Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 11449
hadde min første personlige opplevelse med politiet i går, og det var jammen ikke positivt som vanlig.

Var en jente som datt på veien hjem fra byen og nærmest rullet ut i sjøen, jeg hopper selvfølgelig etter og får opp jenta, eneste ofrene var en ødelagt telefon og litt våte penger. Får også telefon nummeret til jenta og vi går hjemover.

Så kommer politiet når vi runder svingen og slenger meg brutalt i bakken fordi jeg er våt på hele kroppen, de mener jeg er en "fare for samfunnet" og setter meg i bilen i nesten 2 timer mens de kjører rundt på meningsløse oppdrag som å "begrense festbråk" som det kom fra sentralen.

Når jeg endelig kommer meg hjem snur jeg meg til den yngste av disse og spør om tjenestenummer så jeg kan komme ned med "blomster" til denne.

Han blir litt små flau og sier at det har jeg faen ikke noe med, selv om hans tone og ansiktsutrykk skifter fra Adolf H til Martha Stewart.

Så kommer spørsmålet, har man ett organ man kan rette en klage til når man har blitt behandlet slik av våre kjære politimenn?

Tlr : Behandlet som en drittsekk av politiet fordi man muligens reddet ett liv, behandlet som scum i etterkant fordi man var våt og en "fare for samfunnet"
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Du kan klage på poltitiet ja, men det blir bare ført i statestikken. Sjansen for at det får konsekvenser for tjenestemannen er lik 0.
Dagbladet vil nok elske en slik sak =)

Evt VG, siden dagbladet nok er ALT for opptatt med ABB-saken.
Tja, teknisk sett gjorde de vel ikke noe galt, de kan vel holde deg i 48 eller 72 timer uten å sikte deg.
Omaha's Avatar
Trådstarter
Skal love deg at selv om det blir det siste jeg gjør på denne jord, så skal denne mannen ta konsekvensene av måten han behandler folk på. Har snakket med lokalavisen allerede, og de hadde en lignende sak i fjord de ikke ville kjøre akkurat den gangen.
Nå har de riktig nok en plikt om å oppgi tjenestenummer på lik linje som at du har en plikt til å legitimere deg. Jeg ville ha klagd, men jeg er usikker på om du faktisk får noe ut av det.
Du kan kan jo minne dem om ABB. Tror ikke han legitimerte seg heller. Hvertfall ikke med tjenestenummer.
Omaha's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elge Vis innlegg
Du kan kan jo minne dem om ABB. Tror ikke han legitimerte seg heller. Hvertfall ikke med tjenestenummer.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har dette med saken å gjøre?
Klag sier jeg bare, får en politimann masse klager på seg så følger det med han igjennom karrieren, er han en idiot så har han sikkert flere klager å på seg å da er det fint med en til.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hva i all verden har dette med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er jo en grunn til at politet ar LOVPÅLAGT å legeitimere seg
Sitat av Omaha Vis innlegg
hadde min første personlige opplevelse med politiet i går, og det var jammen ikke positivt som vanlig.

Var en jente som datt på veien hjem fra byen og nærmest rullet ut i sjøen, jeg hopper selvfølgelig etter og får opp jenta, eneste ofrene var en ødelagt telefon og litt våte penger. Får også telefon nummeret til jenta og vi går hjemover.

Så kommer politiet når vi runder svingen og slenger meg brutalt i bakken fordi jeg er våt på hele kroppen, de mener jeg er en "fare for samfunnet" og setter meg i bilen i nesten 2 timer mens de kjører rundt på meningsløse oppdrag som å "begrense festbråk" som det kom fra sentralen.
Vis hele sitatet...
Jeg ville både klaget til politiet og forsøkt å fått saken i avisen. Og ja, de har plikt til å oppgi tjenestenummer. Men en ting du bør vite om politiet, er at de lyver og bryter loven hele tiden. De fleste politifolk er stokk dumme, og i tillegg er de ofte ubehagelige og plager folk.

