Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3604
Hei,

Noen som har gode tips når det gjelder sparing av penger? Jeg er en gutt på 20 år som jobber som selger, månedslønningene mine ligger på rundt en 11 - 15k, det var for 6 mndr siden jeg lærte å spare lønna til neste lønn :P Dette er jeg altså stolt over.

Jeg er den typen som lett faller for nedbetalinger, finansiering osv osv. Nå gidder jeg ikke mer og vil begynne å spare penger slik at jeg har pengene der og da. JEg har ikke de rare utgiftene:

2100,- kr totalt med leie og mobilregning.
Min ellers faste utgift er snus og drikke i helgene.

Jeg har veldig lyst på en ny alienware pc, søkte om å få en nedbetalingsplan og fikk dette. Men etterpå tenkte jeg meg om og takkte nei.

Jeg er så og si villig til å gjøre hva som helst for å greie å spare 18k på få måneder.

Føler at mye av bruken min går til unødvendig fastfood/klær og ellers tull som jeg ikke trenger. Har forhørt meg litt rundt og fikk i tips å sette opp en til konto hvor jeg hiver inn hele lønna og overfører det jeg trenger for regninger og snus.

Noen som har andre tips

Takke for alle svar.
Alienware er veldig overpriset, du får en mye bedre PC for 18k hvis du bygger den selv med deler fra f.eks komplett.no.

Ellers kan du jo sette opp en ny sparekonto og ber banken overføre f.eks 5000kr i mnd til den.
Kan sende deg et kontonummer du kan overføre 5k til hver måned om du vil. Skal love at du ikke får brukt de pengene...
Sist endret av Skoms; 1. juli 2010 kl. 00:32.
Sitat av Skoms Vis innlegg
Kan sende deg et kontonummer du kan overføre 5k til hver måned om du vil. Skal love at du ikke får brukt de pengene...
Vis hele sitatet...
Hadde det vært morropoeng og ikke kvalitetspoeng så skulle du fått et

On-topic: Jeg hørte et intervju med han i "Luksusfellen" og han snakket om sparing på en høyrentekonto, som visstnok har høyere rente en enn det utlånsrenta er på. Der er det sikkert mulig å sette av noen kroner i måneden. Og hvis du skulle fått med et bankkort til den kontoen er det vel ikke annet å gjøre enn å klippe det for å motstå fristelsen.
Sett opp en sparekonto i banken din som har et maks antall uttak i året og sleng en viss prosentandel av lønna di inn der hver mnd. Da tenker du deg om en gang til før du tar ut, ettersom det er et maks antall ganger du kan ta ut penger i året. Ja, det er kjipt med lite å bruke, men du får spart. Prøv også å tenke at du skal spare de pengene og prøv heller å tenke om du virkelig trenger det du kjøper. Kan du klare deg med det du har, eller er du nødt til å ha det?

Fall heller ikke i fella med nedbetalingsplan, ettersom du til syvende og sist ofte ender opp med å betale mer enn du i utgangspunktet ville gjort om du hadde betalt der og da.
Har du nettbank?
Gjør som nevnt før, opprett en egen konto og lag ei fast overføring fra brukskonto til sparekonto, ta trekket så nærme lønnsutbetaling, så merker du ikke så godt at det blir satt over. Er ikke mye man trenger å spare i mnd før det blir penger av det.
Klipp alt kredittkort som alle banker prøver å prakke på deg.
Ha full oversikt over alle regninger, og betal dem i tide.
Drikk mindre og spar penger istedet.
Selv har eg ordnet en egen sparebøsse, som eg putter på alt av kronestykker og sedler. For eg bruker stort sett bare kort, men iblant har eg igjen noen kroner eller 50,100 lapp i lommen, og de går rett på sparebøssen. Utrolig hvor fort det blir litt penger av det.
Viktigst av alt, tenk gjennom alle innkjøp og om du virkelig har bruk for det!
Husker ikke hva de kaller det, men en liten ting du kan gjøre i tillegg til å sette inn litt penger på sparekonto hver måned er å opprette en tjeneste (nordea har den iallefall, vet ikke med andre banker) som gjør at hver gang du bruker kortet så overføres valgt beløp til sparing. Jeg har kun valgt 10 kr, men det blir faktisk penger av det etterhvert om du bruker kortet ofte.
Trådstarter
60 1
Takk for alle tips, tenker jeg åpner en sparekonto hvor jeg har fast trekk i måneden, eneste jeg er redd for er å havne uten penger. Jeg er sånn person som lover meg selv å ikke kjøpe mye mat en måned, å heller spise masse hjemme, skal si det er lett når jeg bor rett ved en butikk + en mc donald.
Fast trekk er genialt. Selv har jeg fast trekk fra brukskonto til en annen brukskonto som jeg har til å handle mat, og til en som jeg bruker til å betale regninger. Resten setter jeg på sparekonto. Da sitter jeg typ igjen med 500,- til å bruke på dritt(uansett om det er 500 eller 5000 så bruker jeg de på fyll og tull), så om jeg skal kjøpe noe stort må jeg faktisk tenke meg litt om og så overføre fra nettbanken. Funker fjell, sparer typ 50% av lønningen hver mnd på dette
Hvis du har mindre penger "tilgjengelig" så bruker du også mindre. Altså om du overfører en del av Lønninga direkte på sparekonto. Så tenker du mye mer over hva du bruker penger på.

