Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  465 85674
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har som sagt kun sagt at man skal være forsiktig og vente i denne saken. Jenter i den alderen juger ofte. Du har derimot vært ute og sagt at ordføreren mangler fullstendig moralsk kompass og bør fratre stillingen sin. Det kan godt hende jeg er enig med deg om noen uker, men jeg kommer til å vente.
Vis hele sitatet...

Ja jeg mener det jeg sa og jeg står for mine meninger. En mann som sitter naken på ordførerkontoret og ber en jentunge om å ta av seg tøyet så han kan se alt han mangler moral i min verden. At han skriver til jenta at han misliker videochat for da kan han ikke ta på henne osv. Han viste jente var mindreårig og skulle ikke på under noen omstendigheter begitt seg ut på griseprat med en så ung jente. Han har også fått oversendt dirty-pics av jenta. Slik oppførsel er ikke det vi forventer av ordførere. Altså må han gå.Og det er helt uavhengig av om han blir dømt for å ha hatt samleier med jenta.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg var kontaktlærer, så jeg har faktisk litt erfaring på dette. Hvis en tredjeklassing kom med noe som helst anklager ville jeg eskalert det direkte til rektor/rådgiver.

Anklager fra førsteklassing derimot, for ta-på-rompe eller hva som helst eksempelet, så ville jeg sagt at hun gjerne kunne gå rett til rektor, men at hvis det var greit ville jeg prate med vedkommende som var involvert først. Deretter ville jeg gått rett til læreren og hørt om det var noe mer som lå bak.. og deretter rett tilbake til eleven for å høre og la henne prate ut.

Dette handler faktisk om å beskytte 15-åringene også, fordi når de kommer med falske anklager vil de være stemplet som intrigemakere og jugere.. og de leve med det resten av videregående. Hvis man eskalerer alt opp til rektor og gjør en big deal ut av det med en gang kan man faktisk gjøre ganske mye skade. Selvfølgelig må de tas seriøst, men det er også helvetes jævla forbanna viktig å holde hodet kaldt der. Det er skjer veldig mye rart i hodene dems.
Vis hele sitatet...
Vel du vet selv best hvordan du vil utføre din jobb, men jeg står ved at du risikerer muligens også å selv bli stilt til ansvar om du ikke tar slikt videre. Om en elev kommer med påstander om seksuelle handlinger ville nå jeg gått strake vegen til rektor for å dobbeltsjekke interne regler og normal saksgang.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vel du vet selv best hvordan du vil utføre din jobb, men jeg står ved at du risikerer muligens også å selv bli stilt til ansvar om du ikke tar slikt videre. Om en elev kommer med påstander om seksuelle handlinger ville nå jeg gått strake vegen til rektor for å dobbeltsjekke interne regler og normal saksgang.
Vis hele sitatet...
Ja, og da ville du vært en komplett drittsekk.

Problemet for jenta som kommer med falske anklager fordi hun er frustert over et eller annet, er at hvis du tar det direkte til rektor gir du henne ingen mulighet til å backe ut. Eskalerer du det direkte gir du henne rett og slett ingen vei ut, og du risikerer å skade både henne og den anklagede.

Selvfølgelig skal du ikke nekte henne å gå videre, og hvis hun holder på anklagene må du åpenbart gå videre.. men det er ytterst essensielt å genuint skjønne at jenter i den alderen juger ofte, og da må du gi dem muligheten til å komme seg litt.. og forandre historien uten at noen andre får vite det og hun mister ansikt.. for blir det offentlig kommer hun til å tviholde på hva enn hun sa når hun var dypt frustert og ikke seg selv.. til alles skade.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jenter i den alderen juger ofte.
Vis hele sitatet...
Det er mulig. Likevel er det meget stor forskjell på en konfrontasjon
i skolesammenheng, og et rettsavhør i en alvorlig sak som denne.
Man skal etter mitt skjønn ha en uvanlig kapasitet for løgn dersom
man skal klare å føre erfarne rettssakkyndige bak lyset.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er mulig. Likevel er det meget stor forskjell på en konfrontasjon
i skolesammenheng, og et rettsavhør i en alvorlig sak som denne.
Man skal etter mitt skjønn ha en uvanlig kapasitet for løgn dersom
man skal klare å føre erfarne rettssakkyndige bak lyset.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg har tiltro til at dommen kommer til å være rettferdig.