Sitat av Omaha Vis innlegg
Skal love deg at selv om det blir det siste jeg gjør på denne jord, så skal denne mannen ta konsekvensene av måten han behandler folk på. Har snakket med lokalavisen allerede, og de hadde en lignende sak i fjord de ikke ville kjøre akkurat den gangen.
Vis hele sitatet...
Da må du ta det i en annen avis. Antakelig er det noen i lokalavisen som ikke vil ødelegge sitt gode forhold til politiet for en slik sak.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hva i all verden har dette med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Dersom politiet ikke oppgir tjenestenummer, hvordan kan man være sikker på at de er politi?

Hvem som helst kan utgi eg for å være politi dersom det blir vanlig å ikke oppgi tjenestenummer.

Dersom det viser seg at vakta som tok imot passasjerer på ferga til utøya spurte ABB om tjenestenummer, og ABB nektet å gi dette, og ABB fikk lov til å reise med fergen likevell, vitner dette om en alvorlig feil i samfunnet.

Politi skal oppgi tjenestenummer, hvis ikke kan hvem som helst utgi seg for å være politi.

En person som sier h*n er politi, men ikke gir tjenestenummer, kan i værste fall være en copycat av ABB.
Det er faktisk ekstra alvorlig at de ikke oppgav tjenestenummer i lys av Utøya, ja.
Sitat av Elge Vis innlegg
Du kan kan jo minne dem om ABB. Tror ikke han legitimerte seg heller. Hvertfall ikke med tjenestenummer.
Vis hele sitatet...

Dersom dette var et forsøk på å være morsom syns jeg du burde skamme deg en liten stund.

Sitat fra Politiloven § 20. Politimyndighet, legitimasjon og grader:

Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
http://www.skoledata.net/Kommune/Lov...n/po04.htm#a20

Her har du det svart på hvitt, Omaha.
Lykke til med saken din, ikke gi deg!
Sist endret av Knask; 14. august 2011 kl. 14:32.
Har også opplevd at politiet ikke oppgir tjenestenummer ved forespørselt. Ble litt styr rundt en del av tingene politiet gjorde rundt den saken, så jeg fikk heldigvis boten min henlagt, men det ble selvfølgelig ikke noen videre konsekvenser for de involverte tjenestemenne.
Sitat av Knask Vis innlegg
Dersom dette var et forsøk på å være morsom syns jeg du burde skamme deg en liten stund.

Sitat fra Politiloven § 20. Politimyndighet, legitimasjon og grader:



http://www.skoledata.net/Kommune/Lov...n/po04.htm#a20

Her har du det svart på hvitt, Omaha.
Lykke til med saken din, ikke gi deg!
Vis hele sitatet...

Hva mener du med morsom..ser det ut som jeg prøver å være morsom?
Det er jo helt relevant. Jeg også kan løpe rundt i politiuniform å gjøre jævelskap.

Hvordan kan dette ikke være relevant nå etter massakren?
Sitat av Elge Vis innlegg
Hva mener du med morsom..ser det ut som jeg prøver å være morsom?
Det er jo helt relevant. Jeg også kan løpe rundt i politiuniform å gjøre jævelskap.

Hvordan kan dette ikke være relevant nå etter massakren?
Vis hele sitatet...
Pga. måten du har formulert deg på ser det ut som om du har oppfattet scenarioet helt feil, eller prøvde å komme med en kvalmende morsomhet.

Bare se her:
Du kan kan jo minne dem om ABB. Tror ikke han legitimerte seg heller. Hvertfall ikke med tjenestenummer.
Vis hele sitatet...
Her ser det da vitterlig ut som om du trodde at trådstarter har gått dassvåt langs veien i politiuniform, eller er det noe jeg har gått glipp av?
Ser ikke ut som det nei, opplagt at han mener at politifyren bør oppgi tjenestenr sitt, siden hvem som helst kan kle seg ut som en politimann.
Sitat av Kaliumcyanid Vis innlegg
Ser ikke ut som det nei, opplagt at han mener at politifyren bør oppgi tjenestenr sitt, siden hvem som helst kan kle seg ut som en politimann.
Vis hele sitatet...
Nåvel, dersom det kommer flere politimenn i uniformert politibil, slenger deg i bakken og legger deg i jern en lørdagskveld du går klissvåt langs veien så skal man da begynne å assosiere situasjonen med ABB og dermed legge til rette for paranoia og massehysteri?

