Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4609
Hei,

Er kommet i en situasjon der en fullvaksinert på min arbeidsplass har fått påvist Corona.
Vi andre ble varslet.

De sa at vi måtte teste oss. Jeg tok testen i dag. Noe av det dårligste jeg har opplevd på lenge. Ble så oppringt av smittesporingsfolk, som da fortalte meg at jeg måtte i karantene, selv etter negativ test (har ikke fått svar på den enda) og ta ut sykemelding hos legen min.

Og så må jeg ta en ny test førstkommende torsdag. Noe jeg ikke er keen på, da jeg ble skikkelig dårlig av testen. De fikk ikke til å ta i hals, da jeg bare brekte meg og på sekund 5 ut av 10 med den i nesa så spøy jeg.

Det hører med at jeg ikke har tatt vaksinene. La oss si av helsemessige årsaker. Jeg ønsker ikke noe diskusjon om hvor bra eller dårlig vaksinen er, da den ikke er et alternativ for meg, uten at jeg skal utdype det.

De som er vaksinerte på jobb (og som jobber mye tettere innpå vedkommende, som har testet positivt) er lov til å jobbe videre.

Da begynner logikken i hjernen min å skurre. Det sies jo at man sprer smitte på lik måte med vaksinen ombord. Da er altså disse like "smittsomme"? Mens vi som ikke har tatt vaksinen da må sitte hjemme i karantene, da selv etter en negativ test (hvis min blir negativ). Han på smittesporingen hadde ikke noe bra svar å gi og sa seg enig i at det nok er for å tvinge flere til å ta vaksinen.

Da kommer det to spørsmål som jeg sitter igjen med:

1 Kan arbeidsgiver kreve at jeg sykemelder meg, uten at jeg har symptomer, og kun fordi at jeg ikke har vaksinen?

2 Kan jeg bli tvunget til å ta den testen for andre gang nå? Jeg ble som sagt drittdårlig av nr 1 og har ikke lyst til å ta en til.

Jeg lurer på dette i rent juridisk sammenheng. Da uten synsing, eller "myndighetenes anbefalinger". Jeg har ikke skrevet under på noen papirer på jobben som tilsier at jeg skal kunne testes av dem.

Grøsser av hva som skjer om flere av mine fullvaksinerte kollegaer skulle få positiv corona-test.

Vær så snill ikke la dette bli en vaksine, ikke vaksine tråd.

PS: jeg jobber ikke i helsevesenet eller andre slike plasser. Er ikke rundt syke, eller svake mennesker i min jobb, men har kontakt med kollegaer og kunder
Sist endret av inferno1296; 6. september 2021 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. Du er i utgangspunktet i karantene i 10 dager. Test 2 er for å slippe alle 10 dagene, dvs du er ute av karantene hvis test 2 er negativ. Hvis du ikke har mulighet for hjemmekontor så kan du ikke jobbe.

Hvis du ikke vil sykemelde deg må du ta ut ferie. Enkelte arbeidsgivere tillater vel egenmelding for karantene perioden. Jeg er usikker på hva krav du har hvis du ikke vil teste deg ut av karantene dag 7. Mulig du da må ta feriedager?

Les mer her: https://www.helsedirektoratet.no/vei...reftet-smittet

2. Ingen kan tvinge deg til å ta testen. Etter 10 dager uten symptomer er du ute av karantene.

For det andre du nevner så kan det virke urettferdig, men fullvakisinerte er ikke like utsatt for smitte og reglene er derfor annerledes. Begge mine barn har hatt korona, men mor og jeg har ikke fått det så vaksinen fungerer uten tvil.
Sist endret av Lilleoslo; 6. september 2021 kl. 16:11. Grunn: Trykkleif
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
1. Du er i utgangspunktet i karantene i 10 dager. Test 2 er for å slippe alle 10 dagene, dvs du er ute av karantene hvis test 2 er negativ. Hvis du ikke har mulighet for hjemmekontor så kan du ikke jobbe.

Hvis du ikke vil sykemelde deg må du ta ut ferie. Enkelte arbeidsgivere tillater vel egenmelding for karantene perioden. Jeg er usikker på hva krav du har hvis du ikke vil teste deg ut av karantene dag 7. Mulig du da må ta feriedager?

Les mer her: https://www.helsedirektoratet.no/vei...reftet-smittet

2. Ingen kan tvinge deg til å ta testen. Etter 10 dager uten symptomer er du ute av karantene.

For det andre du nevner så kan det virke urettferdig, men fullvakisinerte er ikke like utsatt for smitte og reglene er derfor annerledes. Begge mine barn har hatt korona, men mor og jeg har ikke fått det så vaksinen fungerer uten tvil.
Vis hele sitatet...
Når dag 7 faller på en torsdag, og testsvarene kan ta 1-3 dager, så er jeg automatisk ute av karantene over helgen da mao.

Men er dette faktisk lovfestet? At vi skal bli pålagt det uten noen andre symptomer eller at vi er syke selv? Er vi kommet dit lovmessig nå?

Men det er vel for øvrig en fullvaksinerte person som har blitt syk med corona og ikke vi andre, som ikke er vaksinert? Da har altså de andre på jobben like store sjanser for å bli syke?

Det er helt på trynet. Så dvs at vi som ikke har tatt vaksinen må begi oss ut på karantene året rundt, om noen på vår arbeidsplass blir syk. Og få nedvergende tester tredt bokstavelig talt i huet på oss.
Ja, vi er kommet dit lovmessig og det for en god stund siden.

Det finnes ikke gode nok data enda på om fullvakisinerte er like smittsomme som uvaksinerte hvis de faktisk blir smittet.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Ja, vi er kommet dit lovmessig og det for en god stund siden.