Jeg har derimot mindre tiltro til at vi klarer å få et godt inntrykk av saken igjennom medias dekning av den, og jeg håper til det ytterste at flest mulig mennesker kan vente lengste mulig med å dømme og gjøre seg opp sterke meninger om denne ordføreren.
Sist endret av DumDiDum; 14. oktober 2012 kl. 20:55.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er mulig. Likevel er det meget stor forskjell på en konfrontasjon
i skolesammenheng, og et rettsavhør i en alvorlig sak som denne.
Man skal etter mitt skjønn ha en uvanlig kapasitet for løgn dersom
man skal klare å føre erfarne rettssakkyndige bak lyset.
Vis hele sitatet...
frøknen har nå med seg en advokat som har noen års løgnutdanning. Jeg mener fyren burde sparkes for det han har innrømt også jeg.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
frøknen har nå med seg en advokat som har noen års løgnutdanning. Jeg mener fyren burde sparkes for det han har innrømt også jeg.
Vis hele sitatet...

Det er jo akkurat det jeg også har sagt. Han bør fratre sitt verv på bakgrunn av det han allerede har innrømmet. Uavhengig av utfallet av rettssaken.
Det som allerede har kommet frem er ikke forenelig med å være ordfører.

Dumdidum og andre ser ut til å ikke ta dette til seg. Ordførere må man kunne forvente mer av. Hans handlinger som allerede er avslørt og innrømmet gjør at man ikke kan ha tillit til mannen fremover. Han har sviktet både partiet, velgerne, familien, jenta og jentas familie.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Helt enig. Jeg har tiltro til at dommen kommer til å være rettferdig.

Jeg har derimot mindre tiltro til at vi klarer å få et godt inntrykk av saken igjennom medias dekning av den, og jeg håper til det ytterste at flest mulig mennesker kan vente lengste mulig med å dømme og gjøre seg opp sterke meninger om denne ordføreren.
Vis hele sitatet...

Se det jeg skrev rett over.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Helt enig. Jeg har tiltro til at dommen kommer til å være rettferdig.

Jeg har derimot mindre tiltro til at vi klarer å få et godt inntrykk av saken igjennom medias dekning av den, og jeg håper til det ytterste at flest mulig mennesker kan vente lengste mulig med å dømme og gjøre seg opp sterke meninger om denne ordføreren.
Vis hele sitatet...
Hva er en rettferdig dom..? De fleste overgrepssaker ender i henleggelse pga bevisets stilling. Det er i mange tilfeller selvsagt ikke rettferdig, så hvordan man kan ha tiltro til det i denne typen saker forstår jeg virkelig ikke. Det er isåfall kun rettferdighet overfor eksisterende bevis.

Du får snakke for deg selv. For de som har fulgt alle sitater fra retten, og har en anelse psykologisk innsikt, tror jeg ikke det er vanskelig å se at Øygard er skyldig etter tiltalen. Tviler på at bevisbalansen vil endre seg nevneverdig. Det er mange interessante vitner igjen, men han er allerede kjørt godt oppi ett hjørne.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Helt enig. Jeg har tiltro til at dommen kommer til å være rettferdig.

Jeg har derimot mindre tiltro til at vi klarer å få et godt inntrykk av saken igjennom medias dekning av den, og jeg håper til det ytterste at flest mulig mennesker kan vente lengste mulig med å dømme og gjøre seg opp sterke meninger om denne ordføreren.
Vis hele sitatet...
Hva er en rettferdig dom..? De fleste overgrepssaker ender i henleggelse pga bevisets stilling. Det er i mange tilfeller selvsagt ikke rettferdig, så hvordan man kan ha tiltro til det i denne typen saker forstår jeg virkelig ikke. Det er isåfall kun rettferdighet overfor eksisterende bevis.

Du får snakke for deg selv. Etter å ha fulgt alle sitater fra retten, med en anelse psykologisk innsikt er det enkelt å se at Øygard er skyldig etter tiltalen. Tviler på at bevisbalansen vil endre seg nevneverdig, men det er mange interessante vitner igjen.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Helt enig. Jeg har tiltro til at dommen kommer til å være rettferdig.

Jeg har derimot mindre tiltro til at vi klarer å få et godt inntrykk av saken igjennom medias dekning av den, og jeg håper til det ytterste at flest mulig mennesker kan vente lengste mulig med å dømme og gjøre seg opp sterke meninger om denne ordføreren.
Vis hele sitatet...
Hva er en rettferdig dom..? De fleste overgrepssaker ender i henleggelse pga bevisets stilling. Det er i mange tilfeller selvsagt ikke rettferdig, så hvordan man kan ha tiltro til det i denne typen saker forstår jeg virkelig ikke. Det er isåfall kun rettferdighet overfor eksisterende bevis.

Du får snakke for deg selv. Etter å ha fulgt alle sitater fra retten, med en anelse psykologisk innsikt er det enkelt å se at Øygard er skyldig etter tiltalen. Tviler på at bevisbalansen vil endre seg nevneverdig selv om det er mange interessante vitner igjen.
Sist endret av dukof; 14. oktober 2012 kl. 22:43.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Dumdidum og andre ser ut til å ikke ta dette til seg. Ordførere må man kunne forvente mer av. Hans handlinger som allerede er avslørt og innrømmet gjør at man ikke kan ha tillit til mannen fremover. Han har sviktet både partiet, velgerne, familien, jenta og jentas familie.
Vis hele sitatet...
Han sier selv at nye opplysninger kommer til å sette denne saken i et nytt lys her.

