Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1268
ja er det ulovlig og laste ned musikk til eget bruk? Og hvor i loven står det ?
Ja det er ulovlig å laste ned musikk der det er satt copyright
Vet ikke hvor det står, men det er lovlig å laste ned musikk, men ikke å dele. Loven er uklar så det er mange som mener at det ikke er lov. Det skulle ha kommet en ny lov 1 januar i år som skulle gjort all nedlasning ulovelig, men den ble utsatt til en gang i sommer.
Jeg mener det var ulovlig å dele Musikk jeg. Å laste ned var helt lovlig.
I alle fall sånn jeg har forstått det.
ok. skal prøve og undersøke det litt. Kjenner noen som mener det er ulovlig men jeg mener jeg har lest at det ikke er det.

offtopic: min 100 post
Du har jo lov å brenn dine cder til maskinen, men har ikke lov til å sende den til andre. Kunn til eget bruk
Det er lovelig å laste ned, men ulovlig å distribuere..
"Paragraf 12
Hva med å laste ned for privat bruk? Her gjelder Åndsverksloven paragraf 12 om eksemplarfremstilling (kopiere) til privat bruk. Beskyttet materiale lagt ut lovlig kan du hente fra nettet uten problemer. Hvis du laster ned noe som er lagt ut ulovlig, men som du kun skal høre sjøl. Kan du gjemme deg bak paragraf 12?"

fant dette på dagbladet

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/08/24/276929.html
Hørt at det er lovlig å laste ned musikk til eget forbruk, men at man må slette filene etter 24 timer. Stemmer dette?
tror jeg er noe av det dummeste jeg har hørt.... (noe afence)



ps: trøtt.....
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av ANORIUS
tror jeg er noe av det dummeste jeg har hørt.... (noe afence)
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler din visdom med oss. Men nå tror jeg det holder. Bannet deg, jeg. No afence.

(klar våken)

H
Haha, den ban'n var på sin plass! Men altså, det du yeah00 sier har jeg også hørt en eller annen gang i tiden. Men jeg tror det var veldig lenge siden, og jeg tror også at det bare gjaldt spill. Og kanskje tilogmed bare i USA. Men jeg vet ikke da... Hmmm.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg tror nok at hele denne 24-timers regelen er en storbylegende (urban legend, på nynorsk). Kan ikke tenke meg at det står noe sted i et lovverk at det er greit å bryte loven så lenge du er lovbryter mindre enn et døgn.

Mulig at 24 timer er en praktisk begrensning, av typen "om du lastet det ned ved uhell, så har du et døgn til å slette det", men lovmessig er det tvilsomt.

Forøvrig, som tidligere påpekt, er det strengt tatt ikke ulovlig å laste ned ting til eget bruk. På den annen side er det ulovlig å være i besittelse av kopibeskyttet materiale som er piratkopiert (på samme måte som piratkopierte videoer og programvare er ulovlig).

h
du har lov til å laste ned spill/programmer og teste dem i inntil 24 timer før det faktisk er et lovbrudd desverre ingen sikre kilder, men en purk sa det da vi prata om det en gang..
Skulle det ikke komme en ny lov i år som sa at det ikke var lov å laste ned heller da? Synes å huske at dette har vært tatt opp før..
http://www.digi.no/php/art.php?id=94148&f=katnav
og http://www.freakforum.nu/forum/showt...te+ned+ulovlig

Loven skulle ha tredd i kraft fra 1. januar, men det ble utsatt til sommeren, sa noen i tråden der i alle fall.

Pannybs: Litt utdatert artikkel det der da.
SharQ: Takk for at du rydder.
Opprinnelig postet av Vidde
Det er lovelig å laste ned, men ulovlig å distribuere..
Vis hele sitatet...
Hva skjedde med "heleren er like god som stjeleren"?
Den gjelder med drøggs på gata :P
Altså, i media-rommet på skolen vår er det folk som har faktisk snakka med en eller annen høyt oppe i norske nett-regler-greier om akkurat dette.
Kan lese intervjuet og poste hva de sa på skolen i mårra, så får vi svar på det
sikkert hørt i en eller annen rettsal: "Jammen dommer, han jeg stjal bilen fra hadde stjælt den, da er det vel ikke galt?"
jeg har akkurat lest an plass, at de straffer ikke folk som bare laster ned litt musikk. Bjynner du å laste ned mye musikk, så kan du bli tatt.