Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5034
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Har lurt på dette en stund...

Når man steker fks kjøttdeig i stekepanna, med en stekespade. Så når det man lager er ferdig, så tar man gjerne det opp av panna med den samme stekespaden.

Nå har jo stekespaden vert i kontakt med rå kjøttdeig, den har ikke vert utsatt for stor varme som ville drepe eventuelle bakterier.

Burde man her brukt et nytt og rent kjøkkenredskap for å ta ut kjøttdeigen av pannen?

Vet at rå kjøttdeig vanligvis ikke er farlig å spise, men det kan være det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det her er i overkant paranoid tankegang.
Det er et ikke-eksisterende problem som du har skapt selv.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det her er i overkant paranoid tankegang.
Det er et ikke-eksisterende problem som du har skapt selv.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg har visse problemer med akkurat det

Men om kjøttdeigen er smittet med E.Coli fks, man vet jo aldri.
Jeg har tenkt over dette før også, bare med kylling og svin. Har valgt å ikke bry meg så mye B-)
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Jeg har tenkt over dette før også, bare med kylling og svin. Har valgt å ikke bry meg så mye B-)
Vis hele sitatet...
Kylling er jo enda verre skulle man tro?
Saus og olje vil jo som regel sørge for at restene av ferskt kjøtt vil bli rørt inn i miksen i løpet av stekingen.
Hvis man rører underveis, og det er væske oppi der, så vil jeg tro det blir varmebehandlet nok av det. Men ville ikke brukt et redskap som kun var brukt på det rå kjøttet oppi etter at det var helt ferdig, viss du skjønner.

Tenker mest på sånt hvis det er svin eller kylling.
Sist endret av entropi; 31. mai 2016 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Hvis man rører underveis, og det er væske oppi der, så vil jeg tro det blir varmebehandlet nok av det. Men ville ikke brukt et redskap som kun var brukt på det rå kjøttet oppi etter at det var helt ferdig, viss du skjønner.

Tenker mest på sånt hvis det er svin eller kylling.
Vis hele sitatet...
Enig der. Jeg tenker på rått kjøtt som det ikke er saus/veske på.

Om man ikke bryr seg om dette når man tilbereder kylling.. Så kan man like gjerne bruke samme skjærefjøla kyllingen ble kuttet opp på, til å skjære brødskivene sine etterpå, uten å vaske den først.
Sist endret av ranman22; 31. mai 2016 kl. 14:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Neutral Good
Mith's Avatar
Det er ikke E.Coli i Norge, hverken i svin, kylling eller storfe.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke E.Coli i Norge, hverken i svin, kylling eller storfe.
Vis hele sitatet...
Ikke?

https://no.wikipedia.org/wiki/E._coli-saken_i_2006

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...0:6592:5:::0:0
Ja, man kan bli smittet, nei det er ekstremt usannsynlig.
Neutral Good
Mith's Avatar
For å presisere litt, det er et så lite problem med E.Coli i Norge at du ikke trenger å tenke på det. Ikke-eksisterende problemstilling.
Sist endret av Mith; 31. mai 2016 kl. 15:01.
Sjelden E-coli, men resistente bakterier som MRSA f eks gjør jo sitt inntog i Norge også nå. Men enig i at risikoen ikke er enorm akkurat, med vanlig kjøkkenhygiene.

Spørs jo litt hvem som skal spise det da, for gravide f eks er ellers ufarlige ting som toxoplasmose ganske alvorlig.
Du må huske på, at tilfellene fra 2006 var fra salamipølse. Og der var problemet, at dem brukte krydder (tror det var hvitløk), som ikke var bestrålt. Men etter dette ble det kun brukt bestrålt krydder igjen. Hadde det ikke vært for de, som remjer og skriker om bestrålte matvarer, så hadde de livene i 2006 vært spart.

Ellers ved slakting, så blir det ikke med noe E. coli i kjøttet. Da tarmkanalen og andre innvoller fjernes i en egen prosess. Blir det real lekkasje fra dette på kjøttet (noen har vært uheldig med kniven), så blir også den skrotten kassert.