Det finnes ikke gode nok data enda på om fullvakisinerte er like smittsomme som uvaksinerte hvis de faktisk blir smittet.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor blir ikke alle behandlet likt da? Det finnes jo ikke data for å fastslå annet
Jo, det finnes gode data på at vaksinen faktisk beskytter.

Det som er usikkert er hvorvidt de få som er fullvaksinert som blir smittet er like smittsomme som uvaksinerte.

Og Covid er kommet for å bli, så det som er sikkert er at de som ikke er vaksinert vil bli smittet før eller siden.
Sist endret av Lilleoslo; 6. september 2021 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Og få nedvergende tester tredt bokstavelig talt i huet på oss.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert dine grunner til ikke å like eller klare å bli testet, men det legges jo mer og mer opptil
egentesting nå som barn ofte må teste seg selv opptil flere ganger i uken.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Jo, det finnes gode data på at vaksinen faktisk beskytter.

Det som er usikkert er hvorvidt de få som er fullvaksinert som blir smittet er like smittsomme som uvaksinerte.
Vis hele sitatet...
Eh, ja, men min helse ønsker jeg å råde over selv. Man blir vel ikke tatt i karantene for ens egen del?
Det er for å ikke smitte andre.

Hvor mange ganger har du vært syk før koronaen og selv bestemt varighet på hvor lenge du holdt deg hjemme? Du vet, for din egen skyld.

Så da er jo det selvmotsigende
Antagelig så vil karantenekravet forsvinne når alle fra 12 år og oppover har fått tilbud om vaksine.

Din egen helse råder du over selv som du sier, men enn så lenge så skal de som ikke har fått mulighet til å få vaksinen enda beskyttes mot de som kan være smittebærende.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du har sikkert dine grunner til ikke å like eller klare å bli testet, men det legges jo mer og mer opptil
egentesting nå som barn ofte må teste seg selv opptil flere ganger i uken.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at jeg ikke liker det. Jeg ble skikkelig dårlig av det. Jeg spøy og var dårlig lenge etter det.
Noen av oss har oneway street i de fleste hull, sånn er det bare.

Hurtigtestene som du sikkert refererer til er jo en vits (etter det jeg har hørt)

Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Antagelig så vil karantenekravet forsvinne når alle fra 12 år og oppover har fått tilbud om vaksine.

Din egen helse råder du over selv som du sier, men enn så lenge så skal de som ikke har fått mulighet til å få vaksinen enda beskyttes mot de som kan være smittebærende.
Vis hele sitatet...
Ja, og siden vi ikke kan bekrefte at vaksinerte ikke sprer smitte, så gjelder det vel også dem?
Sist endret av inferno1296; 6. september 2021 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du spydde bare. Det skader deg ikke. At du løper rundt som en potensiell smittebærer har et definitivt skadepotensiale langt utover en ubehagelig spybyge.

Dette er en situasjon du putter deg selv i ved å nekte å ta vaksinen, så da får du nesten bare ta konsekvensene. Du påstår selv at ingen i din type arbeid kan være så syke at de ikke kan ta vaksinen.
Sist endret av nso; 6. september 2021 kl. 17:25.
Vaksinerte må kun i karantene hvis de har symptomer på smitte. Og de må selvfølgelig i isolasjon hvis de blir bekreftet smittet.

Det har noe med forholdsmessighet å gjøre. Det er mindre sannsynlig at en fullvaksinert blir smittet og da veier man fordeler og ulemper mot hverandre. Det er åpenbart at det er uforholdsmessig at alle fullvakisinerte går i karantene ved nærkontakt med en smittet ettersom det er liten sannsynlighet for at de blir smittet. For en uvaksinerte derimot er det mye større sannsynlighet for å bli smittet. De må i karantene, men får en mulighet til å teste seg ut av karantene etter 7 dager
Sist endret av Lilleoslo; 6. september 2021 kl. 16:57.
Sitat av nso Vis innlegg
Du spydde bare. Det skader deg ikke. At du løper rundt som en potensiell smittebærer har et definitivt skadepotensiale langt utover en ubehagelig spybyge.

Dette er en situasjon du putter deg selv i ved å nekte å ta vaksinen. Du påstår selv at ingen på jobben din kan være så syke at de ikke kan ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Fint at du leser første post hvor jeg skriver at det er av helsemessige årsaker.

Hvorfor mener du at jeg skal finne meg i å kunstig bli tvunget til å spy (symtomfri) når en i samme situasjon som meg bare med vaksinen ikke skal bli det. Når begge etter det vi vet er like stor fare for smittespredning?
Hvorfor mener du at jeg skal finne meg i å kunstig bli tvunget til å spy (symtomfri) når en i samme situasjon som meg bare med vaksinen ikke skal bli det. Når begge etter det vi vet er like stor fare for smittespredning?
Vis hele sitatet...
Det er som jeg skriver over at det er mer sannsynlig at du er blitt smittet enn en som er vaksinert selv om du ikke har symptomer.

Men som sagt i første post så tror jeg ikke noen kan tvinge deg til å ta en test, men da må du ta 10 dager i karantene. Det kan selvfølgelig skape problemer med arbeidsgiver.
Sist endret av Lilleoslo; 6. september 2021 kl. 17:08.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Det er helt på trynet. Så dvs at vi som ikke har tatt vaksinen må begi oss ut på karantene året rundt, om noen på vår arbeidsplass blir syk. Og få nedvergende tester tredt bokstavelig talt i huet på oss.
Vis hele sitatet...
Så ta vaksinen da. Du formulerte deg med overlegg som om det skulle være helsemessige årsaker utenom din egen vurdering, men det ser ikke ut til at det er det som er tilfelle. Det er ditt eget valg å ta vaksinen, og må følge de pålegg som loven krever.

