Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  465 85604
Sitat av Spillavhengig Vis innlegg
Du virker sikker i din sak. Selv tror jeg jenta har truet han med å ta livet sitt om han ikke lyver og sier at det faktisk er han som har skrevet på skype med henne. Troverdig? Egentlig ikke Kunne det ha vært en realitet? Absolutt.

La oss alle vente til noen er dømt i saken....Ingen har rett enda.
Vis hele sitatet...

Er du tungnem? Eller er det jeg som uttrykker meg uklart?

1: Hva er det du forsøker å få frem med det du skriver, for meg virker det du sier som tøv og er helt uten mening? Om du forsøker å få det til å se ut som om jeg bare tar ting ut av sammenheng så bommer du fullstendig. Vi ser jo at det er DU som bare skriver tull.
2: Er du klar over at politiet faktisk beslagla hans pc? Der er loggen hentet fra.
3: Ordføreren har innrømmet skype-samtalene og dirty-bildene.
4: Det med skype-samtalene er det som jeg har kommentert. Ikke skyldspørsmål i henhold til tiltale.
5: Hvorvidt ordføreren blir dømt skyldig etter tiltale eller ikke endrer ikke innholdet i disse skype samtalene.

Altså, jeg kan allerede si at ordføreren er en ekkel gris som har seksuelle samtaler med småjenter og sitter naken på chatten og ber om nakenbilder av jenta ennå han vet meget godt at hun er under den seksuelle lavalder.

Ble det litt enklere for deg å ta inn nå? Om ikke les om igjen til du faktisk skjønner budskapet.

Og for å understreke nok en gang. Jeg har ikke kommentert skyldspørsmålet. Det er opp til retten å avgjøre om han er skyldig i å ha hatt samleier med jenta.

Men jeg sier likevel at han er et ekkelt svin som har sex-samtaler med små-jenter.
Sist endret av ompapa; 16. oktober 2012 kl. 13:22.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg tror man kan ta høyde for at de rettssakkyndige gjør jobben
sin upåvirket av Øygards politiske status og spørsmålet omkring
denne.

Stikk i strid med forsvarerens uttalelser før rettssaken om at "dette
handler ikke om ordføreren, men privatpersonen", proklamerer han
seg altså fremdeles som sittende ordfører. Kan man lese dette som
at han misbruker sin ordførerposisjon i privat hensikt, er sentral-
ledelsen i AP's uttalelser forståelig. Det er Øygard, og ikke AP, som
blander kortene.
Vis hele sitatet...
De rettssakkyndige gjør sikkert en god jobb. Men en politiker skal ikke uttale seg om straffesaker under behandling.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10065014
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
De rettssakkyndige gjør sikkert en god jobb. Men en politiker skal ikke uttale seg om straffesaker under behandling.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10065014
Vis hele sitatet...
Som du dessverre ofte gjør i debattene om retts- og fengselsvesen skyter du også denne gang skivebom. Det er riktig at uttalelsen du linker til kan sies å være uheldig, men har statsministeren uttalt seg om utfallet av rettssaken denne gangen? Nei, han har vel som alle de andre i AP ledelsen sagt noe i retning av dette: "Uten å ta stilling til skyldspørsmålet i rettsaken ser vi at de opplysninger som er fremkommet, og ikke bestridt, gjør at Øygard ikke har den nødvendige tillit man må kunne forvente fra en ordfører"

Det er liten tvil om at Øygard ikke er egnet til å være Ordfører ut i fra de opplysninger som er kommet om manglende dømmekraft, holdninger og språkbruk til mindreårige. Det faktum at han selv ikke innser dette er bare med på å understreke poenget.

Sitat av Flaskeposten
Det er nettop her vi skjermer. Jo lengre straff jo bedre skjerming
Vis hele sitatet...
Det hjelper lite å "skjerme" samfunnet i noen år ekstra dersom faren blir ennå større når den dømte slipper ut igjen. Etter din logikk burde alle kriminelle fått dødsstraff. Da ville skjermingen vært komplett, og tilbakefallsprosenten 0% Effektivt.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
De rettssakkyndige gjør sikkert en god jobb. Men en politiker skal ikke uttale seg om straffesaker under behandling.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10065014
Vis hele sitatet...
Det har de jo ikke gjort heller. De har uttalt seg kun om skype samtalen.
Han er ikke tiltalt for grisepraten.

Forresten flaskeposten, kan du være så snill å lese dette innlegget over og over til du skjønner hele budskapet?

Om du virkelig ikke greier å skjønne det som står der så be om hjelp så skal vi ta en felles gjennomgang. Ok?

Det samme går nemlig for Jens også. Han har heller ikke uttalt seg om skyldspørsmålet.
Så! avgårde til innlegget nå flaskeposten og les alt linje for linje til du skjønner det som står der.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det er nettop her vi skjermer. Jo lengre straff jo bedre skjerming
Vis hele sitatet...
USA har mye lengre straffer enn N.
Og mye mer kriminalitet.
USA er derfor mer plaget av = mindre skjermet mot kriminalitet.

Yrkeskriminalitet hindrer du ikke med strenge straffer.
Oppdagelsesrisikoen er hovedkalkulasjonsfaktoren når en "proff"
overveier om han skal foreta en forbrytelse eller ikke.
Høy oppklaringsprosent er derfor den beste prevensjonen her.

Forbrytelser begått av vanligvis lovlydige mennesker, skjer oftest
i en sinnstilstand hvor de ikke er i stand til å vurdere normalt:
- sterk sjalusi
- rus
- psykologisk ute av balanse.


BTW
Det er muligens fornuftig å sløyfe fengsel for rene økonomiske forbrytelser
(= null vold med i bildet) til en økonomisk straff som svir i alle tilfeller
hvor forbryteren har evne og vilje til å gjøre opp for seg på denne måten.

