Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5139
Heisann Freaks!

God dag alle sammen. Jeg sitter og spiser lunsj, så tenkte jeg bare å starte en diskusjon om når lunsjpausen starter ettersom jeg ikke ser ut til å finne noe på lovdata.no . Dette er et samtale-emne som oppstår både i tid og u-tid her i lokalet, så jeg ville bare høre hva resten av landet hadde å si om dette.

Problemstillingen er om lunsjpausen starter ifra du sier 'Nå går jeg og tar lunsj' eller når du ankommer pause-rommet. Dette lokalet er som de fleste andre store kjeder, relativt stort, og det kan fort ta fem minutter å komme frem til pause-rommet fra min avdeling (De er i motsatt ende av lokalet i forhold til hverandre). De fleste på jobben mener at lunsjen starter når du sier ifra, men jeg syns dette virker litt rart mtp. tiden det tar å gå fra 'A til B'.

Håper tråden får mange innspill slik at jeg har noe å glede meg til etter jobb Ha en fin dag videre alle som leser (Beklager mulige skrivefeil, sitter på mobilen).
Det går vell på klokkeslett i de fleste arbeidsplasser. Men om det står noe om dette noen plass vil jeg tro den starter når man sier ''da tar jeg lunch''. Det er jo ingenting som tilsier at lunchen må brukes i lunchrommet.
Det er det jeg har opplevd også, tiden starter enten til avtalt tid eller når du sier at du skal ta lunsj. Så enten er det lunsj fra 11 til 11.30 (og da kan du jukse litt og si at du skal innom toalett eller noe på veien og gå før), eller så må du bruke en halvtime fra du sier fra til du sitter tilbake..
Det er dessverre sånn de fleste steder, med mindre annet er avtalt.
kjedelig streiting
Jobber du i en butikk, og butikken i tillegg ønsker å yte litt service så mener jeg pausetiden ikke bør starte før du har forlatt butikklokalet. Så lenge du er til disposisjon for kunder som måtte lure på ting så er du også på jobb. Kjedelig om en kunde som lurer på noe blir møtt med at du har stempla ut til pause, og du skal jo strengt tatt ikke føle deg tvunget til å jobbe gratis heller.
Om du har ubetalt matpause, går det fra et gitt klokkeslett til et annet. I denne halvtimen får du ikke lønn og dermed står du fritt til å gjøre hva du vil i disse 30min. Med andre ord, om du vil gå i 5min x2 i disse 30 min, så er det opp til deg.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Det går vell på klokkeslett i de fleste arbeidsplasser. Men om det står noe om dette noen plass vil jeg tro den starter når man sier ''da tar jeg lunch''. Det er jo ingenting som tilsier at lunchen må brukes i lunchrommet.
Vis hele sitatet...
Forklarte meg litt dårlig i min forrige post, beklager. Det tar fire minutter å gå ut fra der jeg jobber pga. stort lokale, og ett minutt fra inngangsdøren (Til min avdeling) og bort til lunsj-rommet. Med andre ord så må jeg gå forbi kunder som maser etter hjelp osv. i fire minutter før jeg slipper å bli gjenkjent som ansatt.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jobber du i en butikk, og butikken i tillegg ønsker å yte litt service så mener jeg pausetiden ikke bør starte før du har forlatt butikklokalet. Så lenge du er til disposisjon for kunder som måtte lure på ting så er du også på jobb. Kjedelig om en kunde som lurer på noe blir møtt med at du har stempla ut til pause, og du skal jo strengt tatt ikke føle deg tvunget til å jobbe gratis heller.
Vis hele sitatet...
Ja jeg jobber i butikk, og det er uvanlig om kunder ikke spør om hjelp på vei til lunsj-rommet