For øvrig virker det som at du ikke ønsket å prate om dette som vaksine/ikke-vaksine sak så lenge du hadde håp i at det ikke ikke var nedfelt i noen lov. Straks det håpet forsvant gikk du over i å famle etter alle mulige argumenter for å ikke ta den.
Sist endret av m0b; 6. september 2021 kl. 17:09.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Vaksinerte må kun i karantene hvis de har symptomer på smitte. Og de må selvfølgelig i isolasjon hvis de blir bekreftet smittet.

Det har noe med forholdsmessighet å gjøre. Det er mindre sannsynlig at en fullvaksinert blir smittet og da veier man fordeler og ulemper mot hverandre. Det er åpenbart at det er uforholdsmessig at alle fullvakisinerte går i karantene ved nærkontakt med en smittet ettersom det er liten sannsynlighet for at de blir smittet. For en uvaksinerte derimot er det mye større sannsynlighet for å bli smittet. De må i karantene, men får en mulighet til å teste seg ut av karantene etter 7 dager
Vis hele sitatet...
Det morsomme er jo at det er en fullvaksinert som er årsaken til morroa.

Men når du prater om smittespredning, så kan man bære smitten symtomfri fullvaksinert. Da sprer man jo smitten like mye?

Sitat av m0b Vis innlegg
Så ta vaksinen da. Du formulerte deg meg overlegg som om det skulle være helsemessige årsaker utenom din egen vurdering, men det ser ikke ut til at det er det som er tilfelle. Det er ditt eget valg å ta vaksinen, og må følge de pålegg som loven krever.

For øvrig virker det som at du ikke ønsket å prate om dette som vaksine/ikke-vaksine sak så lenge du hadde håp i at det ikke ikke var nedfelt i noen lov. Straks det håpet forsvant gikk du over i å famle etter alle mulige argumenter for å ikke ta den.
Vis hele sitatet...
1: At formuleringen i min første post tilsier at det er min vurdering i dine øyne er feilskrevet i så fall. Det er ikke min vurdering, men legen.

Merk at jeg skrev det i første post.

2 Jeg diskuterer kun hvordan loven er bygget opp. Dette er fordi at det ikke finnes noe data om hvor vidt en av mine fullvaksinerte kollegaer kan spre smitten videre og fordi at forskjellsbehandling uten noe saklig grunn får meg til å tenne på alle plugger. Hvertfall når det kommer fra myndighetenes side.
Sist endret av inferno1296; 6. september 2021 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må følge de pålegg som loven krever. Som alle andre.
Men når du prater om smittespredning, så kan man bære smitten symtomfri fullvaksinert. Da sprer man jo smitten like mye?
Vis hele sitatet...
Det har man ikke nok data på enda, så det ikke sikkert det er sant.

Det som er sant er at man er beskyttet med vaksine, de fleste rapporterer om opp til 90% beskyttelse. Dvs 9 av 10 som er fullvaksinert og i nærkontakt med en smittet vil unngå å bli smittet. For uvaksinerte er dessverre oddsen vesentlig dårligere. Derfor må disse i karantene ved nærkontakt. Du sammenligner dessverre epler å bananer når du rager mot av vaksinerte slipper karantene. Reglene for vaksinerte og uvaksinerte er like når det kommer til bekreftet smitte. Men mildere når det gjelder nærkontakt med en smittet ettersom det er liten sannsynlighet for at en vaksinert blir smittet. Det handler om å bryte en smittekjede samtidig som man tar hensyn til ressursbruk.
Sist endret av Lilleoslo; 6. september 2021 kl. 17:18.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Det har man ikke nok data på enda, så det ikke sikkert det er sant.

Det som er sant er at man er beskyttet med vaksine, de fleste rapporterer om opp til 90% beskyttelse. Dvs 9 av 10 som er fullvaksinert og i nærkontakt med en smittet vil unngå å bli smittet. For uvaksinerte er dessverre oddsen vesentlig dårligere.
Vis hele sitatet...
Nei, og når man ikke vet, så velger man ikke å spille safe, men tar en råsjanse på at det er sant. Hvorfor? Fordi at de ønsker de uvaksinerte til å ta den. Frivillig tvang
Som uvaksinert har du større sjanse til å bli alvorlig syk og legge press på et presset helsevesen. Dette er det de hovedsakelig det de har styrt for å unngå under hele pandemien.

Så du må nok som uvaksinert finne deg i en del forskjellsbehandling en stund framover.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Som uvaksinert har du større sjanse til å bli alvorlig syk og legge press på et presset helsevesen. Dette er det de hovedsakelig det de har styrt for å unngå under hele pandemien.

Så du må nok som uvaksinert finne deg i en del forskjellsbehandling en stund framover.
Vis hele sitatet...
Det har fortsatt ingenting med karantene å gjøre (som er saken vi diskuterer). Karantenen er for å ikke spre smitten. Jeg kan altså være frisk og i karantene, eller syk og i karantene. Er jeg syk og i karantene og må få helsevesenet på banen, så er jeg fortsatt like syk som jeg ville ha vært uten karantene. Så den kjøper jeg ikke
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Det hører med at jeg ikke har tatt vaksinene. La oss si av helsemessige årsaker. Jeg ønsker ikke noe diskusjon om hvor bra eller dårlig vaksinen er, da den ikke er et alternativ for meg, uten at jeg skal utdype det.
Vis hele sitatet...
"La oss si" helsemessige årsaker? This gon' be good.

Her får du litt informasjon om hvor bra eller dårlig vaksinen er, fordi du ganske enkelt tar feil på noen viktige punkter.

Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Da begynner logikken i hjernen min å skurre. Det sies jo at man sprer smitte på lik måte med vaksinen ombord.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Da er altså disse like "smittsomme"?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Mens vi som ikke har tatt vaksinen da må sitte hjemme i karantene, da selv etter en negativ test (hvis min blir negativ).
Vis hele sitatet...
Jepp. De som er vaksinerte er beskyttet, du er ikke det. At du sitter i karantene har med inkubasjonstid å gjøre - du kan være aktiv smittebærer før du utvikler symptomer.

Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Han på smittesporingen hadde ikke noe bra svar å gi og sa seg enig i at det nok er for å tvinge flere til å ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Hva har han å si som er relevant? Det er ikke han som skrev reglene, for det første. For det andre: at du kunne lire av deg alt dette uutfordret kan bety én av to ting: enten har fyren null peiling. Ellers har fyren ganske enkelt ikke spesielt stor interesse for synet ditt på reglene vi alle er nødt til å følge, og jattet med til den store gullmedaljen.

Det suger at du sliter med testen, men det er veldig lite å gjøre med det. Når du først er uvaksinert, enten du har en legitim grunn eller ikke, er det viktigere at du testes. Som uvaksinert er du en enorm potensiell smittespreder.

Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Ja, vi er kommet dit lovmessig og det for en god stund siden.

Det finnes ikke gode nok data enda på om fullvakisinerte er like smittsomme som uvaksinerte hvis de faktisk blir smittet.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, dataene finnes og viser at vaksiner beskytter mot symptomer og spredning.
Sist endret av robhol; 6. september 2021 kl. 17:26.
Sitat av robhol Vis innlegg
"La oss si" helsemessige årsaker? This gon' be good.

Her får du litt informasjon om hvor bra eller dårlig vaksinen er, fordi du ganske enkelt tar feil på noen viktige punkter.


Nei.


Nei.


Jepp. De som er vaksinerte er beskyttet, du er ikke det. At du sitter i karantene har med inkubasjonstid å gjøre - du kan være aktiv smittebærer før du utvikler symptomer.


Hva har han å si som er relevant? Det er ikke han som skrev reglene, for det første. For det andre: at du kunne lire av deg alt dette uutfordret kan bety én av to ting: enten har fyren null peiling. Ellers har fyren ganske enkelt ikke spesielt stor interesse for synet ditt på reglene vi alle er nødt til å følge, og jattet med til den store gullmedaljen.

Det suger at du sliter med testen, men det er veldig lite å gjøre med det. Når du først er uvaksinert, enten du har en legitim grunn eller ikke, er det viktigere at du testes. Som uvaksinert er du en enorm potensiell smittespreder.
Vis hele sitatet...
Først: det at jeg ikke ønsker å spre min privathelse over alle hauger på et åpent fora er vel kanskje uforståelig for deg?
Det er ikke sakens kjerne.

Jeg har i bunn og grunn fått svar på spm mitt. Myndighetene har lovfestet å rævkjøre folk som meg (nesekjøre blir vel mer korrekt)

Hva da "nei" på smittespredning? Har du noen tall å komme med? Det tror jeg ikke at du kan ha, da vi ikke har hatt fullvaksinerte folk lenge nok.

All den tiden det prates om at fullvaksinerte er safe, så er det nettopp en fullvaksinert som har blitt smittet her! I rest my case.
Jeg har i bunn og grunn fått svar på spm mitt. Myndighetene har lovfestet å rævkjøre folk som meg (nesekjøre blir vel mer korrekt)
Vis hele sitatet...
Nei, de kan ikke tvinge deg til å ta en test. Hvis du ikke vil er konsekvensen at du må være 10 dager i karantene. Hvis du utvikler symptomer og fortsatt ikke vil teste deg må du være i isolasjon og være symptomfri i i 48 timer før du er kan slippes løs på gata igjen.

Hva da "nei" på smittespredning? Har du noen tall å komme med? Det tror jeg ikke at du kan ha, da vi ikke har hatt fullvaksinerte folk lenge nok.
Vis hele sitatet...
Det er godt dokumentert at vaksinerte bidrar til redusert smittespredning ettersom 9 av 10 ikke blir smittet. Det er ikke like gode tall på at den ene vaksinerte som blir smittet ikke smitter like mye som uvaksinerte, men det er gode indikasjoner på at de har mindre virus i kroppen og blir fortere friske. Det igjen betyr at de ikke er like smittsomme.

Føler med deg at du ikke kan ta vaksinen og det må føles utrolig kjipt. Man blir satt i en situasjon hvor man blir begrenset i forhold til de som kan ta den. I tillegg er det jo en betydelig risiko for å bli alvorlig syk hvis du blir smittet.

Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo benytter de nå en PCR-test som kun tas i nesen og ikke på langt nær så langt inn som den de benyttet tidligere. Da føltes det ut som de rørte rundt i hjernen. Mulig du kan få til en mindre invasiv test hos fastlegen f.eks.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Nei, de kan ikke tvinge deg til å ta en test. Hvis du ikke vil er konsekvensen at du må være 10 dager i karantene. Hvis du utvikler symptomer og fortsatt ikke vil teste deg må du være i isolasjon og være symptomfri i i 48 timer før du er kan slippes løs på gata igjen.



Det er godt dokumentert at vaksinerte bidrar til redusert smittespredning ettersom 9 av 10 ikke blir smittet. Det er ikke like gode tall på at den ene vaksinerte som blir smittet ikke smitter like mye som uvaksinerte, men det er gode indikasjoner på at de har mindre virus i kroppen og blir fortere friske. Det igjen betyr at de ikke er like smittsomme.

Føler med deg at du ikke kan ta vaksinen og det må føles utrolig kjipt. Man blir satt i en situasjon hvor man blir begrenset i forhold til de som kan ta den. I tillegg er det jo en betydelig risiko for å bli alvorlig syk hvis du blir smittet.

Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo benytter de nå en PCR-test som kun tas i nesen og ikke på langt nær så langt inn som den de benyttet tidligere. Da føltes det ut som de rørte rundt i hjernen. Mulig du kan få til en mindre invasiv test hos fastlegen f.eks.
Vis hele sitatet...
Min tanke var da at disse ikke er smittsomt i det hele tatt, noe de ikke er. Det er jo også bevist at man kan være fullvaksinert og av den grunn ikke kjenne symptomer, men smitte andre rundt seg.