Jeg synes det er særdeles lite sympatisk å ikke ha anstendighet nok til å vente med skråsikkerheten til saken er skikkelig belyst. Jeg skjønner ta du gjerne vil at han skal trekke seg, og jeg skjønner at du er veldig, veldig forbanna, men spør deg selv:

Hva har vi å tape på å vente litt? Det kan hende han har et poeng... og det kan hende ikke.

Sitat av dukof Vis innlegg
Hva er en rettferdig dom..? De fleste overgrepssaker ender i henleggelse pga bevisets stilling. Det er i mange tilfeller selvsagt ikke rettferdig, så hvordan man kan ha tiltro til det i denne typen saker forstår jeg virkelig ikke. Det er isåfall kun rettferdighet overfor eksisterende bevis.
Vis hele sitatet...
De fleste overgrepssaker handler ikke om to villige mennesker, med masse griseprat på Skype og massevis av vitner.. ei heller telefonlogger eller hotellkvitteringer tilgjengelig.

Dette er en rimelig unik sak, og jeg tror retten har mer nok informasjon til at de skal klare å nøste sammen trådene til et rimelig komplett bilde av hva som sannsynligvis har skjedd.
Sist endret av DumDiDum; 14. oktober 2012 kl. 23:11.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han sier selv at nye opplysninger kommer til å sette denne saken i et nytt lys her.

Jeg synes det er særdeles lite sympatisk å ikke ha anstendighet nok til å vente med skråsikkerheten til saken er skikkelig belyst. Jeg skjønner ta du gjerne vil at han skal trekke seg, og jeg skjønner at du er veldig, veldig forbanna, men spør deg selv:

Hva har vi å tape på å vente litt? Det kan hende han har et poeng... og det kan hende ikke.


De fleste overgrepssaker handler ikke om to villige mennesker, med masse griseprat på Skype og massevis av vitner.. ei heller telefonlogger eller hotellkvitteringer tilgjengelig.

Dette er en rimelig unik sak, og jeg tror retten har mer nok informasjon til at de skal klare å nøste sammen trådene til et rimelig komplett bilde av hva som sannsynligvis har skjedd.
Vis hele sitatet...
Nei det spiller ingen rolle hva som kommer frem de neste ukene. Fyren har innrømmet det som er kommet frem. Han har innrømmet å være en avviker.

Jeg ønsker ikke å ha avvikere i viktige posisjoner.

At du ikke klarer å se det eller nekter å ta det innover deg får meg til å tro at du er mer en disippel enn en politisk aktiv debattant og det er ikke veldig heldig.
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 23:21.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg synes det er særdeles lite sympatisk å ikke ha anstendighet nok til å vente med skråsikkerheten til saken er skikkelig belyst. Jeg skjønner ta du gjerne vil at han skal trekke seg, og jeg skjønner at du er veldig, veldig forbanna, men spør deg selv:

Hva har vi å tape på å vente litt? Det kan hende han har et poeng... og det kan hende ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke dette behovet ditt for å påstå at han er "forbanna". Hva er det du ønsker å oppnå med slike tåpelige forsøk på hersketeknikk?

Hva slags poeng er det egentlig han kan komme med, som setter de seksuelle samtalene fra skype-samtalene i et annet lys? Det kan godt hende det kommer fram opplysninger som svekker jentas troverdighet i spørsmålet om samleie har funnet sted, men samtalene som er lagt fram fra skype er såppas uanstedige og viser en så stor mangel på dømmekraft at det ikke er riktig å ha han sittende som ordfører. Dette har da ingenting med å være "forbanna" å gjøre, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan du ikke klarer å se logikken i denne tankerekken?
Sist endret av danielsk; 14. oktober 2012 kl. 23:26.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg skjønner ikke dette behovet ditt for å påstå at han er "forbanna". Hva er det du ønsker å oppnå med slike tåpelige forsøk på hersketeknikk?
Vis hele sitatet...
For å sitere Ompapa: Var du vikar-lærer gjennom nav kanskje? .

Det er rimelig tydelig at han er forbanna og frustrert over at jeg ikke synes vi skal dømme ordføreren nord og ned enda. Det er virkelig ikke ment som hersketeknikk.
Hva slags poeng er det egentlig han kan komme med, som setter de seksuelle samtalene fra skype-samtalene i et annet lys? Det kan godt hende det kommer fram opplysninger som svekker jentas troverdighet i spørsmålet om samleie har funnet sted, men samtalene som er lagt fram fra skype er såppas uanstedige og viser en så stor mangel på dømmekraft at det ikke er riktig å ha han sittende som ordfører. Dette har da ingenting med å være "forbanna" å gjøre, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan du ikke klarer å se logikken i denne tankerekken?
Vis hele sitatet...
Jeg vet åpenbart ikke hva han har å komme med, men jeg har vanskelig for å se noe som helst rasjonelt argument for at vi ikke skal vente å se.