Sitat av clarionify Vis innlegg
Om du har ubetalt matpause, går det fra et gitt klokkeslett til et annet. I denne halvtimen får du ikke lønn og dermed står du fritt til å gjøre hva du vil i disse 30min. Med andre ord, om du vil gå i 5min x2 i disse 30 min, så er det opp til deg.
Vis hele sitatet...
Dette høres helt opplagt ut i teori (Iallefall når du skriver det på denne måten), men i praksis fungerer det ikke like enkelt. Skal jeg overse kunder eller si at jeg ikke er på jobb når de spør om hjelp da mener du, ettersom jeg tross alt ikke får lønn disse 30 minuttene? Som jeg skrev ovenfor; Jeg må gå i fire minutter for å ikke bli spurt om hjelp fra kunder. Om jeg skal gå ut i praksis med det du sier kan jeg like godt legge meg ned og sove i lokalet, fordi jeg kan jo gjøre hva jeg vil, og det er opp til meg hva jeg bruker disse fire minuttene på (Åtte minutter tur-retur).
Skulle tro at dersom du ble stående med en kunde så kunne du plusse det på lunsjen din.

Med det sagt så er det ikke noen dårlig idè å velge sine kamper på arbeidsplassen. Å komme med paragrafer fra lovverket for å få 2 minutter mer lunsj høres ut som en særdeles dårlig payoff.

Plager dette deg så mye at du ønsker å ta det opp, da bør du gjøre det i et trivielt og uformelt tonelag. Ikke få sjefen til å misslike deg ved å være unødvendig vanskelig for ingen praktisk gevinst.

"Jeg bare lurte på en liten ting, når kunder kommer til meg etter å ha meldt fra om at jeg tar lunsj, går det greit at jeg tar ordentlig hånd om dem og følgelig blir sittende litt lenger? Har ikke lyst til å gi kunden utilstrekkelig assistanse, og det føles ikke særlig kundevennlig å si jeg har tatt lunsj og h*n må finne en annen..."
Sist endret av Tøffetom; 11. juni 2015 kl. 17:48.
Vi har lunsj fra 11.30 til 12.15. Er heldig om jeg rekker å kaste i meg en brødskive på den tiden, fordi det alltid skjer noe på vei fra klasserommet, fordi man må kopiere opp noe til en som har glemt/mistet, fordi man må snakke med en som har kranglet med noen eller vil ha utsettelse på presentasjonen.. osv.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skulle tro at dersom du ble stående med en kunde så kunne du plusse det på lunsjen din.

Med det sagt så er det ikke noen dårlig idè å velge sine kamper på arbeidsplassen. Å komme med paragrafer fra lovverket for å få 2 minutter mer lunsj høres ut som en særdeles dårlig payoff.

Plager dette deg så mye at du ønsker å ta det opp, da bør du gjøre det i et trivielt og uformelt tonelag. Ikke få sjefen til å misslike deg ved å være unødvendig vanskelig for ingen praktisk gevinst.

"Jeg bare lurte på en liten ting, når kunder kommer til meg etter å ha meldt fra om at jeg tar lunsj, går det greit at jeg tar ordentlig hånd om dem og følgelig blir sittende litt lenger? Har ikke lyst til å gi kunden utilstrekkelig assistanse, og det føles ikke særlig kundevennlig å si jeg har tatt lunsj og h*n må finne en annen..."
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke jeg som henger meg opp i dette, jeg syns det er en helt ufattelig teit ting å irritere seg over, men det er de andre ansatte som en gang i blant åpner nebbet til meg for å ta fem minutter for lang lunsj. Dette er jo egentlig helt sjukt, men når folk har lite å klage på så henger de seg opp i de minste ting. Dette er heller ikke et tema jeg prater med sjefen om, ettersom jeg rett og slett syns det hadde vært altfor dumt.

