Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6479
Pga min mindre imponerende CV (har ikke jobbet de siste 2 årene) er jeg nødt til å ta til takke med praksisplasser, hvor jeg jobber normalt men får drittlønn fra NAV. Etter å ha sitti i kassa i matbutikken i et halvt år er jeg blitt rimelig lei (men kunne fint gjort det om jeg fikk ordentlig lønn, papir-erfaring (praksisplass er nesten like negativt som ingenting) og mer varierte oppgaver). Siden jeg jobber gratis for arbeidsgiverens del er det nok ganske enkelt å få praksisplass et annet sted så lenge opplæringen går fort. Noen som har noen ideér? Det optimale ville selvfølgelig å være om jeg kunne fått en fast jobb der etter noen få måneder.

Edit, burde selvfølgelig listet opp ting jeg ikke er keen på:
Gamlehjem, kjøkken, bilkjøring, vasking, selging. Det var vel det.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Og før alle ber meg få en ordentlig jobb, så spurte jeg en butikksjef pent om hvorfor etter jeg fikk avslag på en søknad, og han sa han fikk over 100 stykker så da er det en tynt nåløye man skal gjennom. Jeg har rett og slett null sjans med mindre jeg møter opp og er tidenes sjarmør, men det er jeg altså ikke.
Sist endret av bloodshotEyes; 29. januar 2014 kl. 03:08.
Hva om du tar noen år hvor du takker ja til det du får av jobbtilbud og står på som bare fy. Stiller opplagt på jobb og skikkerlig imponerer. Da får du nok fort en fast ansettelse og kanhende en enda bedre stilling etterhvert. Slik du går nå og lar NAV ta ansvaret for ditt liv så er du faktisk en belastning for samfunnet og alle oss som betaler skatt fra vanlig arbeid. Tenker du klarer å gjøre en bedre innsats dersom du tar deg sammen og står på litt selv. Prøv heller å oppsøk de bedriftene du har lyst å jobbe for og besøk dem. Snakk med sjefen og fortell hva du er flink til og hva du kan bidra med. Ikke forvent at NAV skal servere deg drømmejobben. De fleste som går på NAV er personer som er gørre late og ikke gidder å jobbe, så dem vil du vel ikke befatte deg med, vil du vel?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Pga min mindre imponerende CV (har ikke jobbet de siste 2 årene) er jeg nødt til å ta til takke med praksisplasser, hvor jeg jobber normalt men får drittlønn fra NAV. Etter å ha sitti i kassa i matbutikken i et halvt år er jeg blitt rimelig lei (men kunne fint gjort det om jeg fikk ordentlig lønn, papir-erfaring (praksisplass er nesten like negativt som ingenting) og mer varierte oppgaver). Siden jeg jobber gratis for arbeidsgiverens del er det nok ganske enkelt å få praksisplass et annet sted så lenge opplæringen går fort. Noen som har noen ideér? Det optimale ville selvfølgelig å være om jeg kunne fått en fast jobb der etter noen få måneder.
Vis hele sitatet...
Posthistorikken din tilsier at det beste tipset er "vurder å slutte med dop, så fremstår du muligens som litt mer sjarmerende"
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Hva om du tar noen år hvor du takker ja til det du får av jobbtilbud og står på som bare fy. Stiller opplagt på jobb og skikkerlig imponerer. Da får du nok fort en fast ansettelse og kanhende en enda bedre stilling etterhvert. Slik du går nå og lar NAV ta ansvaret for ditt liv så er du faktisk en belastning for samfunnet og alle oss som betaler skatt fra vanlig arbeid. Tenker du klarer å gjøre en bedre innsats dersom du tar deg sammen og står på litt selv. Prøv heller å oppsøk de bedriftene du har lyst å jobbe for og besøk dem. Snakk med sjefen og fortell hva du er flink til og hva du kan bidra med. Ikke forvent at NAV skal servere deg drømmejobben. De fleste som går på NAV er personer som er gørre late og ikke gidder å jobbe, så dem vil du vel ikke befatte deg med, vil du vel?
Vis hele sitatet...
Greier du virkelig ikke å lese? Jeg gjør akkurat samme jobben som alle andre butikkansatte, men tjener mindre. Høres det ut som en som trenger å ta seg sammen og stå på litt selv? Og hvordan i helvette fikk du ideén at jeg får jobbtilbud kastet etter meg? Les spoileren i førsteposten. Og nei, jeg gidder ikke ta jobb som vaskehjelp. Men det er det jævla få som gidder.