Nå skjønner jeg hva han mener, men jeg syns dette virker så spesielt at denne tanken ikke slo meg med det første.
Og jeg syns enda at posten jeg siterte var en smule tvetydig.
Sist endret av Knask; 14. august 2011 kl. 14:56.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det er viktigere enn noengang. Hva om ts var på utøya den dagen og var traumatisert og livredd folk i politiuniform.
Hvis politimannen ikke oppgir tjenestenummer og ts klikker i vinkel og løper fra eller sloss med politiet, hva blir slutten på visa?
Hvis kan kjører hele rettsløpet ut, har politiet en sterk sak?
Når politiet har så mye autoritet så bør de ha såpass selvkontroll at de kan stå for det de gjør og gi ut det jævla nummeret.
Sist endret av Bothrops; 14. august 2011 kl. 15:03.
ser for meg oppslag på vg.no

"Mann hoppet i sjøen for å redde ei dame. Ble pågrepet av politiet fordi han var våt"
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Dersom det viser seg at vakta som tok imot passasjerer på ferga til utøya spurte ABB om tjenestenummer, og ABB nektet å gi dette, og ABB fikk lov til å reise med fergen likevell, vitner dette om en alvorlig feil i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hvor naiv er du egentlig? Klarer en person å kopiere en politiuniform, er jeg sikker på at han har fantasi nok til å finne på et tjenestenummer også. Vakta, eller andre, har jo uansett ingen mulighet til å sjekke om det er riktig der og da.
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Hvor naiv er du egentlig? Klarer en person å kopiere en politiuniform, er jeg sikker på at han har fantasi nok til å finne på et tjenestenummer også. Vakta, eller andre, har jo uansett ingen mulighet til å sjekke om det er riktig der og da.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke ringe politiet på 02800 ellerno' og spørre om tjenestenummeret og navnet til politibetjenten er ekte?
Sitat av Knask Vis innlegg
Nåvel, dersom det kommer flere politimenn i uniformert politibil, slenger deg i bakken og legger deg i jern en lørdagskveld du går klissvåt langs veien så skal man da begynne å assosiere situasjonen med ABB og dermed legge til rette for paranoia og massehysteri?
Vis hele sitatet...
Nå satte jeg dette helt på spissen. Enten så er det ID plikt eller så er det ikke. Mener man at politiet ikke har opptredd riktig, så er det jo fint å vite hvem det var når man sender en klage.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tjenestenummeret skal jo bæres på uniformen! Så om de gikk med uniform, så kan du enkelt se dette.

Tror dette kom i 05, nettopp fordi det skal være enklere å klage på dem.

Edit: Se her ja: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle793978.ece
Sist endret av Fleff; 14. august 2011 kl. 15:23.
Dersom en politimann nekter å oppgi tjenestenummer kan du like godt ta utgangspunkt for at de ikke er politi. Hadde jeg vært deg, og virkelig ville lage kaos for disse poliibetjentene kan du anmelde dem for frihetsberøveri mtp at de like så godt kunne vært randoms i politiuniform i en politibil, siden de nektet å oppgi tjenestenummeret sitt.