I prinsippet straffes overtredelse av trafikkreglene slik enda dette neppe kan kalles økonomiske rettsbrudd.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
En politiker (Stoltenberg) har ingen rett til å påvirke noe som helst i forbindelse med en pågående rettsak. Punktum. Slike uttalelser kan ses på som et forsøk på å påvirke.
Vis hele sitatet...
En juridisk ekspert sa nettopp dette på TV i går kveld. Og føyde til dette
er ikke første saken politikerne tråkker i bedet til rettsvesenet på denne måten.

Og tidligere har samtlige juridiske eksperter som er spurt,
slått fast en ordfører kan ikke "avvelges". Det betyr i klartekst
Vågå kommune kan bare bli kvitt ordføreren dersom han frivillig
går med på å trekke seg eller får permisjon ut valgperioden.

Så kan du spørre om det skal skje med eller uten fallskjerm.
Dersom ordføreren er et slikt moralsk uhyre som korsfesterne påstår,
kan de ikke samtidig forvente han i økonomiske saker er en uselvisk
hvit engel som uten videre gir slipp på det solide forhandlingskortet han har:
bukten og begge endene.

Gjetter på advokaten hans gir han følgende råd:
Tenk deg om til etter rettskraftig dom foreligger
og gi deretter kommunen muntlig beskjed om du
ikke trekker deg, men vil akseptere et tilbud fra kommunen
om permisjon med full lønn ut valgperioden.

Dette løser problemet for begge parter. Og en slik fallskjerm er slett ikke overdreven høy sammenlignet med
hva rådmenn, direktører, idrettstrenere m.fl får når de ønskes bort uten juridisk mulighet til å kvitte seg med de til nulltariff.

Så kan du selvsagt mene han har fortjent null i fallskjerm og gjerne kan både sulte ihjel og oppleve økonomisk ruin
når han fra den ene dagen til den neste mister inntekten på 600K. Men i så fall bør du like godt først som sist
innrømme du er sjakk-matt og pent må finne deg i å miste hevnens sødme.

Du kan eventuelt trøste deg med det gamle visdomsordet:
Du er aldri garantert å få rett når du har rett.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Sørg for å at du faktisk skjønner og forstår alt som er skrevet der nå da. Så vi slipper å diskutere om at og om at ting som ikke er relevant.
Vis hele sitatet...
Hvor mange ganger skal du glemme løftet ditt?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg skrev at jeg ser liten grunn til å tro at det kommer fram informasjon som gjør at vi kommer til å synes at det er akseptabelt at han fortsetter som ordfører. Ordføreren har derimot sagt at han tror at hele saken kommer til å stille seg i et annet lys.

Jeg tror som sagt ikke på han, jeg heller, men mener det er en særdeles dårlig ide å ikke høre etter om han har noe å komme med før man treffer beslutninger. Dette er litt av poenget med at vi faktisk har rettssaker.


Midt inne i en rettsak vil vi virkelig ikke at politiske partier skal gjøre ting som har signal-effekt om skyldsspørsmålet. Om vi starter med sånt har vi ikke bare tatt første steget mot å bli en banan-republikk, men vi har tatt et veldig langt sted. Det er en så hårreisendes dårlig ide at det er helt vilt.
Vis hele sitatet...

Noe av det mest skremmende i denne saken er at det er mange mennesker som ikke evner å ta til seg at det ordføreren innrømmet i retten før helga er svært alvorlig. At en voksen mann har griseprat og utveksler grisebilder med jenter under den seksuelle lavalder ser ut til å gå hus forbi for mange mennesker. Akkurat som det virker som om ordføreren ikke klarer å se alvoret i hans handlinger, at slik adferd faktisk bryter med norsk lov når det skjer med jenter under den seksuelle lavalder.

At ordføreren mener det vil komme frem ting som setter hele saken i nytt lys viser jo ennå klarere hvor dypt bristen sitter hos ordføreren. I hans øyne har han faktisk ikke gjort noe galt. Han synes nok det eneste kjipe er at hans handlinger ble offentlig kjent. Han klarer rett og slett ikke forstå alvoret av egne handlinger og han ser heller ikke at han har begått straffbare handlinger.

Ordføreren oppfører seg om det som kom frem i retten siste uke ikke var verre enn å bli stoppet i kontroll uten bilbelte. Men det er mye verre. Det kan isolert sett være straffbart og føre til fengselstraff. Så alvorlig er det å når en voksen mann bedriver griseprat og utveksler nakenbilder med jentunger.

Det er på tide at dere andre som roper opp om rettferdighet og what not også tar innover dere alvoret i situasjonen. At det som allerede har kommet frem i retten og er innrømmet gjør ordføreren til en lovbryter. Vi kan ikke ha en ordfører som er lovbryter. Og ingenting som kommer frem senere i denne saken kan endre på det faktum at ordføreren har begått lovbrudd og også har innrømmet lovbrudd.

Nå er det på tide ordføreren tar ansvar og sier fra seg sitt verv.
Sist endret av ompapa; 16. oktober 2012 kl. 18:28.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Noe av det mest skremmende i denne saken er at det er mange mennesker som ikke evner å ta til seg at det ordføreren innrømmet i retten før helga er svært alvorlig. At en voksen mann har griseprat og utveksler grisebilder med jenter under den seksuelle lavalder ser ut til å gå hus forbi for mange mennesker. Akkurat som det virker som om ordføreren ikke klarer å se alvoret i hans handlinger, at slik adferd faktisk bryter med norsk lov når det skjer med jenter under den seksuelle lavalder.

At ordføreren mener det vil komme frem ting som setter hele saken i nytt lys viser jo ennå klarere hvor dypt bristen sitter hos ordføreren. I hans øyne har han faktisk ikke gjort noe galt. Han synes nok det eneste kjipe er at hans handlinger ble offentlig kjent. Han klarer rett og slett ikke forstå alvoret av egne handlinger og han ser heller ikke at han har begått straffbare handlinger.

