Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 21625
Hei,
Det har seg slik at en fyr som er blitt sammen med en nær bekjent, ikke er den han utgir seg for å være. Vi er tre stk som har blitt oppmerksomme på dette, delvis uavhengig av hverandre. Har blant annet funnet ut at han har byttet etternavn to ganger de siste årene, sist for ca ett år siden. Da slettet han også sin gamle Facebook-profil og laget ny med nytt navn nesten uten å legge til venner fra den forrige. Jeg har også bevist at han har løyet om en del ting fra sin fortid, blant annet jobb og utdannelse. Fyren har flyttet rundt omkring i forskjellige landsdeler noen ganger.

Jeg er skeptisk til hele fyren grunnet dette og naturligvis bekymret for min venn oppi dette. Så spørsmålet er, hvordan går man frem for å finne ut mest mulig om en person som forsøker å skjule sin fortid og sine spor?

Alle tips mottas :-)
Du lar han være i fred men advarer vennen din, eller så finner du ut hva han het før. Så graver du dypere, snakker med folk som kanskje kjente han før. Eventuelt ta kontakt med venner han har på facebook. Men vær forsiktig, hvis han finner det ut forsvinner du kanskje fra folkeregisteret.
Vet hva han hette før, men står litt fast akkurat nå, prøver å grave i sosiale medier for å finne ut litt hvor familie bor osv, viser seg vanskelig.. Står fast og kreativiteten har stoppet opp..
Du burde ta det opp i vennlige omstendigheter med din venn først. Du gjør det i god tro, så hvis det er en god venn, så takker han eller hun for oppmerksomheten og ikke blir sint for at du stikker nesa i ting du ikke har noe med. Det som er viktig her er at du handler i god tro.

Det som er enda mer ærlig å gjøre, er kanskje å snakke med denne fyren du mistenker istedenfor. Men det kan føre til at du legger feil grunner til grunn når du så snakker med din venn.

Snakk med din venn, og la han eller hun ta sine egne valg.
er du villig til å legge penger i dette?
Tenkte på privatdetektiv..mange av de er eks snut, og har fortsatt folk på innsiden som gir de endel informasjon.
Prøv skattelister.
Snakket med henne for en tid siden, hun avfeide det bare. Jeg unnlot å si at jeg har bevis for annet..

Privatdetektiv kan ha vært moro, men begrenset hvor mye jeg gidder å betale også. Tenker det må finnes flere muligheter i vår utspekulerte og digitale verden :-)
Kanskje han prøver å unngå å bli assosiert med fortiden sin. Litt tricky sak egentlig, da man ikke vet om han er en potensiell trussel eller ikke.
Jeg ville startet med å finne ut hvor han har gått på ungdomsskole. Når du har funnet ut det så kan du bruke sosiale medier for å finne noen fra den skolen med samme årgang. Tipper du finner mye informasjon der da det blir alltid mye prat om noen gjør noe ulovlig selv om det skjer lenge etter avslutt skolegang.

Det er den veien jeg ville gått, hvis du går på nær omgangskrets så kan det hende det slår tilbake uten at du får noe informasjon.
hva med å bare spørre han rett ut i uformell stil hvorfor han har byttet navn og sånne åpenbare ting uten å være frekk ol. ikke gå helt spansk conquistador, bare vanlig... med mindre du har sterke mistanker om veldig graverende ting som draps/voldtektsfortid ellerno --- mind ya bizness.
Hva om han prøver å unngå noe farlig, og du utsetter han for fare ved å avsløre hvor han er for feil mennesker?
Sitat av Astennu Vis innlegg
Snakket med henne for en tid siden, hun avfeide det bare. Jeg unnlot å si at jeg har bevis for annet..

Privatdetektiv kan ha vært moro, men begrenset hvor mye jeg gidder å betale også. Tenker det må finnes flere muligheter i vår utspekulerte og digitale verden :-)
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å bygge tillitsforholdet til venninna di, sånn at ho kanskje hører på deg og tar det litt mer seriøst.

Hvis du graver i hans liv, kan det slå ut to veier. Hvis han eller noen andre finner det ut, og venninna di finner ut om det, kan det hende ho aldri vil snakke med deg igjen. Så igjen, hvis du skulle finne ut noe stygt, så vil venninna di sikkert sette pris på å få vite hva for en slask hun er sammen med, og takke deg for det. Men kjærlighet gjør blind, du risikerer å skremme ho vekk.

