Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2064
Hei
Har en hardisk som jeg kjøpte i 2008, som da er snart 4 år gammel. Dessverre ble hardisken ødelagt og fikk smart sector bad. Jeg søkte om retur og netshop skrev følgende tilbake "
" Hei. Garantien på dette produktet er dessverre utgått, vi må derfor avvise din søknad om retur. "

Jeg mener at jeg har reklamasjonsrett på 5 år ? Noen som kan backe meg opp med det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vis til forbrukerkjøpslova og sei at det er ei reklamasjonssak.
Som slashdot sa:

Send melding tilbake og vis til forbrukerkjøpsloven, og si at det er en reklamasjonssak.

Du har rett til å få dette fikset/få noe nytt
Hva slags harddisk er det? Dersom den er solgt i 2008 kan det godt tenkes at den er solgt med 5 års garanti også, siden både WD og Seagate hadde det på mange av sine disker i denne perioden. I tillegg er det selvfølgelig norsk forbrukerkjøpslov som gjelder.
Reklamasjonsretten varer i 2 år med mindre varen er ment til å vare vesentlig lenger.

Dette er i utgangspunktet en gråsone og myndighetene har ikke vært flinke nok til å definere hva som menes med "vesentlig" lenger.
Sist endret av ZaiRoX; 3. august 2012 kl. 13:35.
Gjelder en Samsung Spinpoint T166 640GB S-ATA II
Har nå sendt mail igjen så får vi se hva dem sier.
Takk for hjelpen ;=)
Sitat av Lovdata
§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
Vis hele sitatet...
Sakset fra Forbrukerrådet sine sider:

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Dette er i utgangspunktet en gråsone og myndighetene har ikke vært flinke nok til å definere hva som menes med "vesentlig" lenger.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje veldig mykje gråsone lenger, det har komt litt rettspraksis på området. T.d. var det ei høgsterettssak for ein del år tilbake om ein VHS-spelar, der høgsterett konkluderte med at den var meint å vare vesentleg lenger enn to år.

At det skal gjelde for disker også vil eg ta for nær gitt - men med ekstern disk er det nok ei stor innvending: det er truleg ikkje reell reklamasjonssak. Antakeleg har brukaren skada disken gjennom bevegelse, slik at den har fått dårlige sektorer.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Kan en forhandler nekte reklamasjon fordi en disk har vært brukt for mye?
Jeg har tidligere kjøpt noen disker av forbrukerklasse (WD Green Power), som jeg senere har tatt i bruk til en server som står på døgnet rundt.
Etter hvert har disse sviktet, og jeg har sendt de inn og fått ny, selv om problemet (S.M.A.R.T load/unload cycle) trolig var direkte relatert til min bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten Vis innlegg
Kan en forhandler nekte reklamasjon fordi en disk har vært brukt for mye?
Vis hele sitatet...
Ja, om det er normal slitasje har du ikkje rett på reklamasjon.

Sett på spissen: du kan ikkje reklamere på at bremsene dine er utsletne etter fem år, men du kan reklamere om dei har andre feil. Det gjeld også disker. Om produsenten har ei bruksanbefaling (som er opplyst før kjøp), så må du i utgangspunktet følge den grovt sett for å ha reklamasjonsrett. Spørsmålet her er afaik om selger har opplyst om det, eller om det er alminneleg kunnskap.

Det er neppe alminneleg kunnskap at ikkje alle disker er laga for 24/7-drift, og få opplyser om det...
Forresten:

Noen som kan opplyse om hvorfor det føles som om moderne disker varer kortere enn de gamle gode IDE diskene?

Har heime en del gamle IDE disker som fortsatt er helt fine, men har MANGE nyere disker (merkene Seagate og Samsung) som har failet.
Alle disse diskene fikk jeg av min onkel, og nesten alle av de hadde sittet i en server i minst 2 år eller mer, hvor de eldste diskene også hadde vært brukt i hjemmeserver. (de diskene hadde da blitt brukt i minst 2 år først, så 3 år i hjemmeserveren til onkel) mens de nyere diskene har kun gått ut av serveren og ligget før jeg fikk dem.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje veldig mykje gråsone lenger, det har komt litt rettspraksis på området. T.d. var det ei høgsterettssak for ein del år tilbake om ein VHS-spelar, der høgsterett konkluderte med at den var meint å vare vesentleg lenger enn to år.

At det skal gjelde for disker også vil eg ta for nær gitt - men med ekstern disk er det nok ei stor innvending: det er truleg ikkje reell reklamasjonssak. Antakeleg har brukaren skada disken gjennom bevegelse, slik at den har fått dårlige sektorer.
Vis hele sitatet...
Og det har vel også vært en del saker om at ferdig-PCer har reklamasjonsrett på 5 år, og HDD er jo en vesentlig del av PC, og burde ha samme reklamasjonstid?
Har nå fått melding fra dem om å ta bilde av hardisken m/serienr og sende tilbake. Så skal dem tilbakebetale beløpt - bruksfradrag. Nevnete absolutt ingenting om forsinkelsesrenta, så blir morsomt å se hva jeg får tilbake.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Forresten:

Noen som kan opplyse om hvorfor det føles som om moderne disker varer kortere enn de gamle gode IDE diskene?

Har heime en del gamle IDE disker som fortsatt er helt fine, men har MANGE nyere disker (merkene Seagate og Samsung) som har failet.
Alle disse diskene fikk jeg av min onkel, og nesten alle av de hadde sittet i en server i minst 2 år eller mer, hvor de eldste diskene også hadde vært brukt i hjemmeserver. (de diskene hadde da blitt brukt i minst 2 år først, så 3 år i hjemmeserveren til onkel) mens de nyere diskene har kun gått ut av serveren og ligget før jeg fikk dem.
Vis hele sitatet...
Tja..