Sitat av BjornTore Vis innlegg
Prøv heller å oppsøk de bedriftene du har lyst å jobbe for og besøk dem. Snakk med sjefen og fortell hva du er flink til og hva du kan bidra med. Ikke forvent at NAV skal servere deg drømmejobben. De fleste som går på NAV er personer som er gørre late og ikke gidder å jobbe, så dem vil du vel ikke befatte deg med, vil du vel?
Vis hele sitatet...
Det jeg spør i denne tråden er HVILKE bedrifter som kunne vært aktuelle. NAV serverer ikke en shit av jobber, alle praksisplasser må man finne på egen hånd. Jeg får nesten lyst til å slå PC-skjermen av å lese posten din, da du setter meg i bås med de som lever på NAV-penger med vilje. Bare for å gjenta meg selv: jeg jobber for 30% dårligere lønn enn alle andre som jobber i butikk.

Sitat av BjornTore Vis innlegg
Posthistorikken din tilsier at det beste tipset er "vurder å slutte med dop, så fremstår du muligens som litt mer sjarmerende"
Vis hele sitatet...
Dopbruken min påvirker verken sjarmen eller arbeidsinnsatsen min i det hele tatt. Dessuten slet jeg med å få jobb lenge før jeg hadde rørt noe mer enn hasj.
Du jobber for 30% mindre lønn, men gjør en god innsats og bygg deg en god referanse så kan det hende du slipper praksisplass. Egeninnsats.
Sitat av dokost Vis innlegg
Du jobber for 30% mindre lønn, men gjør en god innsats og bygg deg en god referanse så kan det hende du slipper praksisplass. Egeninnsats.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver vil gi meg en god referanse sier han (men jeg lurer på om han ljuger og heller vil ha meg som slaven sin istedet..). Som sagt, hvis det er vanlig for butikker å få 100 søknader har jeg ikke sjans i havet.
At du er på NAV-tiltak kan være en kjempefordel for deg hvis du bruker det aktivt.
Med det mener jeg at du tilbyr potensielle arbeidsgivere å jobbe "gratis" en periode.
Det kan du legge ved ordinære jobbsøknader eller rett og slett oppsøke bedrifter du kunne tenke deg og jobbe for og tilby din arbeidskraft "gratis".

Hvis du er passiv blir du bare utplassert hos bedrifter som vet og utnytte ordningen til sin favør.
Forandre holdningen din, så kanskje noen andre gidder å ansette deg.
Har hatt med meg endel som har fått praksisplass hos firma eg jobber i fra NAV, og gjengangeren for aller fleste er at dem er lite motiverte, lav arbeidsmoral, forlanger kremjobb, selv om dem har lite eller ingen utdanning, så fort man er ferdig med en oppgave, så er det fram med telefon å trykke og taste på den eller prate seg bort med andre kollegar. Skjærer kanskje mange under en kam her nå, og vet at det er unntak.
Første eg sier til alle lærlinger/praktikanter er at dem som ikke gjør som dem får beskjed om må gjøre samme jobben opp igjen, blir det ikke gjort skikkelig da, så må dem gjøre dem igjen tredje gang, på egen regning(gratis), ellers trenger dem ikke møte på jobb mer.
Stå på å gjør en god jobb, så får du automatisk respekt av andre kollegar og du får gode referanser fra arbeidsgiver, noe som du trenger for å få bedre jobb senere. Du kan ikke forvente å få en drømmejobb, du må jobbe og slite for klare å oppnå noe
Syns det er sinnsykt tragisk at dere med en gang konkluderer med at jeg er en lat jævel, fremfor at det faktisk er utrolig vanskelig å få jobb når man har 2 år man ikke kan gjøre rede for, null ordentlig erfaring og at hver butikk får inn hundre søknader når en stilling er ledig. Har sett flere poster på ulike fora hvor arbeidsgivere synes prakisplass på en CV er like negativt som ingenting; det er tross alt for folk som har falt ut av systemet/ikke kom seg i jobb tidlig nok. De har ingen behov for oss.