Sett opp et budsjett der du beregner hvor mye penger du bruker på leie, mobil, snus, øl etc. Så alt det som er ekstra setter du inn på sparekontoen hver måned. Gjør du det riktig skal du kjenne at det kniper litt mot slutten av måneden.

Har gjort det her en stund selv. Og jeg merker at jeg sitter igjen med mer og mer av "brukspengene" mine hver måned siden jeg nå tenker mye mer igjennom hva jeg bruker de på. I tillegg til det jeg allerede har overført til sparekontoen min. Spart 60 høvdinger siden nyttår *stolt*
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Mange gode svar her! Skal gjøre det samme da mine eneste utgifter er bensin og fibernett. Også er jeg aaalt for glad i teknologidingser xD
Sitat av Frater L.S.D. Vis innlegg
Husker ikke hva de kaller det, men en liten ting du kan gjøre i tillegg til å sette inn litt penger på sparekonto hver måned er å opprette en tjeneste (nordea har den iallefall, vet ikke med andre banker) som gjør at hver gang du bruker kortet så overføres valgt beløp til sparing. Jeg har kun valgt 10 kr, men det blir faktisk penger av det etterhvert om du bruker kortet ofte.
Vis hele sitatet...
Dette visste jeg ikke om, men det var jo dritlurt Oppretter denne tjenesten nå med en gang!
MikroSpar heter tjenesten til Nordea forresten, kan lese mer om den her.
Regner egentlig med at andre banker også har noe tilsvarende.
Sitat av Sealine Vis innlegg
Takk for alle tips, tenker jeg åpner en sparekonto hvor jeg har fast trekk i måneden, eneste jeg er redd for er å havne uten penger. Jeg er sånn person som lover meg selv å ikke kjøpe mye mat en måned, å heller spise masse hjemme, skal si det er lett når jeg bor rett ved en butikk + en mc donald.
Vis hele sitatet...
Måten jeg løste det på var ved å finne en bestemt sum jeg skulle ha å bruke på mat/tannkrem/altdetder i måneden, dele den på fire og ta ut det beløpet hver uke. Bruker ikke bankkort i butikken. Da er det lettere å "se" hva man har og hvor mye man bruker. Har også begynt å legge igjen bankkortet hjemme når jeg ikke vet om at jeg skal bruke det til noe, sånn at jeg ikke bare kjøper meg baconpølse og muffin i hytt og pine med det.

