Flott, da skal jeg sjekke alt dette i morgen og komme med tilbakemelding. Takker så mye for svar.
Sist endret av Fuzzybossen; 1. august 2012 kl. 21:59.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Takk for svar. Jeg hadde en følelse av at den skulle trekkes opp ja. Så det kan jo være så enkelt som den må trekkes opp. Får ikke tak i ham på telefonen nå, så må komme med tilbakemelding i morgen på den biten.
Vis hele sitatet...
Pass på at den ikke blir overtrukket om den ikke er det fra før av, det kan fort bli kostbart om det fikses. Om den ikke starter med en gang, så rist den litt forsiktig. De er som biler, om de ikke blir "kjørt" på en god stund så kan de være vanskelig å starte.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Pass på at den ikke blir overtrukket om den ikke er det fra før av, det kan fort bli kostbart om det fikses. Om den ikke starter med en gang, så rist den litt forsiktig. De er som biler, om de ikke blir "kjørt" på en god stund så kan de være vanskelig å starte.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Greit å vite når man ikke har spesielt peiling på slike klokker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Glemte helt at jeg skulle gi tilbakemelding her.

Vel. Den fungerte ikke. Prøvde å trekke den opp, men det var ingen motstand, og den som man trekker opp med kunne tas helt ut. Jeg anbefalte at han tok den med til UR-maker som i allefall kunne se litt på den, men det ser ut til at den vil fungere som pyntegjenstand enn så lenge.
Det som trolig har skjedd er at når en eller annen skulle stille klokken så har man trukket for hardt i "knotten" slik at den har løsnet. Da knotten skal trekkes ut når man stiller den, samme som på vanlige armbåndsur.

Med mindre selvfølgelig klokken er "lever set". Legg merke til den lille "pinnen" som stikker ut mellom 4-5 tallet på klokken jeg postet, i disse tilfellene så skal bare den trekkes ut, så skal man kunne stille klokken uten at man må trekke ut "knotten" på toppen av klokken.