Den "største" E. coli kilden på slakterier i dag, er arbeiderne. Og den er så og si ikke værende. Sammenlign antall infeksjoner med E. coli, sammen med antall slakt som går igjennom mølla, så er kan en egentlig si, at Mith har helt rett!

Ellers så er det så strengt i Norge, at hvis det blir funnet ett individ med sammonellasmitte i et fjøs, grisehus, hønehus eller kyllinghus, så blir hele gjengen slaktet ned, og husdyrrommet sterilisert med formalin.
Ironisk nok, så gjør det at du er redd for bakterier at du er mer utsatt for nettopp bakterier. Ved å ikke utsette kroppen for bakterier, både ønskede og uønskede jevnlig, så "glemmer" kroppen hvordan den skal takle det, og du er mer utsatt om du først skulle få noe - som du med hundre prosent sikkerhet kommer til å gjøre. Med mindre du er gira på å bo i en boble uten kontakt med noen andre mennesker.

Så kort oppsummert - du bør seriøst revurdere fokus om du er er redd for ikke-eksisterende bakterieproblemer i Norge, du gjør deg selv mer skade enn godt. Både psykisk i form av at det hindrer deg i det daglige, eller sløser tid til det kjedsommelige, og rent fysisk da kroppen har godt av motgang i ny og ne. Riktig nok er denne om barn og immunforsvar, kan sikkert finne noe for voksne også, men all forskning tilsier at å ha omgang med bakterier, farlige som ufarlige er godt for deg. Selvfølgelig alt med måte. Studie.
når jeg var liten spiste jeg helt rå kjøttdeig hvis det var mulighet til det, det vil si hvis det var en pakke i kjøleskapet. digga det og ble aldri syk
Nei, salmonella er ikke er problem i Norge. Er ikke redd for det i f eks egg. Men resistente bakterier finnes i hver tredje kylling eller noe sånt her til lands, og det er ganske alvorlig. Jeg er ikke så redd for å bli syk egentlig, men dersom gener for resistens sprer seg til ulike bakterier er det definitivt et problem. Med kyllinger det slik at det ikke drives avl i Norge, så vi er avhengige av importerte foreldredyr. Det er vel egentlig bare ett selskap som har patent på den frankensteinkyllingen vi stort sett spiser her. Sånn sett er det ikke så lett å kontrollere.

Er ellers enig i at bakteriehysteri ikke fører så mye godt med seg. De fleste bakteriene det er snakk om at man kan få i mat er ikke veldig farlige for friske folk uansett.
Det er forskjell på forekomst av sykdomsutbrudd, og i hvilken grad bakteriene forekommer i kjøttet. Selv om utbrudd skjer sjelden, så betyr det ikke at bakteriene er like sjeldne. Det kan like gjerne bety at vi generelt sett har innarbeidet gode rutiner for å behandle kjøtt på en forsvarlig måte i norske hjem. Å bagatellisere faren for E. coli i Norge fremstår derfor ikke som særlig fornuftig.

i 2014 fant for eksempel Mattilsynet antibiotikaresistente E. coli-bakterier i halvparten av kalkunfiletene de testet.
http://www.dagbladet.no/2014/06/24/n...944.1464729411

Jeg har selv hatt salmonella. Var ikke veldig langt unna å stryke med i et bittelite jungelsykehus på en liten øy i Polynesia. Er på ingen måte fanatisk opptatt av bakterier, men det skader da virkelig ikke å være litt nøye med hvordan man behandler visse typer kjøtt på kjøkkenet. Det er ikke noe sykelig eller konspiratorisk med det. Det som er sykelig er å dø av matforgiftning. Så klart er det ikke bra å ha misofobi heller, men det er jo ganske langt mellom å ha gode rutiner på kjøkkenet, og å ha en fobi som ødelegger immunforsvaret ditt.
Sist endret av mentalmelt; 31. mai 2016 kl. 23:32.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er forskjell på forekomst av sykdomsutbrudd, og i hvilken grad bakteriene forekommer i kjøttet. Selv om utbrudd skjer sjelden, så betyr det ikke at bakteriene er like sjeldne. Det kan like gjerne bety at vi generelt sett har innarbeidet gode rutiner for å behandle kjøtt på en forsvarlig måte i norske hjem. Å bagatellisere faren for E. coli i Norge fremstår derfor ikke som særlig fornuftig.

