Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4612
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Yo freaks!

Som tittelen sier, jeg bor i en blokk å får drit noia vær gang jeg får høre at snuten er i blokka.

Vis de er på oppdrag med hund og skal til en som bor lenger bort i gangen enn det jeg gjør.
kan det skje at bikkja markerer på min dør når de går forbi å har de lov å ta seg inn da?
heheh..ikke ett umulig scenario =)

neida..skakke skremme deg opp men markerer hunden gir det jo "alle"tjeneste menn..tollere,gatepoliti m.m til å ta for seg nesten hva de vil virker det som.

hunder jukter jææævlig godt vet du..det er jo helt sinnsyke tall når du hører hvor sterk lukten er i forhold til mennesker,jeg husket jeg luktet av jakka til en kamrat at han hadde røyka dagen før...så det er nok drøyt hva de kan lukte

finner de vakumpakka sjhit inni en tank full av bensin lukter de nok at det ligger stoff 10 meter gjennom en tredør med sprekker rundt med luftgjennomstrømning

noia noia noia
Sist endret av alanapoli; 14. juni 2013 kl. 16:22.
Politihunder er selvsagt godt disiplinerte og de får ikke "leke" før eieren gir de lov.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Politihunder er selvsagt godt disiplinerte og de får ikke "leke" før eieren gir de lov.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Er det sånn at hunden ikke reagerer på knark hvis den ikke har fått positiv beskjed om å reagere?
Sitat av bonzoi Vis innlegg
vist du allerede ser politi me hunden. der å da snuser på døra di så har di ingen rett til å komma inn, ska ha papirer for å komma inn

du har rett til å holda di igjen... men jævli dumt vist di har rett til å se inni kåken igjennom tlf at di har lov til å ta den, å du har noe der
Vis hele sitatet...
De trenger ikke papirer eller tilatelse for å komme inn.

I loven (om jeg husker rett) har du lov til å gjøre hva som helst av ransakelse hvis det er mulig om at den "kriminelle" kan komme til å slette bevis før de får tillatelse, som i praksis betyr at de kan gjøre hva som helst og si at du hadde kommet til å ødelegge bevis.

Til ts, hvis den begynner å bjeffe utenfor døra di ville jeg ha låst den og spylt ned alt du ikke vil de skal se i do, selv om de roper om at du må åpne opp.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er du sikker? Er det sånn at hunden ikke reagerer på knark hvis den ikke har fått positiv beskjed om å reagere?
Vis hele sitatet...
Hunden vil lukte det, men den vil ikke markere dersom den ikke er satt til å markere. Det er hvertfal slik jeg har forstått det gjennom utallige historier. Dog har jeg ingen kilder å henvise til.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar!

Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Politihunder er selvsagt godt disiplinerte og de får ikke "leke" før eieren gir de lov.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer at de er veldig godt dressert så det er nok sant som du sier.

Mener å ha lest eller hørt en plass at tjenestehunder er trent til å ikke leke som vanlige hunder, men oppgaven de er satt til å gjøre blir som å leke å det skjer ikke før hundeføreren gir lov.
Sist endret av Trollanon; 14. juni 2013 kl. 16:56.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Hunden vil lukte det, men den vil ikke markere dersom den ikke er satt til å markere. Det er hvertfal slik jeg har forstått det gjennom utallige historier. Dog har jeg ingen kilder å henvise til.
Vis hele sitatet...
Hate to bust yer bubble, but:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...tml#xtor=RSS-3
Det står ikke eksplisitt at politihunden ikke fikk beskjed om å søke, men slik jeg leser artikkelen gir ikke en slik forklaring mening. Så, hun huld veske med hasj rett under nesa på bikkja, bikkja markerte.

