Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1794
Hei! Har vurdert å gå til innkjøp av fleinsopp. Men noen av soppene som vedkommende har, er blitt mørke/sorte. Lukter ikke råttent eller noe. Andre er forsatt gulish aktige. Så mitt spørsmål er om det er noe problem at noe av innholdet har blitt mørkt/sort?

Takk på forhånd!
Så lenge det ikke er muggent skal det ikke ha noe å si.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
De som er helt svarte ville jeg unngått personlig, men sikkert trygt å koke te på
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Så lenge det ikke er muggent skal det ikke ha noe å si.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville du unngått de?
Sitat av Dreadpiratez Vis innlegg
Hvorfor ville du unngått de?
Vis hele sitatet...
Fordi mugg....
Da har ikke soppene blitt tørket ordentlig og kan fort være ødelagte og/eller gjøre deg veldig syk.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Fordi mugg....
Da har ikke soppene blitt tørket ordentlig og kan fort være ødelagte og/eller gjøre deg veldig syk.
Vis hele sitatet...
Men man minimerer risken når man lager te på de? Kjenner fyren godt, han har hatt noen veldig bra tripper på partiet nylig.
Sist endret av Dreadpiratez; 8. mars 2021 kl. 20:53.
Sitat av Dreadpiratez Vis innlegg
Men man minimerer risken når man lager te på de? Kjenner fyren godt, han har hatt noen veldig bra tripper på partiet nylig.
Vis hele sitatet...
nei ikke egentlig, får fortsatt mugg i teen
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
nei ikke egentlig, får fortsatt mugg i teen
Vis hele sitatet...
Men trenger den være ødelagt selvom den er sort?
Sitat av Dreadpiratez Vis innlegg
Men trenger den være ødelagt selvom den er sort?
Vis hele sitatet...
Sort er ikke det samme som mugg i de fleste tilfeller.
Sist endret av Flaffersen; 8. mars 2021 kl. 21:37.
Nei soppen trenger ikke være ødelagt selv om den er sort. Man plukker jo ikke sort råtten sopp osv.og tar med seg, men sopp som er plukket i feks regnvær er svært skjør og blir gjerne fort sort av klemming og skader i oppbevaringen på vei hjem. Når disse blir lagt utover et bakeark og tørket på lav varme i ovn kan mange se sorte ut når de er ferdig tørket. Like fine , bare ser styggere ut. Råtten eller muggen sopp er farlig.
Sitat av Bilmekanikeren Vis innlegg
Nei soppen trenger ikke være ødelagt selv om den er sort. Man plukker jo ikke sort råtten sopp osv.og tar med seg, men sopp som er plukket i feks regnvær er svært skjør og blir gjerne fort sort av klemming og skader i oppbevaringen på vei hjem. Når disse blir lagt utover et bakeark og tørket på lav varme i ovn kan mange se sorte ut når de er ferdig tørket. Like fine , bare ser styggere ut. Råtten eller muggen sopp er farlig.
Vis hele sitatet...
Gir mening. Men hvordan ser man forskjellige på sort sopp som er innafor å spise og sopp som er råtten/ødelagt?

Og er det best å knuse det å ha det i te som inntaksmåte?
De kan spises rett inn i kjeften, det som er viktig hvis man spiser sopp er at de må tygges skikkelig slik at du får knust fibrene og blandet det tilstrekkelig med spytt . Da får du ikke vondt i magen og fordøyelsen går greit.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg lurer virkelig på hva slags måte soppen er lagret på, jeg har lagret sopp i flere år uten at de har blitt sorte, men så har jeg tørket soppen skikkelig først og lagret den lufttett.

Ville egentlig vært skeptisk til sort sopp, men man kan vel følge Gandalf sitt råd: "If in doubt, Alway follow your nose".
Lukter det råttent/fælt?
Har prøvd det meste, knust til pulver og lagt i store kapsler er det letteste. Hvis du ikke vil drive med kapsler er te lettest, men det blir litt svakere enn å spise sopp/pulver rått. Fordelen med te er at det glir lett ned, pulver/sopp smaker helt for jævlig og kjennes ut som man spiser et spadetak med jord.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg lurer virkelig på hva slags måte soppen er lagret på, jeg har lagret sopp i flere år uten at de har blitt sorte, men så har jeg tørket soppen skikkelig først og lagret den lufttett.

Ville egentlig vært skeptisk til sort sopp, men man kan vel følge Gandalf sitt råd: "If in doubt, Alway follow your nose".
Lukter det råttent/fælt?
Vis hele sitatet...
Nei ingen dårlig lukt der! Er det eneste måten å sjekke det på?
New generation
colakork's Avatar
Er noe i soppen du ikke kan fordøye, som irriterer magen. Derfor vil jeg anbefale å gå for te-metoden.

Så slipper du vond mage og en kjedelig dasstur.

Fleinsopp lukter ganske alright, - godt spør du meg..

Hvis det er dårlige varer så plukker du det nok fort opp med luktesansen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kok te på de hvis de er stygge, det kverker mugg og bakterier. De fleste. Langt fleire enn noen kan liste. Dette er et veldig stort tema, men kortversjon er kok te på det du er usikker på, ikke spis illeluktende eller delvis nedbrutt, svart sopp

Vanligvis oppstår svart tørket sopp for meg når halvråtne sopper blir tørket.

Eller når de er dekket av SPORER.
Det hadde ingen nevnt
Men det skjer ikke med flein i naturen i guess
Sist endret av meaculpaUIO; 8. mars 2021 kl. 22:44.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Så lenge det ikke er muggent skal det ikke ha noe å si.
Vis hele sitatet...
Titta nettopp neddi min lille krukke med gull, fant 2stk sopp fra 2020 sesongen som hadde utviklet en type tørr hvit mugg, sørgelig nok så var det de 2 største eksemplarene jeg fant i fjor.
Soppen i glasset er tørket alt fra 3-14 dager på avispapir på et soverom, oppbevart på et mørk og kald plass i et norgesglass med 2 poser desiccant.
Har selvfølgelig kvittet meg med de soppene som var dårlig, de resterende som var i glasset så helt pen ut og knusktørre, har vasket glasset de lå i grundig før jeg sorterte resten.

Ville du spist resten? Snakk om en liten kvanta sopp, men nok til meg for et par år


Det var også et par syrelapper innpakket i 2-lag aluminiumfolie, og et par løse exstacy piller innpaket i 2 lag med plast, i samme krukken.

Den lille muggsoppen som var i glasset kan vel ikke ha forringa syra?
Sitat av colakork Vis innlegg
Er noe i soppen du ikke kan fordøye, som irriterer magen. Derfor vil jeg anbefale å gå for te-metoden.

Så slipper du vond mage og en kjedelig dasstur.

Fleinsopp lukter ganske alright, - godt spør du meg..

Hvis det er dårlige varer så plukker du det nok fort opp med luktesansen.
Vis hele sitatet...
Bør ikke koke for hardt. Trekk den heller lenge, og skvis ut safta.