i 2014 fant for eksempel Mattilsynet antibiotikaresistente E. coli-bakterier i halvparten av kalkunfiletene de testet.
http://www.dagbladet.no/2014/06/24/n...944.1464729411.
Vis hele sitatet...
Halvparten ja, det var jo verre enn mitt anslag også. Ekkelt.

Som du sier kan det godt være bakterier der selv om man ikke blir syk. Og bakterier utveksler DNA, så antibiotikaresistens kan spre seg til andre bakterier. Det er et potensielt ganske stort problem.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet skriver dette om koksidiostatika-resistens (som f eks narasin i kyllingfor):
Dersom man ikke følger rådene om god kjøkkenhygiene ved håndtering av rått kyllingkjøtt, er det mulig til sannsynlig at man får i seg koksidiostatika-resistente bakterier.
Vis hele sitatet...
De skriver også i en annen risikovurdering at sannsynligheten er ubetydelig for å få i seg bakterier som er resistente mot viktige antibiotika gjennom mat, med unntak av fjærfekjøtt. Så akkurat kylling kan man godt være litt ekstra forsiktig med.

http://vkm.no/eway/default.aspx?pid=...0:6569:1:::0:0
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Du må huske på, at tilfellene fra 2006 var fra salamipølse. Og der var problemet, at dem brukte krydder (tror det var hvitløk), som ikke var bestrålt. Men etter dette ble det kun brukt bestrålt krydder igjen. Hadde det ikke vært for de, som remjer og skriker om bestrålte matvarer, så hadde de livene i 2006 vært spart.

Ellers ved slakting, så blir det ikke med noe E. coli i kjøttet. Da tarmkanalen og andre innvoller fjernes i en egen prosess. Blir det real lekkasje fra dette på kjøttet (noen har vært uheldig med kniven), så blir også den skrotten kassert.

Den "største" E. coli kilden på slakterier i dag, er arbeiderne. Og den er så og si ikke værende. Sammenlign antall infeksjoner med E. coli, sammen med antall slakt som går igjennom mølla, så er kan en egentlig si, at Mith har helt rett!

Ellers så er det så strengt i Norge, at hvis det blir funnet ett individ med sammonellasmitte i et fjøs, grisehus, hønehus eller kyllinghus, så blir hele gjengen slaktet ned, og husdyrrommet sterilisert med formalin.
Vis hele sitatet...

Slakting og prosessen rundt slaktingen er streng her i landet. Så tenker ikke særlig på akkurat det. Men hvordan blir kjøttet behandlet etter at det forlater Gilde/prior/etc? Snakk med kjøpmenn rundt forbi og du får høre at det ikke er alltid kjølekjeden har vært helt 100 når varer kommer til butikk. Mulig det er blitt bedre de siste årene men det var mye slendrian tidligere, overfylte gamle lastebiler uten kjøleaggregat etc.

Ferievikarer eller slappe tilkallingsvikarer uten tilstrekkelig opplæring på jobb i ferskvaredisker, uten rutiner og særlig kunnskap. Fort gjort å slomse med hygiene da. Bruke samme kniver og skjærefjøler på fugl, fisk og kjøtt feks. For ikke å nevne personlig hygiene. Hvor ofte ser en ikke ugreie ting i ferskvaredisker? Har selv latt være å handle etter å ha fått pakket fersk kjøtt av en luring som ikke skiftet hansker etter å ha drevet med rå fugl før han delte og skjærte opp kjøtt til meg - og når jeg kommenterte det så bare ristet han på hodet og sa at hanskene de brukte han mest for å unngå å bli fettete på hendene.