Saken er den at jeg har over de siste tre årene vært plassert irundt på tre av de fire avdelingene i lokalet, så de andre ansatte på en måte forventer (Dette ble et litt sterkt ord, ta det med en klipe salt) at jeg hjelper kunder som spør meg i hver avdeling. Ditt tips til å snakke med sjefen om at jeg tar meg av kunden for å så ta lengre lunsj tror jeg neppe vil fungere, ettersom ingen av de ansatte har oversikt over hverandre til en hver tid, og det fører da til at noen kan få mistanke om jeg missbruker denne 'tilliten' (Måtte det være sjefen selv eller andre ansatte). Man kan jo tenke "Sjefen har gitt meg klarsignal så derfor bryr jeg meg ikke om hva de andre ansatte sier", men jeg er nok den på jobben som jobber hardest for at vi skal ha et godt forhold til hverandre. Det er utrolig mye drama på jobb-plassen, så jeg kan garantere at denne situasjonen vil oppstå, altså det med misstanker/påstander.

Sitat av Læreren Vis innlegg
Vi har lunsj fra 11.30 til 12.15. Er heldig om jeg rekker å kaste i meg en brødskive på den tiden, fordi det alltid skjer noe på vei fra klasserommet, fordi man må kopiere opp noe til en som har glemt/mistet, fordi man må snakke med en som har kranglet med noen eller vil ha utsettelse på presentasjonen.. osv.
Vis hele sitatet...
Jeg regner da med at de femten ekstra minuttene er der for en grunn, altså for å gjøre disse ekstra oppgavene som f.eks. kopiering. Nå er ikke jeg lærer, så jeg skal ikke si noe med sikkerhet om hvordan ting der du jobber henger sammen, men personlig skulle jeg lett klart å kopiere noe på under to minutter fra jeg får beskjed om hva som skal kopieres til jeg hadde arket i hendene og jeg ville ha snakket med de som hadde en krangel under en av klasse-timene (Den første timen etter krangelen), det samme gjelder utsettelse av prøver o.l, jeg ville bedd dem komme og snakke med meg i timen, enten i klasserommet eller bli med eleven på gangen om det er personlig. Tror neppe elevene i klassen(e) din(e) krangler hver dag, og kopiering trengs vell ikke å gjøres under lunsjpausen(?).
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det er absolutt ikke jeg som henger meg opp i dette, jeg syns det er en helt ufattelig teit ting å irritere seg over, men det er de andre ansatte som en gang i blant åpner nebbet til meg for å ta fem minutter for lang lunsj. Dette er jo egentlig helt sjukt, men når folk har lite å klage på så henger de seg opp i de minste ting. Dette er heller ikke et tema jeg prater med sjefen om, ettersom jeg rett og slett syns det hadde vært altfor dumt..
Vis hele sitatet...
Hehe, da er vi ihvertfall på bølgelengde der.

Dette ville jeg ikke besvart med å forsvare din rett til å kompensere for tap av lunsj tid, dette ville jeg besvart med normal sunn fornuft og forventninger til kollegiet. Det er ikke opptil dem å legge seg opp i minuttene du tar lunsj, noe jeg ville minnet dem på i din situasjon. Utrolig smålig av dem, be dem gå til sjefen og ta det opp - så kunne du eventuelt forklart den svært forståelige situasjonen til nettopp sjefen.

Skal love deg at det er dem som står igjen som idioten i så måte.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Saken er den at jeg har over de siste tre årene vært plassert irundt på tre av de fire avdelingene i lokalet, så de andre ansatte på en måte forventer (Dette ble et litt sterkt ord, ta det med en klipe salt) at jeg hjelper kunder som spør meg i hver avdeling. Ditt tips til å snakke med sjefen om at jeg tar meg av kunden for å så ta lengre lunsj tror jeg neppe vil fungere, ettersom ingen av de ansatte har oversikt over hverandre til en hver tid, og det fører da til at noen kan få mistanke om jeg missbruker denne 'tilliten' (Måtte det være sjefen selv eller andre ansatte). Man kan jo tenke "Sjefen har gitt meg klarsignal så derfor bryr jeg meg ikke om hva de andre ansatte sier", men jeg er nok den på jobben som jobber hardest for at vi skal ha et godt forhold til hverandre. Det er utrolig mye drama på jobb-plassen, så jeg kan garantere at denne situasjonen vil oppstå, altså det med misstanker/påstander.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med at sjefen kjenner godt til at du tar jobben din seriøst, og om du gjør som nevnt over så skal det ikke være noe problem. Eventuelt så kan du jo bare komme dem i forkjøpet, forklare kjapt neste gang du tilfeldigvis er i snakk med din overordnede at noen av de ansatte bitcher og syter over at du gjør jobben din. (NB: Ikke gå til sjefen ens ærend for å ta det opp, da dette er en sak som på alle måter er waste of time.)

