Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5628
Heisann!


Jeg hører jo alltid om folk som sier at livet er ødelagt om man har hasj på rullebladet osv. Men hva er egentlig konsekvensene dersom man blir tatt for bruk eller besittelse? Man får vel en bot på et par tusen, og en prikk på rullebladet. Men påvirker det virkelig livet ditt i så stor grad?

Tusen takk for svar
det påvirker ikke livet ditt med mindre du skal bli politimann, lege, jobbe i forsvaret eller flyger (kanskje noen fler, google it)
at du ikke kommer inn i USA er en myte
Sist endret av Spirituell; 28. mai 2012 kl. 20:48.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Forenklet forelegg opp til 15g (Ergo, blir du tatt for 15g eller under, og de mener det kun er til eget bruk, så er det like ille som å få en parkeringsbot)
Kommer an på alderen din, jeg fikk bot+ 1 års utsettelse på lappen for bruk. Jeg var mindreårig. Jeg satt ikke i en bil og var heller ikke i nærheten av en bil, men jeg satt i en leilighet når jeg ble tatt.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Forenklet forelegg opp til 15g (Ergo, blir du tatt for 15g eller under, og de mener det kun er til eget bruk, så er det like ille som å få en parkeringsbot)
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det? Hva med utfyllende politiattest?
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Skjønner, nemlig pappa som sier at stoffet er greit, men ulovligheten rundt det er mindre bra og jeg ødelegger livet mitt om jeg blir tatt.

Så la oss si at jeg er 18. Jeg blir tatt på byen med en joint i lomma, jeg innrømmer og onkel gir meg en bot, jeg betaler og dermed er saken ut av verden og kan fortsette livet mitt som vanlig?

Jeg vil veldig gjerne flytte til utlandet når jeg er ferdig med studier, da helst Berlin eller Amsterdam, dette går greit da jeg er nederlandsk statsborger, men regner med at det ikke har noe å si for tyskland heller?
___snapp___
Sist endret av Halalgeir; 28. mai 2012 kl. 21:38.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Forenklet forelegg opp til 15g (Ergo, blir du tatt for 15g eller under, og de mener det kun er til eget bruk, så er det like ille som å få en parkeringsbot)
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke et forenklet forelegg. De skrives ut på stedet. Blir du tatt med stoff så blir det en tur på kammeret uansett.

Jeg tror også det kommer med på en utfyllende politiattest.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Blir du tatt med stoff så blir det en tur på kammeret uansett.
Vis hele sitatet...
Bullshit.Blir man tatt med små kvanta så tar dem ofte "avhør" av deg på stedet også skriver du under og får gå.
Alt untatt henlagte saker kommer på den utfyllende politiattesten.
livet er hva du gjør det til
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Bullshit.Blir man tatt med små kvanta så tar dem ofte "avhør" av deg på stedet også skriver du under og får gå.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert rett. Det var flåsete sagt av meg. Men jeg baserte meg på egne erfaringer.
Blir du tatt med stoff kan du, i mange tilfeller, regne med en tur på kammeret. Det er flere faktorer som bestemmer hvorvidt dette vil skje med deg!


Alder
Sted
Setting
Mengde
Politiet
Type stoff
Deg

For å nevne noen.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Det er forresten cannabis jeg mener!
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Bullshit.Blir man tatt med små kvanta så tar dem ofte "avhør" av deg på stedet også skriver du under og får gå.
Vis hele sitatet...
+ at de låner mobilen din et par dager, ekstra kjipt for vennene dine.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Skjønner, nemlig pappa som sier at stoffet er greit, men ulovligheten rundt det er mindre bra og jeg ødelegger livet mitt om jeg blir tatt.

Så la oss si at jeg er 18. Jeg blir tatt på byen med en joint i lomma, jeg innrømmer og onkel gir meg en bot, jeg betaler og dermed er saken ut av verden og kan fortsette livet mitt som vanlig?