Jeg driter langt fanden i om jeg ikke klarer å se noen måte for han å overbevise meg om at det han har gjort er ok. Jeg har fortsatt tenkt til å høre hva han har å komme med før jeg dømmer, og det synes jeg virkelig alle andre burde også.

Han er faktisk fortsatt et menneske, med følelser, og "man er uskyldig inntil man er dømt" er et veldig viktig prinsipp. Han fortjener å bli hørt.
Sist endret av DumDiDum; 15. oktober 2012 kl. 00:28.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg vet åpenbart ikke hva han har å komme med, men jeg har vanskelig for å se noe som helst rasjonelt argument for at vi ikke skal vente å se.

Jeg driter langt fanden i om jeg ikke klarer å se noen måte for han å overbevise meg om at det han har gjort er ok. Jeg har fortsatt tenkt til å høre hva han har å komme med før jeg dømmer, og det synes jeg virkelig alle andre burde også.

Han er faktisk fortsatt et menneske, med følelser, og "man er uskyldig inntil man er dømt" er et veldig viktig prinsipp. Han fortjener å bli hørt.
Vis hele sitatet...
Skype-samtalene vil forbli de samme uansett hva han har å si, det er et faktum som ikke vil endres uansett hva som framkommer av informasjon i retten de kommende ukene. Jeg forstår ikke at dette er vanskelig for deg å innse.

For å stave det ut: Årsaken til at man ikke ønsker å ha han sittende som ordfører er fordi han har brukt av arbeidstiden sin til å griseprate med ei tenåringsjente over skype, i tillegg til å se på henne naken over webcam.

Jeg vet ikke om du allerede har fått med deg dette, men han har allerede fått forklare seg om skype-sitatene som er lagt frem, uten å ha klart å avgi noen fornuftige svar. Han har også beklaget flere ganger for sin oppførsel på skype. Med andre ord, han sitter ikke på noe som helst som renvasker han fra disse skype-samtalene.

Jeg gjentar også nok en gang for ordens skyld: Det er ikke selve skyldsspørsmålet som har vært i debatt rundt hans fortsettelse som ordfører, kun hvorvidt skype-samtalene gjør han uskikket til å fortsette i sin stilling, og her har du enda ikke klart å framlegge ett eneste argument for å fremme ditt syn om at det er for tidlig å foreta en avgjørelse. Det kan godt være han har nok informasjon til å klare å svekke jentas troverdighet nok til at han blir frikjent for overgrepsanklagene, men dette forandrer fortsatt ikke det faktum at skype-samtalene har funnet sted, og at disse i seg selv er nok til å forstå at mannen mangler dømmekraft og har misbrukt sin tillitt som ordfører og dermed ikke kan fortsette i stillingen. Dette har Arbeiderpartiets ledelse forstått, dette har Oppland Arbeiderparti forstått, og sannsynligvis vil også Vågå Arbeiderparti framlegge mistillitsforslag mot ordføreren i morgen.
Sist endret av danielsk; 15. oktober 2012 kl. 00:49.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg gjentar også nok en gang for ordens skyld: Det er ikke selve skyldsspørsmålet som har vært i debatt rundt hans fortsettelse som ordfører, kun hvorvidt skype-samtalene gjør han uskikket til å fortsette i sin stilling, og her har du enda ikke klart å framlegge ett eneste argument for å fremme ditt syn om at det er for tidlig å foreta en avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Som sagt, argumentet for å vente med å dømme er at han selv påstår at han sitter med informasjon som setter hele saken i et annet lys.

At du påstår at det ikke finnes informasjon som gjør at hele saken kan settes i et annet lys, og at dette er uakseptebalt for en ordfører uansett, for stå for egen regning.. men all den grad den tiltalte selv påstår at dette vil se annerledes senere når hele saken er belyst, så finner jeg det rimelig arrogant og rett ut uspiselig at du og andre vil nekte han denne muligheten før han straffes (som å bli fratatt ordfører-vervet i praksis er).

Vi burde være bedre, men er tydeligvis ikke.
Sist endret av DumDiDum; 15. oktober 2012 kl. 03:05.
Nei den der holder slett ikke dumdidum. Du har argumentert helt likt lenge før den artikkelen du plutselig og beleielig linket til ble publisert.