Forøvrig: en godt trenet jakthund skal ikke ta stand i tide og utide, men dyr er dyr og instinkter er instinkter. Dressur er ikke det samme som programmering og man kan aldri forutsi hva ei bikkje vil finne på. De er individer som alle andre.
Litt ontopic spørsmål
Om jeg skal ut å fly til syden, røyker på kvelden og drar på natten, er det stor sjangse for å bli tatt?
Blir rimelig kjedelig på den flyturen, men regner med dette er en rimlig dårlig idé. De har vel endel bikjer på flyplasser liksom, men kan de lukte det på meg om jeg dusjer og skifter klær osv?
Sist endret av iSatan; 14. juni 2013 kl. 18:10.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Litt ontopic spørsmål
Om jeg skal ut å fly til syden, røyker på kvelden og drar på natten, er det stor sjangse for å bli tatt?
Blir rimelig kjedelig på den flyturen, men regner med dette er en rimlig dårlig idé. De har vel endel bikjer på flyplasser liksom, men kan de lukte det på meg om jeg dusjer og skifter klær osv?
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke har noe på deg, så vil sjansen være null. Du har ingenting å være nervøs for. Du kan vel, som alle andre, bli dratt til siden av tollere, men når du ikke har noe på deg så vil de la deg gå videre.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Litt ontopic spørsmål
Om jeg skal ut å fly til syden, røyker på kvelden og drar på natten, er det stor sjangse for å bli tatt?
Blir rimelig kjedelig på den flyturen, men regner med dette er en rimlig dårlig idé. De har vel endel bikjer på flyplasser liksom, men kan de lukte det på meg om jeg dusjer og skifter klær osv?
Vis hele sitatet...
Dersom du fremdeles er i en beruset tilstand, da kan du nok komme i problemer. Annet enn det, tror jeg ikke noe skjer.
Strø pepper på utsida av døra... Altså vanlig pepper.
Sitat av TheMightyUnknow Vis innlegg
Dersom du fremdeles er i en beruset tilstand, da kan du nok komme i problemer. Annet enn det, tror jeg ikke noe skjer.
Vis hele sitatet...
Nei, tollere er ikke interessert i om du har brukt narkotika. Om de fatter mistanke er det mulig de sjekker bagasjen, men om de ikke finner noe lar de deg gå.

Sitat av iSatan Vis innlegg
Litt ontopic spørsmål
Om jeg skal ut å fly til syden, røyker på kvelden og drar på natten, er det stor sjangse for å bli tatt?
Blir rimelig kjedelig på den flyturen, men regner med dette er en rimlig dårlig idé. De har vel endel bikjer på flyplasser liksom, men kan de lukte det på meg om jeg dusjer og skifter klær osv?
Vis hele sitatet...
Dette går helt fint. Hunder markerer som regel ikke på klær som kun har vært i kontakt med røyk uansett, og skulle en hund markere vil de bare sjekke bagasjen din og lommene dine. At en hund markerer er ikke nok til å bevise bruk av narkotika, og tollere er ikke interessert i å være politimenn, de vil bare at du ikke skal smugle.
Sist endret av fetter; 14. juni 2013 kl. 20:39.
Vel jeg må bare fortelle deg at det kunn bare er dem mindre smarte dophuene som oppbevarer dopet i sitt eget hjem . og dem blir som vi vet alltid tatt .

Grav ned dopet ute i en lufttett boks
Jeg har i hvertfall hørt historier om eiere av narkohunder som lufter bikkja, og så finner voffen noe stæsj gjemt i en bil eller noe, og markerer/bjeffer eller hva den nå gjør.
Vet ikke om du er en baron eller en som smoker . Baron? Ja da trenger du ikke å være redd for hunden, da er du mest sannsynlig allerede overvåket. Smoker? Ta det helt med ro. Trening med hund (hva enn det måtte være til) er opplært til at "jobben" er en lek. Såklart, den kjenner igjen lukten om den er trent opp til det. Men opplegget er ikke en "lek" før føreren starter leken. Så om din leilighet ikke er i zonen så slapp helt ut av. Har hatt kg på meg mens polti hunder har stravet forbi, kjenner til dette .
Sitat av Djiises Vis innlegg
Takker for alle svar!


Ja det stemmer at de er veldig godt dressert så det er nok sant som du sier.