Jeg vil veldig gjerne flytte til utlandet når jeg er ferdig med studier, da helst Berlin eller Amsterdam, dette går greit da jeg er nederlandsk statsborger, men regner med at det ikke har noe å si for tyskland heller?
Vis hele sitatet...
EU land (muligens utenom Storbritannia) vil ikke bli noe problem, men du kan få problemer med å flytte til mange land utenfor EU dersom du har rulleblad

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Forenklet forelegg opp til 15g (Ergo, blir du tatt for 15g eller under, og de mener det kun er til eget bruk, så er det like ille som å få en parkeringsbot)
Vis hele sitatet...
Det er feil, man får ikke forenklet forelegg for narkotika uansett hvor mange gram det er snakk om
Hvis du har rent rulleblad får du mest sannsynlig en påtaleunnlatelse, men du risikerer også urinprøver i 6 måneder, kanskje mer, hvis du skal ta bil lappen. Skal nevnes at det er veldig individuelt det med bil lappen.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Det er feil, man får ikke forenklet forelegg for narkotika uansett hvor mange gram det er snakk om
Vis hele sitatet...
Nei, du tar feil her. Politiet har hjemmel til å skrive ut forenklet forelegg ved fersk gjerning og hvor stoffet er til personlig bruk. Ta ett kjapt google søk, "forenklet forelegg narkotika" for kilder.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
+ at de låner mobilen din et par dager, ekstra kjipt for vennene dine.
Vis hele sitatet...
Aldri tatt mobilen min.Kun stillt masse dumme spørsmål om hvem jeg kjøper av osv.
Spørs litt på hvor du bor og, har de for lite og gjøre på så tar dem mobilen din og sjekker opp den.
Finner de noe muffins der så kan det godt hende de kommer på razzia hos deg\vennene dine for og beslaglegge pc\mobiler.
Kan jo og være så uheldig at de kommer på jobb\skole og plukker deg opp for en prat\razzia, noe som ikke ser bra ut.
kjedelig streiting
Sitat av Schizoma Vis innlegg
Nei, du tar feil her. Politiet har hjemmel til å skrive ut forenklet forelegg ved fersk gjerning og hvor stoffet er til personlig bruk. Ta ett kjapt google søk, "forenklet forelegg narkotika" for kilder.
Vis hele sitatet...
Nei de har ikke det. Forenklet forelegg skrives kun ut for brudd på veitrafikkloven og tolloven.

Det var for 4-5 år siden snakk om å gi politiet hjemmel til å skrive ut forenkla forlegg for brukerdoser, men det har ikke blitt vedtatt.
forestill deg meg, 15 år, smoker litt i ny og ne, går på gata og blir tatt av en politi mann med 1g I lommeboka eller en joint i hånda, hva skjer med meg da?
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rubzern Vis innlegg
forestill deg meg, 15 år, smoker litt i ny og ne, går på gata og blir tatt av en politi mann med 1g I lommeboka eller en joint i hånda, hva skjer med meg da?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis masse møter, pissings til du er 18. I hvert fall det en kompis av meg fikk.

Men ikke noen prikker!
Sist endret av happy violence; 4. juni 2012 kl. 18:25.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Sannsynligvis masse møter, pissings til du er 18. I hvert fall det en kompis av meg fikk.

Men ikke noen prikker!
Vis hele sitatet...
Det vil stå på den uttømmende politiattesten din. Alt av lovbrudd du har gjort i Norge vil stå der..for alltid..
shit was so cash
Anda22's Avatar
Ble mistenkt for kjøping av 100g, klarde og motbevise det og fikk ingenting.
Men brukerdose kan jeg vel tenke meg er bot eller advarsel.
Det spørst vel veldig om man har blitt tatt før eller ikke.
Sist endret av Anda22; 8. juli 2012 kl. 07:26.
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
fikk påtale underlatelse å 6 måner pissing for besiktelse å bruk. Helldigere kan man ikke bli
Sitat av amork1 Vis innlegg
Det vil stå på den uttømmende politiattesten din. Alt av lovbrudd du har gjort i Norge vil stå der..for alltid..
Vis hele sitatet...
Alle lovbrudd du har blitt straffet for vil stå der, men om man sier ja til pissekontrakt vil man formelt slippe straff dersom urinprøvene ikke viser positivt i løpet av kontrakten
Sist endret av BaconWeed; 8. juli 2012 kl. 08:43.
Sitat av Schizoma Vis innlegg
Nei, du tar feil her. Politiet har hjemmel til å skrive ut forenklet forelegg ved fersk gjerning og hvor stoffet er til personlig bruk. Ta ett kjapt google søk, "forenklet forelegg narkotika" for kilder.
Vis hele sitatet...
Hvilke kilder da? Jeg finner riktignok enkeltpersoners historier om hvordan de fikk ett forenklet forelegg for narkotikabruk, men de tar feil. Jeg utlovet i 2010 en dusør på 300,- kr her på forumet til den første som kunne bevise at han hadde fått ett forenklet forelegg for en narkotikaforbrytelse. Ingen har hittil gjort krav på dusøren, og de som har sagt at de bare skal sjekke hva som står på det "forenklede forelegget sitt" og komme tilbake, har jeg ikke hørt noe mer fra. Dusøren står fortsatt.