Det du må ta innover deg er at ordføreren faktisk har innrømmet at den grisepraten har funnet sted. Han har blitt tatt med dirty-pics av jenta på sin pc. Ordføreren satt naken på sitt ordførerkontor og skrev til jenta at han ville se alt. I arbeidstiden. Dette er det lagt frem beviser for og det har også ordføreren tilstått. Ordføreren forsøkte riktignok å bortforklare det hele, og da ikke det fungerte særlig bra endret han til å forsøke å legge skylden på den vesle jenta at det var hun som nærmest hadde narret han inn i dette. Noe som i seg selv svekket hans dømmekraft ennå mer.

Alt dette gjør mannen uegnet som ordfører. Vi trenger ikke vente på dom i saken, vi trenger ikke vente på hva som kommer frem i neste uke eller senere i rettssaken. Det vi vet nå er allerede så grovt overtramp at mannen står igjen uten dømmekraft. Han har vist seg som en mann hverken kommunen, hans velgere eller arbeiderpartiet kan stole på.

Det er ingen menneskerett å være ordfører. Det er en tillitserklæring. Når den tilliten da brytes ja da forsvinner også grunnlaget for å fortsette i vervet. Det er altså ingen straff at han må fratre som ordfører. Det er kun en konsekvens av hans handlinger. Årsaken til at han må fratre er at han har vist seg uverdig til vervet som ordfører.

Hva som skjer videre i saken har ingen betydning. Denne mannen har allerede vist seg som uskikket til et ordførerverv.
At du nekter å ta dette innover deg føler jeg sier mer om deg og din dømmekraft enn det gjør om danielsk.
Sist endret av ompapa; 15. oktober 2012 kl. 03:20.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei den der holder slett ikke dumdidum. Du har argumentert helt likt lenge før den artikkelen du plutselig og beleielig linket til ble publisert.
Vis hele sitatet...
Han har sagt nøyaktig det samme lenge.
[...]
Hva som skjer videre i saken har ingen betydning. Denne mannen har allerede vist seg som uskikket til et ordførerverv.
At du nekter å ta dette innover deg føler jeg sier mer om deg og din dømmekraft enn det gjør om danielsk.
Vis hele sitatet...
Som igjen kommer tilbake til samme argument. Du/dere påstår at han det han er gjort uansett er uakseptabelt og at det er absolutt helt umulig at deres syn på noen måte kan forandres, imens han har påstått i media at saken vil se annerledes ut senere.

For å snu argumentet til danielsk tilbake: Jeg har ikke sett ett eneste vektig argument for å frata han ordfører-vervet akkurat . Det er mer enn nok tid etter domfellelse for å sørge for at han aldri noensinne får utøve ordfører-vervet igjen, og når han faktisk nekter for at han er uskikket så holder jeg meg til at det er uryddig å ikke holde muligheten åpen for at han har et poeng.

Ja, sannsynligvis er det bare desperat gambling og pr-strategi som ligger bak det han sier, men det er faktisk ingen som helst grunn til å ikke vente å se om han noe å komme med. Vi har tid nok.


Jeg er ikke imponert over dømmekraften deres heller, hvis det hjelper.
Sist endret av DumDiDum; 15. oktober 2012 kl. 03:36.
Synes virkelig synd på de elevene som har deg som lærer. Beklager om du føler dette blir personlig. Da får du be om at de sletter innelegget.

Men jeg må bare få lov å lufte dette. Hadde jeg hatt barn i din klasse måtte jeg tatt med barna og flyttet eller søkt fritakelse fra dine timer eller privatist-eksamen. Jeg ville rett og slett ikke at du skulle hatt noen som helst innflytelse på mine barn eller på noen som helst måte skulle være med å forme deres meninger.

Jeg vet ikke om du har en nær nevrotisk/manisk tilknytning til partiet eller hva det er som gjør at skylappene detter ned foran øya dine men i denne tråden så fremstår du ikke som en god rollemodell eller en høyt utdannet mann.

At du sannsynligvis er landets eneste mann som mener ordføreren kan fortsette selv etter det som nå er kommet frem er for meg uforståelig. Ja du går liketil så langt at du mener det er en straff å stille misstillit. Du sier selv du ikke ser ett eneste argument for at ordføreren må fratre sitt verv.

Du presterer også å si at jenter i den alderen er de minst troverdige vitner du kan forestile deg. Og at du ikke ville foretatt deg noe som lærer om en jente i vgs førstetrinn kom til deg for og rapportere krenkende oppførsel fra en annen lærer mot jenta.

Jeg vet rett og slett ikke om du har vansker med å akseptere lovverket vårt som sier at alle barn under 16 år er off-limit for voksne eller om du rett og slett ikke bryr deg om lovverket og tenker at "det er ikke så ille". Saken er krystallklar sålangt. Han er fersket for griseprat og nakenbilder i arbeidstiden. Han har innrømmet. Ingenting kan endre på akkurat det. Heller ikke det som evt. kommer frem senere i saken. Mannen er på bakgrunn av hans handlinger ubrukelig som ordfører og det virker svært merkelig at du går ut og fordømmer folk som sier mannen ikke kan fortsette som ordfører.