Hvis du heller sørger for å ha et sterkt vennskapsforhold til ho, så vil du alltid være en god venn hvis det skulle skje en krise.
Jeg vil anta at din venninne har hatt en samtale med han om dette? Håper du er veldig forsiktig når du går fram her. Hvis han har byttet etternavn to ganger på få år (Dette kan vel kun gjøres hvert 5. år eller noe i den duren i vanlige tilfeller) Så har han helt sikkert god grunn til det. Som nevt tidligere er sjansen større for at han er blitt utsatt for noe jævlig, enn at han skal utsette din venninne for noe jævlig.
Mange kloke svar her, men få av dem jeg håpet på.

For å si det sånn, jeg har sterke indikasjoner, men ikke bevis, på at han har gjort noe galt før i livet. Vet ikke hvor mye energi jeg gidder å bruke på det uansett,det er hennes sak. D
et fikk meg på en interessant tanke likevel.

Jeg ønsker derfor å omformulere meg:

Hvor / hvordan ville DU gått frem for å finne mest mulig informasjon om en random person??

Hvordan ville DU gått frem for å finne ut mest mulig om en random person sitt liv?

Utfordringen er igang!
Sist endret av Astennu; 2. desember 2013 kl. 16:44.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Hvor / hvordan ville DU gått frem for å finne mest mulig informasjon om en random person??

Hvordan ville DU gått frem for å finne ut mest mulig om en random person sitt liv?
Vis hele sitatet...
Ikke alt man vil vite.
Ganske sikker på at pappa har gjort noe galt, men hvorfor skal jeg blande meg i det når han prøver å være god rollemodell?
<Obvious rant>
For alt vi vet prøver denne karen å flykte fra det han har gjort før, som i og for seg ikke er noe jeg er fan av, men noen gjør det fremdeles, så hvorfor skal du eventuelt grave opp i gamle sår osv.

Jeg forstår at han kan ha gjort noe galt (Typ. kriminelt, voldelig osv.) før, men du har ikke en flekk av bevis før han eventuelt gjør noe nytt. Du kan heller ikke for eksempel si at "Jeg visste han kom til å gjøre det, fordi jeg leide privatdetektiv og snoket i posten hans".
</Obvious rant>

That being said, så ville jeg prøvd å f.eks funnet ut hans gamle adresser og sjekket litt rundt der, spurt folk som bor der osv, men uten å vekke oppmerksomhet i en sånn skala at han kan bli "tipset" om at noen graver (Da dette kan få han til å få panikk og gjøre noe drastisk i verste fall) i tingene rundt ham.
Dersom du får et navn, hadde jeg sjekket opp alt rundt navnet der, og fått inn så mye informasjon som mulig, og til slutt konfrontert fyren.

Men atter en gang, hvis han ikke har gjort noe galt med vennene dine osv., så kan det hende han er på bedringens vei, men jeg skjønner at du ikke vil vente på at noe skal skje.
Man kan bare bytte navn hvert 10. år...
Sitat av nikita Vis innlegg
Man kan bare bytte navn hvert 10. år...
Vis hele sitatet...
Kanskje fyren er i "witness protection" i erkeamerikansk filmstil.
Og da tror jeg ikke det er en veldig god idé å grave i fortiden hans.
Sitat av nikita Vis innlegg
Man kan bare bytte navn hvert 10. år...
Vis hele sitatet...
http://www.skatteetaten.no/no/Person...an-endre-navn/ Det finnes unntak.
Sikkerhetsklarert
Vet du tidligere navn og bosted?
Er jo ikke nødvendig at han har gjort noe galt, mulig at han er med i et vitnebeskyttelsesprogram eller lignende.
Jeg vet ett tidligere etternavn og to bosteder men ikke adressen. Tviler på at han er i beskyttelsesprogram, har sett at han har søkt på "plettfri vandel" og "når slettes rulleblad" og sånt på en pc for en tid siden..

Fremdeles lite freaks med kreative løsninger her! Som sagt, glem fyren, tror ikke eg gidder, men interessant likevel! :-)
Er du sikker på at han benytter ekte (folkeregistrert) navn nå?
Sitat av Astennu Vis innlegg
Jeg vet ett tidligere etternavn og to bosteder men ikke adressen. Tviler på at han er i beskyttelsesprogram, har sett at han har søkt på "plettfri vandel" og "når slettes rulleblad" og sånt på en pc for en tid siden..