Siste serveren jeg kastet ut hjemmefra var fra 96, ble kastet ut i 2010 med de orginale diskene, kjørte 24\7 siden den var ny og byttet ingen deler siden jeg overtok serveren i 2003.

Disken i min stasjonære maskin som jeg eier idag har jeg hatt siden 2007, ingen problemer med disken, faktisk har jeg aldri byttet en disk i min arbeidsstasjoner de siste 20 årene pga defekt disk heller, og diskene har jeg alltid hatt i fem år minst.

Nå kjører jeg jo ikke 24\7 last på disker heller, slik som store SAN-arrays med 300+ disker og 50% eller mer last 100% av dagen hvor jeg bytter 3-5 disker i uken.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Forresten: Noen som kan opplyse om hvorfor det føles som om moderne disker varer kortere enn de gamle gode IDE diskene?
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at jeg har opplevd det slik. Med unntak enkelte problemer som var i begynnelsen av overgangen pata -> sata, har jeg selv ikke opplevd noe slikt. Stort sett kom problemene av dårlig elektronikk på harddiskene, ikke diskene i seg selv. Jeg har også stabler med gamle disker, både pata og sata, og det for meg ser tremånedersregelen (overlever enheten de første 3 månedene, varer den til den er utslitt)ut til stemme fint der også.

Mye av "følelser" når det kommer til det gamle gode er nettopp akkurat følelser. For når man var yngre gikk også tiden "saktere", og da varte ting lenger.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Forresten:

Noen som kan opplyse om hvorfor det føles som om moderne disker varer kortere enn de gamle gode IDE diskene?

Har heime en del gamle IDE disker som fortsatt er helt fine, men har MANGE nyere disker (merkene Seagate og Samsung) som har failet.
Alle disse diskene fikk jeg av min onkel, og nesten alle av de hadde sittet i en server i minst 2 år eller mer, hvor de eldste diskene også hadde vært brukt i hjemmeserver. (de diskene hadde da blitt brukt i minst 2 år først, så 3 år i hjemmeserveren til onkel) mens de nyere diskene har kun gått ut av serveren og ligget før jeg fikk dem.
Vis hele sitatet...
kjenner meg litt igjen der... står en stasjonær IBM på stua fra 2002 som fortsatt har original harddisk... dog har den sata, ikke IDE moderne sata-disker har jeg ødelagt flere av, men da eksterne. føles dermed forbanna godt med flash-minne i laptopen

Sitat av meitemark Vis innlegg
Kan ikke si at jeg har opplevd det slik. Med unntak enkelte problemer som var i begynnelsen av overgangen pata -> sata, har jeg selv ikke opplevd noe slikt. Stort sett kom problemene av dårlig elektronikk på harddiskene, ikke diskene i seg selv. Jeg har også stabler med gamle disker, både pata og sata, og det for meg ser tremånedersregelen (overlever enheten de første 3 månedene, varer den til den er utslitt)ut til stemme fint der også.

Mye av "følelser" når det kommer til det gamle gode er nettopp akkurat følelser. For når man var yngre gikk også tiden "saktere", og da varte ting lenger.
Vis hele sitatet...
det var litt avslappende, da satser jeg på at de billige eksterne lever ei stund til
Sitat av meitemark Vis innlegg
Kan ikke si at jeg har opplevd det slik. Med unntak enkelte problemer som var i begynnelsen av overgangen pata -> sata, har jeg selv ikke opplevd noe slikt. Stort sett kom problemene av dårlig elektronikk på harddiskene, ikke diskene i seg selv. Jeg har også stabler med gamle disker, både pata og sata, og det for meg ser tremånedersregelen (overlever enheten de første 3 månedene, varer den til den er utslitt)ut til stemme fint der også.

Mye av "følelser" når det kommer til det gamle gode er nettopp akkurat følelser. For når man var yngre gikk også tiden "saktere", og da varte ting lenger.
Vis hele sitatet...
Tror ikke helt det siste helt gjelder for meg, da IDE diskene som jeg nevnte litt høyere opp er nesten på alder med meg.


Tingen er at jeg har aldri hatt en IDE disk feil, men jeg har hatt opptil flere S-ATA diskfeiler. (alle etter de første tre månedene, men innen 2 år etter første bruk)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg fått tilbake 349 kr inkluder forsinkelsesrente. Så er fornøyd jeg
Takk for alle fornuftige svar
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Hvor mye kostet disken når du kjøpte den?
Sier bare ikke gi deg.. Lag bråk hvis de ikke gir seg.

Har en sak hos Netshop selv. Sendte TVen min inn for en uke siden for å reklamere på den. Panelfeil - Mørkere områder på skjermen som er kraftig irreterende når bildet går fra side til side for da ser det ut som om bildet lagger..
Uansett fikk en mail idag at teknikkeren deren ikke kunne se noe galt og lurte på om feilen var periodisk.

Sier bare det at hvis de returnerer TVen pga at de er fuckings blinde så blir det bråk.


Har hørt ifra andre at Netshop kan være vanskelige å ha med å gjøre noen ganger - spesielt i reklamasjonssaker. Å man må ofte krangle med dem i lang tid får å få dem til å snu.

Mitt beste tips til deg hvis du ikke vil ta kampen selv er å kontakte forbrukerrådet
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Hvor mye kostet disken når du kjøpte den?
Vis hele sitatet...
599 kr kosta den, akkurat nå er pengene inne på kontoen så er fornøyd jeg.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
250 kr i brukskostnader på 4 år, delt på 4 blir 62,5 per år. Det er jo ikke så værst!
Sist endret av Buddapower; 15. august 2012 kl. 23:30.