Hva er grunnen til at du mener slik oppførsel er forenelig med å være ordfører?

At du går så hardt ut i denne saken uten at du argumenterer på hvorfor du mener dette er akseptabel oppførsel stiller faktisk deg selv i et svært underlig lys. Hva er ditt incentiv for å fronte denne saken slik du gjør?
Sist endret av ompapa; 15. oktober 2012 kl. 03:57.
Sitat av ompapa Vis innlegg
At du sannsynligvis er landets eneste mann som mener ordføreren kan fortsette selv etter det som nå er kommet frem er for meg uforståelig. Ja du går liketil så langt at du mener det er en straff å stille misstillit. Du sier selv du ikke ser ett eneste argument for at ordføreren må fratre sitt verv.
Vis hele sitatet...
Du har ikke spesielt lett for det, har du?

For å sitere meg selv:
Sitat av meg
Jeg har ikke sett ett eneste vektig argument for å frata han ordfører-vervet akkurat . Det er mer enn nok tid etter domfellelse for å sørge for at han aldri noensinne får utøve ordfører-vervet igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har altså ikke sett ett eneste argument for at det er viktig å gjøre det nå, kontra alternativet som er å vente til etter domsfellelse.

Jeg argumenterer altså ikke for at det han er gjort er akseptabelt. Jeg argumenterer for å vente.

Neste spørsmål: Hvorfor argumenterer jeg for å vente?

Jo, fordi han selv konsekvent har sagt at han denne saken kommer til å stille seg i et annet lys når all informasjon kommer fram.

Neste spørsmål: Tror jeg på han?

Nei, jeg ser liten grunn til å tro at det kommer fram informasjon som gjør at vi kommer til å synes at det er akseptabelt at han fortsetter som ordfører.

Siste spørsmål: Hvorfor argumenterer du da fortsatt for å vente?

Fordi han sitter ikke som ordfører nå, har ingen utøvende makt og vi har absolutt ingenting å tape på å vente med å frata han ordførervervet. Vi har mer enn tid nok til å vente til rettsaken er over, og alle sider av saken er skikkelig belyst.


Ble det klarere nå?

At du går så hardt ut i denne saken uten at du argumenterer på hvorfor du mener dette er akseptabel oppførsel stiller faktisk deg selv i et svært underlig lys. Hva er ditt incentiv for å fronte denne saken slik du gjør?
Vis hele sitatet...
Jeg har sett forhåndsdømming av uskyldige før. Det er stygt.

Uansett hvor skyldig og hvor sikker man er i sin sak, så bør man høre på anklagede har å si.

Du presterer også å si at jenter i den alderen er de minst troverdige vitner du kan forestile deg. Og at du ikke ville foretatt deg noe som lærer om en jente i vgs førstetrinn kom til deg for og rapportere krenkende oppførsel fra en annen lærer mot jenta.
Vis hele sitatet...
Er du full?

Dette forklarte jeg faktisk ganske nøye. Jeg foreslår særdeles sterkt at du leser denne posten igjen.
Sist endret av DumDiDum; 15. oktober 2012 kl. 04:10.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Neste spørsmål: Hvorfor argumenterer jeg for å vente?

Jo, fordi han selv konsekvent har sagt at han denne saken kommer til å stille seg i et annet lys når all informasjon kommer fram.
Vis hele sitatet...
Ja mulig at det som kommer frem kan påvirke skyldspørsmålet eller straffeutmåling. Men det kan IKKE endre på det som allerede er kommet frem. Han har alt vist adferd som hverken arbeiderpartiet sentralt eller lokalt vil akseptere. Men du klarer altså ikke se noe galt i at han har nakenbilder av ei jente som er under seksuell lavalder?

På bakgrunn av det ordføreren tidligere har opplyst kommunestyret har han fått permisjon med full lønn frem til etter rettssaken. Vi må vel kunne anta det allerede ville vært stilt misstillit til ordføreren på et langt tidligere tidspunkt om Øygård hadde vært ærlig allerede forut for rettsaken.

Om det som har kommet frem ikke leder til misstillit er det som å gi kommunestyrets og Vågå arbeiderpartiets velsignelse til det som alt er avdekket.


Sitat av DumDiDum
Fordi han sitter ikke som ordfører nå, har ingen utøvende makt og vi har absolutt ingenting å tape på å vente med å frata han ordførervervet. Vi har mer enn tid nok til å vente til rettsaken er over, og alle sider av saken er skikkelig belyst.
Vis hele sitatet...

Jo det er veldig mye å tape på å være handlingslammet nå. Det handler om signaleffekt. Det handler om å vise jenta den respekten hun fortjener og det handler om å vise samfunnet at vi kollektivt tar avstand fra slike handlinger.
Ok. Les det jeg skriver veldig, veldig, veldig sakte denne gangen.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Men det kan IKKE endre på det som allerede er kommet frem.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at jeg ser liten grunn til å tro at det kommer fram informasjon som gjør at vi kommer til å synes at det er akseptabelt at han fortsetter som ordfører. Ordføreren har derimot sagt at han tror at hele saken kommer til å stille seg i et annet lys.