Fremdeles lite freaks med kreative løsninger her! Som sagt, glem fyren, tror ikke eg gidder, men interessant likevel! :-)
Vis hele sitatet...
Er det ikke ofte slik at nettopp de med kriminell fortid er de som havner innen vitnebeskyttelsen? Tystere osv?
Sitat av murloc Vis innlegg
Er det ikke ofte slik at nettopp de med kriminell fortid er de som havner innen vitnebeskyttelsen? Tystere osv?
Vis hele sitatet...
Det er det jeg mener at det er også, slik at de kan "gjemme seg" fra folk de kanskje har fyrt opp med handlingene sine.
Keylogger på datan hans. Kan godt hende han skriver om fortiden sin, og du får tilgang til hans facebook og mail så du kan snoke i arkivene.
send meg daværende og nåværende, fødselsdato og evt. personnr hvis du har dette, pm.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
hva med å bare spørre han rett ut i uformell stil hvorfor han har byttet navn og sånne åpenbare ting uten å være frekk ol. ikke gå helt spansk conquistador, bare vanlig... med mindre du har sterke mistanker om veldig graverende ting som draps/voldtektsfortid ellerno --- mind ya bizness.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være helt rasshøl, men tror nok du mener "spansk inkvisisjon", som i: "I didn't expect some kind of spanish inquisition".
En del forslag og en del moralprekener, men fremdeles ingen som kommer med en skikkelig "killer". Hvordan hadde du gått frem for å finne ut mest mulig om en person, hvem som helst?
Sitat av Astennu Vis innlegg
En del forslag og en del moralprekener, men fremdeles ingen som kommer med en skikkelig "killer". Hvordan hadde du gått frem for å finne ut mest mulig om en person, hvem som helst?
Vis hele sitatet...
Hva er det du forventer? Vi er ikke politi som kan sitte å grave i fortiden hans. Er ingen enkle trisk vi kan skrive her som gjør at du finner ut alt om vedkommende. Offentlige registere og bekjentskap er den beste veien å gå ut ifra.
Sitat av Astennu Vis innlegg
En del forslag og en del moralprekener, men fremdeles ingen som kommer med en skikkelig "killer". Hvordan hadde du gått frem for å finne ut mest mulig om en person, hvem som helst?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde helt konkret og ærlig innstallert en keylogger på datamaskinen han bruker, som du tydeligvis har tilgang til. Etter han har avslørt brukernavn og passord til sosiale medier og forumer ville jeg sett etter spor der.

Samtidig kan man jo rote i papirsøppelet til folk å se etter brev fra politi, namsmann, helsevesen, og giroer som kan avsløre noe.

Hvis du hører han skal bort noen dager er det kanskje sannsynlig at han drar tilbake til det han har rømt fra, så følg etter han som i en 70-talls politi-serie, og se hva han gjør med hvem.
Det beste er vel om du har kontakter i det kriminelle miljøet, så du kan forhøre deg der?
Er han en asiater i tidlig 20 årene? Kjente en kar som er nesten helt likt dine beskrivelser på å forandre navn og lignende, som også lyver om absolutt alt og ingenting uten grunn. Men jeg droppet karen rimelig kjapt når jeg begynte å skjønne hvor syke alle løgnene hans faktisk var.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Ikke alt man vil vite.
Ganske sikker på at pappa har gjort noe galt, men hvorfor skal jeg blande meg i det når han prøver å være god rollemodell?
Vis hele sitatet...
Har du egentlig fått med deg hvilket underforum du poster i?
Yeez.. Er så bra at det alltid er whiteknight's som MÅ poste moralprekener istedenfor å svare på spørsmålet som blir stilt..

EDIT:
Sider som http://www.yasni.com/ klarer som regel å finne litt mer informasjon enn du selv klarer å google deg til!
Du kan også prøve å finne mail adresser, nicknames og lignende for å så prøve å søke opp disse. Det vil som oftest gi deg mer informasjon om en person enn du finner ved søk på bare navn.
Sist endret av SodomInsane^; 7. desember 2013 kl. 16:10.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har en tilsvarende problemstilling.

Har stor interesse av å få tak i en navngitt person som er en tyster og tyv.
Han har kone og flere barn som jeg vet han ikke har skilt dratt fra.

Alt jeg har klart å funnet ut er at posten hans omdirrigeres gjennom et NAV-kontor.
Jeg regner derfor da med at han bor i den bydelen/kommunen.
Utover det finner jeg ingen mobil-abonnement i han/huns navn.

Jeg har søkt både i DSP, snakket med bekjent som jobber for kreditor men finner ingen bostedsadresse.

Tips om fremgangsmåte utover hva jeg selv har gjort mottas med stor takk. Gjerne via PM.
Sist endret av feltrasjon; 24. mars 2014 kl. 05:54.
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Har en tilsvarende problemstilling.

Har stor interesse av å få tak i en navngitt person som er en tyster og tyv.
Han har kone og flere barn som jeg vet han ikke har skilt dratt fra.

Alt jeg har klart å funnet ut er at posten hans omdirrigeres gjennom et NAV-kontor.
Jeg regner derfor da med at han bor i den bydelen/kommunen.
Utover det finner jeg ingen mobil-abonnement i han/huns navn.