pontiac, jeg er langt i fra den typen du beskriver, men jeg kan fortelle det er lett å bli sånn. I starten tipper jeg de er motiverte, og jobber minst like hardt som de faste ansatte. Etter noen måneder kommer jula. Jøss, er satt opp på juleaften gitt. Hvorfor det? Jo, fordi sjefen slipper å betale tillegg til meg. Det samme gjelder julaften, kvelder (selvom jeg to ganger har sagt at jeg foretrekker å jobbe på dagen) og fuckings nyttårsaften. Om jeg fikk betalt som alle andre ville jeg tatt disse dagene med glede, men å sitte i kassa for 100 kroner timen på julaften er jævlig lite gøy.
Barnehager og skoler... kjempe fine arbeidsplasser, og etter min erfaring tiltrekker yrket kun hyggelige, tålmodige, omsorgsfulle og forståelsesfulle mennesker

Ingen overtid eller kveldsjobbing der heller

De to årene du ikke har på CV`en kan du jo skryte på deg at du har reist eller studert...
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg

Ser ikke sjefen så mye i øynene uansett (as in, vi prater 3 setninger per dag til hverandre). Men det er ikke ofte jeg kommer med veldig små pupiller. Tar jeg en liten liner før jobb er det ikke merkbart.
Vis hele sitatet...
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Setter pris på omtanken folkens. Siden denne tråden er blitt en slags potensiel-junkie-in-the-making dokumentar tenkte jeg å gi en oppdatering. Er blitt noe fysisk avhengig, får en medium-sterk forkjølelse når jeg går 2-3 dager uten. Er ikke uutholdelig, men når jeg presterer dårlig på jobb pga angst (som var der før heroinen og) er det lett å unnskylde at jeg bare skal ta litt. Noe annet jeg har merket er at jeg ikke gidder å skrive på forumet, eller chatte med folk, med mindre jeg har noe innabords. Som regel bruker jeg "bare" 2-3 dager i uken, så schedulet mitt er å ha det chill halve uka, og så dritt resten. Siden forbruket mitt er såppas lite er det ikke for vanskelig å slutte eller ta pauser, men problemet er at jeg ikke har lyst. Men husarbeid er jeg fremdeles flink til

Angående inntaksmåte, så bytter jeg på mellom skyting og snorting. Syns faktisk ikke snorting er så kjipt selvom nåla er bedre, det har sin sjarm og jeg slipper strevet med sprøyter og koking osv. Men hovedgrunnen til at jeg ikke skyter fast er fordi årene blir fucked til helvette om de ikke får hvile en gang i blant. Hmm, etter fredagen skal jeg prøve meg på en pause frem til lillejulaften.
Vis hele sitatet...
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er svært lite som har endret seg i livet mitt etter noen måneder som sprøytenarkis. Grunnen til det er vel fordi jeg har penger og et sted å bo, og at jeg ikke levde et "givende" liv fra før. Vil faktisk si at jeg har det bedre nå, fordi humøret mitt går i bølger, i stedet for en monoton strek på bunnen slik det var før. Dette vil endre seg når toleransen blir større og jeg bare bruker for å ikke bli syk, men jeg føler jeg enda har et stykke til jeg når det punktet, siden jeg kan lett gå 1-2 dager uten å bli spessielt dårlig. Fysisk sett har jeg gått ned noen kilo pga jeg har slutta å trene og spiser litt mindre. Begynner å få færre årer å skyte i, som er litt kjipt. Skulle tatt bedre vare på dem i begynnelsen. Føler meg litt teit som nærmest skriver blogg her, men folk virker nå interessert så what the hell.
Vis hele sitatet...