Jeg tror som sagt ikke på han, jeg heller, men mener det er en særdeles dårlig ide å ikke høre etter om han har noe å komme med før man treffer beslutninger. Dette er litt av poenget med at vi faktisk har rettssaker.

Jo det er veldig mye å tape på å være handlingslammet nå. Det handler om signaleffekt. Det handler om å vise jenta den respekten hun fortjener og det handler om å vise samfunnet at vi kollektivt tar avstand fra slike handlinger.
Vis hele sitatet...
Seriøst.

Midt inne i en rettsak vil vi virkelig ikke at politiske partier skal gjøre ting som har signal-effekt om skyldsspørsmålet. Om vi starter med sånt har vi ikke bare tatt første steget mot å bli en banan-republikk, men vi har tatt et veldig langt sted. Det er en så hårreisendes dårlig ide at det er helt vilt.
Sitat av ompapa Vis innlegg
[...]Mannen er på bakgrunn av hans handlinger ubrukelig som ordfører og det virker svært merkelig at du går ut og fordømmer folk som sier mannen ikke kan fortsette som ordfører.
Vis hele sitatet...
At han har sittet som ordfører i 17 år tyder på det motsatte. Har han ikke begått straffbare handlinger, er det absolutt ingen grunn til at han skal gå av. Alt jeg kan se er masse beviser som i bunn og grunn ikke beviser noe som helst. Alt kan forklares, men vil virke underlig dersom det blir tatt ut av kontekst. Og ingen av bevisene presenteres innenfor sin kontekst i media.

Om Øygard må gå nå, anser jeg det som et klassisk bevis på at politikk handler mer om fasaden enn de faktiske resultatene.
DumDiDum;

Det er ett vesentlig punkt som du overhodet ikke viser forståelse for, og det er "signaleffekt". Signaleffekt er ett vesentlig virkemiddel i rettssystemet. Dette bør enhver forstå om man har lest ett minimalt utdrag av rettsdokumenter eller regjeringsnotater av nesten hvilken som helst art. Du kan for eksempel søke på ordet i dette dokument: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=172810

Det er ekstremt bekymringsverdig at du som lærer i vdgs, ikke forstår, eller nekter å akseptere, viktigheten av dette.

Hva tror du signaleffekten er overfor dine elever, når du mener at en 50-årig ordfører som har sittet og pratet om samleiestillinger og kjønnsorganer med en 13-14-åring på skype, bedt henne om å ta av seg BH'en, mens han sitter naken i andre enden, sagt at han vil ta på henne, at han vil gifte seg med henne, at han elsker henne, reist rundt med henne på hoteller og sovet i samme dobbeltseng, forfulgt henne i skolebussen og sms-kommunisert med over 5000 meldinger på 3mnd... Alt dette som er av ham nå BEKREFTET FAKTA. Og du mener at det etter dette er FEIL å umiddelbart ta fra han alle offentlige ordførerverv og lønn, men at man skal VENTE? Spårsmålet igjen.. Hva tror du signaleffekten av dette er overfor dine elever, og andre elever som leser dette...?

Og når det gjelder å kalle 13-15-åringer "barn", så skal jeg fortelle deg en ting.. Denne juridiske definisjon er en beskyttelse av barn, og en signaleffekt til voksne. En 15-åring har en RETT til å kalle seg ett barn, det har ingen PLIKT til å kalle seg ett barn. Men en voksen har en PLIKT til å behandle en 15-åring som ett barn, i situasjoner som er omfattet av seksuallovgivningen!! Og du som lærer argumenterer beinhardt for at det er uakseptabelt å kalle en fornærmed 13-åring i en overgrepssak for ett barn, i en diskusjon om selve rettssaken..?

At du ikke klarer å ta innover deg dette.. Eller ikke klarer å skille viktigheten av dette oppimot det selvsagte at man ikke skal gå rundt omkring å kalle 15-åringer for barn i dagligtale, er bekymringsverdig, og faktisk ganske sjokkerende når dette har vært forsøkt kommunisert så tydelig her mens du fortsatt tviholder på din argumentasjon og istedenfor forståelse reagerer du heller med en til tider aggressiv tone.

Dette går direkte på din person, og det er faktisk så ekstremt bekymringsverdig, at jeg kommer til å sende en bekymringsmelding til skolen(e) du jobber ved. Og det er ikke fordi jeg har noe behov for å kverulere med deg, men som en støtte til de unge som du har innflytelse på...
Sitat av Winchester Vis innlegg
At han har sittet som ordfører i 17 år tyder på det motsatte. Har han ikke begått straffbare handlinger, er det absolutt ingen grunn til at han skal gå av. Alt jeg kan se er masse beviser som i bunn og grunn ikke beviser noe som helst. Alt kan forklares, men vil virke underlig dersom det blir tatt ut av kontekst. Og ingen av bevisene presenteres innenfor sin kontekst i media.

