Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1287
Hei.

Har diskutert og reflektert en del over dette med livserfaring. Hva tenker dere når dere hører dette ordet? Er det slik at jo eldre du er jo mer livserfaring har du? Eller kan en yngre person ha mer livserfaring enn en eldre?

Diskuterte dette med en annen som sto fast på at livserfaring kun går på alder. Jeg klarte ikke bli helt enig, da man kan opparbeide seg mye livserfaring selv i ung alder.

Spent på å høre hva dere tenker.

Fredagens dilemma?

heartslava
Jeg kjenner femtiåringer som ser ut til å være omtrent like kloke som en gjennomsnittlig femtenåring og jeg kjenner femtenåringer som er klokere enn de fleste femtiåringer. Jeg tenker at vår livserfaring er forskjellig, det er ikke èn spesiell ting. Livet består av å prøve og feile, og her i livet er det mange ting som en kan ta lærdom ifra. Visse ser ikke ut til å ta lærdom fra erfaringer, og det er nok disse som ender opp som disse femtiårige femtenåringene.

Men man kan være klok, og uten livserfaring også. Dette legger vel heller grunnlaget for å faktisk danne seg verdifull livserfaring, fordi erfaringene her i livet må tolkes og fordøyes forså å integreres til en del av personligheten vår. Det blir et litt vanskelig tema å drøfte synes jeg. Jeg er veldig ung fremdeles, og jeg har vokst så ufattelig mye som person på bare fire år. Kanskje det ville ha vært enklere å svare på dette dersom jeg hadde hatt mer livserfaring?
Liveserfaring= x ting/miljøer som har blitt prøvd. Noen mennesker gjør dessverre de samme tingene,nesten hele livet.
Hvis du leser bøker og er open minded og tar inn informasjon fra ulike kilder så vil du trolig bli smartere med alderen.
Jeg vil si at begge har rett..

Livserfaring er jo basert på hvilke erfaringer du gjør deg i livet. Hvilke miljø du vokser opp i, hva du deltar på, hvilke valg du tar og konsekvenser.

Jo mer du oppsøker, prøver, leser, feiler, vurderer osv jo mer erfaring får du.

Meningen med dette er jo at du skal bli ett produktivt medlem av samfunnet, overleve og bidra.

Og livserfaringer er ikke like, man opplever ting forskjellig og ting får forskjellige konsekvenser.

Så en femten åring vokst opp i en fattig familie vil ha andre erfaringer enn en vokst opp i en rik. Forventinger fra de rundt deg vil være pådrivere i din egen Livserfaring, blir du beskyttet fra "inntrykk" hele livet vil din erfaring bli mindre.

Så ja en som blir eksponert til flere sider av livet tidlig vil ha mer Livserfaring, men kanskje ikke muligheten til å bruke den.

For du må og ta i betraktning modenhet, kapasitet og muligheter.

Også er det jo forskjellige typer Livserfaring, en narkoman har jo annen erfaring enn en pinsvenn. Dårlig eksempel.

Alt koker til slutt ned til arv og miljø.
En enkel person vil få mer livserfaring med alderen. Det merker jeg selv. Men 2 personeer kan ha ulik utvikling av den livserfaringen, så det er fullt mulig for en 15-åring å gå forbi en 50-åring.