Når man får beskjed om karantene, eller ikke, så vet jo ikke myndighetene hvilken type du er. Det vil altså si at det er sjanser for at nettopp du er en smittespreder (uten å vite om det), som at jeg er en smittespreder (uten å vite om det).

Men loven sier jo at du kan få lov til å smitte andre, mens jeg ikke får lov.

Poenget mitt er at det ikke er et skuddsikkert system og langt ifra det. Men reglene er satt som at det var det.

Takk, bor faktisk på Østlandet og kan muligens fra til Oslo en tur for testing i fremtiden.

Håper for øvrig at det som ble skrevet lenger opp ang. det at karantene forsvinner så snart barn i 12 års alderen har fått tilbudet, er sant.
Men loven sier jo at du kan få lov til å smitte andre, mens jeg ikke får lov.
Vis hele sitatet...
Satt på spissen ja, og grunnen til det er at det er svært liten sannsynlighet for at jeg smitter andre, selv om den ikke er 0%.

Smittevernsloven går på forholdsmessighet og det er ikke forholdsmessig at jeg er i karantene, hverken for meg personlig eller samfunnet ettersom det er så liten sannsynlighet for at jeg smitter noen.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Satt på spissen ja, og grunnen til det er at det er svært liten sannsynlighet for at jeg smitter andre, selv om den ikke er 0%.

Smittevernsloven går på forholdsmessighet og det er ikke forholdsmessig at jeg er i karantene, hverken for meg personlig eller samfunnet ettersom det er så liten sannsynlighet for at jeg smitter noen.
Vis hele sitatet...
Og det er jo nettopp derfor jeg mener at det burde gå på symptomer for alle parter, eller testing av alle parter.
Hvertfall når sjansen ikke er lik 0.

Tror nok for øvrig at jeg er laaangt fra førstemann i denne situasjonen. Og med tanke på hvor mye det har kostet samfunnet (å holde symtomefrie og mye sannsynlig friske mennesker hjemme) så er det uforståelig at vi fortsatt er der.

Kom umiddelbart også til å tenke på hvorfor man ikke har utviklet tester som kan finne ut av sykdom i en tidlig fase? Altså spare oss for 7 dager med karantene (minimum, hvis vi tester oss)
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Og det er jo nettopp derfor jeg mener at det burde gå på symptomer for alle parter, eller testing av alle parter.
Hvertfall når sjansen ikke er lik 0.
Vis hele sitatet...
Om dette hadde vært rikitg så hadde vi vel ikke hatt en pandemi.
Beklager men jeg mener at du plukker argumenter og fakta som det passer deg.

Mengen virus i kroppen er det som avgjør hvor mye virus du utskiller.
Derfor trekker de konklusjonen om at vaksinerte mest sannsynlig er mindre smittefarlige.

Du derimot er mer smittefarlig.


Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Kom umiddelbart også til å tenke på hvorfor man ikke har utviklet tester som kan finne ut av sykdom i en tidlig fase? Altså spare oss for 7 dager med karantene (minimum, hvis vi tester oss)
Vis hele sitatet...
Det går også her litt ut på mengden virus i kroppen.
I tillegg, tester må gå fort, da er ting mindre nøyaktig.
Derfor er det enklere med 2 tester med noen dager imellom. Det er ikke DNA sekvensiering.
Sist endret av SinHazzard; 6. september 2021 kl. 19:09.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Om dette hadde vært rikitg så hadde vi vel ikke hatt en pandemi.
Beklager men jeg mener at du plukker argumenter og fakta som det passer deg.

Mengen virus i kroppen er det som avgjør hvor mye virus du utskiller.
Derfor trekker de konklusjonen om at vaksinerte mest sannsynlig er mindre smittefarlige.

Du derimot er mer smittefarlig.




Det går også her litt ut på mengden virus i kroppen.
I tillegg, tester må gå fort, da er ting mindre nøyaktig.
Derfor er det enklere med 2 tester med noen dager imellom. Det er ikke DNA sekvensiering.
Vis hele sitatet...
Pandemien oppstod vel lenge før vaksinen?
Jeg har holdt meg frisk, still going strong, ved å ta enkle forhåndsregler.

Jeg diskuterte ikke mengden smittefare men eksistensen. Som da er tilstedeværende for alle parter.

Uten å spore av helt, så ville det ha vært langt mer preventivt å stenge landegrensene, i stedet for den åpne/lukke løsningen vi har hatt, samt land farget i alle regnbuens farger.

Det er det som er så forbanna synd: Man kan være så flink som bare det, men det er alltids en eller annen idiot som bare må til Spania en tur. Og sånn har vi det gående.

Det var for øvrig en avsporing ifra hovedtemaet. Men mener likevel en relevant en, da vi spikrer igjen vinduet, mens døra står på vidt gap.
Så grensa skal være stengt i all tid fordi noen ikke gidder å ta en vaksine? Corona kommer aldri til å forsvinne.

Det er tilnærmet en umulig oppgave å holde et virus ute på ubestemt tid. Bare se på Australia.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Så grensa skal være stengt i all tid fordi noen ikke gidder å ta en vaksine? Corona kommer aldri til å forsvinne.

Det er tilnærmet en umulig oppgave å holde et virus ute på ubestemt tid. Bare se på Australia.
Vis hele sitatet...
Neida, bare inntil vi har fått ned pandemien. Jeg var egentlig veldig for ideen om å stenge absolutt alt (nesten) i et par uker i begynnelsen. Hadde vi utført det, pluss karantene for dem som absolutt skulle ut og reise, så hadde vi nok greid det.