Ordføreren oppfører seg om det som kom frem i retten siste uke ikke var verre enn å bli stoppet i kontroll uten bilbelte. Men det er mye verre. Det kan isolert sett være straffbart og føre til fengselstraff. Så alvorlig er det å når en voksen mann bedriver griseprat og utveksler nakenbilder med jentunger.

Det er på tide at dere andre som roper opp om rettferdighet og what not også tar innover dere alvoret i situasjonen. At det som allerede har kommet frem i retten og er innrømmet gjør ordføreren til en lovbryter. Vi kan ikke ha en ordfører som er lovbryter. Og ingenting som kommer frem senere i denne saken kan endre på det faktum at ordføreren har begått lovbrudd og også har innrømmet lovbrudd.

Nå er det på tide ordføreren tar ansvar og sier fra seg sitt verv.
Vis hele sitatet...
synes du driver å dikterer og motstrider andre sider av debatten enn hva du synes er greit, kan godt ta å tone deg ned noen hakk så det går an å føre en saklig diskusjon,capslock,kallenavn og smårabiat argumentasjon kommer man sjelden langt med.
Jeg tror de fleste skjønner at saken er alvorlig, men Det blir ikke sårlig til verdi i debatten om alle skal skrive på sidevis at ordføreren er en gris.
Sist endret av Cosmos; 16. oktober 2012 kl. 19:03.
QUOTE
Rune Olsø går av som Entra-direktør
Får med seg rundt 2 millioner.
UNQUOTE

mindre enn en måned etter han ble kuppet inn i jobben.
Bra timebetaling!

Og enda er det noen som tror Rune Øygard kan kommunen kvitte seg med til null-tariff.
Sist endret av timerbeltkiller; 18. oktober 2012 kl. 07:10.
Jeg har egentlig vært rimelig sikker på at ordføreren er en forbanna idiot, og bør straffes. Noe han jo også bør dersom det viser seg at jenta får medhold. Men etterhvert begynte jeg å tenke litt på saken om Amanda Todd. Media framstiller henne som en engel og helgen av dimensjoner, mens det egentlig er en helt annen historie bak. Hva om dette også bare er en oppmerksomhetssyk tenåringsjente? Foreldre av vennene til fornærmede har uttalt at hun er kynisk og manipulerende, så jeg ser absolutt muligheten for det.
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Hva om dette også bare er en oppmerksomhetssyk tenåringsjente? Foreldre av vennene til fornærmede har uttalt at hun er kynisk og manipulerende, så jeg ser absolutt muligheten for det.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper jenta er kynisk og manipulerende, mens ordføreren er i overkant kåt og sikkert også manipulerende. Slike kombinasjoner fører ofte til nettopp slike ekle saker som dette. (Og da er det selvsagt den femti år gamle mannens ansvar å sette strek når ting går for langt og kan ende med straffeansvar.)

Men at én av disse to har en edel og plettfri personlighet - dét tviler jeg sterkt på.
Selv om hele lokalsamfunnet, arbeiderpartiet, selve statsministeren og halve kongeriket er forbannet på Øygard, nekter han fortsatt å gå av. Herlig
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg tipper jenta er kynisk og manipulerende, mens ordføreren er i overkant kåt og sikkert også manipulerende.
Vis hele sitatet...
"i overkant kåt" er han neppe med mindre han får 90% av behovet dekket andre steder - eksempelvis i ektesenga.

50 ganger på 3-4 år ligger på prestasjonskalaen adskillig nærmere totalavhold enn kanin.

Sitat av Azarat Vis innlegg
Selv om hele lokalsamfunnet, arbeiderpartiet, selve statsministeren og halve kongeriket er forbannet på Øygard, nekter han fortsatt å gå av. Herlig
Vis hele sitatet...
Litt revisorpirk:

Det er langt fra hele lokalsamfunnet,
men til gjengjeld er det betydelig mer enn halve kongeriket.

Sitat av Azarat Vis innlegg
Selv om hele lokalsamfunnet, arbeiderpartiet, selve statsministeren og halve kongeriket er forbannet på Øygard, nekter han fortsatt å gå av. Herlig
Vis hele sitatet...
Litt revisorpirk:

Det er langt fra hele lokalsamfunnet,
men til gjengjeld er det betydelig mer enn halve kongeriket.

Sorry,
det var ikke meningen å skrive i stereo.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg

Men at én av disse to har en edel og plettfri personlighet - dét tviler jeg sterkt på.
Vis hele sitatet...

Veldig bra sagt! Tror de begge har rotet det til for seg selv...
Sitat av Apedop Vis innlegg
Senk seksuell lavlader. Hele saken er latterlig. Han er jo ikke anmeldt for voldtekt? Lol.



Kan du begrunne dette? Greit, litt spesielt.. Men 3 års fengsel?
Vis hele sitatet...

håper du mener at 3 år fengsel er for lite?!?!?!
hvis ikke er du passe korka i hue ditt.

3år er faen ikke i nærheten av hva han fortjener.
Hvis han i fengsel i USA i 20 år å la jævelen bli raupult.

Norsk straff for slike ting er alt for lavt. Å at avisene kan skrive slik de gjør er for meg ganske fucka da det er snakk om en 13 år gammel jente.
Om du ikke hadde hatt noen egen mening om saken så vil se jeg si at avisene får det til å virke som om det ikke er noe big deal. Å at kona hans står ved ham gjør henne like ille.

Send dem begge til galgen.
Sitat av kizzaw Vis innlegg
håper du mener at 3 år fengsel er for lite?!?!?!
hvis ikke er du passe korka i hue ditt.

3år er faen ikke i nærheten av hva han fortjener.
Hvis han i fengsel i USA i 20 år å la jævelen bli raupult.

Norsk straff for slike ting er alt for lavt. Å at avisene kan skrive slik de gjør er for meg ganske fucka da det er snakk om en 13 år gammel jente.
Om du ikke hadde hatt noen egen mening om saken så vil se jeg si at avisene får det til å virke som om det ikke er noe big deal. Å at kona hans står ved ham gjør henne like ille.

