Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4220
Vurderer å få en kompis av meg til å ta en eksamen for meg på, men så har jeg hørt at det skal ligge et skolebilde av hver enkelt eksamenstaker på pultene.

Er det slik? For da fungerer det ikke med falsk ID

Og finnes det en workaround på dette? Kan man f.eks. melde seg til eksamen på en annen skole enn den man gikk på, og der har man ikke skolebilde liggende i systemet?
Hva med å faktisk bare gjøre det man skal og lese bøkene og gjøre oppgaver som alle andre?
Den tiden man kaster bort på å finne slike "løsninger" er tid man heller kan benytte på øving slik at man består eksamen.
Når jeg tok eksamen på skolen jeg gikk på var det ikke noen kontroller på at man var den spesifikke eleven, man gikk bare og letet etter pulten navnet ditt stod på, satt deg ned, tok eksamen og leverte den inn. Når jeg tok eksamen som hospitant på en annen skole fungerte det på samme viset. Dette er nå 5år siden så det kan være forandret p.d.d, dog jeg vil tro praksisen varierer veldig fra skole til skole.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Når jeg tok eksamen på skolen jeg gikk på var det ikke noen kontroller på at man var den spesifikke eleven, man gikk bare og letet etter pulten navnet ditt stod på, satt deg ned, tok eksamen og leverte den inn. Når jeg tok eksamen som hospitant på en annen skole fungerte det på samme viset. Dette er nå 5år siden så det kan være forandret p.d.d, dog jeg vil tro praksisen varierer veldig fra skole til skole.
Vis hele sitatet...
Alle eksamener jeg har tatt så langt har krevd at man har med foto-ID, hvor eksamensvaktene går rundt å sjekker hver enkelt person og får de til å skrive under på et ark.

Nå er riktignok bildet jeg har på bankkortet fra jeg var 13 år, og jeg har aldri hørt noen klage på det, så om der ligner veldig og har et gammelt bilde kan det gå med litt flaks
Du må nok regne med bilde-id og skolebildet på pulten når du tar en VGS-eksamen i Akershus iallefall.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Du må nok regne med bilde-id og skolebildet på pulten når du tar en VGS-eksamen i Akershus iallefall.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte at det samme gjøres hos NTNU.
Sitat av FOX Vis innlegg
Kan bekrefte at det samme gjøres hos NTNU.
Vis hele sitatet...
Antok at dette var gjort ved VGS, dersom det er Uni-eksamen kan jeg si at det er krav om bilde-id ved UiO-eksamener, men det var iallefall ikke noe bilde av oss liggende framme i eksamenslokalet når jeg hadde eksamen.
Sist endret av Freddy_fred5; 18. oktober 2016 kl. 13:23.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av FOX Vis innlegg
Kan bekrefte at det samme gjøres hos NTNU.
Vis hele sitatet...
Gjelder det alle studieretninger? Hos meg sjekket de bare bankkortet. Det skal riktignok nevnes at hun som delte ut eksamenssettet glemte å levere ut både kladde- og innføringsark på første forsøk, så... Det gjøres jo stor forskjell på gløsinger og dragvollinger. Kanskje de har mer tillit til oss på gartnerhuset? Men til OP; ikke sløs med pengene mine.
På UiO er det krav om å at det skal vises student-bevis eller annen legitimasjon med bilde før de krysser deg av på listen og du finner plassen din. Matcher ikke bildet og personen som leverer det så blir bare personen bortvist fra salen. Hvor mye dette opprettholdes er en annen sak, men dett e er hvertfall retningslinjene.
Sist endret av bottknott; 18. oktober 2016 kl. 15:51. Grunn: studiobevis istedenfor studentbevis..hallo liksom...
Sitat av FOX Vis innlegg
Kan bekrefte at det samme gjøres hos NTNU.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, de sjekker legitimasjon. Det er ingen bildeliste man kryssjekker mot. Kan vel være visse fag/institutter som har innført noe slikt pga. utbredt juksing, men jeg har aldri hørt om det.
Du må møte opp senest 15 minutter før eksamen starter. Ved digital eksamen må du møte opp senest 30 minutter før eksamen starter. Du må ha med gyldig legitimasjon med bilde (for eksempel førerkort, bankkort eller pass) og vise den fram før du signerer på oppmøtelista.
Vis hele sitatet...
Kilde
Trådstarter
3 0
Det er en privatisteksamen jeg har tenkt å jukse på da (privatistweb), og jeg sliter veldig med faget så tror dette blir eneste utvei
Jeg tok privatist (privatistweb) R1 i Oslo vår 2016.
En vekter sjekket min legitimasjon på vei inn.
Du blir henvist til en seksjon. Her sjekkes legitimasjonen igjen opp mot en liste.
Du må også vise legitimasjon ved levering.