Jeg har søkt både i DSP, snakket med bekjent som jobber for kreditor men finner ingen bostedsadresse.

Tips om fremgangsmåte utover hva jeg selv har gjort mottas med stor takk. Gjerne via PM.
Vis hele sitatet...
Hvis fyren har unger så la han være.. du oppnår ingenting ved å finne han
Trådstarter
Jeg ville ikke finne en person, i min sak vet jeg godt hvor han bor. Jeg har kommet så langt at jeg vet han ikke har plettfri vandel men jeg vet ikke hvorfor.
Skal sies at jeg har gitt opp og driter i saken nå, da jeg ikke har flere verktøy igjen for å finne ham uten å ha tilgang til offentlige registre (eller utro tjenere som har tilgang til slike).

Til slutt kom jeg mer til at det ble et litt spennende prosjekt, og så tenkte jeg en dag: Hva og hvor mye hadde folk funnet ut om meg dersom de begynte å grave? Hvor kan man finne info? Lurer hvirkelig på det, man finner jo adresser, telefonnummer, nettoinntekt og formue samt masse annen info bare ved et googlesøk...
Sitat av Astennu Vis innlegg
Jeg ville ikke finne en person, i min sak vet jeg godt hvor han bor. Jeg har kommet så langt at jeg vet han ikke har plettfri vandel men jeg vet ikke hvorfor.
Skal sies at jeg har gitt opp og driter i saken nå, da jeg ikke har flere verktøy igjen for å finne ham uten å ha tilgang til offentlige registre (eller utro tjenere som har tilgang til slike).

Til slutt kom jeg mer til at det ble et litt spennende prosjekt, og så tenkte jeg en dag: Hva og hvor mye hadde folk funnet ut om meg dersom de begynte å grave? Hvor kan man finne info? Lurer hvirkelig på det, man finner jo adresser, telefonnummer, nettoinntekt og formue samt masse annen info bare ved et googlesøk...
Vis hele sitatet...
Har du hans fulle navn og fødselsdato, skal du ha mulighet til å finne han i "strafferegisteret" eller hva det nå heter. Snakket med en journalist engang som lærte meg hvordan man kunne lese tidligere dommer på folk, men var nok litt for full til å huske fremgangsmåten.

Er du sikker på at han fremdeles har samme personnummer? Er han en tyster så ville han jo normaltsett ha flyttet til en annen landsdel med sin nye identitet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Å grave i en persons fortid handler først og fremst om å ha GOD tid... Politiet har enklere tilgang til registre, men mye av informasjonen er også offentlig.

Hvis du kjenner navnet og fødselsdatoen, samt hvor han har bodd tidligere vil du kunne finne mye informasjon.
Alle domfellelser i Norge er i utgangspunktet offentlige, men du må oppsøke domstolen for å få full informasjon. Skattelistene ligger ute, så hvis du kjenner navn og bosted vil du ofte kunne finne en del info der - bruk cachede filer hos Google for å se om du finner gamle lister.
I kommunenes arkiver kan det også være mulig å finne informasjon.

Når det er sagt, hvis du har snakket med vennen din om dette så ville jeg begrenset meg i gravingen. Fyren kan ha rotet seg bort i og drevet med mye rart, men kan også ha tatt ett oppgjør med sin fortid. At han bytter navn og flytter kan være en del av dette.
Jeg skjønner at du er bekymret for at venninnen din har funnet seg en pedofil psykopat av en fyllekjører/barnemorder.
Men hvem er du til å dømme?
Du har ingen rett til å snoke i andres privatliv.
Det kan være tragiske omstendigheter du graver i.
Fei for din egen dør/grav din egen grav.
Nysgjerrighet/skravling og forhåndsdømming er en Norsk folkesykdom som jeg spyr av.
Drep bygdedyret.
Please.
Sist endret av eyecandy654; 9. mai 2014 kl. 15:51.
Trådstarter
dustedgorilla:
Har aldri sagt jeg skal dømme noen som helst. Om jeg skulle finne tragiske omstendigheter er det heller ikke sikkert jeg går videre med det, men da vet jeg hvor jeg har fyren og hvordan jeg skal forholde meg til det hele. Dette er ikke snakk om bygdedyr eller andre ting du sikter til, og hvorfor du tar deg nær av dette skjønner jeg ikke helt. Uansett hadde du ingenting å bidra med i tråden.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har du fødsels nummeret hans kan du lett finne ut person nummere hans,(guid her på freak). Med ett person nummer kan du finne ut ufattli mye! Kan finne telefon logger, hansgamle navn, etc.
Sist endret av deepfish; 26. mars 2015 kl. 02:15.