Etter og ha lest tråden din om "hvordan skyte heroin", har jeg fått ett innblikk i hvilken type person du er. Kan godt hende jeg tar feil, men dette er sånn jeg tolker det.
Du inrømmer blant annet og bruke narkotika i jobbsammenheng..
Da er det ikke så vanskelig og forstå at du sliter med og finne ny jobb/få fast ansettelse.
Faktisk ganske overrasket over at du i det hele tatt har en jobb.

Om du fortsatt er avhengig av heroin, er ikke godt og si.
Men hvis det er tilfellet, vil jeg anbefale og slutte fortest mulig for og komme videre i livet.
Etter og ha lest det jeg referer til i tråden "Hvordan skyte heroin", kan jeg forstå at du har det vanskelig for og finne deg en ny jobb. Kan ikke se for meg noen arbeidsgivere som vil ansette en person som deg. (slik du beskriver deg selv).

Men det positive her er jo at du vil ha ny jobb, vil komme deg videre i livet, du har altså viljen.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt meg en real tenkepause. Hva vil du gjøre med livet ditt ?
Hvis du er rusfri, har viljen og lysten ser jeg ingen problemer i at du ikke skal greie og få deg en jobb ett eller annet sted.
Du sier du har jobbet i butikken ett halvt år, og arbeidsgiver er villig til og gi deg en god referanse, det er gull verdt.
Mas på han, snakk med han. Egeninnsats er det som må til.
Få referansen, lag deg en skikkelig CV, og oppsøk bedrifter som søker ansatte/steder der du ser for deg at du vil jobbe eller lignende. Møt opp i person, prøv og få snakke med sjefen, det at du viser vilje og innsats for og få deg jobb, er noe av det viktigste du kan gjøre.
Hvis du står på og holder deg clean, vil det til slutt lønne seg for alt strevet vil jeg tro.
Det meste er egentlig opp til deg og hva du vil.
Ekspert på påstander
Hva har du jobbet med og hvor bor du? Alder? Kjenner en som skaffer jobber til folk som har lite erfaringer, men det er visse kriterier som må oppfylles. Hvis du er interessert så send meg en pm hvis du ikke vil skrive her.i full offentlighet.
hadde du heller brukt negativiteten for de 30% du snakker om, og heller lagt 30% mer arbeid i å finne ut hva du faktisk selv ønsker, kan jeg banne på at du ville klart det på egenhånd. Du trenger ikke oss skakkjørte Freak's til det.

At en butikk får inn 100+ søknadder for hver gang de skal ansette skal heller ikke være noe problem for deg som allerede har erfaring innen yrke.
Blandt de 100 søkerene er det minst 40 bortsjemte tennåringer som aldri har jobbet en dag i sitt liv, hvor de søker deltid og spør på intervju når de får ferie.

20 ytterligere er bare ikke kvalifisert i forhold til jobben... Noe du er! Du har jo faen en gull CV

Jeg kan love deg, dersom du skrur LITT på sjarmen under intervjuet, er jobben din.
Prøv å kom deg ut av pesimistskallet ditt og opplev melkesyren i beina ved oppoverbakker.


Vedder på at mange på freak har vært i situasjoner med NAV tidligere. Fuck, selv jeg var støttemedlem hos nav i 6mnd. Eneste som gjelder er å ikke gi opp
Jeg er lei for å si det, men jobb er liksom noe du må ordne selv. Du kan ikke forvente at NAV skal slenge kremjobber i fanget på deg.

Når du utelukker en rekke arbeidsplasser slik du nå gjør, så setter du deg selv på en pidestall, og du vil aldri komme dit du ønsker. De fleste som kommer seg opp og frem i livet har en driv i seg. Størsteparten starter et sted på bunnen.

En god kokk har stort sett hatt sine måneder/år i oppvasken, og jeg vil tro at de fleste butikksjefer i dagligvarebransjen har startet i kassa på et eller annet tidspunkt.

Man kan alltids forklare et hull på CV-en, men da må du også være litt taktisk og se etter muligheter på steder hvor dette kanskje ikke er så relevant.

Får du deg en lagerjobb? Javel, så er det en knallstart. Med litt ambisjoner kan du sikkert bli skiftleder og da har du allerede gode referanser til neste jobb.