Send dem begge til galgen.
Vis hele sitatet...
3 år i fengsel blir mye i denne saken, - spør du meg! Han får 2 år max, etter min teori.
Sist endret av ClaesGreve; 18. oktober 2012 kl. 15:19.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
3 år i fengsel blir mye i denne saken, - spør du meg! Han får 2 år max, etter min teori.
Vis hele sitatet...
Mener du selv at det er en rettferdig dom?
Strafferammen for pedofili og voldtekt er i Norge en skam etter min mening.
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Mener du selv at det er en rettferdig dom?
Strafferammen for pedofili og voldtekt er i Norge en skam etter min mening.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke dette snakk om noen av delene..
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Mener du selv at det er en rettferdig dom?
Strafferammen for pedofili og voldtekt er i Norge en skam etter min mening.
Vis hele sitatet...
Han får max 2 år i mitt syn!

Det er heller ikke bevist at de har HATT sex!!! Jeg tror IKKE det har forekomt. Da ville det som sagt vært et SENTRALT tema i Skype-loggene/smsene! Og for siste gang, dette har ingenting med pedofili å gjøre! Faen så trangsynte folk er!!

Den seksuelle lavalderen i Spania er 13 år... Det sier litt. Norge har IKKE monopol på den seksuelle lavalder!!
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Mener du selv at det er en rettferdig dom?
Strafferammen for pedofili og voldtekt er i Norge en skam etter min mening.
Vis hele sitatet...
Nå er han vel ikke pr definisjon pedofil, og han er vel ikke tiltalt for voldtekt heller?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Han får max 2 år i mitt syn!

Det er heller ikke bevist at de har HATT sex!!! Jeg tror IKKE det har forekomt. Da ville det som sagt vært et SENTRALT tema i Skype-loggene/smsene! Og for siste gang, dette har ingenting med pedofili å gjøre! Faen så trangsynte folk er!!

Den seksuelle lavalderen i Spania er 13 år... Det sier litt. Norge har IKKE monopol på den seksuelle lavalder!!
Vis hele sitatet...
Det er helt uvesentlig hva du tror. Hvorfor diskutere hva du tror og ikke tror har skjedd? Ved mindre du var der er det ingen som bryr seg om dine (eller andre i trådens) spekulasjoner. Det er opp til rettsvesenet å avgjøre hva de faktiske forholdene var.

Vent til dommen kommer og diskuter eventuelt utfallet når vi har det.

Norge har monopol på sine lover, og det er helt uvesentlig hva loven om seksuell lavalder er i andre land. Så lenge Norges folk ikke ønsker å endre loven må vi forholde oss til den, uavhengig av at enkeltpersoner mener det er "trangsynt".
Sitat av Cikey Vis innlegg
Så lenge Norges folk ikke ønsker å endre loven må vi forholde oss til den, uavhengig av at enkeltpersoner mener det er "trangsynt".
Vis hele sitatet...
Riktig det.
JA, selv om befolkningen ønsker å endre loven, må vi holde oss til den helt til Stortinget faktisk har endret den.

Folkeflertallets mening står langt svakere enn du synes å tro.

Stortinget representerer folkemeningen dagen etter et valg i de sakene som har vært mest fremme i valgkampen. I de andre sakene, og i alle saker i valgperioden på 4 år, er det ren bingo om Stortinget (og med det regjeringen) er på linje med eller på kant med folkeflertallet.

Dette beviser meningsmålingene så og si daglig.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Riktig det.
JA, selv om befolkningen ønsker å endre loven, må vi holde oss til den helt til Stortinget faktisk har endret den.

Folkeflertallets mening står langt svakere enn du synes å tro.

Stortinget representerer folkemeningen dagen etter et valg i de sakene som har vært mest fremme i valgkampen. I de andre sakene, og i alle saker i valgperioden på 4 år, er det ren bingo om Stortinget (og med det regjeringen) er på linje med eller på kant med folkeflertallet.

Dette beviser meningsmålingene så og si daglig.
Vis hele sitatet...
Akkurat i dette spørsmålet er nok faktisk loven i tråd med folkets ønske.

"Også i gruppen 16-24 år svarer et overveiende flertall at de ikke vil senke den seksuelle lavalderen."
http://www.klikk.no/kvinneguiden/sam...icle746105.ece
Vi åpnet huset vårt og hjertene våre for henne, sier kona til Rune Øygard. Ho burde kanskje ha sjekka smekken til mannen og, for den kan virke som om den har vore open...
2 ting jeg undres over.

Hvorfor ble det aldri tatt ut tiltale for det vi ble kjent med sist fredag, skypesamtalene?

Kan det tenkes noen ikke ønsket fellende dom i saken?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Kan det tenkes noen ikke ønsket fellende dom i saken?
Vis hele sitatet...
Spar oss for slike udokumenterte konspirasjonsteorier hvor du later som om du stiller et retorisk spørsmål. Hvis du mener noe - si det.
Sitat av ompapa Vis innlegg
2 ting jeg undres over.

Hvorfor ble det aldri tatt ut tiltale for det vi ble kjent med sist fredag, skypesamtalene?

Kan det tenkes noen ikke ønsket fellende dom i saken?
Vis hele sitatet...
Hva skulle Øygård ha blitt tiltalt for?
Sist endret av Winchester; 18. oktober 2012 kl. 22:17.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Spar oss for slike udokumenterte konspirasjonsteorier hvor du later som om du stiller et retorisk spørsmål. Hvis du mener noe - si det.
Vis hele sitatet...
Du mener det, jeg mener det kan være svært alvorlig at det ikke er tatt ut tiltale all den tid skypesamtalene og nakenbildene kan ha en strafferamme på oppmot 3 år.