Har man først renset pandemien inne i landet, så kan man være streng på de utenlandsreisende og da holde dette i sjakk.

Som en alternativ løsning.
Men vi har nok kommet så langt allerede med vaksinasjoner etc etc, at det neppe kommer til å skje.
Du får prøve å snu på det og heller være glad for at det
ikke brukes unødvendige ressurser på vaksinerte slik at de som det er en risiko med får bedre oppfølging.

Covid vil ikke forsvinne og dessverre vil det nok være slik at de som ikke er vaksinert vil få det før eller senere med mindre de sperrer seg inne.

En liten anekdote fra min side. I vår husholdning er vi fire stk. To uvaksinerte og to vaksinerte. Anbefalte smittevernstiltak er benyttet utenfor husets fire vegger. Innenfor husets vegger har det ikke vært tema, dvs deling av snørr og tårer. Begge uvaksinerte har fått påvist korona, begge vaksinerte har holdt seg friske og ikke fått påvist virus. Slik fungerer vaksinen for de aller fleste.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
vi spikrer igjen vinduet, mens døra står på vidt gap.
Vis hele sitatet...
Eh, nei. Du klager over at døra er stengt fordi vinduet står på gløtt. Det ER forskjell på å runke og å rive av seg kuken.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Du får prøve å snu på det og heller være glad for at det
ikke brukes unødvendige ressurser på vaksinerte slik at de som det er en risiko med får bedre oppfølging.

Covid vil ikke forsvinne og dessverre vil det nok være slik at de som ikke er vaksinert vil få det før eller senere med mindre de sperrer seg inne.

En liten anekdote fra min side. I vår husholdning er vi fire stk. To uvaksinerte og to vaksinerte. Anbefalte smittevernstiltak er benyttet utenfor husets fire vegger. Innenfor husets vegger har det ikke vært tema, dvs deling av snørr og tårer. Begge uvaksinerte har fått påvist korona, begge vaksinerte har holdt seg friske og ikke fått påvist virus. Slik fungerer vaksinen for de aller fleste.
Vis hele sitatet...
Det er godt at det har fungert for dere. Har sett begge deler blant venner og bekjente.

Jeg hører at det blir sagt at denne sykdommen ikke forsvinner. Det vil jo bare bety at vi må leve med disse karantenene og den biten, dessverre.

Når det gjelder vaksinene, så hører man jo at man nærmest må ha klippekort snart på dose 3,4,5 etc. Spørs om denne løsningen også er holdbar i lengden.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Eh, nei. Du klager over at døra er stengt fordi vinduet står på gløtt. Det ER forskjell på å runke og å rive av seg kuken.
Vis hele sitatet...
Døren (innreisen) inn til landet fra alle mulige hull står på vidt gap, mens vi driver med flisespikeri innenlands. Hvis man er fullvaksinert, så slipper man unna innreisekarantene. Men kan fortsatt være smittebærer. Hvis du mener at innreisen inn til landet ikke er døren, hvordan kom viruset hit i utgangspunktet? Teleporterte?
Sist endret av inferno1296; 6. september 2021 kl. 20:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis man er fullvaksinert, så slipper man unna innreisekarantene. Men kan fortsatt være smittebærer.
Vis hele sitatet...
Igjen, ja, men det er lite sannsynlig. Det handler ikke om å stoppe viruset for enhver pris, men sørge for at samfunnet ikke kollapser.

Norge er ikke selvforsynt så alternativet med komplett stengte grenser ville nok vært verre.

Det som vil skje fremover er at verden åpnes mer og mer opp og blant de uvaksinerte vil det dessverre tynnes ut i rekkene. De som ikke vil ta vaksinen har gjort sitt valg og må leve med risikoen.

Verst synes jeg det er for slike som deg som ikke kan ta den. Verden er ikke rettferdig og noen må trekke det korteste strået. På den andre siden trakk du et lite vinnerlodd når du ble født i Norge og har gode forutsetninger for å få hjelp hvis du blir syk.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Igjen, ja, men det er lite sannsynlig. Det handler ikke om å stoppe viruset for enhver pris, men sørge for at samfunnet ikke kollapser.

Norge er ikke selvforsynt så alternativet med komplett stengte grenser ville nok vært verre.

Det som vil skje fremover er at verden åpnes mer og mer opp og blant de uvaksinerte vil det dessverre tynnes ut i rekkene. De som ikke vil ta vaksinen har gjort sitt valg og må leve med risikoen.

Verst synes jeg det er for slike som deg som ikke kan ta den. Verden er ikke rettferdig og noen må trekke det korteste strået. På den andre siden trakk du et lite vinnerlodd når du ble født i Norge og har gode forutsetninger for å få hjelp hvis du blir syk.
Vis hele sitatet...
Det er jo det jeg mener. Det er sannsynlig, selv om det er mindre sannsynlig.
Det er jo også en ting å tenke på. Alle bekker små...

Først da kan vi prate om at vi har gjort alt vi kunne.
Men føler at folk er lei og slitne, på lik linje som meg. Så det skjer nok ikke.

Vi er bra heldige mtp helsevesen her ja.