Ikke finn deg i at du skal "bevise" ovenfor kollegene dine at du ikke snyter på noen lusne lunsjminutter. Overse det totalt, det verste som kan skje er at du må forklare for sjefen din hvordan arbeidsplassen fungerer. Det er han nok veldig klar over, og dere kan flire litt over hvor smålig personen som kom å sutret er.
Sist endret av Tøffetom; 11. juni 2015 kl. 19:51.
Sitat av Tøffetom
Eventuelt så kan du jo bare komme dem i forkjøpet, forklare kjapt neste gang du tilfeldigvis er i snakk med din overordnede at noen av de ansatte bitcher og syter over at du gjør jobben din. (NB: Ikke gå til sjefen ens ærend for å ta det opp, da dette er en sak som på alle måter er waste of time.)

Ikke finn deg i at du skal "bevise" ovenfor kollegene dine at du ikke snyter på noen lusne lunsjminutter. Overse det totalt, det verste som kan skje er at du må forklare for sjefen din hvordan arbeidsplassen fungerer. Det er han nok veldig klar over, og dere kan flire litt over hvor smålig personen som kom å sutret er.
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det jeg var ute etter å lese når jeg opprettet tråden! Ble helt overrasket over meg selv når jeg leste det faktisk, at jeg ikke har tenkt på å bare si noe tilnærmet "Det er ikke ditt ansvar å ta tiden på meg når jeg er til lunsj" for å så enten få forklart meg før eller etter ovenfor sjefen som du sier. Tusen takk for svar
Herregud, fjase over etpar minutter her og der blir for dumt. Noen ganger blir det 35 minutter lunsjpause, andre ganger 25. Syns det er helt tragisk med stemplingsur og stoppeklokkementalitet. Det ødelegger rett og slett lysten på å gjøre en god jobb. man gir og tar, både som arbeidstaker og arbeidsgiver. Jeg monterte en gang et stemplingsur for en stor kjede, men måtte flytte stemplingsuret fordi det skulle være nærmere garderoben, slik at folk stemplet inn etter at de hadde skiftet, og ikke før. Hva er vitsen? det er snakk om 2 minutter. Det hadde ihvertfall gitt meg mindre lyst til og stå på de 5-10 minuttene ekstra etter at arbeidstiden eeegentlig var slutt, for og f.eks. rydde litt i en hylle jeg syns så ille ut, eller hjelpe en kunde litt ekstra. Og hvis arbeidsgiver ikke stoler på sine ansatte, har han i mine øyne ansatt feil folk, eller ikke oppnådd en gjensidig tillit som burde være en selvfølge i ethvert arbeidsforhold. Nei.. blårussen har fått for mye makt


mvh oddster
Jeg ville fått på plass en avtale som sier at dere har betalt lunsj.
Da har dere ikke lov å forlate butikken i utgangspunktet, og må hjelpe til ved behov selv om dere er midt i lunsjen.