At det er utelatt fra tiltalen gjør det i mine øyne naturlig å spørre seg om hvorfor det er utelatt.

Hvem har trekt i trådene?

winchester, les i tråden har vært oppe gjentatte ganger, har vært omtalt i media, let.

Ok nå har jeg litt ledig tid winchester.

Hvorfor droppet statsadvokaten å ta med paragrafene 201 og 325 i tiltalen?
Sitat av ompapa Vis innlegg
winchester, les i tråden har vært oppe gjentatte ganger, har vært omtalt i media, let.
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke å lete. Jeg vil vite nøyaktig hvilket lovbrudd du mener han har begått i disse skypesamtalene.
Sitat av ompapa Vis innlegg
jeg mener det kan være svært alvorlig at det ikke er tatt ut tiltale all den tid skypesamtalene og nakenbildene kan ha en strafferamme på oppmot 3 år.

At det er utelatt fra tiltalen gjør det i mine øyne naturlig å spørre seg om hvorfor det er utelatt.
Vis hele sitatet...
Det er vel en mulighet for at dommeren kommer tilbake til dette
på et senere tidspunkt. All informasjon som kommer på bordet i
en slik sak vil vel inngå i en domsavsigelse, når den foreligger.
Sitat av Winchester Vis innlegg
Jeg gidder ikke å lete. Jeg vil vite nøyaktig hvilket lovbrudd du mener han har begått i disse skypesamtalene.
Vis hele sitatet...

Nå har jeg jo alt skrevet det en gang, men siden du spør så pent så skal jeg ta det en gang til kun for deg winchester.

straffelovens paragraf 201 samt 325.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er vel en mulighet for at dommeren kommer tilbake til dette
på et senere tidspunkt. All informasjon som kommer på bordet i
en slik sak vil vel inngå i en domsavsigelse, når den foreligger.
Vis hele sitatet...
Ja klart det er mulig.

Men om jeg slår ned en fyr på gata også går hjem til han og stjeler bilen hans er det da naturlig å ta ut tiltale kun for biltyveri? Eller kun for vold?

Vil det ikke være naturlig å ta ut tiltale for både vold og tyveri?

Se også hva som er skrevet en gang tidligere i tråden:

Sitat av zega Vis innlegg
Tiltalte kan duke under for flere av disse paragrafene vil jeg tro..


§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved
a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.

§ 302. Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år

Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. På samme måte straffes den som får et barn mellom 14 og 16 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

§ 304. Seksuell handling med barn under 16 år

Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299.

§ 305. Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som
a) i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b) tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

§ 311. Fremstilling av seksuelle overgrep mot barn eller fremstilling som seksualiserer barn

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som
a) produserer fremstilling av seksuelle overgrep mot barn eller fremstilling som seksualiserer barn,
b) utgir, tilbyr, selger, overlater til en annen, gjør tilgjengelig eller på annen måte søker å utbre fremstillinger som nevnt i bokstav a,
c) anskaffer, innfører eller besitter fremstillinger som nevnt i bokstav a, eller forsettlig skaffer seg tilgang til slikt materiale,
d) holder offentlig foredrag eller istandbringer offentlig forestilling eller utstilling av fremstillinger som nevnt i bokstav a, eller
e) forleder noen under 18 år til å la seg avbilde som ledd i kommersiell fremstilling av rørlige eller urørlige bilder med seksuelt innhold.

Med barn menes i denne paragrafen personer som er eller fremstår som under 18 år.

Den som uaktsomt foretar handling som nevnt i første ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder. På samme måte straffes den innehaver eller overordnede som forsettlig eller uaktsomt unnlater å hindre at det i en virksomhet blir foretatt handling som nevnt i første ledd.

Straffen kan falle bort for den som tar og besitter et bilde av en person mellom 16 og 18 år, dersom denne har gitt sitt samtykke og de to er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Bestemmelsen rammer ikke fremstillinger som må anses forsvarlige ut fra et kunstnerisk, vitenskapelig, informativt eller lignende formål. Bestemmelsen gjelder heller ikke for film eller videogram som Medietilsynet ved forhåndskontroll har godkjent til ervervsmessig fremvisning eller omsetning.
Vis hele sitatet...
Øygard er tiltalt etter straffelovens §195 og §196.
Burde det kanskje vært tatt ut tiltale for flere punkter enn det er gjort?

Vi vet jo alt at ordføreren har brutt §201. Kanskje har han også brutt andre paragrafer med bakgrunn i innrømmelser han alt har kommet med.

Så hvorfor er det ikke tatt ut tiltale for mer?

Det kan muligens også være at § 204 i straffeloven burde vært med.

Utgangspunktet etter den norske straffeloven § 77 er at alle straffbare handlinger er underlagt ubetinget offentlig påtale, det vil si at det ikke er noe vilkår for å reise sak at fornærmede begjærer det ved å levere anmeldelse eller lignende. Det finnes også straffebud der påtalemyndigheten må finne at «allmenne hensyn» tilsier at saken påtales. For at saken skal kunne fremmes må disse vilkårene være til stede ved innledningen av saken.

Påtalemyndighetene kjente til loggene fra skypesamtalene, de kjente til grisebilder av en ung jente under den seksuelle lavalder, så hvorfor er alt dette droppet i tiltalen?

Ser på på straffelovens §77 så ser det ut til å være soleklart at en utvidet tiltale burde være på plass.

Hva kan årsaken til at noen slik utvidet tiltale aldri ble lagt frem?

Det er fremkommet beviser og også innrømmelser i retten som vil muliggjort å straffeforfølge ordføreren for brudd på en eller flere paragrafer om de også var tatt med i tiltalen.

Når en ser slik på saken blir det naturlig å under seg over hva som er årsaken til at disse paragrafene ble droppet.

Kan det virkelig være mulig at det var krefter som ikke ønsket domfellelse i saken?
Jeg har sett det bli spekulert at grunnen til at § 311 ikke er benyttet er fordi aktorat kommer i en legalt merkelig posisjon da det faktisk er jenta selv som eventuellt er produsent og distributør av barnepornoen..

