Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5803
Ekspert på påstander
Hei. Fikk et forelegg av politi i posten som jeg gjorde noe skadeverk i fylla for noen måneder siden.

Jeg sparket et blinklys som ble knust på en bil i fylla og sparket en annen bil som fikk bulk på passasjedøren etter en krangel med en dørvakt på et utested. Ble takla ned av en annen dørvakt, og ble holdt nede på magen min og han hadde knærne hans på ryggen min som gjorde jeg fikk ikke puste.

Men uansett fikk jeg et forelegg på 12000 kr for det forholdet og jeg gidder ikke betale 12000 kr fordi jeg er arbeidsledig.

Hvis jeg ikke vedtar boten, er det stor sjanse at dem henlegger saken? Det var mange vitner til hendelsen, er det nok for å bli dømt for saken?
Sist endret av IRead; 21. september 2016 kl. 23:20.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg ville faktisk spurt dem om "oppstykking" av boten, altså ukentlig eller månedlig betaling i lys av det faktum at du er arbeidsledig.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Jeg ville faktisk spurt dem om "oppstykking" av boten, altså ukentlig eller månedlig betaling i lys av det faktum at du er arbeidsledig.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si hvor dårlig økonomi man har, en bot kan deles opp og nedbetales månedtlig uansett. Men håper OP ikke betaler så det går til retten og kanskje han må betale erstatning i tillegg, hvis ikke eieren av bilen(e) hadde kasko dekkes vel ikke skaden av forsikringen engang...
Du slapp billig unna med 12 tusen. Du kan velge å gi faen, men da vil du etterhvert havne 24 dager på glattcelle.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du slapp billig unna med 12 tusen. Du kan velge å gi faen, men da vil du etterhvert havne 24 dager på glattcelle.
Vis hele sitatet...
Man blir ikke dømt til å sitte i glattcelle.

En bot på 12 000 er nok heller subsidiært 24 dager i fengsel.
Vel, her må du ta ansvar for dine handlinger enten du vil eller ikke. Staten skal ha pengene sine, og det er lite du kan gjøre for å unnslippe. Som andre her sier, så kan du få utsatt betalinger til Statens Innkrevningssentral i det uendelige så lenge du har en god grunn. Ring dem og si du er arbeidsledig, så skal det gå greit.
Sitat av Orph Vis innlegg
Vel, her må du ta ansvar for dine handlinger enten du vil eller ikke. Staten skal ha pengene sine, og det er lite du kan gjøre for å unnslippe. Som andre her sier, så kan du få utsatt betalinger til Statens Innkrevningssentral i det uendelige så lenge du har en god grunn. Ring dem og si du er arbeidsledig, så skal det gå greit.
Vis hele sitatet...
Fullt så enkelt er det ikke. Du kan velge mellom utsettelse og avdrag, ikke i det uendelige. Har du ikke betalingsevne må det dokumenteres, det holder ikke med å være arbeidsledig å ikke gidde. Det er vel og sånn at misligholder du avtalen du har fått kommer hele kravet.
SI forholder seg som alle andre til de regler for tvangsinndrivelse som gjelder. Grovt forenklet - sitter du i området mellom sosialhjelpsmottager og SIFO-standard (på egen inntekt, om dette er lønn eller trygdeordninger er revnende likegyldig), blir det midlertidig tilsidesatt av Namsmannen som intet til utlegg. Så får du arbeid en dag, og da står dem i kø!

Det er heldigvis ikke så enkelt at idioter som blir bøtelagt, kan "velge" å gå i fengsel på subsidiært lenger. Dette fordi den bøtelagte da vil påføre samfunnet enda større kostnader.
Sist endret av Svartedauden; 22. september 2016 kl. 15:41.
Vel hvis ikke staten kan trekke i lønn.. tjener for lite eller går på sosialen så blir det fengsel istedenfor. Og du får ikke arbeidsledighetstrygd mens du spikrer paller.
Jeg kan ikke se at du på noen måte kan tjene på ikke vedta forelegget, så lenge politiet har en god sak (vitner etc).

På den annen side, hvis holdningen er at du 'ikke gidder' å gjøre opp for en skade du har forårsaket er det kanskje en god måte å lære på? Lykke til!
Sist endret av SuperT; 23. september 2016 kl. 12:10.
Ekspert på påstander
Trådstarter
Takker for gode innspill fra dere. På boten står det at jeg kan velge ikke godta botens størrelse. Er det noen sjanse at jeg kan betale mindre enn 12000 kr?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om man klager på boten str vil de som regel alltid redusere denne med et par lapper etter min erfaring
Sitat av IRead Vis innlegg
Takker for gode innspill fra dere. På boten står det at jeg kan velge ikke godta botens størrelse. Er det noen sjanse at jeg kan betale mindre enn 12000 kr?
Vis hele sitatet...
Hvis du kan dokumentere dårlig økonomi så bør vel det være forsøket verdt, ja.
Sitat av IRead Vis innlegg
Takker for gode innspill fra dere. På boten står det at jeg kan velge ikke godta botens størrelse. Er det noen sjanse at jeg kan betale mindre enn 12000 kr?
Vis hele sitatet...
Du kan alltids få en innkallelse til Tingretten. Forstår det som at du har fått tilbud om forenklet forelegg. Hvis det er tilfelle så unngår du også å få dette som dl på rullebladet. Om du vedtar boten riktignok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du kan alltids få en innkallelse til Tingretten. Forstår det som at du har fått tilbud om forenklet forelegg. Hvis det er tilfelle så unngår du også å få dette som dl på rullebladet. Om du vedtar boten riktignok.
Vis hele sitatet...
Nei, vedkommande har fått forelegg, ikkje tilbod om forelegg. Eit forelegg er eit tilbod om ei straff gitt at du samtykker.

Du kan ikkje få forenkla forelegg for skadeverk.