Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1320
Jeg personlig kan niks nada om båt og bare lurer på hva slags båt man ville ha trengt hvis man skal f. Eks reise fra Norge til Danmark via sjøveien?
Vist du kan nada om båt. Så anbefaler jeg danskebåten.
Det er vel historier om folk som rodde i en liten robåt til danmark under krigen.
Om du ikke kan noe om båt, så lær deg det først.
Når du har tilstrekkelig kunnskap om hva som kreves av ferdigheter, så vet du også hva slags båt du trenger for å ta den turen..
Sist endret av Fraktalist; 21. juni 2023 kl. 17:15.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vist du kan nada om båt. Så anbefaler jeg danskebåten.
Vis hele sitatet...
Tenker på fritidsbåt da

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Det er vel historier om folk som rodde i en liten robåt til danmark under krigen.
Om du ikke kan noe om båt, så lær deg det først.
Når du har tilstrekkelig kunnskap om hva som kreves av ferdigheter, så vet du også hva slags båt du trenger for å ta den turen..
Vis hele sitatet...
Jo så klart, men start er også å vite hva slags båt som funker også
Sist endret av kenny_1995; 21. juni 2023 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tenker båten bør være minst 25 fot og ha en motor du kan stole på. Den bør også ha kartplotter så du finner fram til dit du skal.
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Tenker på fritidsbåt da
Vis hele sitatet...
Er din egen sikkerhet noe du prioriterer høyt på denne turen?

Hva slags budsjett snakker vi om her?
Tre eksempler fra Finn.no som vil kunne klare en tur fra Sørlandet til Danmark. En snekke, en rib og en seilbåt. Du bør selvfølgelig se an vind og bølger, og vente med å dra til værmeldingen spår lite vind. Med en rask båt (f.eks. en rib) kan du komme over til Danmark på en time eller to hvis vannet er flatt. Det kan være lurt å kjøre når det lysner grytidlig på morran, da er det ofte helt vindstille.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad....kode=307939628
https://www.finn.no/boat/forsale/ad....kode=300828888
https://www.finn.no/boat/forsale/ad....kode=307982725

Jeg vet om mange som pleier å dra over til Danmark i snekker på 24-30 fot. De kjører som regel minst 2 båter i følge for sikkerhets skyld.
Har du ikke kommet deg på rømmen enda?


Seilbåt er nok det du vil ha. Man finner mange til veldig gode priser også. Kanskje du burde holde deg til sjøs en stund?
Kan du lite om båt, og er lite sjøvant er nok det tryggeste valget å kjøpe en båt som går raskere enn danskebåten.

Med den kan du følge danskebåten til danmark, og ha med VHF slik at du raskt kan få hjelp om noe går galt.
Dette er også trolig blant de dyrere løsningene og du må sørge for å ha med nok besnin til hele overfarten.

På en godværsdag kan man kjøre omtrent hva som helst over.


Det tryggeste valget om man er noe båtvant, og i flere type værforhold er seilbåt. Da har man også flere sjanser om seil eller motor skulle streike underveis.
Men det går sakte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde nok heller tatt meg en tur med DFDS fra Oslo. Fine båter.