Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4614
Heisann!
Sitter innendørs i trondheimsleia nå og opplever orkanen "ivar"
Har hatt en diskusjon med familien nå. Den går ut på:
Hva ville veltet først av en buss eller en bil?
Jeg mener en buss ville veltet først pga dårlig aerodynamikk. Mens familien mener at bilen vil velte først pga vekt.

Hva tenker dere?
Vil også tro at en buss velter lettere, som du sier pga den vil "fange opp" vind mye lettere enn en lav, aerodynamisk bil med lavt tyngdepunkt.
Med mindre vi snakker om pittesmå pisslette El-biler så har jeg full tro på at bussen vipper over ende først om vinden treffer den rett fra siden.
Buss mener jeg, husk at en bil har større vekt iforhold til sin størrelse. Bussen er også høyere, og større flate som vinden kan ta på.
Sist endret av trygve; 12. desember 2013 kl. 17:29.
Storm og storm..
Men en buss vil kantre først, deretter bilen... Treng ikke å være romforsker får å finne ut det
Sersjant
Cheesecake's Avatar
Trådstarter
Ja, er rimelig sikker på dette selv. Men trenger noen bra 100 sikre fakta. Familien min er 100% sikker på at de har rett, men ingen fast fakta for å backe dette opp
Sitat av Cheesecake Vis innlegg
Ja, er rimelig sikker på dette selv. Men trenger noen bra 100 sikre fakta. Familien min er 100% sikker på at de har rett, men ingen fast fakta for å backe dette opp
Vis hele sitatet...
Bare å si på lik linje som en seilbåt uten kjøl mot en racerbåt.. Vil tro seilbåten blir den første som revner over om man fjerne kjølen, en buss har ingen magiske usynlige støtter, akkurat som en personbil.
Her er video fra Norge 5. desember.

Tror lastebil og buss reagerer på omtrent lik måte.
Bussen vil velte lettere. Den er marginalt bredere enn en bil, men er mye høyere, noe som gjør at den er lettere å velte, samtidig som den har langt større areal på siden, og er mindre aerodynamisk, noe som gjør at vinden utgjør en langt større kraft på en buss enn på en bil.

Related.
Nærmeste jeg fant var en trailer.

Tydelig at bilen ikke preger av noe form for problemer, samtidig som traileren velter. (Lå forøvrig en annen trailer der også).
http://www.youtube.com/watch?v=k6ImYXls72Y
Et objekt med masse M som har høyere massesenter vil tippe lettere enn et objekt med tilsvarende masse og som har lavere massesenter. En buss har klart et høyere massesenter, men veier samtidig betydelig mer og det kreves derfor mye større kraft.

Men en buss har betydelig større overflate som vinden virker på enn en bil, så jeg vil tro at en buss velter lettere.
Det er ganske vanskelig for en bil å velte da, trodde folk skjønnte såpass.

Det du kan gjøre for å vise at familien din tar feil, er å sette et fyrstikkeske på kant og en fyrstikkeske liggende, så kan du bare blåse i vei så ser du jo greit hvem som velter først. Også kan du jo fylle fyrstikesken som står på kant med noen greier sånn at den får større vekt enn fyrstikkesken som ligger, sånn at det blir mer "realistisk".
Bussen siden den har mer overflate og ta tak i
En bil velter vel ikke?
Kanskje ruller under ekstrem vind, men velter ikke
Sitat av kjerstin Vis innlegg
En bil velter vel ikke?
Kanskje ruller under ekstrem vind, men velter ikke
Vis hele sitatet...
Den velter i alle fall veldig, veldig sjeldent. På grunn av bilens utforming må vinden løfte nesten hele vekten av bilen, nesten rett opp, underifra. Den sidelengse kraften utgjør ikke "all that much" på en vanlig personbil. Det skal helt spesielle forhold til før vind klarer å løfte et tonn rett opp under en bil.