Mener å ha lest eller hørt en plass at tjenestehunder er trent til å ikke leke som vanlige hunder, men oppgaven de er satt til å gjøre blir som å leke å det skjer ikke før hundeføreren gir lov.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.. Disse hundene har skyhøye forventinger til belønningen de får ved å markere funn, så selvom hunden ikke er gitt en kommando for søk e.l. kan det nok ofte leses på hunden om den får ferten av det den er trent opp på. Vært mange tilfeller av det, både innen nark og andre søk.
Bare ikke drit deg ut å få noia og spyl ned noe før man er sikker på at noe kan skje.
Onkel P kan også skru av hovedvannkrana.
Vann lagres i cisternen som man så spyler ned i toalettet ved å trykke på en knapp. Det er nok til å spyle ned en gang selv om vannet er skrudd av, hvis du da ikke merket at vannet var skrudd av og så spylte ned, da har du et problem for da fylles den ikke opp igjen før vannet blir skrudd på igjen. Men hovedkranen er vanligvis inne i huset eller leiligheten så da hadde det vært litt sent uansett siden onkel måtte allerede ha tatt seg inn og hadde derfor ikke behøvd å stenge av vannet...
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ikke nødvendigvis.. Disse hundene har skyhøye forventinger til belønningen de får ved å markere funn, så selvom hunden ikke er gitt en kommando for søk e.l. kan det nok ofte leses på hunden om den får ferten av det den er trent opp på. Vært mange tilfeller av det, både innen nark og andre søk.
Vis hele sitatet...

Selvsagt. Ikke alle hunder i politiet er like disiplinerte.

Men når en narkohund leter etter dop så er det leken hans den leter etter. En politihund som leker når den vil er ikke en tjenestedyktig hund.

Det er forresten bare leken sin den får etter å markert funn.
Hvis man gir en narkohund beskjed om å lukte på samme ting gang etter gang så markerer den til slutt selv om det ikke finnes narkotika der, hunder er jo dumme og tror at de har gjort en feil og at det er narko der hvis man maser lenge nok. Hunden prøver en annen taktikk for å få leken sin når den bare får lukte på noe den vet ikke har narko i seg. Men politiet bruker denne oppførselen bevisst for å få hunden til å markere slik at de kan ransake på skjellig grunn til mistanke.
Sist endret av GjestBaardsen; 15. juni 2013 kl. 13:57.
Det var razzia i en av nabobodene til en kompis av meg, og da markerte bikkja også på boden hans. De brøyt seg inn, rota opp alt og ødela flere ting, før de til slutt fant en 5'er (som kompisen min ikke visste lå der). Etter det gjorde de ingenting med saken. Det var først da han (kompisen min) klagde til politiet (pga. rotet og ødeleggelsene) at han fikk høre at de faktisk hadde funnet cannabis i boden hans, men valgte å ikke straffeforfølge det pga. mengden. Noen er vel heldige.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Selvsagt. Ikke alle hunder i politiet er like disiplinerte.

Men når en narkohund leter etter dop så er det leken hans den leter etter. En politihund som leker når den vil er ikke en tjenestedyktig hund.

Det er forresten bare leken sin den får etter å markert funn.
Vis hele sitatet...
Det er bra du korrigerte deg selv med siste setningen for det er nettopp det som gjør at den jobber under forventing om å få leken sin og det handler ikke nødvendigvis om mangel på disiplin.. Litt som når du lukter fitte så vet du at du får noe godt, ikke at det nødvendigvis lukter godt..
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Politihunder er selvsagt godt disiplinerte og de får ikke "leke" før eieren gir de lov.
Vis hele sitatet...
bare tull..jeg har selv lest at politihunder på fritiden har funnet narko..ikke noe ulovlig ved det

http://laagendalsposten.no/nyheter/t...onen-1.7724295

http://laagendalsposten.no/nyheter/t...hund-1.7139242

Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Hunden vil lukte det, men den vil ikke markere dersom den ikke er satt til å markere. Det er hvertfal slik jeg har forstått det gjennom utallige historier. Dog har jeg ingen kilder å henvise til.
Vis hele sitatet...
her er 2 kilder på det motsatte hvertfall..forøvrig høres dette helt ulogisk ut

hvorfor skulle de ville "stenge av hunden"
Sist endret av alanapoli; 16. juni 2013 kl. 08:26.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
her er 2 kilder på det motsatte hvertfall..forøvrig høres dette helt ulogisk ut

hvorfor skulle de ville "stenge av hunden"
Vis hele sitatet...