Hvorfor mindre alvorlige paragrafer, som § 201, ikke er benyttet finner jeg også veldig merkelig. Muligens for å øke sjansen for å domfelle han ved paragrafer med høyere strafferamme, ved å framtvinge et valg mellom alt-eller-ingenting for juryen. Fornærmede skal vel ikke ha noen påvirkning på hvilken tiltale som blir tatt i straffesaker i teorien, men kan muligens ha hatt det i praksis her. Er uansett merkelig.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Hvorfor mindre alvorlige paragrafer, som § 201, ikke er benyttet finner jeg også veldig merkelig. Muligens for å øke sjansen for å domfelle han ved paragrafer med høyere strafferamme, ved å framtvinge et valg mellom alt-eller-ingenting for juryen. Fornærmede skal vel ikke ha noen påvirkning på hvilken tiltale som blir tatt i straffesaker i teorien, men kan muligens ha hatt det i praksis her. Er uansett merkelig.
Vis hele sitatet...

Ja spesielt i lys av straffelovens §77der det kommer klart frem at alle straffbare handlinger er underlagt ubetinget offentlig påtale. Påtalemyndighetene viste i forkant av rettsaken om bevisene, de viste om grisepraten og bildene. Påtalemakta viste det var begått lovbrudd av ordføreren allerede før tiltale ble utformet .

Hvilken rett har påtalemyndighetene til å unnlate å følge opp slike brudd med tiltale? Jeg er jo ingen jurist bare en vanlig mann så jeg skjønner ikke dette og har heller ingen forutsetninger for å komme med en konklusjon.

Hvem kan eventuelt påvirke påtalemakten til å utelate å ta ut påtale der straffbare handlinger beviselig har forekommet? Dermed står spørsmålet mitt fortsatt.

Kan det tenkes det var krefter som ikke ønsket domfellelse i saken?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Kan det tenkes det var krefter som ikke ønsket domfellelse i saken?
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere: hvis du mener at Arbeiderpartiet/Illuminati/NWO/ZOG styrer domstolene i stedet så får du si det i klartekst i stedet for å komme med tvetydigheter og "spørsmål".
Hva er det du preiker om DonTomaso? Det er kun du som kommer konspirasjonsteorier i denne tråden.
Jeg har ikke nevnt det du sier med et eneste ord. Ei heller har jeg kommet med slike antydninger. Det er kun din fantasi og din tolkning som gjør at du oppfatter det slik. Men igjen, din tolkning ikke min.

Vil bare si at selv om noen stiller kritiske spørsmål så er det en svært dårlig hersketeknikk du bruker her DonTomaso.
Du forsøker å latterliggjøre det jeg har påpekt ved dra inn usakligheter og mer eller mindre kjente konspirasjonsteorier i en debatt som etter min mening helt klart bør taes og som muligens kan gi meg og andre mer innsikt i hvordan påtalemakten arbeider og fungerer. Og du forsøker deg med denne latterliggjøringen helt uten at du bringer noe konkret eller konstruktivt inn i debatten. Det er bare svakt og flaut.

Om du ikke har noe å tilføre eller har synspunkter på hvorfor disse paragrafene ikke er tatt med i tiltalene foreslår jeg at du tar med den hersketeknikken din og lusker deg avsted til en annen del av forumet. For her lager du bare kvalm.

Jeg sier kun at min oppfatning er at påtalemyndighetene er pliktig ta ut tiltale etter straffelovens § 77.
Dette er ikke skjedd, da vi allerede siste fredag fikk innrømmelser av ordføreren som ville kunne medført domfellelse i flere av de utelatte paragrafene. Siden alle disse paragrafene jeg tidligere har nevnt, 201, 204, 304, 305, 311 samt § 325 ikke er tatt med i tiltalen mener jeg det fullstendig korrekt å stille spørsmål om hvorfor de er utelatt, og evt. hvem som kan ha påvirket påtalemyndighetene til å fatte en slik beslutning om påtale.
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 02:35.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hva er det du preiker om DonTomaso? Det er kun du som kommer konspirasjonsteorier i denne tråden.
Jeg har ikke nevnt det du sier med et eneste ord. Ei heller har jeg kommet med slike antydninger. Det er kun din fantasi og din tolkning som gjør at du oppfatter det slik. Men igjen, din tolkning ikke min.

Vil bare si at selv om noen stiller kritiske spørsmål så er det en svært dårlig hersketeknikk du bruker her DonTomaso.
Du forsøker å latterliggjøre det jeg har påpekt ved dra inn usakligheter og mer eller mindre kjente konspirasjonsteorier i en debatt som etter min mening helt klart bør taes og som muligens kan gi meg og andre mer innsikt i hvordan påtalemakten arbeider og fungerer. Og du forsøker deg med denne latterliggjøringen helt uten at du bringer noe konkret eller konstruktivt inn i debatten. Det er bare svakt og flaut.

Om du ikke har noe å tilføre eller har synspunkter på hvorfor disse paragrafene ikke er tatt med i tiltalene foreslår jeg at du tar med den hersketeknikken din og lusker deg avsted til en annen del av forumet. For her lager du bare kvalm.

Jeg sier kun at min oppfatning er at påtalemyndighetene er pliktig ta ut tiltale etter straffelovens § 77.
Dette er ikke skjedd, da vi allerede siste fredag fikk innrømmelser av ordføreren som ville kunne medført domfellelse i flere av de utelatte paragrafene. Siden alle disse paragrafene jeg tidligere har nevnt, 201, 204, 304, 305, 311 samt § 325 ikke er tatt med i tiltalen mener jeg det fullstendig korrekt å stille spørsmål om hvorfor de er utelatt, og evt. hvem som kan ha påvirket påtalemyndighetene til å fatte en slik beslutning om påtale.
Vis hele sitatet...

