Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6226
Bor et lite stykke på landet, nærmere sagt ca 1 mil til byen.
Det som er problemet er at nettet her er helt elendig.
Må nesten alltid buffre videor på youtube, og itilegg er vi 5 i familien, noe som ikke akuratt gjør saken bedre

Jeg testa på nettfart.no og hadde 1,42M /bit ? Og når jeg laster ned filmer ligger jeg på ca 150 kbs.
Har forresten ringt telenor og de påstår jeg ikke kan få høyere hastighet

For en ukes tid siden prøvde jeg ice mobiltbredbånd og da fikk jeg en nedlastningshastighet på litt over 400kbs.

Noen som har noen tips? andre levrandører?

Setter stor pris på svar
Hvilke leverandører har du å velge imellom? Ser ikke helt poenget med å anbefale en som ikke leverer til deg.
Trådstarter
Det vet jeg desverre ikke. Må vel bare ta en ringerunde da?
Men de lover jo ditt og datt uten og holde det... Både telenor og canal digital
Sitat av narni Vis innlegg
Jeg testa på nettfart.no og hadde 1,42M /bit ? Og når jeg laster ned filmer ligger jeg på ca 150 kbs.
Vis hele sitatet...
Når du tester hastighet så er det bit som gjelder. Liten b.
Når du laster ned filer så vil programmene normalt vise i byte. Stor B.

8 bit er det samme som 1 byte. 1,4Mb/s (megabit per sekund) vil altså tilsi det samme som 175 kB/s (kilobit per sekund). At du ved nedlastinger derfor kun ser 150kB/s er helt normalt hvis hastigheten på bredbåndet er rundt 1,4Mb/s.

1,4Mbps = 1 400 000 bit per sekund. Del det på 8 så har du 175 000 byte per sekund.
Trådstarter
8-16/0,7 Mbit/s

Fra bredband.no
Hva vil jeg ca ha i nedlastningshastighet da?
Er helt grønn på området..

Fant dette på nyttbredband.no : Rask 1500 (nedlastning) 300 (opplastning Bredbånd 145.00kr

Skulle stå "fra breiband.no" ikke fra bredban.no i førsten

Er det noe særlig forskjell fra det jeg har nå?
Om hastigheten dobles så bytter jeg lett.
Så lenge er seriøse
Sist endret av narni; 30. juni 2014 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilken levrandør du velger har i prinsippet ikke stort å si. de vil uansett bruke samme linje fram til deg.

forskjellen blir i hvilken DSLAM du knyttes til og modemet du får utlevert.

så blir nok ikke sååå forbaska mye mer fart på linja di uansett

Noen leverandører vil nok kunne prøve å "selge" deg høyere hastighet, slik at de tyner linja mer (telenor safer for stabilitetens skyld). du vil nok kunne oppleve mer ustabil linje om levrandør har OA og dra på med det de klarer
Trådstarter
uff, det var det jeg frykta.. jaja, sann er det å bo på landet
Men en ting. På rommet mitt har jeg 1 til 2 streker (hopper ut ganske ofte)
Vil det lønne seg å kjøpe en forsterker? har sett en du bare plugger i veggen.
Det viktigste er egentlig bare at det blir mere stabilt og jeg vil aller helst ikke kable, da vi har et jækla stort hus, og jeg ikke har planer om å bo hjemme lenger enn maks et år til.
Sist endret av narni; 30. juni 2014 kl. 23:59.
En repater vil muligens hjelpe ja. Kan du finne ut litt mer om ditt nåværende nettverksutstyr så blir det lettere.
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
En repater vil muligens hjelpe ja. Kan du finne ut litt mer om ditt nåværende nettverksutstyr så blir det lettere.
Vis hele sitatet...
Har kun et standard multimodem eller hva det heter fra telenor.

Hva annbefaler dere meg for å forsterke signalene?
Jeg leste om den her:

http://www.dinside.no/909766/d-link-...-extender-n300

Men kom gjerne med forslag om dere vet om noe bedre.
Er tykke gamle trevegger (eldre gårdshus)
Har du kabeltv der du bor nå? Kan være verdt å sjekke ut get da.
Kundeservicen til Altibox er helt forferdelig ihvertfall. Ingen kan gi deg noe svar, du blir bare sendt rundt.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Kundeservicen til Altibox er helt forferdelig ihvertfall. Ingen kan gi deg noe svar, du blir bare sendt rundt.
Vis hele sitatet...
Rart Altibox har blitt kåret til det selskapet med best kundeservice mange ganger da.
Pebcak
Sjekk om du har mulighet for fiber fra altibox. Super kundeservice og supre produkter
Sitat av HwT Vis innlegg
Rart Altibox har blitt kåret til det selskapet med best kundeservice mange ganger da.
Pebcak
Vis hele sitatet...
Den har jeg ikke sett noe til. Venta i snart 2 mnd på at de skal sette opp nettet her. Når jeg ringer dem klarer de ikke svare på spørsmålene, jeg blir videresendt til personer som sier de er i møte og bare kan svare på melding. Tar jo 5-6 timer mellom hver gang de svarer. Svarene deres gir meg ingenting heller.