Dette er anre tråden på kort tid jeg leser. Der jeg mener politiet bruker unødvendige virkemidler og nermest bryter loven selv. Jeg håper virkelig at folk tør å gå videre for å lage kaos for disse folkene.
Hobby-lingvist.
Er vel ikke noe spesielt nytt at politifolk ikke oppfører seg.. Maktsyke jævler.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Dersom en politimann nekter å oppgi tjenestenummer kan du like godt ta utgangspunkt for at de ikke er politi. Hadde jeg vært deg, og virkelig ville lage kaos for disse poliibetjentene kan du anmelde dem for frihetsberøveri mtp at de like så godt kunne vært randoms i politiuniform i en politibil, siden de nektet å oppgi tjenestenummeret sitt.
Vis hele sitatet...
(sarcasm)
Det hørtes ut som en svært gjennomtenkt idé. Jeg foreslår at du prøver. Regner med du vil komme langt i rettssystemet med en slik sak. Det er jo klart at politiuniformen, bilen, sambandsutstyr og øvrig utstyr ikke legitimerer noe som helst.
(/sarcasm)

Du er selvfølgelig klar over at et tjenestenummer ikke kan brukes til annet enn å eventuelt levere inn en klage i ettertid? Det er ikke noe du kan sjekke opp mens du er i en eventuell situasjon.
juster; Poenget her er jo som du sier, muligheten til å klage på rette vedkommende i etterkant men også som det blir påpekt her, TS kunne jo ikke i den situlasjonen han var i vite om politimennene i bilen virkelig VAR politi eller ikke?

Håper at TS har kontakt med jenta du berget, og om hun er positiv til å støtte deg så har dere en sterk sak. Ikke la politiet vinne denne gang, selvom noe innerst inne i meg sier at de gjør det uansett.
Sitat av ReaXztioN Vis innlegg
Er vel ikke noe spesielt nytt at politifolk ikke oppfører seg.. Maktsyke jævler.
Vis hele sitatet...
Nå skal vi ikke dra alle under en kam, det finnes hestkuker og det finnes folk som faktisk passer for yrket og liker å ta vare på samfunnet. Jeg har kun møtt på førstnevnte en gang, men ellers kun sistnevnte.
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
juster; Poenget her er jo som du sier, muligheten til å klage på rette vedkommende i etterkant men også som det blir påpekt her, TS kunne jo ikke i den situlasjonen han var i vite om politimennene i bilen virkelig VAR politi eller ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener. Poenget mitt var bare at det å få opplyst tjenestenummer ikke bidrar til legitimeringen. Dersom uniform, bil og utstyr ikke er nok, kan man jo egentlig ALDRI vite om politiet faktisk ER politi. At de som hevder å være politi opplyser et nummer bidrar jo ikke til legitimeringen i den aktuelle situasjonen.

Så er det også slik at alle politiets oppdrag noteres i en arbeidslogg slik at et tjenestenummer derfor ikke vil være nødvendig for å klage på en politimann i ettertid. Dette da en beskrivelse av situasjonen, tid og sted vil være nok til å identifisere hvilken politimann det gjelder.
Politiet i norge har flere problemer. De oppgir falske data og misvisende rapporter for og få økt støtte vært år. De bygger opp ett politi som er så korrupt at vennskap står foran rettferd. Når 9\10 saker mot politiet ender i frifinnelse har vi ett stort problem.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Politiet i norge har flere problemer. De oppgir falske data og misvisende rapporter for og få økt støtte vært år. De bygger opp ett politi som er så korrupt at vennskap står foran rettferd. Når 9\10 saker mot politiet ender i frifinnelse har vi ett stort problem.
Vis hele sitatet...
korrupt, om person: som tar imot gaver eller fordeler mot å begunstige én av flere konkurrerende parter
Vis hele sitatet...
Kilde

Hei. Hvordan mener du norsk politi faller inn under definisjonen av korrupsjon? Dvs; mottar bestikkelser osv. Føler du at norsk politi ifølge definisjonen av korrupsjon er mer korrupt enn i andre land?

I så tilfelle; utdyp, og kom gjerne med kilder og statistikk.
Kommer dette i media ta TS? Og er du sikker på at du har tatt med alle relevante detaljer? Du har ikke utelatt noe som kunne få saken til å virke mindre fordelaktig for deg?

