Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 5055
Jeg snublet etter langt om lengere enn det som er forsvarlig å streve med dette over denne guiden:

https://thomasjepp.uk/2015/05/31/streaming-audio-from-linux-to-windows.htm

Og den funker fortsatt!
# Testet på Manjaro 21.3.6 Ruah og andre eldre manjaro versjoner - men burde funke så lenge du bruker PulseAudio

Kort oppsummert:

———————————————————————
  • På Linux-maskinen:
———————————————————————

- 1 - Åpne /etc/pulse/client.conf

Kode

sudo nano /etc/pulse/client.conf
# eller (om du er en sånn en)
sudo vim /etc/pulse/client.conf


- 2 - default-server = WINDOWS IP

For å finne IPen til Windos-PCen så kan du i Powershell eller CMD kjøre ipconfig og se hva som står under Ethernet* og etter
ipv4 Address......

* (litt usikker på om det er noe annet om du er koblet til med wifi)


Hos meg ser blokken i /etc/pulse/client.conf slik ut (relevant linje er uthevet):

; default-sink =
; default-source =
default-server = 10.0.0.16
; default-dbus-server =

Husk å fjerne semikolon i starten av linjen.



- 3 - Drep PulseAudio ()

Kode

pulseaudio -k 
# eller (som det står i guiden) 
killall pulseaudio


- 4 -

Logg ut og inn, eller reboot.


———————————————————————
  • På windows-maskinen
———————————————————————

- 1.1 - Last ned PulseAudio for windows.

F.eks. den "offisielle" eller den som er linket til i guiden



- 1.2 - Pakk ut og legg f.eks. rett i C:/

(det er det jeg har gjort, og er det som brukes i følgende eksempler)



- 2 - Lag en "config.pa"-fil

Denne må (per min erfaring) ha forskjellig innhold etter hvilken versjon du velger.

Jeg putter også config.pa i samme mappe som pulseaudio.exe.
(det er det guiden vil at du skal med sin versjon, og det funker også med den offisielle)

Hvor du putter den påvirker hva som må stå i .bat-filen:



config.pa til den offisielle/freedesktop-versjonen

Kode

load-module module-native-protocol-tcp port=4713 auth-anonymous=1 auth-ip-acl=127.0.0.1;192.168.0.0/24;10.0.0.0/24
load-module module-esound-protocol-tcp port=4714 auth-anonymous=1 auth-ip-acl=127.0.0.1;192.168.0.0/24;10.0.0.0/24
load-module module-waveout
Her måtte jeg ha med:

auth-anonymous=1

...for at det skulle funke.
Men det gjør det også as of typing:

Lyd til Windows
- Bekreftet med en youtube-video i firefox

Lyd fra head-settet som er plugget i windows-PCen.
- Mikrofonen registreres av discord sin "test audio"-funksjon


config.pa til guide-versjonen

Kode

load-module module-native-protocol-tcp port=4713 auth-ip-acl=127.0.0.1;192.168.0.0/24;10.0.0.0/24
load-module module-esound-protocol-tcp port=4714 auth-ip-acl=127.0.0.1;192.168.0.0/24;10.0.0.0/24
load-module module-waveout
Samme sak altså, bare uten auth-anonymous=1

Med den funker også både lyd til windows, og fra headset-mic på Windows.

Enda en edit, beklager:

Det ser ut som om auth-anonymous=1 gjør auth-ip-acl=[...] overflødig.

Men jeg hadde uansett skrevet feil ettersom jeg glemte å skrive at jeg hadde lagt til ;10.0.0.0/24 i config.pa (10.0.0.16 er windows-pcens lokale IP)

Unnskyld.

... innser nå at jeg hadde glemt å legge til ;10.0.0.0/24 i config.pa til den offisielle/freedesktop-versjonen. Det var derfor jeg "måtte" ha auth-anonymous=1 ...





- 3 - Lag en .bat-fil

Lag et nytt txt-dokument, lim inn følgende, lagre, og endre fil-endelsen fra .txt til .bat

I min .bat-fil, som jeg autostarter med windows, står det:

Kode

cd C:\pulse
C:\pulse\pulseaudio.exe -F config.pa
Hvis den skulle vært tilpasset mappestrukturen fra den offisielle/freedesktop-zippen:

Kode

cd C:\pulseaudio-1.1\bin
C:\pulseaudio-1.1\bin\pulseaudio.exe -F config.pa
edit: Her var det tidligere ikke full-path til .exe-filen, beklager.

Guiden nevner at du kan lage en service med NSSM, og forklarer hvordan.

Det funker fint, men jeg foretrekker å bruke en .bat-fil + en snarvei til den
og så legge snarveien i

Kode

C:\Users\DITT BRUKERNAVN HER\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
Forskjellen er at med en service så slipper du å ha et vindu oppe mens du streamer lyden, og om du restarter linux-klienten så slipper du å starte opp noe på window-serveren.


Avslutningsvis

Med den som er linket til i guiden har jeg også fått god tilbakemelding på lyden når jeg har snakket med noen på discord.

Jeg har ikke fått testet å prate med noen når jeg bruker den offisielle/freedesktop-versjonen.


BUGS

- Hvis jeg bruker den offisielle/freedesktop-versjonen så hører jeg et svakt ekko av alt jeg sier når jeg tester ut mikrofonen på discord. Det er ikke der når jeg bruker PulseAudio-versjonen som linkes til i guiden.

- Bluetooth-tilkoblete enheter blir/kan bli koblet fra linux-klienten når man streamer all lyden/dreper pulseaudio, har jeg erfart.

- Lyd fra spill kjørt gjennom WINE/Steam Proton funker dårlig/overhodet ikke

Headsettet er Hyper-X Cloud Flight (trådløst)
Laptop-modellen er Lenovo Legion y530
OS på laptoppen er som nevnt Manjaro 21.3.6 Ruah
og det er Windows 10 Pro som kjøres på "serveren" (helt vanlig hjemme-pc).

Jeg vet ikke om dette funker med Windows 11, hvis du tester det ut så hadde det vært kult å høre hvordan det gikk.


PS

For å slå av streamingen:

På linux:

- Åpne /etc/pulse/client.conf
- Legg til et semikolon foran default-server = DIN WINDOWS IP
- Lagre og logg ut og inn, eller restart


På windows:

- Steng CMD/Powershell-vinduet (stenger seg selv hvis den mister kontakten om du bruker .bat + snarvei)
- Evt. avslutt servicen via taskmanager



NB:
Husk å åpne porter og tillate kommunikasjon i brannmurer og sånn.
(klok av skade osv.)


Edit:
Glemte å ta med at du starter "windows-serveren" ved å dobbel-klikke på .bat-filen/snarveien.
eller så kan du skippe .bat-filen og bare kjøre innholdet i Powershell/CMD - da kan du også se info om det ikke funker, fordi vinduet ikke lukker seg automatisk ved fatal-error.
Sist endret av Linuxelig; 15. august 2022 kl. 09:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.