Kundeservice 24/7 på Facebook sier dem. Tatt nå 14 timer og enda har de ikke svart....
Sist endret av Fkleppe; 1. juli 2014 kl. 14:56.
Trådstarter
Har ikke altibox..
Som andre sier, grunnen til at du ikke kan få høyere hastighet er nok at du bor for langt unna sentralen. Jo lenger unna, jo dårligere hastighet. Når det gjelder fiber så har jeg min tvil, da tror jeg du har hørt om det siden de pleier å reklamere godt når de bygger ut fiber, spesielt på små steder. Du kan høre om noen tilbyr trådløst bredbånd i området. Mange lokale isp`er setter opp trådløse baser dere det er dårlig DSL dekning.

Et alternativ er jo satelitt. Da har det ikke noe å si hvor du bor, bare du ikke bor i et område med høye fjell mot sør. Dette er blitt mye billigere siste årene, og vet flere som er fornøyd med hastigheten på det. Bakdelen med dette er høy ping tid, noe som ikke gjør det spesielt godt egnet til Skype/ip telefoni og spill. Men til vanlig surfing og se video på nettet fungerer det bra. En annen bakdel er at de ikke lar deg overføre ubegrenset mye trafikk i måneden, på samme som mobilt bredånd. Men det er uanset bedre enn det du har i dag.
Sitat av HwT Vis innlegg
Rart Altibox har blitt kåret til det selskapet med best kundeservice mange ganger da.
Pebcak
Vis hele sitatet...
Det har NextGenTel også (Kundeserviceprisen i 2012 og 2014, og bransjeprisen på call center dagene i 2013), og de har (til tider) helt jævlig kundeservice (men jeg forblir nok kunde så lenge de tilbyr høyere enn det Telenor klarer (Telenor har fiber frem til en fordeler 200m unna meg, men gidder faen ikke dra fiberen til mitt hus) og så lenge de tilbyr subnet til privatkunder..
Vi har Ice hjemme og for å være helt ærlig så er det noe av det værste jeg har vært borti annent en Homenet.

Tar rundt 2min for å komme inn og være helt inne på de fleste sider, youtube tar en evighet og en nedlastning på 5mb kan fort ta flere timer.

Homenet har jeg dårlig erfaring med fordi de hverken holdt prisen de lovet eller hastigheten de lovet, selv etter å ha tatt kontakt med de opptil flere ganger.

Men det finnes noen sider på nett hvor du kan sjekke hvem som leverer best bredbånd til din plass.
Deriblant: bredbandsguiden

(mulig noen allerede har sagt dette, men orket ikke bla igjennom svar)
Har fiber fra Get, og er veldig fornøyd. Har alltid hastigheten jeg betaler for (100/100), og den ene gangen vi fikk problemer pga en utdatert ruter kom de med ny på døra dagen etter.
Nå blir dette OT, men når man har problemer med sitt utstyr/linje etc. så er selvfølgelig kundeservice'n helt på trynet.

Dette gjelder uansett leverandør. om det er telenor, get, canal digital, nextgentel, altibox etc.

det gjelder bare å vite hvilke krav man har i de gitte situasjonene.
Trådstarter
Det er treigt, men det faller ivertfall ikke ut nede og det går fint å surfe, eneste er at man som regel må buffre på youtube osv endel, men det overlever jeg.
MEN kjøpte netopp en sann her: http://www.dustinhome.no/product/501...ss-n-repeater/

Så får håpe jeg får et par ekstra streker så jeg ikke hopper ut hele tiden ;-)

Kan legge til at vi får ikke fiber her, som jeg ser noen har nevnt. Ikke bedre internett heller (de fleste rundt her har vel klaga i et par år).
Sist endret av narni; 2. juli 2014 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Kan legge til at jeg fikk den idag, og kan anbefales på det varmeste!
gikk fra 1 strek til 6 (fullt).
Om mobilen din får 3G dekning hvor du holder til, vil jeg faktisk anbefale Chess, såvidt jeg vet er det kun Chess og Netcom som leverer "ubengrenset", altså 100GB pr. måned mobilt bredbånd og Chess er uten bindingstid, så fungerer det ikke så sier du bare opp. Jeg har selv brukt dette de siste fire månedene og selv med kun en strekk på ruteren ligger hastigheten på 6-800 kb/s på nedlastning. Youtube og nett-tv streamer utmerket og prisen er 599,- pr. måned.