Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 892
Jeg skulle koble pc'en til tv'en med tv-ut fra skjermkortet. Etter en liten stund fikk jeg det til, men oppdaget at bildet var svart/hvit.
Det var også en del av bildet som var utenfor kanten av skjermen, så jeg fikk midten av skjermen i svart/hvit opp på tv'en.

Hva gikk galt? Takker på forhånd for svar...
Grunnen til at du ikke fikk hele skjermen er vel at det er forskjellig oppløsning på TV'en og PCen.(?)
Det svart hvitt problemet tror jeg er TVen sin skyld, ihvertfal hos meg. Ene tven gir svart hvitt, så bytter jeg til en annen TV, (akkurat samme koblinger mellom PC og TV) og der får jeg farger
tror du må velge mellom PAL og NTSC (eller hva det heter).
Gjetter du har s-video kabel, og mange tv'er (særlig eldre) støtter ikke s-video. (du har sikkert en overgang til scart eller compisit). Det kan også være det HanZen skrev, dersom du sender ut i NTSC og tv'en din ikke støtter det (som de fleste norske tv'er ikke gjør) så vil du få svart hvit. (prøv å still dvd'spiller eller annet utstyr til NTSC og se om det funker) Uansett skal jo den være instillt på PAL da...
Du må endre videosignalet fra S-video til analog, (tv'en din takler sansynligvis ikke s-video signaler)

og PAL er også gøy
ta en titt på denne posten, jeg lurte på det samme før og fikk grundig svar med informasjon om hvilke kabler osv jeg trengte.
Jeg bruker en rca-kabel og PAL...

Til skjermkortet fulgte det med en overgang fra s-video til rca.
Det er den jeg bruker til å blugge inn enn rca i en scart-adapter...
Sist endret av jepser; 9. desember 2003 kl. 17:04.
det finnes femhunderogørten threads om det samma.
Prøv nå å hjelpe mannen i stede for å skjelle ham ut!

Det kan hende du har feil PAL region... Hadde gjort noe slikt feil da jeg skulle styre prosjektoren på en skoleavslutning, men jeg fant det ut etterhvert, for det finnes flere PAL standarer, blant annet en som heter PAL(norge). Når jeg valgte det funka det!

Hvorfor dette har noe å si kan man spekulere i, når PAL skal være kompitabelt med alt PAL utstyr.
Jeg prøvde med både PAL-B og PAL-G, på begge sto det norge i parentes...

Det kan jo kanskje hende at tv'en er for gammel for s-video?
skjedde det samme hos meg, men etter bytte av skjermkort funka det fett (med samme TV), var riktig nok et GAMMELT kort..
Hvis du bruker scart kan det være svarthvitt problemet. Kjøp ny.