Men siden dere nå ikke har betalt lunsj, så mener jeg den starter når dere forlater butikken / ikke er til disp for kunder og fram til dere er det igjen.
Hvis noen prøver å "irettesette" deg med ting som ikke er sant, så kan du si til dem at de kan dra til helvete.
Dette er gjeldende hos meg:

Hvilepauser
Hvilepausen skal være minst 30 minutter dersom arbeidstiden er
8 timer i døgnet, og 60 minutter dersom arbeidstiden er 12 timer.
Tiden regnes fra en ankommer spisesalen til en forlater denne.
Eventuell gang-, skifte- og vasketid kommer i tillegg. Hvilepausen
skal medregnes i arbeidstiden
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Ofte finner en frem til den mest rimelige løsningen ved å gjøre problemstillingen om til en såkalt maksime:

Tenk deg at det er 5 timers reise til matsalen (du jobber på offshore-rigg, nede i en gruve eller lignende)

Skal man da regne matpausen fra man går fra arbeidet, eller når man ankommer matsalen? I dette tilfellet gir svaret seg selv: man må anta at pausen starter når man ankommer matsalen, ellers ville det ikke vært noen pause overhodet.

Tenk deg videre at det er 10 sekunders reise til matsalen.

Skal man da regne matpausen fra man går fra arbeidet, eller når man ankommer matsalen? I dette tilfellet gir svaret også seg selv: arbeidsgiveren har tilrettelagt spiserommet i nær tilknytning til arbeidsplassen. Fordi arbeidstakeren også kan gjøre mye annet på pausen sin (gå på do, røyke, ringe venner, etc.), så må det antas at pausen starter når man går fra plassen - ellers ville pausen i realiteten bli mye lenger enn f.eks. 30 minutter.

Som man ser kan en maksime ofte hjelpe deg å utlede hva som er det mest logiske og/eller rimeligste; og svaret på når pausen starter vil kunne variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. En nærmere vurdering av de individuelle vilkårene vil måtte foretas.
Jobber med barn og er sjeldent ute av bygg da arbeidstiden er over. I en slik jobb må man bare takle det, kan ikke yte dårlig service til foreldre, dette vil igjen gi dårlig score på brukerundersøkelser. Går vel opp i opp da jeg sjeldent er inne i bygget akkurat når arbeidsdag starter. Har betalt pause så om det er turdager så blir det sjeldent pause, enten du slutter tidlig eller sent. Litt fleksible på kaffepauser dog. Ellers hadde det blitt mange grinete barnehagetanter omkring!

Glad jeg har fast jobb og får jobbe med fantastiske individer hver dag!

heartslava
Hvis du har pause har du pause. Si det til kunder hvis du ikke får lov til å forskyve pausen. Fordi dette er veldig negativt for hvordan kundene opplever bedriften, ville alle seriøse steder la deg "flytte" pausen til når du faktisk er ferdig med kundene.
Sitat av Hager Vis innlegg
Hvis du har pause har du pause. Si det til kunder hvis du ikke får lov til å forskyve pausen. Fordi dette er veldig negativt for hvordan kundene opplever bedriften, ville alle seriøse steder la deg "flytte" pausen til når du faktisk er ferdig med kundene.
Vis hele sitatet...
Om jeg gjør dette, er det jeg som ender opp med å være 'drittsekken' i øyene hos kunden. Om jeg har spurt en ansatt om hjelp og fått til svar "Nei jeg har lunsjpause så du får finne noen andre" hadde jeg blitt rimelig oppgitt selv.

Edit; Regner med at du ikke har jobbet i butikk hvor sånn og si alle kundene kommer tilbake igjen for å handle. Det skal ikke mange besøkene fra kunden til før man får ett "forhold" til nevnte. Dette kan variere alt fra en kunde du ofte bare ser, eller en du ofte/sjeldent hjelper. På min jobb er det ikke bare til å sitte i kassen og slå av en "Petter Northug" til kundene, man må følge kunden irundt for det meste i hele lokalet å hjelpe til å finne i varer, regne ut antall meter/stk osv.
Sist endret av SoppVandreren; 12. juni 2015 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.