Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2734
Hvis jeg skulle imponert deg hva er det motsatte for meg? Hva gjør jeg for meg hvis jeg ikke imponerer deg? Har du ett smart, klokt, intelligent ord eller whatever, mange muligheter. Har du en?
Tja, kommer an på konteksten..ikke imponert er det første som kommer til sinns. Man kan kanskje si skuffa også men da har man en forventning på forhånd
Kjede kanskje, eller hvis du ikke er ikke er imponert så kan du muligens si "jeg lar meg ikke affisere/det affiserer meg ikke"
Det motsatte av å imponere noen kan være å skuffe noen eller å gjøre noen underveldet?

Det motsatte av et synonym er hvertfall et antonym
Jeg vil si antonymet til å imponere er å skuffe. Du ville ha skuffet meg.
Tenk på det slik: Jeg har visse forventninger til deg, og når det kommer til stykket, så overgår du forventningene - da blir jeg mektig imponert, for du oppnådde mye mer enn jeg forventet, trodde og kunne håpe på. Det motsatte skulle være at du ikke innfridde en brøkdel av mine forventninger, selv om de var svært beskjedne, og da blir jeg naturlig nok skuffet.
Hvis du ikke blir imponert, men heller ikke kjenner deg tydelig skuffet (som i dagligtale og mest åpenbare alternativ) så ville man kunne si man er "uberørt". Eventuelt kunne man brukt "tvilende" eller "skeptisk" .

Hvis man er skuffet så er muligens "lite anerkjennende" eller mer ordrike "levde ikke opp til forventningene" greie alternativ. Det å beskrive noe som "tamt" eller "kjedelig" signaliserer også at man er "ubegeistret".

Så har vi det negative motstykket. Da kan man være "misbilliget", "kritisk", "foraktfull" etc.

Man kan skuffe folk på mange måter - og ting kan være/ikke være imponerende i flere varianter.
Sist endret av Uten Agenda; 22. november 2021 kl. 00:38.
å gjøre et dårlig inntrykk? Er ikke alltid vi har direkte motetninger på norsk språk. Har litt vanskeligheter for å forstå hva du mener
Sist endret av Bothrops; 22. november 2021 kl. 04:49.
Det motsatte av å imponere er jo helt klart å RAMPONERE
Sitat av Nordlandskuken Vis innlegg
Det motsatte av å imponere er jo helt klart å RAMPONERE
Vis hele sitatet...
Eller bare å ponere? Im- er vel et negerende prefiks, som dermed gjør at imponert er det motsatte av ponert?

Håper ikke jeg ponerte dere med denne åpenbaringen.
Du ponerer ikke, det er vell ikke det du vil gjøre?
å ikke kom her og fortell meg hva jeg vil og ikke vil gjøre Forventes det imponering så legger umiddelbart poneringsplaner
Sist endret av Bothrops; 22. november 2021 kl. 16:58.
Er ikke det å imponere det motsatte av ponering? Vil jeg ikke imponere så går jeg inn for å ramponere... Mohahaha, vært på fotballkamp? Han var ikke imponerende, ramponerte hele kampen