Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1079
Hei!

På maskinvare og pc-bygging er jeg halvveis blank og uviten. Jeg trenger en kraftig pc med godt lydkort, med et budsjett på ca 20.000 - jeg har skjerm mus og tastatur fra før. Om jeg får hjelp til å finne delene, skal jeg klare å bygge/koble det til selv. Av erfaring har jeg endt opp med å kjøpe deler som ikke er kompatible med hverandre, så det er her jeg trenger deres hjelp.
Lydkort er viktig - inngang for MIDI, XLR (det finnes?), usb, o.l - som sagt er jeg svak på dette punktet, så hva som er egnet og "hot stuff" vet jeg lite om.

Takker på forhånd!

- boblesaft
Hva skal PC'n brukes til? Spilling, videoredigering, eller noe annet?
EDIT: Og sikker på at du virkelig trenger en PC til 20k? Du får jo en skikkelig råtass av en maskin for 10k.
Sist endret av JVMyhre; 8. april 2011 kl. 13:20.
Videoredigering og digital musikkproduksjon med muligheter for tilkobling av MIDI-keyboard, mixere, etc.
Hehe, nei, det er kanskje ikke nødvendig å kaste 20k i en pc, men dette er i hvert fall det jeg har til disposisjon.
Sist endret av boblesaft; 8. april 2011 kl. 13:21.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Videoredigering og digital musikkproduksjon med muligheter for tilkobling av MIDI-keyboard, mixere, etc.
Hehe, nei, det er kanskje ikke nødvendig å kaste 20k i en pc, men dette er i hvert fall det jeg har til disposisjon.
Vis hele sitatet...
Veit du sier du har skjerm fra før av, men får jeg fåreslå enda en hvis du kun har en. Veldig praktisk å dele oppgavene på 2 skjermer f.eks bruke en skjerm for visning av film som skal redigeras mens en har en hel skjerm ved siden av til innstillinger og verktøy.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Veit du sier du har skjerm fra før av, men får jeg fåreslå enda en hvis du kun har en. Veldig praktisk å dele oppgavene på 2 skjermer f.eks bruke en skjerm for visning av film som skal redigeras mens en har en hel skjerm ved siden av til innstillinger og verktøy.
Vis hele sitatet...
Ikke dumt! Jeg har en 24" nå. Noen forslag til hva som er kurant størrelse for skjerm nr. 2?
Jeg stemmer ihvertfall for at du kjører 2x OCZ Vertex 3 120gb SSD disker i RAID 0 som system disk, også har du 3x 1TB HDD disker i RAID 1 der du lagrer filene dine!

For å få full utnytelse av Vertex 3 krever det at du har Intel sandybridge chipset på hovedkortet du kjøper!

Hvilke redigerings programmer er det du bruker? Har de støtte for å bruke GPU? Kanskje er 2x GFX kort i SLI/Crossfire en mulighet?
hadde jeg hatt penger så hadde jeg lett hatt 2x24" : D men hvis du bare skal bruke det til småting så holder en 17-19" masse
Sitat av Torepia Vis innlegg
Jeg stemmer ihvertfall for at du kjører 2x OCZ Vertex 3 120gb SSD disker i RAID 0 som system disk, også har du 3x 1TB HDD disker i RAID 1 der du lagrer filene dine!

For å få full utnytelse av Vertex 3 krever det at du har Intel sandybridge chipset på hovedkortet du kjøper!

Hvilke redigerings programmer er det du bruker? Har de støtte for å bruke GPU? Kanskje er 2x GFX kort i SLI/Crossfire en mulighet?
Vis hele sitatet...
Samtlige Adobe-programmer (premiere, after effects), FL Studio og Cubase, er hva jeg bruker. Premiere har støtte for GPU (tror jeg(?)).
Takk for forslag, btw : )
Sist endret av boblesaft; 8. april 2011 kl. 13:50.
Trenger ikke nødvendigvis så rask skrive/lesehastighet, er nok med en SSD (Gjerne Vertex 3, har hørt mye bra) og heller legge mer i en hexa core prosessor, og evt et SLI/Crossfire-oppsett.
Poenget med SSD er vell i all hovedsak den lave responstiden!

Rask lese/skrivehastighet er veldig viktig når man driver med render av store filer!
Du trenger ikke 20 laken for en rå gaming/videoredigering pc. Jeg brukte 8000 spenn, funker til alt. Kjører fortsatt nyeste spill på high.
Sist endret av pearL1337; 8. april 2011 kl. 23:20.
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Du trenger ikke 20 laken for en rå gaming/videoredigering pc. Jeg brukte 8000 spenn, funker til alt. Kjører fortsatt nyeste spill på high.
Vis hele sitatet...
Legger man 20k i en PC så holder den lengre enn en Pc til 8k. (vanlig vis)
Og hvor lenge har du hatt den?
hva med å bruke dette til lyden?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342680#extra
Sist endret av WhiteHat; 8. april 2011 kl. 23:29.
Når jeg først kjøper pc nå vil jeg kjøpe noe som varer en stund med tanke på formålet. 20k er en del, og kanskje til og med mer enn nødvendig, men jeg vil få presisere at dette er hva jeg har til disposisjon og er villig til å gi for utstyr til en pc SlASH mini-lydstudio dersom nødvendig. Budsjettet vil også gå med på innkjøp av headset og muligens mikrofon, så dersom det er noen anbefalinger er det bare å komme med de!

Det lydkortet så kurant ut, WhiteHat
Sitat av UB3R Vis innlegg
Legger man 20k i en PC så holder den lengre enn en Pc til 8k. (vanlig vis)
Og hvor lenge har du hatt den?
Vis hele sitatet...
Har hatt den i snart et år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UB3R Vis innlegg
Legger man 20k i en PC så holder den lengre enn en Pc til 8k. (vanlig vis)
Og hvor lenge har du hatt den?
Vis hele sitatet...
Tja. Skal du bruke 20k så har du meir maskinvare om eitt år ved å bruke 10k no, og 10k om et år tipper eg... Maskinvare er en av dei tinga som faller nesten like fort i verdi som sedler i brann.