Sitat av Anders89 Vis innlegg
Politiet i norge har flere problemer. De oppgir falske data og misvisende rapporter for og få økt støtte vært år. De bygger opp ett politi som er så korrupt at vennskap står foran rettferd. Når 9\10 saker mot politiet ender i frifinnelse har vi ett stort problem.
Vis hele sitatet...
At spesialenheten henlegger de fleste sakene kommer rett og slett av at terskelen for å anmelde politifolk er såpass lav at kriminelle ofte gjør det bare for å lage trøbbel når de blir tatt.

Det sier altså ingenting om hvorvidt politiet er "korrupt" eller ikke, men om hvor mange saker som faktisk er reelle.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener. Poenget mitt var bare at det å få opplyst tjenestenummer ikke bidrar til legitimeringen. Dersom uniform, bil og utstyr ikke er nok, kan man jo egentlig ALDRI vite om politiet faktisk ER politi. At de som hevder å være politi opplyser et nummer bidrar jo ikke til legitimeringen i den aktuelle situasjonen.

Så er det også slik at alle politiets oppdrag noteres i en arbeidslogg slik at et tjenestenummer derfor ikke vil være nødvendig for å klage på en politimann i ettertid. Dette da en beskrivelse av situasjonen, tid og sted vil være nok til å identifisere hvilken politimann det gjelder.
Vis hele sitatet...
Du har nok mest sansynlig rett. Det at politimannen nektet å oppgi tjenestenummer er nok ikke grunnlag nok for å få noen dømt for frihetsberøveri. Men det er vanskelig å bli hørt når man ikke blir rettferdig behandlet av politiet. Og jeg kjenner frustrasjonen til TS som det skulle vært min egen.

men jeg behøver egentlig ikke nevne noen tilfeller der en person i politi uniform, ikke var den han utga seg for å være! Fordi det tror jeg vi alle har veldig ferskt i hukommelsen.
Politiinstruksen
§ 5-4. Legitimasjon av politimyndighet.
Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/in/td-1...-3963-008.html

Anbefaler å lese denne, den forteller hvordan politiet skal oppføre seg iforhold til befolkningen.
Sist endret av BaJa; 14. august 2011 kl. 21:51.
Det er ikke bare unyttige drittsekker i politiet, heldigvis:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10081312
Drit i tjenestenumeret, hvis du virkelig vil gjøre det pinlig for disse gutta så ringer du VG eller Dagbladet.. still opp med fult navn og bilde i avisa og fortell historien din der.. få gjerne med deg denne jenta også.. media elsker slikt og han "stakkars" politimannen kommer til å få en skikkelig ripe i lakken på politimesterens kontor
Er jeg den eneste som ikke forstår hvorfor det å være våt er et problem?
Norsk politi er pliktig til og oppgi tjeneste nr hvis du spør. Det er lovbrudd fra politiets side og ikke gjennomføre.

Kontakt en advokat og deretter ta saken til SFP "Spesialenheten for politisaker " http://www.spesialenheten.no/

Seffølgelig kan du gjøre dette alene men sjangsen for ressultat vill være ENDA mindre da rundt 94% av alle saker mot politiet blir hennlagt.
I en sak som dette kan det også være veldig viktig og få jenta du hjalp til og gi sin version av saken. Var hu vitne til arrestasjonen?

I siktelsen mot politiet ville jeg også spillt på den dramatiske terror handlingen vi akkurat har hatt i Norge. Da det faktisk var en sevil som kledde seg ut som politi og drepte nesten 100 mennesker.
Si du fryktet for livet ditt når de var spydig og nektet og oppgi tjeneste nr. Du trodde det var korrupt politi siden du ikke ble tatt med på politistasjonen, kansje det var en mulig kidnapping. Værdagslig nordmann utsatt for trakkasering osv osv. Gjærne kontakt VG/Dagbladet og fortell det samme, spill på frykten av det som akkurat har skjedd og du skal se det blir fortgang i saken.