Å stille spørsmålet skjønner jeg godt at du gjør, men formuleringen din kan også tolkes dithen at du insinuerer at det foregår noe bak kulissene for å verne ordføreren.

Om du tror den kanksje mest omtalte rettsaken de siste ukene preges av helt åpenlyse brudd på rutiner i ordførerens favør virker det litt vel konspiratorisk og korttenkt.

Tror du jentas forsvarer er tilbakestående, eller tror du at hun jobber som mulvarp for ordføreren? Om du gjør det så må jeg si meg enig med DonTomas, dette er bare tull.

Om du derimot spørr av nysgjerrighet og bare vil forstå rettergangen i saken så kan du bare se bort ifra innlegget mitt.
Vel du tolker tydeligvis også innlegget mitt helt etter eget hode og det er vel lite jeg kan gjøre med akkurat det. Det jeg søker å få en bedre forståelse av er hvordan det kan være at klare lovbrudd begått av tiltalte ikke er tatt med i tiltalen. Mulig spørsmålet mitt var upresist eller krøkete formulert så jeg forsøker en gang til.

Hvem utformer tiltalen, og hvem kan være med å påvirke eller avgjøre hva som skal inn i en tiltale?

Er min oppfattelse av paragraf 77 i straffeloven feil? Kan statsadvokat eller riksadvokat på eget initiativ droppe eller utelate å innlemme lovbrudd i en påtale dersom det er gjort anmeldelse av ennå grovere forbrytelser?

Hvorfor utelates klare brudd likevel i en påtale? Skjer dette ofte? Er det en svakhet i vårt rettssystem?

Dersom min tolkning av §77 er korrekt så skaper det en rekke spørsmål og det er nesten bedre å komme tilbake til det om noen først kan bringe lys over hvorfor skypesamtalen er utelatt fra påtalen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvorfor utelates klare brudd likevel i en påtale? Skjer dette ofte? Er det en svakhet i vårt rettssystem?
Vis hele sitatet...
Om du er tiltalt for smugling av femten kg heroin blir ikkje det at du kjørt ei 95 i 80-sona tatt med på tiltalen for å sei det sånn. Grunnen er at det blir konsumert av dei andre lovbrota, og vil få forsvinnande lite, eller inga innvirkning på straffeutmålinga. Det er heilt vanleg praksis. Breivik var vel t.d. ikkje dømt for brot på våpenlova, sjølv om ein teknisk sett kunne dømt han for det også...
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er fremkommet beviser og også innrømmelser i retten som vil muliggjort å straffeforfølge ordføreren for brudd på en eller flere paragrafer om de også var tatt med i tiltalen.

Når en ser slik på saken blir det naturlig å under seg over hva som er årsaken til at disse paragrafene ble droppet.

Kan det virkelig være mulig at det var krefter som ikke ønsket domfellelse i saken?
Vis hele sitatet...
Paragrafene du gjenga lenger opp er ikke ikraft, men kun forslag til ny straffelov. Relevante lover her er 193, 195, 196, 201, 325.

201 er jo bagatellmessig sett i forhold til eksisterende tiltalepunkt, så kan være utelatt av mange grunner. Men jeg reagerte spesielt på at 193 ikke er tatt med, og det har også bistandsadvokaten kritisert.

Men når du utaler deg som du gjør, så er jeg enig i kritikken du får her. Du får tørre å stå for den kritikken som du antyder. Når du sier "Kan det tenkes det var krefter som ikke ønsket domfellelse i saken? ", så må vel det tolkes som en direkte antydning til konspirasjonsteori.

Det er det ikke noe galt med. Jeg støtter forøvrig ved nøye studier en rekke konspirasjonsteorier, og ser heller ingen umulighet i denne saken. Dette er jo en av landets høyest profilerte AP-ordførere, med ett utpreget nettverk. Der det er makt er det korrupsjon. Men selv om det er en mulighet så trekker jeg ikke den slutningen på dette grunnlaget. Klumseter får få muliget til å uttale seg om sin vurdering, noe han ikke kan gjøre før dom. Han kan jo ha en taktikk eller begrunnelse for dette.
Sist endret av dukof; 19. oktober 2012 kl. 07:34.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du er tiltalt for smugling av femten kg heroin blir ikkje det at du kjørt ei 95 i 80-sona tatt med på tiltalen for å sei det sånn. Grunnen er at det blir konsumert av dei andre lovbrota, og vil få forsvinnande lite, eller inga innvirkning på straffeutmålinga. Det er heilt vanleg praksis. Breivik var vel t.d. ikkje dømt for brot på våpenlova, sjølv om ein teknisk sett kunne dømt han for det også...
Vis hele sitatet...

Nå er det vel ingen som får påtale av å kjøre i 95 i 80 sone, det er kun nok til forenklet forelegg.

Om du blir stoppet med 15 kg heroin i bagasjerommet og samtidig er drita full og i pillerus ville det forundret meg stort om du ikke stod tiltalt for smugling og kjøring i fylla.

Ja mulig noen av paragrafene jeg listet hadde kort strafferamme men at han kunne dømmes for flere av dem og alle disse punktene er utelatt skjønner jeg ikke. Ja selv §193 som du påpeker er jo ikke med, selv om brudd på den har en strafferamme på 6 års fengsel. Det er jo tross alt ikke småtterier med 6 års fengsel.

Føler heller ikke dette har vært belyst særlig bra i media, da ingen såvidt jeg har kunne se har skrevet om hva som kan være årsaken til at ordføreren kun er tiltalt for for brudd på straffelovens paragrafer 195 og 196.

Paragrafene du gjenga lenger opp er ikke ikraft, men kun forslag til ny straffelov.
Vis hele sitatet...
Hvilke paragrafer er det som ennå ikke er i kraft?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvilke paragrafer er det som ennå ikke er i kraft?
Vis hele sitatet...
Alle du har nevnt bortsett fra de fem jeg listet over.