Tenkte ikke på lastebiler f.eks. Det er jo forståelig at Norge ikke er selvforsynt. Disse kunne man ha fått til en løsning for. Tenker på private og arbeidsreiser. Mest ferier ol. Rett inn på karantenehotell, så er man sikker.
Sist endret av inferno1296; 6. september 2021 kl. 21:16. Grunn: Tilføyer en glemt paragraf
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Det er sannsynlig, selv om det er mindre sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Det som ER sannsynlig er at du ikke forstår sannsynlighet
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det som ER sannsynlig er at du ikke forstår sannsynlighet
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er usannsynlig? Sjansene for det er jo ikke intet-eksisterende, og langt ifra, som jeg opplevde
Det er jo det jeg mener. Det er sannsynlig, selv om det er mindre sannsynlig.
Det er jo også en ting å tenke på. Alle bekker små.
Vis hele sitatet...
Sagt på en annen måte, det er så liten risiko at vi kan leve med det. På samme måte som at vi kan leve med at noen folk dør i trafikken uten å forby bilkjøring.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Så du mener at det er usannsynlig? Sjansene for det er jo ikke intet-eksisterende, og langt ifra, som jeg opplevde
Vis hele sitatet...
Sjansen for at en komet knuser inn vinduet mitt om fem minutter er ikke ikke-eksisterende, men jeg vil fortsatt se på det som veldig usannsynlig.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Sagt på en annen måte, det er så liten risiko at vi kan leve med det. På samme måte som at vi kan leve med at noen folk dør i trafikken uten å forby bilkjøring.
Vis hele sitatet...
Jeg er neimen ikke sikker på det da. Av naturlige årsaker finnes det ikke en statistikk over det. Mens bilkjøring er oversiktlig. I tillegg kommer jo all slags mulige varianter av viruset fra utlandet. Alfa, bravo, Charlie, delta. Snart kommer zulu.

Og det er jo det som er grunnen for at det sies at vi aldri blir kvitt det. Pga mutasjoner ol. Hadde det vært kun originalviruset, så kunne man vel ha håndtert det.
Jeg er ganske sikker på at i Norge så er vi over kneika for denne gang. Men så klart kan det alltids dukke opp noe nytt, det har det forsåvidt alltid gjort. Det kan jo nevnes Spanskesyken, HIV, Ebola, Svineinfluensa, Fugleinfluensa og sikkert masse andre jævlige greier.

Statestikken viser allerede at vi er på riktig vei. Det er stadig nye smitterekorder, men antallet som dør er svært lavt i forhold til de andre toppene som har vært.
Sist endret av Lilleoslo; 6. september 2021 kl. 21:54.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Jeg har holdt meg frisk, still going strong, ved å ta enkle forhåndsregler.
Vis hele sitatet...
Du har holdt deg frisk fordi andre har tatt forholdsregler, f eks ved å være i karantene når de har symptomer eller er nærkontakter. Slik du blir bedt om å gjøre nå. De inngripende tiltakene handler mest om å ikke spre smitte.

Jeg diskuterte ikke mengden smittefare men eksistensen. Som da er tilstedeværende for alle parter.
Vis hele sitatet...
Men er det sånn du behandler sannsynlighet ellers? Må det være 0% sannsynlighet for at det går til helvete før du vil gjøre det? Er det helt enten/eller? Synes du for eksempel det skal være fartsgrenser på veien? Det er mye mer sannsynlig at du dreper noen når du kjører i 150 gjennom byggefeltet enn om du kjører i 50. Men det er fullt mulig å kjøre ihjel en myk traffikant i 50km/t også. Burde ikke det heller være lov da? Sannsynligheten er mye mindre, men den er jo ikke ikke-eksisterende?

Sitat av inferno1296 Vis innlegg
Jeg hører at det blir sagt at denne sykdommen ikke forsvinner. Det vil jo bare bety at vi må leve med disse karantenene og den biten, dessverre.
Vis hele sitatet...
Nei. Ikke hvis en stor nok del av befolkningen er vaksinert, slik at de utbruddene som måtte komme ikke får spredd seg. Da slipper vi tiltakene. Det er høy vaksinegrad som er veien ut av det regimet her.

Du uttaler deg tvetydig om hva som er grunnen til at du er uvaksinert.

Er det fordi du ikke kan, så bør du være sjeleglad for at folk flest tar den, og unne dem de fordeler det medfører nå i overgangen. Det er dem som sørger for at du etterhvert kan leve i et pandemifritt samfunn.

Er det fordi du tror vaksinen er farligere enn sykdommen, så er det en god løsning: Få sykdommen! Det funker som naturens egen vaksine. Dvs mye mer uforutsigbart og risikabelt, men din kropp, ditt valg. Bare sørg for å ikke la det gå ut over noen andre.
Sist endret av *pi; 6. september 2021 kl. 21:58.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du har holdt deg frisk fordi andre har tatt forholdsregler, f eks ved å være i karantene når de har symptomer eller er nærkontakter. Slik du blir bedt om å gjøre nå. De inngripende tiltakene handler mest om å ikke spre smitte.


Men er det sånn du behandler sannsynlighet ellers? Må det være 0% sannsynlighet for at det går til helvete før du vil gjøre det? Er det helt enten/eller? Synes du for eksempel det skal være fartsgrenser på veien? Det er mye mer sannsynlig at du dreper noen når du kjører i 150 gjennom byggefeltet enn om du kjører i 50. Men det er fullt mulig å kjøre ihjel en myk traffikant i 50km/t også. Burde ikke det heller være lov da? Sannsynligheten er mye mindre, men den er jo ikke ikke-eksisterende?


Nei. Ikke hvis en stor nok del av befolkningen er vaksinert, slik at de utbruddene som måtte komme ikke får spredd seg. Da slipper vi tiltakene. Det er høy vaksinegrad som er veien ut av det regimet her.

Du uttaler deg tvetydig om hva som er grunnen til at du er uvaksinert.

Er det fordi du ikke kan, så bør du være sjeleglad for at folk flest tar den, og unne dem de fordeler det medfører nå i overgangen. Det er dem som sørger for at du etterhvert kan leve i et pandemifritt samfunn.

Er det fordi du tror vaksinen er farligere enn sykdommen, så er det en god løsning: Få sykdommen! Det funker som naturens egen vaksine. Dvs mye mer uforutsigbart og risikabelt, men din kropp, ditt valg. Bare sørg for å ikke la det gå ut over noen andre.
Vis hele sitatet...

På lik linje som at andre har holdt seg friske på grunn av mine tiltak.