For regner med du ikke ble booket inn på glattcelle? Med andre ord skjønnte de at du var uskyldig og de ikke kunne sikte deg for noe.
Fortell tidspunkt, hvor handlingen skjedde, beskriv betjentene, antall, hvordan patruljebil. har du noen slags nr på siden av bilen hjelper dette eller hvor du ble dratt med. Kansje de ikke har saks nr på deg men det kunne vært en sak der du ble dratt med
Hundepatrulje, UP, maja, etc. Det er lett og spore tilbake med riktig informasjon.


Politi korrupsjon har jeg sett meg lei av for lenge siden.. Det er på tide at folk våkner opp og ser at det er ett stort antall maktsyke idioter som kontrolerer befolkningen
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Norsk politi er pliktig til og oppgi tjeneste nr hvis du spør. Det er lovbrudd fra politiets side og ikke gjennomføre.

Kontakt en advokat og deretter ta saken til SFP "Spesialenheten for politisaker " http://www.spesialenheten.no/

Seffølgelig kan du gjøre dette alene men sjangsen for ressultat vill være ENDA mindre da rundt 94% av alle saker mot politiet blir hennlagt.
I en sak som dette kan det også være veldig viktig og få jenta du hjalp til og gi sin version av saken. Var hu vitne til arrestasjonen?

I siktelsen mot politiet ville jeg også spillt på den dramatiske terror handlingen vi akkurat har hatt i Norge. Da det faktisk var en sevil som kledde seg ut som politi og drepte nesten 100 mennesker.
Si du fryktet for livet ditt når de var spydig og nektet og oppgi tjeneste nr. Du trodde det var korrupt politi siden du ikke ble tatt med på politistasjonen, kansje det var en mulig kidnapping. Værdagslig nordmann utsatt for trakkasering osv osv. Gjærne kontakt VG/Dagbladet og fortell det samme, spill på frykten av det som akkurat har skjedd og du skal se det blir fortgang i saken.

For regner med du ikke ble booket inn på glattcelle? Med andre ord skjønnte de at du var uskyldig og de ikke kunne sikte deg for noe.
Fortell tidspunkt, hvor handlingen skjedde, beskriv betjentene, antall, hvordan patruljebil. har du noen slags nr på siden av bilen hjelper dette eller hvor du ble dratt med. Kansje de ikke har saks nr på deg men det kunne vært en sak der du ble dratt med
Hundepatrulje, UP, maja, etc. Det er lett og spore tilbake med riktig informasjon.


Politi korrupsjon har jeg sett meg lei av for lenge siden.. Det er på tide at folk våkner opp og ser at det er ett stort antall maktsyke idioter som kontrolerer befolkningen
Vis hele sitatet...
Mye av grunnen til at så mange saker hos Spesialenheten henlegges, er rett og slett at det kreves grov uforstand i tjeneste for å bli dømt, og "simpel" uforstand for å bli irettesatt. Dette fordi politiet er underlagt det samme ansvar for sine tjenestehandlinger som andre ansatte i offentlig forvaltning. Dog er kravet noe skjerpet på enkelte områder.

Tror du skal ha vanskeligheter med å argumentere for at det å ikke opplyse tjenestenummer er "grov uforstand". Dette spesielt da det finnes tilfeller hvor politiet ikke behøver å oppgi noe slikt nummer.

Tror du heller vil lykkes med å klage på pågripelsen. Samtidig er det greit å ta med seg at politiet etter politilovens § 8 har anledning til å anholde folk i inntil fire timer uten at det gjelder som pågripelse etter straffeprosessloven.

Ikke svar på dette innlegget før du har lest deg opp litt, og lært deg forskjellen på anholdelse, innbringelse og pågripelse og i hvilke respektive lover disse hjemles.
En ting er hvertfall sikkert: du må handle. Dette skjer mange ganger daglig er jeg sikker på. Hvis ingen tar opp kampen fortsetter dette gestaporegimet politiet av og til driver med. Som Bob Marley sa: Stand up for your rights!
Sitat av juster Vis innlegg
Mye av grunnen til at så mange saker hos Spesialenheten henlegges, er rett og slett at det kreves grov uforstand i tjeneste for å bli dømt, og "simpel" uforstand for å bli irettesatt. Dette fordi politiet er underlagt det samme ansvar for sine tjenestehandlinger som andre ansatte i offentlig forvaltning. Dog er kravet noe skjerpet på enkelte områder.