Fordi hunden leker. Og en hund som leker når den vil er IKKE en tjenestedyktig hund. Jeg har vært med når de har testet hunder i fengsel, og hunden får IKKE leke når de vil og skal alltid være under kontroll av fører. Hunder som ikke klarer dette blir aldri tjenestedyktig. Det settes store krav til politihunder.

At det kommer fram i en artikkel at en av mange hundre narkohunder ikke klarte å dy seg når den fikk lukten av favorittleken sin.. Ja dette må være helt vanlig praksis for politiet.
Sist endret av Skatteetaten; 16. juni 2013 kl. 08:39.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Fordi hunden leker. Og en hund som leker når den vil er IKKE en tjenestedyktig hund. Jeg har vært med når de har testet hunder i fengsel, og hunden får IKKE leke når de vil og skal alltid være under kontroll av fører. Hunder som ikke klarer dette blir aldri tjenestedyktig. Det settes store krav til politihunder.

At det kommer fram i en artikkel at en av mange hundre narkohunder ikke klarte å dy seg når den fikk lukten av favorittleken sin.. Ja dette må være helt vanlig praksis for politiet.
Vis hele sitatet...
Må du ta deg en bolle.. Hunden er faktisk på jobb når den søker, derav ordet brukshund. Du leser åpenbart ikke det jeg skriver.. Belønninga for arbeidet er lek, derav forventingen til lek.. Hundene er hjernevasket på dette, de er blitt belønnet for å markere på f.eks cannabis en million ganger i alle mulige tenkelige forskjellige settinger.. Ja det stilles krav til tjenestehunder men de er fortsatt bare hunder som alle andre hunder og kan leses på språket dems, det er markering. Hva faen tror de setter seg ned og skriver rapport til føreren sin? Har holdt på nok med brukshund selv til at jeg har erfart hvordan dette foregår.. Er ikke noe annerledes i tjeneste enn hva de blir trent opp, som f.eks narko som ikke er så aktuelt for sivile.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Fordi hunden leker..
Vis hele sitatet...
sier seg selv at dyr som trenes til sånt vil nesten alltid markere når de lukter dette...

og det var tydelig HØYST positivt at dette skjedde uten betenkeligheter,og det stod ikkenoe om dette tullet dere snakker om i artikkelen..noe som utelukkende ville vært essensielt å nevne i sammenhengen at dette egentlig ikke skulle skje o.l

ville det vært praksis at sånt ikke skulle skje utenfor patruljeringen og uønsket ville selvsagt også politiet vært kjent med dette og IKKE fulgt opp hundens markering på lufteturen og hvertfall IKKE RANSAKET HAN og skrytt i media av "feilen" som en sensasjon...men slik var det ikke..dette var BARE positivt og ett forbilde for landets politihundeførere mao

vedkommende som ble tatt ville da isf vært beskyttet av ett evt regelverk som begrenset bruk av narkotikahund til aksjoner...noe han ikke var.

nå vant jeg argumentasjonen
Sist endret av alanapoli; 16. juni 2013 kl. 15:29.
En hund lukter det den lukter, og når den har positive assosiasjoner til en lukt vil den reagere på lukten.

Forskjellen på "jobb" og fritid for hunden handler mer om aktiv søking og markering, men en erfaren hundefører vil merke på hunden at den reagerer - og kan da be den om å søke på denne lukten. Det er ikke feil av en narkohund å reagere på narkolukt selv om den går på tur, men den vil ikke få leken sin før den markerer etter at hundefører har bedt den om å søke.

Forøvrig, hunden får leken sin også når den ikke finner noe - som en belønning for utført søk. Ser du en hundefører på jobb vil du legge merke til at det er mye ros og leking uansett hva de finner, i motsatt fall vil ikke hunden ha noe insentiv for å søke.