Funker sikkert ikke for alle, men gjorde ihvertfall det for meg
I det minste bør du opprette en BSU konto, om det er heelt korrekt skrevet?
uansett er det boligsparingskonto.
samler du 15000 her pr år, får du 3000 skattelette, ikke dumt!
ellers, faste overføringer.
20 000 pr år og 4000 i skattelette på bsu.
▼ ... over en uke senere ... ▼
storinnkjøp av mat/snus/drikke
der du kan spare deg en utgift eller en ukontrollert utgiftspost, tjener du penger.
spis hjemme, fastfood er veldig lite mat for pengene. Prøv å gå på butikken å gjør sport i å spise mest mat for 50 kr.
Hvis du synes dette er vanskelig, kan du faste i 24 timer eller no så du virkelig får satt det i perspektiv, hvor deilig det er å være mett hver dag.
Veldig godt tips, som er lett å utføre og som faktisk gjør susen over tid er som følger:
- Planlegg middagene for hele uka (ved ukestart)
- Gjør dagligvarehandel på 1 til 2 faste dager i uken, slik unngår du spontankjøp av masse godteri og dritt man ikke trenger.
- Lag dobbelt opp med middag, for eksempel: Stek 3-4 ekstra kyllingfileter og bruk dem dagen etter sammen med feks salat, eller ris fra dagen før. Ikke vær redd for å spise rester!
- Kutt ned på snusingen. Om du elsker å snuse når du feks spiller PC, så prøv å snus 1-2 priser mindre hver dag når du ikke spiller pc, og ikke minst kort ned på størelsen på prisene. Veldig mange tar alt for store klyper med snus.
- Slå av strøm du ikke bruker, dette hjelper deg ikke umiddelbart, men vent til strømregninga kommer
- Ikke vær redd for å kjøpe billigere produkter av typen "coop" "xtra" "landlord" osv.. Skal du foreksempel ha taco, og en 3 pack med ananas koster 25 kroner fra et eller annet bra merke, og ananas fra landlord koster 16 kroner, da sparer man bra mye på madbudsjettet over tid
- Gå til butikken og slikt som du ikke må kjøre til, dette gir deg mosjon samt du sparer bil og bensin (om du har mulighet til dette).

Dette er grunnleggende tips som fungerer som bare det, det vil garantert hjelpe deg å spare. Om noen synes det er litt for strengt... Javel.. Da ønsker ikke du å spare 18 tusen på få måneder

- Sisit men aller viktigst Ikke bare se på prisen til varen, se på kiloprisen! Se for deg dette scenarioet: Du har lyst å spise sjokolade en kveld. Du går på butikken å ser en liten sjokolade på 120 gram til 21 kroner, ved siden av den ligger det en 250 grams sjokolade til 32 kroner. her er det klart mest lønnsomt å kjøpe den store sjokoladen selv om den koster 11 kroner mer. Hvis du skulle ha et helt kilo sjokolade å du bare kjøpte den lille sjokoladen ville du måttet betale hele 175 kroner, mens du bare må betale 128 kroner for et helt kilo av den store typen.
Hvis du sløser bort drøyt 8 000 kr eller mer på unyttige/unødvendig dyre ting hver måned er det bare en ting som hjelper: ta deg sammen. Mange bra tips i denne tråden her, støtter det å planlegge middager og kun handle én til to ganger i uka. Det funker fjell.
På matfronten så vil det også være lurt å basere seg på mange mellommåltid bestående av brød eller knekkebrød.
Samt en mindre middag enn normalt.

Brød er mye billigere enn en middag, og kan man kutte ut utgifter på middagsfronten, så sparer man fort 1000-2000 kr i mnd.
Partivarer og tilbud er også lurt å holde utkikk etter. Da kan man også gjerne handle inn litt mer av aktuelle gode tilbud, og så basere middagene rundt produktet i tiden framover.
Fråsenpizza, spesielt grandiosa er billig mat som også kan ligge i fryseren lenge. Ser mange plasser at de har 5 stk til 100 kr og 10 stk til 200 kr. Noe som er en besparelse på 100-150 kr per 10 stk. 200 kr for 10 middager er BILLIG.

Samt så er tipset Zub kom med lurt, ang å kun gå på butikken 1-2 ganger i uken, i tillegg så er det ekstremt lurt å ha en planlagt handleliste som er basert på middager for resten av uken (Igjen så handler det om å bruke ting man får kjøpt i 3- og 5-pakninger eller større kvantum for en billigere penge, til matlagingen.)
Samt så slipper man å kjøpe alt av unødvendige ting, som fort kan krype opp mot noen par hundre kroner i mnd, og gjerne 1000 kr ekstra.


Siden du snuser og drikker mye, så er det også et område du burde redusere utgiftene på.
Reduser snusforbruket. Snuser du f.eks 10 bokser i mnd, kutt ned på 1-2 bokser per mnd. Til du ligger på 1-2 bokser istedet, og så evt kutt helt ut. Evt kun snus etter faste gjøremål o.l iløpet av dagen. F.eks rett etter mat. Og generelt prøv å holde deg så lenge som mulig uten snus.

På alkoholsiden så er det lurt å ta ut penger på forhånd, inngang + 3-4 pils f.eks. Så lar du kortet ligge hjemme.
Kvelden blir kanskje kjedligere, men om du sparer 1000-2000 kr i mnd på det, så er det uansett en stor glede du får senere av pengene du sparer på det.