Tror du skal ha vanskeligheter med å argumentere for at det å ikke opplyse tjenestenummer er "grov uforstand". Dette spesielt da det finnes tilfeller hvor politiet ikke behøver å oppgi noe slikt nummer.

Tror du heller vil lykkes med å klage på pågripelsen. Samtidig er det greit å ta med seg at politiet etter politilovens § 8 har anledning til å anholde folk i inntil fire timer uten at det gjelder som pågripelse etter straffeprosessloven.

Ikke svar på dette innlegget før du har lest deg opp litt, og lært deg forskjellen på anholdelse, innbringelse og pågripelse og i hvilke respektive lover disse hjemles.
Vis hele sitatet...

Dette er helt riktig. Værste som kunne skjedd betjenten er at han ville fått tilsnakk.
Og en annen grunn til at så mange saker blir henlagt er at etterforskerne gjærne er gode venner med de de etterforsker.

SEFO (Som ble erstattet av eteretningstjenesten i 2005) var gode kaffe venner med politiet da de delte pause rom.

En ting er også hvis du blir pågrepet skal du avhøres på stedet eller bookes inn på glattcelle under misstanke, noe de ikke gjorde her, de kjørte rundt med han til andre saker, noe jeg er ganske sikker på ikke er følge prossedyren

Helt ærlig regner jeg ikke med at han kommer noen vei med denne saken bortsett fra ett brev som sier hennlagt. Men hvis en stor nok andel klager må noe skje til slutt.

Og fordi om saken ikke går vår vei betyr det ikke at vi skal ignorere det.
Et par ting som er verdt å få med seg;
Fra politiloven: ... Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling ...
Du sier du spurte om tjenestenummer, og fikk det ikke. Fikk du noen gang navnet? Dersom du fikk navnet på tjenestemannen, og sannsynligvis også dersom det var synlig på uniformen, så har tjenestemannen oppfylt sin plikt ihht. loven. Din mulighet er da å inngi klage på behandlingen du fikk.

En annen sak. Du sier at du ba om tjenestenummer for å komme ned med "blomster". Sa du dette? Dersom du har uttrykt deg på en måte som tilsier at du vil ha tjenestenummeret for å "ta" vedkommende politimann vil han kunne nekte å oppgi tjenestenummer på grunn av omstendighetene.

Min opplevelse og kjennskap til politiet i Norge er at de jevnt over er hederlige, ordentlige mennesker som forsøker å holde seg innenfor loven. Ærlig talt begynner jeg å bli drittlei av alle som slenger ut påstander om et gjennomkorrupt, maktsykt og lovbrytende politi uten filla av kilder eller bevis. Forklaringen er jo selvfølgelig at resten av myndighetene, media og så videre er med på spillet som stort sett handler om å undertrykke de av oss som ikke er med. Naturligvis, det finnes råtne egg også i den kurven, men de lukes stort sett kjapt ut. En annen sak er at politi også er mennesker, de kan gjøre feil eller være litt overivrige, og som mennesker flest er det ikke alle som liker å innrømme det.
At spesialenheten henlegger eller frikjenner de fleste sakene skyldes nok at politiet stort sett har holdt seg innenfor sine rammer, som i en del tilfeller er ganske vide, i tillegg til mange meningsløse anmeldelser. En politimann hjemmefra, Roy Riksvold, ble jevnlig anmeldt for politivold. Stort sett av 18-19 årige lokale helter som var pågrepet i fylla foran vennegjengen og ikke hadde spesielt lyst til å dra fra festen. Ble aldri noe ut av det, og forklaringen var ganske enkelt at blant nøytrale vitner var det ingen som reagerte særlig på pågripelsen, mens vennegjengen og den pågrepne mente det var en ny Rodney King sak.
Så fikk jeg sagt det også...

