Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 892
Hei! Vil først og fremst si at dette ikke er et spørsmål som jeg lurer på fordi det skjer i heimen, rett og slett bare fordi jeg er nyskjerrig, og en del av venna mine har spurt MEG om akkurat dette !
(Jeg er 15 år)

1.Har foreldre lov til å ta tingene mine? Da tenker jeg på ting jeg har f.eks har tjent opp til selv, konfirmasjonsgaver/penger og ting som DE har gitt meg, uten å ha sagt noe om oppgaver å gjøre for å fortsette å beholde den.

2.Hvordan er det med støtte til hybel da man fyller 16. år? Får man noe støtte fra f.eks NAV eller, noe annet til det?
Du må beise sjarken!
1. Så lenge du ikke er myndig så er det retmessig de som "eier" alle tingene dine.

2. Hvis du skal gå VGS får du mest sansynlig borteboer stipend (så lenge du fyller kravene)
Parkettetterligning
De har egentlig ikke rett til det så vidt jeg husker det er har du som over 15 år rett på å eie verdier og styre mindre verdier selv. Kan noen forklare/korrigere dette bedre?
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
1. Så lenge du ikke er myndig så er det retmessig de som "eier" alle tingene dine.

2. Hvis du skal gå VGS får du mest sansynlig borteboer stipend (så lenge du fyller kravene)
Vis hele sitatet...
Nr. 1 er feil. Så lenge du har brukt penger du har fått i gave eller som er dedikert til at du skal kunne bruke det på hva du vil, eller om det er dedikert til det du faktisk kjøper, kan ikke foresatte ta der fra deg. Samme gjelder med penger.
Du må beise sjarken!
Det jeg mener er: JA de kan ta tvn din hvis du spiller for mye.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Jeg har googlet litt og sett litt på lovdata nå, og i følge vergemålsloven § 33

En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.
Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet.
Vis hele sitatet...
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det jeg mener er: JA de kan ta tvn din hvis du spiller for mye.
Vis hele sitatet...
Om den var en gave, kjøpt med selvtjente penger, kjøpt med penger man fikk i gave, penger som var dedikert til hva han ville eller penger som var dedikert til tv, kan ikke foresatte ta det.

Sitat av Erlendman Vis innlegg
Jeg har googlet litt og sett litt på lovdata nå, og i følge vergemålsloven § 33
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette jeg sier.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Claryn Vis innlegg
Om den var en gave, kjøpt med selvtjente penger, kjøpt med penger man fikk i gave, penger som var dedikert til hva han ville eller penger som var dedikert til tv, kan ikke foresatte ta det.



Det er akkurat dette jeg sier.
Vis hele sitatet...

Du posta innlegget etter at jeg begynte å skrive, så jeg så den ikke!


Men så hvis jeg f.eks kjøper meg en TV, og ser på den helt forsvarlig, altså jeg klarer å gå av den for å gå ut med venner, men kan godt se på den til litt ut på natten. Har min mor rett til å ta fra meg den da?
juridisk sett nei, men skal du liksom gå til retten? moren din bestemmer enda, gutt

du har lov til å kjøpe og drikke 15 liter cola om dagen, men moren din har lov til å begrense deg
Sist endret av Spirituell; 18. august 2012 kl. 03:23.
Hvis du bor hjemme så kan de jo kutte strømmen til rommet ditt om du blir skikkelig vanskelig og sier at du eier tven selv for dine egne penger, med mindre du betaler strøm selv og da

Og hvis det blir skikkelig vanskelig kan de kreve strøm av deg osv for at du skal kunne gjøre absolutt som du vil og du blir på en måte en "leietaker" av dem som de kan kaste ut om 3 år hvis de vil :P