Jeg hadde et bankkort med bilde. De hadde ikke noe bilde av meg.

Jeg vil sterkt fraråde deg å jukse, men nå har du faktaen på bordet så får du ta valget selv.
Sist endret av Erlpil; 18. oktober 2016 kl. 17:23.
Trådstarter
3 0
Fikk høre at det lå et bilde på pultene til folk, iallefall for 1 år siden på skolen jeg gikk på. Er det mulig å melde seg opp på en annen skole via Privatistweb?
Ja. Du velger eksamenssted fra en liste.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Hva med å faktisk bare gjøre det man skal og lese bøkene og gjøre oppgaver som alle andre?
Den tiden man kaster bort på å finne slike "løsninger" er tid man heller kan benytte på øving slik at man består eksamen.
Vis hele sitatet...



Hva med og svare på det han lurer på. Kansje det er ett fag han sliter med og det kan ødlegge for videre studier der det faget ikke spiller noen rolle. Du er på freak forum.no nå vist du har lest noen andre poster så lurer folk på alt fra narkotika til pedofili her inne, og folk svarer stort sett så godt di kan.

Bedre og la vær og svare vist en ikke har svaret på det folk lurer på. Har desverre ikke noe svar selv da jeg gikk på en skole som var så liten at alle viste hvem folk var. Selvfølgelig lurt og lese selv men ikke det han lurte på.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hva med og svare på det han lurer på. Kansje det er ett fag han sliter med og det kan ødlegge for videre studier der det faget ikke spiller noen rolle. Du er på freak forum.no nå vist du har lest noen andre poster så lurer folk på alt fra narkotika til pedofili her inne, og folk svarer stort sett så godt di kan.

Bedre og la vær og svare vist en ikke har svaret på det folk lurer på. Har desverre ikke noe svar selv da jeg gikk på en skole som var så liten at alle viste hvem folk var. Selvfølgelig lurt og lese selv men ikke det han lurte på.
Vis hele sitatet...
Folk på freakforum er her for alle mulige grunner - bare fordi det er et forum hvor folk kan snakke om hva som helst betyr ikke at man trenger å være enig med det. Jeg syntes i disse tilfellene at det er bedre å fraråde juks mot at personen heller prøver å bedre seg i evt. fag på skikkelig måte. En kan slite i et fag, det tror jeg de fleste har gjort, men et veldig lite fåtall har ikke klart å arbeide seg gjennom til en karakter. Dersom h*n ikke klarer det dette året av ikke nevnte grunner, så er det utallig mange alternativer som ikke innebærer at en skal ødelegge for andre.

Ødelegge for andre fordi denne personen da tar opp en plass (dersom h*n søker videre på uni eller folkehøyskole) som er rettmessig noen andre som arbeidet for sine karakterer på ærlig måte.

Det at jeg skriver det jeg skrev er ikke en mangel på "å prøve så godt jeg kan på å svare". Det er mitt faktiske svar på problemet til denne personen: Ikke juks, jobb hardt og bli belønnet.
Sist endret av The Riddler; 18. oktober 2016 kl. 22:24.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det at jeg skriver det jeg skrev er ikke en mangel på "å prøve så godt jeg kan på å svare". Det er mitt faktiske svar på problemet til denne personen: Ikke juks, jobb hardt og bli belønnet.
Vis hele sitatet...
Men hvis du ikke har tenkt til å faktisk svare på spørsmålet til TS kan du vel la vær?
Sist endret av EliteBook; 19. oktober 2016 kl. 00:46.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Men hvis du ikke har tenkt til å faktisk svare på spørsmålet til TS kan du vel la vær?
Vis hele sitatet...
Det er da langt ifra første gangen folk ikke direkte svarer på et spm som stilles her på freak. Hvis du tenker over det så kan det være et indirekte svar - les, så slipper du å tenke på juks (og dermed slippe å stille slike spm).

På en litt mer seriøs side - hvis du føler det er så galt å ikke svare direkte på spørsmålet som stilles, hvorfor fylle det med spørsmål som nettopp ble besvart? Det blir litt for dumt når folk blir hårsåre på unødvendige detaljer.