Og til slutt; ser at enkelte trekker inn ABB i denne saken. Det blir for tåpelig! Og jeg har tre grunner for dette:
1. Jeg aner ikke hvordan et tjenestenummer bygges opp. Hvis en kar i politiuniform kommer til meg og presenterer seg som "Overbetjent Larsen, tjenestenummer 89-485" sier det meg absolutt nada.
2. Det er legitimasjon som gjelder, men igjen: Kommer en fyr som har et laminert plastkort med bilde av seg, riksløven og politi med store bokstaver på toppen er jeg like klok. Med litt tid og planlegging er det ikke veldig vanskelig å få laget seg et kort som uansett er til forveksling lik et ekte.
3. Uniformering og biler er vanligvis nok. Politiuniformene har jeg sett flere av, og har en ide om hvordan de ser ut. Når en fyr i svart våtdraktgenser med politimerke, flere våpen og varebil går for å være politi tror jeg ikke hverken legitimasjon eller tjenestenummer hadde gjort særlig forskjell.
Sitat av Omaha Vis innlegg
hadde min første personlige opplevelse med politiet i går, og det var jammen ikke positivt som vanlig.
Vis hele sitatet...
Første gang - "som vanlig". I don't get this.
nightLook: Han vil vel få venner.
Regner med at denne historien, som mange andre har 2 sider.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Kontakt en advokat og deretter ta saken til SFP "Spesialenheten for politisaker " http://www.spesialenheten.no/

Seffølgelig kan du gjøre dette alene men sjangsen for ressultat vill være ENDA mindre da rundt 94% av alle saker mot politiet blir hennlagt.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at de fleste saker blir henlagt er at de fleste saker er grunnløse. Det er vel omtrent ingen terskel for å rapportere noe til spesialenheten, og veldig mange kriminelle vet å benytte seg av dette bare for å lage kvalm når de blir tatt av politiet.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
SEFO (Som ble erstattet av eteretningstjenesten i 2005) var gode kaffe venner med politiet da de delte pause rom.
Vis hele sitatet...
SEFO skiftet navn til Spesialenheten (ble samtidig reorganisert).
Etterretningstjenesten var og er fortsatt en del av forsvaret.
Jeg vil gjerne høre mer om dette "kafferommet" hvor SEFO, Etterretningstjenesten og politiet hadde pausene sine sammen.

Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
En ting er også hvis du blir pågrepet skal du avhøres på stedet eller bookes inn på glattcelle under misstanke, noe de ikke gjorde her, de kjørte rundt med han til andre saker, noe jeg er ganske sikker på ikke er følge prossedyren
Vis hele sitatet...
Fint om du kan vise til rett lovhjemmel som underbygger påstanden din. Gjerne et sted hvor det står at man skal "avhøres på stedet". Jeg finner nemlig ikke denne i straffeprosessloven. Mulig du vet hvor jeg bør lete?

Jeg ba deg om å lese litt om forskjellen mellom anholdelse, innbringelse og pågripelse. Alt tyder her på at han har vært anholdt/innbragt etter politiloven, og ikke pågrepet etter straffeprosessloven. Det er litt andre lover som gjelder. Send meg en PM om du vil ha linker til steder hvor du kan lære mer
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg ba deg om å lese litt om forskjellen mellom anholdelse, innbringelse og pågripelse. Alt tyder her på at han har vært anholdt/innbragt etter politiloven, og ikke pågrepet etter straffeprosessloven. Det er litt andre lover som gjelder. Send meg en PM om du vil ha linker til steder hvor du kan lære mer
Vis hele sitatet...
Dagens mest klysete innlegg!
Skriver bra innlegg, men når du kommer med sånne kommentarer så mister eg all respekt for deg, Juster.
Greit å være uenig i det andre skriver, men å komme med spydigheter er lavmål!