Forøvrig:

Straffeprosessloven inneholder ingen bestemmelse om forenklet forelegg. Dette kan derfor bare utferdiges når det har hjemmel i særlov. Slike hjemler er gitt i vegtrafikkloven § 31b 1, tolloven § 68 2 og småbåtloven § 42.
Vis hele sitatet...
Kilde: regjeringen.no
Sist endret av caperno; 8. juli 2012 kl. 09:24.
Politiet skriver ikke ut forenklet forelegg i narkotikasaker, bare forelegg, siden forenklet forelegg får man ikke på rullebladet, men det gjør man med et vanlig forelegg.
Jeg er enig med legalize. Forenklet forelegg skrives vel bare ut i fartskontroller o.l?
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvilke kilder da? Jeg finner riktignok enkeltpersoners historier om hvordan de fikk ett forenklet forelegg for narkotikabruk, men de tar feil. Jeg utlovet i 2010 en dusør på 300,- kr her på forumet til den første som kunne bevise at han hadde fått ett forenklet forelegg for en narkotikaforbrytelse. Ingen har hittil gjort krav på dusøren, og de som har sagt at de bare skal sjekke hva som står på det "forenklede forelegget sitt" og komme tilbake, har jeg ikke hørt noe mer fra. Dusøren står fortsatt.

Forøvrig:


Kilde: regjeringen.no
Vis hele sitatet...
Ser jeg var litt kjapp på avtrekkeren der. Dette er selvfølgelig helt korrekt! Forvirringen skyldes tydeligvis forvekslingen mellom forslag og vedtak. My bad.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Alt untatt henlagte saker kommer på den utfyllende politiattesten.
Vis hele sitatet...
Henlagte saker kommer også opp i uttømmende politiattest, gitt.

Når jeg skulle begynne å jobbe et sted hvor dette var påkrevet så glemte jeg å nevne at jeg hadde blitt anmeldt for tyveri når jeg jobbet som hjemmehjelp for mange år siden.
Jeg var til avhør og saken ble henlagt på grunn av bevisets stilling som det så fint heter, fordi både jeg og kollegaen min som også var anmeldt kunne bevise at vi ikke hadde tatt noe.
Eller så fant dama igjen tingene, jeg vet ikke, for jeg fikk bare brev om at saken var henlagt pga. bevisets stilling.

Dette var som sagt mange år siden så jeg glemte det, og det ble et lite helvete med sikkerhetsavdelingen i firmaet jeg skulle jobbe for, siden jeg hadde unnlatt å nevne det.
Jeg fikk sendt inn en forklaring da, og da ble alt i orden til slutt.

Personlig hadde jeg i hvert fall mistet jobben umiddelbart om jeg skulle bli tatt med noe som helst av ulovlige stoffer, da det er et vilkår i ansettelseskontrakten min.
Det er en jævla god grunn til at jeg burde være mer forsiktig, f.eks med innlegg her på NFF, men jeg tror om at jeg skulle bli tatt så skulle det vært mer som lå bak enn innlegg på et nettforum...
Sitat av F0reman Vis innlegg
fikk påtale underlatelse å 6 måner pissing for besiktelse å bruk. Helldigere kan man ikke bli
Vis hele sitatet...
Litt nykterhet på skolebenken er kanskje ikke så dumt nei