Det blir noe helt annet med en buss som er såpass høy, uten å være særlig mye bredere. Det blir ikke så ulikt fra å velte en melkekartong som har 2 dl igjen i bunnen. Den er ganske stabil egentlig, men det skal ikke så fryktelig mye skyv til mot toppen av kartongen før den velter. Og når den først kommer litt på skakke, så velter den fort helt over. Riktignok delvis fordi tyngdepunktet er flytende, men en buss vil oppleve noenlunde samme effekt. Dette i motsetning til en bil, som vil "prøve" å falle tilbake med fire hjul i bakken, helt til den faktisk er veltet helt rundt.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Husk at moderne biler også har en mer aerodynamisk utforming enn de fleste busser. Jeg er jo klar over at dette gjelder mest fronten, men også siden har en del å si da den ikke er like flatt formet som det siden på en buss er til vanlig.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
De siste dagene har det vært flere medieoppslag om busser og lastebiler som blir blåst av veien, men har ikke sett noe om personbiler.
Du kan slakte argumentasjonen til familien din. Siden dette handler om luftmotstand. Som de fleste har lært på vgs, har vekt i seg selv ikke noe å si for luftmotstand. Som var hovedargumentet til familien din. Det er tetthet, tversnittareal, dragkoeffisienten og hastigheten som spiller inn.

Hvis du vil vite mer så kan du se her

Så er det bare å regne litt
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Du kan slakte argumentasjonen til familien din. Siden dette handler om luftmotstand. Som de fleste har lært på vgs, har vekt i seg selv ikke noe å si for luftmotstand. Som var hovedargumentet til familien din. Det er tetthet, tversnittareal, dragkoeffisienten og hastigheten som spiller inn.

Hvis du vil vite mer så kan du se her

Så er det bare å regne litt
Vis hele sitatet...
Tetthet har jo en direkte sammenligning med vekt. Bare tenk en bussformet blokk av massivt bly
Sitat av Cheesecake Vis innlegg
Ja, er rimelig sikker på dette selv. Men trenger noen bra 100 sikre fakta. Familien min er 100% sikker på at de har rett, men ingen fast fakta for å backe dette opp
Vis hele sitatet...
Ikke for å være kjip men dette burde familien din forstå, tom den som IKKE hadde fysikk klarer å tenke seg til dette. Større flate = vinden får mer tak. I tilleg er en bil formet aerodynamisk som det så fint kalles og med lavt tyngepunkt, en buss er en boks.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Tetthet har jo en direkte sammenligning med vekt. Bare tenk en bussformet blokk av massivt bly
Vis hele sitatet...
masse vekt og tyngde er ikke det samme

For å avklare begrepene masse, vekt og tyngde:

Masse er egentlig et mål av hvor mye "stoff" du har. Egentlig kan du si at det er en vektet sum av antall elementærpartikler du har i kroppen din, det er bare en ekstremt upraktisk måte å se det på. Reiser du ut i verdensrommet og er upåvirket av tyngdekraften, så har du fremdeles masse, og dermed treghet.

Tyngde er hvor mye tyngdekraften trekker på deg. Dette varierer fra sted til sted, men er generelt avhengig av massen din.

Vekt er hvor mye normalkraft som virker på deg. Når du står i ro på bakken, er normalkraften lik tyngdekraften. Men er du i en heis som akselererer nedover, så vil normalkraften på deg være lavere, og du har mindre vekt. Er du i fritt fall, så er du per definisjon vektløs.

Håper dette oppklarer forvirringen.
Vis hele sitatet...
Sitat av javaFreak Vis innlegg
masse vekt og tyngde er ikke det samme
Vis hele sitatet...
Hvilken forskjell har masse, vekt og tyngde i dette eksempelet med bussen?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvilken forskjell har masse, vekt og tyngde i dette eksempelet med bussen?
Vis hele sitatet...
Ingenting, men det har jeg heller ikke sagt. Bare bruk begrepene riktig.