193 og 325 henger igrunn sammen. Jeg kan ikke se at man kan inkludere 325 uten samtidig å inkludere 193. Og 201 anser jeg som lite vesentlig her. Så det er igrunn bare snakk om 193. Men det er merkelig nok.

Det er en grei hypotese at 193/325 er utelatt for å unngå å linke AP for nært til en slik sensitiv sak. Jenta var jo også medlem av AUF. Det er selvsagt ikke en rettshistorie noe parti, eller Stoltenberg, ønsker å være beslektet med. Men det er vel sålangt man kommer med den spekulasjonen.
Sitat av dukof Vis innlegg
Alle du har nevnt bortsett fra de fem jeg listet over.

193 og 325 henger igrunn sammen. Jeg kan ikke se at man kan inkludere 325 uten samtidig å inkludere 193. Og 201 anser jeg som lite vesentlig her. Så det er igrunn bare snakk om 193. Men det er merkelig nok.

Det er en grei hypotese at 193/325 er utelatt for å unngå å linke AP for nært til en slik sensitiv sak. Jenta var jo også medlem av AUF. Det er selvsagt ikke en rettshistorie noe parti, eller Stoltenberg, ønsker å være beslektet med. Men det er vel sålangt man kommer med den spekulasjonen.
Vis hele sitatet...

Nei jeg tror du tar feil her dukof. Se strallelovens kapittel 26 og scroll nedover til du finner § 295.

Står ingenting om at § 295, 304,305 og 311 ikke gjelder.

Vel igjen det er du som spekulerer og trekker konklusjonen at nærheten til AP kan være årsaken til at en mer utfyllende påtale ikke fremlagt.

Jeg bemerker at slik min forståelse av straffelovens § 77 er så rimer det ikke å utelate så mange paragrafer i en påtale, og det blir da helt naturlig å stille spørsmål ved hvorfor alle disse er utelatt. Spesielt siden vi snakker om håndfaste bevis for brudd på de utelatte paragrafene.


Edited:
Beklager så ikke denne:
Kapitlet tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, men ikke satt i kraft.


Det er over 3 år siden disse ble tilført loven, hvorfor er de ikke trått i kraft ennå?
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 11:50.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei jeg tror du tar feil her dukof. Se strallelovens kapittel 26 og scroll nedover til du finner § 295.

Står ingenting om at § 295, 304,305 og 311 ikke gjelder.
Vis hele sitatet...
Hva tror du "Ikke ikr." betyr? Eller forøvrig første linje under kapittel-tittel?

Sitat av ompapa Vis innlegg
Vel igjen det er du som spekulerer og trekker konklusjonen at nærheten til AP kan være årsaken til at en mer utfyllende påtale ikke fremlagt.
Vis hele sitatet...
Slapp av... Ja det er MIN hypotese. Men det er ikke en konklusjon. Hold tunga rett i munnen.
Ja som du kanskje ser så oppdaget jeg det og skrev også det i posten over din.

Hvorfor er ikke denne loven trådt i kraft ennå?

Kapittel 26. Seksuallovbrudd

Kapitlet tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, men ikke satt i kraft.
Vis hele sitatet...
Som vi ser er loven tilføyd juni 2009. Kalenderen min viser idag 19 okt. 2012.
Hvorfor har dette kapittelet ikke trådt ikraft ennå? En skulle tro at 3 år skulle være mer enn nok tid, eller hva?
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 12:02.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvorfor er ikke denne loven trådt i kraft ennå?

Som vi ser er loven tilføyd juni 2009. Kalenderen min viser idag 19 okt. 2012.
Hvorfor har dette kapittelet ikke trådt ikraft ennå? En skulle tro at 3 år skulle være mer enn nok tid, eller hva?
Vis hele sitatet...
Lover må vel nødvendigvis skrives, offentliggjøres og samkjøres med andre lover og overordnet formål før de kan tre i kraft. 3 år er vel ikke stort i byråkratiet Norge.
Sitat av dukof Vis innlegg
Lover må vel nødvendigvis skrives, offentliggjøres og samkjøres med andre lover og overordnet formål før de kan tre i kraft. 3 år er vel ikke stort i byråkratiet Norge.
Vis hele sitatet...

Det sier du og jeg sier 3 år er kjempelenge. Begge påstander er verdiløse for de er nettopp det, påstander.

Kan du vise til andre lover og hvor lang tid de brukte på å bli implementert og gyldige? Regner med det finnes en norm på dette. Eller et snitt.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det sier du og jeg sier 3 år er kjempelenge. Begge påstander er verdiløse for de er nettopp det, påstander.

Kan du vise til andre lover og hvor lang tid de brukte på å bli implementert og gyldige? Regner med det finnes en norm på dette. Eller et snitt.
Vis hele sitatet...
Vel, forksjellen er at du tar feil og jeg har rett...

Om du ønsker en nærmere forståelse, og ikke aksepterer sunn fornuft og logikk som jeg forsøkte med, så kan du lese om den nye loven her. Sikkert mye å lære og forstå hvorfor prosessen tar tid.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=179300
Bra dukof, veldig bra. Ja jeg ønsker å lære, og det betyr at en ikke alltid bare kan svelge alt det andre sier.
Nå løste du jo ting på elegant måte og kom med ytterligere info. Kjempefint. Da er den saken avklart.


Men hvorfor ble det ikke tatt ut tiltale og senere påtale for brudd på straffelovens § 193, 201 og 325?
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 12:35.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Men hvorfor ble det ikke tatt ut tiltale og senere påtale for brudd på straffelovens § 193, 201 og 325?
Vis hele sitatet...
Som jeg har forklart i postene over, så er min mening at dette begrenser seg til ett spørsmål om § 193. Hvorfor får nesten Klundseter svare på etter domsavsigelse. Jeg ser ingen fornuftig grunn.