Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1130
Jeg skal snart ta en operasjon (Gastric bypass/sleeve) og lurer på hvordan det går med bruk av rusmidler i ettertid? Er det greit å begynne med det når jeg får lov å begynne med alkohol eller burde jeg vente lengre?
Sist endret av Girlbaby; 5. september 2018 kl. 20:43.
Her har det vel litt å si hva slag rusmiddel det er snakk om og uansett er det nok noe du burde høre med legen om.
Altså, om legen sier at nå kan du drikke alkohol, så skal du kunne forvente at rådet er profesjonelt vurdert ved hjelp av hans kompetanse. Drikker du, og det går til helvete fordi det var for tidlig, så kan legen kanskje klandres. Spørs jo helt...
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville ventet, rusmidler i kombinasjon med medisinene man får etter operasjon kan av erfaring føre til mindre hyggelige opplevelser.
Alkohol er vel noe av det værste du kan få i deg etter en operasjon.
Ifht en gastric sleeve/bypass er det mye å ta hensyn til ifht kosthold i etterkant av operasjonen, noe jeg håper du har fått info om der du skal operere deg. Det er ganske omfattende greier, gradvis overgang fra væske til fast kost, nøye tilpasning av kosthold ifht til tidligere ang hyppighet og størrelse på måltid, og du vil fort oppdage at enkelte matvarer kan/vil gi deg negative symptomer (f.eks dumping syndrom, kramper etc etter inntak av sukkerrik mat/drikke, både fruktose og glukose.

Like etter operasjonen vil du være høvelig fornøyd med å holde på smertestillende og næring, alkohol vil nok være det siste du har lyst på i denne perioden. Ang andre rusmidler så hold det nå innen fornuftighetens grenser. Cannabis brukes i enkelte land mot kvalme/smerter, og vil trolig ikke skade ved fornuftig bruk, men tyngre rusmidler kan virke negativt både i forhold til interaksjoner (samspill) med medisiner du vil trenge i den postoperative fasen, og ved direkte skade på slimhinner etc ved snakk om ting du tar oralt..

Husk at du er ganske ommøblert i mageområdet, det er snakk om rimelig store inngrep her, så rådfør deg med legen din, og hør på hva de sier! Ønsker ikke moralisere, men du tar trolig denne operasjonen av en grunn (fysisk og psykosomatisk) og det ingen gratisbillett for plutselig å bli tynn og happy. Det krever mye arbeid og selvdisiplin, på lik linje med andre måter å gå ned i vekt på, og det er så kjipt hvis du risikerer komplikasjoner på grunn av at du vil tilbake på partyvogna litt for tidlig.
Sist endret av Mastermark; 6. september 2018 kl. 18:46.
Har ikke noe planer om å bruke noen rusmidler i nærmeste fremtid og kommer til å være forsiktig med bruken i starten. Nå er jeg en som kun bruker psykedeliske stoffer. Å det er jo litt heavy. Men takker for svar! Tar meg nok en god og lang pause fra rusen nå for at dette skal gå bra.
Vet det ikke er no mirakelkur for å bli tynn, å det er heller ikke poenget, men poenget er at jeg ønsker svar på hvor lenge det er etter operasjon at jeg kan prøve rolig igjen på typ MDMA og 2CB og lignende. For vil ikke ødelegge det noe med tanke på medisiner eller at jeg skal bli veldig dårlig osv.

Kommer ikke til å rådføre meg med legen da jeg ikke ønsker å fortelle om rusen jeg driver med.
Sist endret av Girlbaby; 7. september 2018 kl. 23:49.