Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1273
Hei folkens
Jeg er helt lost , er så mange ssd disker med någelund likt pris, men jeg klare rett og slett ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal gå for

Kriteriene mine er følgende
120-128GB og det var det

Jeg har en "gammel" pc fra 2008. Hovedkortet er p5q pro og støtter kun sata 2.0. Det jeg lurer fælt på er om det blir noe som helst bedre om jeg legger til en ssd som da er sata 3.0 ? Blir det en flaskehals ?

Systemet jeg har akkurat nå
E8400 overklokket til 4.5 Ghz kjørt stabilt på 1.37-8v ca i 4 år nå med thermalright ultra 120.
4 Gb ram også overklokket endel, 2, 250Gb disker i raid 0 og 640Gb disk som system, som holder på å feile og den tenker jeg på å bytte ut nå med ny ssd disk !

Takk på forhånd !
gå for en crucial m4 stabil, rask og velfungerende det er ingen vits å gå for sata 2 når sata 3 eksisterer, siden en sata 3-disk kan brukes i nyere oppsett hvis du oppgraderer og ja, en SSD vil hjelpe mye selv på sata 2
Sist endret av vangsfreaken; 10. august 2012 kl. 04:08.
Forskjellen med sata 2 og sata 3 er vel at på sata 2 blir du cappa til rundt 300MB/s om jeg ikke husker feil? Uansett merker du mye større forskjell fra en vanlig HDD og en SSD kobla til sata 2 enn sata 2 vs sata 3. Go for it!
Kjøp deg en Intel 330 120GB SSD

Koster bare 849,- ... er SATA3, men alle SATA3 er bakover kompatible så ingen grunn til bekymring
Du får kanskje ikke utnyttet disken 100%, men den vil dytte dataene gjennom SATA2 bussen din så fort den klarer og dermed gi deg den beste utnyttelsen du kan få.
Intel 330 120gb er en bra disk, men kjøp Samsung 830 128gb.
Intel har raskere skrivehastighet, mens Samsung har litt raskere lesehastighet. Men imed at du har Sata2 med maks 300mb/s så spiller det ingen rolle på systemet ditt akkurat nå, men ville tatt Samsungen imed at da får du 8gb ekstra til samme pris.

Har selv 2stk Samsung 128gb, en i stasjonæren, og en i laptopen min. Så fikset jeg 2stk til en kompis, og ingen av oss har hverken opplevd BSOD eller noen form for ustabiliteter.
Vi begge har hatt tilsammen 3 disker fra Corsair, 2 av de tok kvelden under 6 månder.

Så Samsung er veien og gå for deg vil jeg si, Intel sin er ikke feil det heller, men du får som sagt 8gb ekstra på Samsung sin.
Sist endret av Skyfx; 10. august 2012 kl. 05:19.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hei.

Først og fremst er det som flere andre er inne på helt ok å kjøre en sata 3 disk på sata 2, benchmarkene vil bli lavere, men iops'en er ikke drastidk mindre, samtidig er en ssd så mye raskere en en hdd at det vil bli en oppgradering uansett, kjører selv en crucial m4 disk i craptopen og en i den stationære maskinen, og forskjellen på hvor raske masinene føles er minimalt, og her snakker vi high end maskin vs en gammel holk.

Så nokk sagt om dette. Når det kommer til vaøg av disker har jeg 3 disker jeg anbefaler, og velger utifra disse med hvem som er billigst.
Diskene jeg anbefaler er: crucial m4, intel 330 og samsung 830. Alle tre diskene yter så og si identiske. Og i praksis er de umulige å skille fra hverandre.

En annen ting jeg vil legge til er at det ikke er som skyfx sier at samsungen har 8gb mer en intel disken, da samsung disken, (gjelder også for m4) reserverer 8gb i tillfelle deler av disken skal gå adundass.
Så alle 3 diskene er akkurat like store.

Så min anbefaling til deg da er å se litt rundt og finne ut hvor og hvilken av diskene som er billigst og gå for den
Sist endret av Frufsa; 10. august 2012 kl. 07:22.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har blitt anbefalt Intel fordi de skal være pålitelige, noe som for meg veide tungt etter å ha hatt en annen SSD som jeg mistet kontakten med noen ganger.
Jeg selger SSD-disker rimelig ofte og har prøvd litt av hvert.

Personlig selger jeg kun Intel sine disker på grunn av veldig høy stabilitet og lav pris.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Kjøp deg en Intel 330 120GB SSD

Koster bare 849,- ... er SATA3, men alle SATA3 er bakover kompatible så ingen grunn til bekymring
Du får kanskje ikke utnyttet disken 100%, men den vil dytte dataene gjennom SATA2 bussen din så fort den klarer og dermed gi deg den beste utnyttelsen du kan få.
Vis hele sitatet...
Samme SSD koster 799kr hos Dustin, men ettersom du bor i Oslo så lønner det seg med Komplett.
Tusen takk for så mange konge svar !
da blir det vel intel sin ssd tenker jeg, hvis noen ikke protesterer til i kveld :P
Protest!

Enig med Skyfx: "Intel 330 120gb er en bra disk, men kjøp Samsung 830 128gb"

Les gjerne hva de skriver om den på Hardware.no: http://www.hardware.no/artikler/ssd/99609

"Til et slikt generelt spørsmål, har vi også en generell anbefaling. Samsung 830 er ikke den rimeligste modellen på markedet, men den er en meget sterk allrounder"
Sist endret av woff; 10. august 2012 kl. 16:16.
Vil ikke ta alt de skriver som fakta. Oppsettene de gir forslag til når de lager slike lister til 6k osv har deler som ingen på forumet ville ha valgt av ulike grunner.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Protest!

Enig med Skyfx: "Intel 330 120gb er en bra disk, men kjøp Samsung 830 128gb"

Les gjerne hva de skriver om den på Hardware.no: http://www.hardware.no/artikler/ssd/99609

"Til et slikt generelt spørsmål, har vi også en generell anbefaling. Samsung 830 er ikke den rimeligste modellen på markedet, men den er en meget sterk allrounder"
Vis hele sitatet...
er helt uenig med deg her!
da 330 ligger lavest i pris av 330, m4 og 830, så da er den det beste valget!

som jeg sa tidligere yter diskene likt(i praksis), er like pålitlige, er like stabile.

så jeg støtter TS i valget av 330, mtp dagens prisnivå!
Nå har jeg kjøpt 830 samsungen og den er i pcen. Herregud for noe epic greier as, pcen starta på 15 sekunder. Takk alle sammen for annbefalinger
Gratulerer med en bra SSD! Har nå brukt min siden 24 mai i år (erstattet en gammel Intel SSD..). Likte at 'alt' fulgte med i esken!