Kjøper ikke den sammenligningen. Blir heller som å si at du får to like raske biler, mens den ene med påmontert nytt sikkerhetssystem kan kjøre i 150. Selv om systemet kan svikte. Mens den andre bilen må kjøre i 40. Begge deler i 50 sonen. I tillegg til å ta pitstops pga andre biler som havarerer, da gjerne de med sikkerhetssystem.

Nei, for vaksinen er jo ikke laget for alle de nye mutasjonene. Er jo derfor det også er prat om "påfyll" av flere doser fremover.

Jeg er for øvrig glad for at folk holder seg friske, uansett måte de gjør det på. Men er ikke glad for at jeg lider av at noen andre ikke holder seg friske, når andre ikke holder seg friske, hvertfall når det ikke gjelder en hel gruppe mennesker, men er selektivt i forhold til hva man har puttet i seg, eller ikke.
Sist endret av inferno1296; 6. september 2021 kl. 22:12. Grunn: Skrivefeil, pluss litt mer
Kjøper ikke den sammenligningen. Blir heller som å si at du får to like raske biler, mens den ene med påmontert nytt sikkerhetssystem kan kjøre i 150. Selv om systemet kan svikte. Mens den andre bilen må kjøre i 40. Begge deler i 50 sonen. I tillegg til å ta pitstops pga andre biler som havarerer, da gjerne de med sikkerhetssystem.
Vis hele sitatet...
Det er her du bommer litt og tar for lett på sannsynlighet. For å rette opp litt i sammenligningen din:

Ta 20 biler av samme biltype og monter fancy støtdempere på halvparten. Nå skal alle bilene kjøre samme humpete strekning. Resultatet for de med fancy støtdempere er at 9 av 10 kommer frem. Av de uten er det kun 1 av 10 som klarer det.

Ville du valgt en av bilene med fancy støtdempere eller de uten? Uansett hvilken du velger så er du ikke garantert at du kommer frem, men oddsen er betydelig høyere hvis du velger en med fancy støtdempere.

Etter en stund vil eierene av veien skjønne at det er et problem med alle bilene uten fancy støtdempere som havarerer på veien og begynne å kontrollere alle bilene. De med fancy støtdempere får kjøre videre, de uten stoppes og må kjøre omveien som ikke er like humpete.
Sist endret av Lilleoslo; 6. september 2021 kl. 22:36.
Sitat av inferno1296 Vis innlegg
På lik linje som at andre har holdt seg friske på grunn av mine tiltak.

Kjøper ikke den sammenligningen. Blir heller som å si at du får to like raske biler, mens den ene med påmontert nytt sikkerhetssystem kan kjøre i 150. Selv om systemet kan svikte. Mens den andre bilen må kjøre i 40. Begge deler i 50 sonen. I tillegg til å ta pitstops pga andre biler som havarerer, da gjerne de med sikkerhetssystem.

Nei, for vaksinen er jo ikke laget for alle de nye mutasjonene. Er jo derfor det også er prat om "påfyll" av flere doser fremover.

Jeg er for øvrig glad for at folk holder seg friske, uansett måte de gjør det på. Men er ikke glad for at jeg lider av at noen andre ikke holder seg friske, når andre ikke holder seg friske, hvertfall når det ikke gjelder en hel gruppe mennesker, men er selektivt i forhold til hva man har puttet i seg, eller ikke.
Vis hele sitatet...
Men å la deler av næringslivet lide, folk som ikke får treffe venner og familie i utlandet grunnet hermetisk stengte grenser er greit fordi du ikke vil ta vaksinen?
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Det er her du bommer litt og tar for lett på sannsynlighet. For å rette opp litt i sammenligningen din:

Ta 20 biler av samme biltype og monter fancy støtdempere på halvparten. Nå skal alle bilene kjøre samme humpete strekning. Resultatet for de med fancy støtdempere er at 9 av 10 kommer frem. Av de uten er det kun 1 av 10 som klarer det.

Ville du valgt en av bilene med fancy støtdempere eller de uten? Uansett hvilken du velger så er du ikke garantert at du kommer frem, men oddsen er betydelig høyere hvis du velger en med fancy støtdempere.

Etter en stund vil eierene av veien skjønne at det er et problem med alle bilene uten fancy støtdempere som havarerer på veien og begynne å kontrollere alle bilene. De med fancy støtdempere får kjøre videre, de uten stoppes og må kjøre omveien som ikke er like humpete.
Vis hele sitatet...
For å bygge litt videre på den:
Det er ingen biler som har kommet frem foreløpig (coronafri) siden veien ikke er kjørt enda. De med de dårlige demperne har større sannsynlighet for å ikke greie det hvis veien er like humpete videre. Samtidig så ryker det en av de fancy bilene i ny og ned og lager en kjedekollisjon for de mindre fancy bilene, som gjerne ikke hadde skjedd om ikke den fancy bilen hadde røket.

Men det blir ikke tatt hensyn til fra eierne av veien. For det er kun de mindre fancy som blir kontrollert, mens de fancy, som også byr på problemer reiser fritt. De lager kollisjoner også i ny og ne, men det lukker man øynene for. I tillegg så har noen av de mindre fancy bilene senket farten og greier seg fint på veien.

I tillegg får se fancy bilene reise fritt til utlandet, der de pådrar seg nye typer rust. De blir ikke kontrollert ved returen til Norge, der man gjerne kunne ha kvittet seg med rusten.

Rusten smitter over på de mindre fancy bilene (der ikke alle er laget for nye støtdempere i tillegg). Men det er altså de bilene som valgte å bli igjen i Norge som får svi til syvende og sist.

Hvordan det vil gå med de fancy, og hvor mange nye og mer fancy dempere de må få påmontert vil veien vise.
Kanskje blir veien så humpete at den blir for mye, selv for de fancy demperne.