Om Øygard må gå nå, anser jeg det som et klassisk bevis på at politikk handler mer om fasaden enn de faktiske resultatene.
Vis hele sitatet...

Du om det. Det som allerede er avslørt er også et mulig lovbrudd. Selv om han ikke er tiltalt for det. Sexy bilder av jente under lavalder. Tror det falt på 102 c i straffeloven.

I min verden kan ikke slike mennesker fortsette som ordfører. Du glemmer at han hadde svært nært forhold til denne jenta. Han tok henne stadig med på overnattingsturer hvor de delte dobbeltrom og dobbelt seng.

Da passer det seg ikke at en 50 årig ordfører skriver at han vil se henne naken og vil ta på henne. Beklager. Dette har ingen ting med fasade å gjøre. Det har med at ordføreren nå har vist sider av seg selv som ikke er forenlig med et slikt verv.

At han har sittet i 17 år har ingenting med saken å gjøre. Det er bare synd at denne saken ikke er kommet frem tidligere.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du har ikke spesielt lett for det, har du?
Vis hele sitatet...

Bklager å måtte si det dumdidum men er må det virkelig være du som ikke har spesielt lett for det.


Det er direkte urovekkende å tenke på at du faktisk har virke som lærer på vgs.
Dine uttalelser her i tråden gjør at jeg blir betenkt på at du skal tilbringe tid med så unge mennesker.

Er det lovverket du ikke respekterer? Eller er det en generell oppfatning du har om at unge jenter er løgnaktige og hevngjerrige?

Hva er isåfall årsaken til at du føler og tenker slikt om unge jenter?

Du viser holdninger som jeg finner lite forenelig med læreryrket.
Sist endret av ompapa; 15. oktober 2012 kl. 05:37.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei det spiller ingen rolle hva som kommer frem de neste ukene. Fyren har innrømmet det som er kommet frem. Han har innrømmet å være en avviker.

Jeg ønsker ikke å ha avvikere i viktige posisjoner.

At du ikke klarer å se det eller nekter å ta det innover deg får meg til å tro at du er mer en disippel enn en politisk aktiv debattant og det er ikke veldig heldig.
Vis hele sitatet...
Du er en med dette innlegget en selvforherligende menneskehater, ingen politisk debattant.

Sitat av dukof Vis innlegg
DumDiDum;

Det er ett vesentlig punkt som du overhodet ikke viser forståelse for, og det er "signaleffekt". Signaleffekt er ett vesentlig virkemiddel i rettssystemet. Dette bør enhver forstå om man har lest ett minimalt utdrag av rettsdokumenter eller regjeringsnotater av nesten hvilken som helst art.
Vis hele sitatet...
Hva er det du forsøker å si? At man skal omgå demokratiske prinsipper, skremme og statuere et eksempel før en rettferdig dom foreligger? Enten er du historieløs og ignorant, ellers er du en tilhenger av menneskefientlige systemer. Du kan nok ha godt av å lese litt om Stalins moskvaprosesser eller om Roland Freislers rettssaker i nazi-tyskland i stedet for å linke til stortingsproposisjoner du sikkert ikke engang har lest selv.

Jeg har ikke fulgt denne rettsaken, men det spiller ingen rolle. Ingen skal forhåndsdømmes uansett hva de er tiltalt for.

Ellers håper jeg denne tråden blir låst.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Igjen er du ute å konkluderer på sviktende grunnlag timerbelt. Du ser helt bort ifra det at jenta kan være manipulert inn i dette. Barn utsatt for overgrep mister mange grenser i forhold til egen seksualitet og egne grenser.
Derfor mener jeg din konklusjon er er direkte feil.
Vis hele sitatet...
Dette innlegget ditt bygger på at jenta in casu er et barn.
Til det er bare å gjenta:
En ungpike som har griseprat på nettet som hobby,
har med denne aktiviteten bevist hun har passert grensen mellom
ikke seksuelt modent barn og seksuelt moden ungdom.

Jeg velger å tro at dagens lovverk reflekterer det synet de aller aller fleste av oss har. At sex mellom voksne og barn IKKE skal forekomme.
Vis hele sitatet...
Og jeg velger å tro de aller fleste av oss forsvarer ikke lovregler som målt mot virkeligheten er gått ut på dato.

I min verden kan ikke slike mennesker fortsette som ordfører.
Vis hele sitatet...
Du har mange med deg her. Og han havner neppe på en liste ved neste valg.
Han er derfor ferdig som ordfører og politiker uansett om han blir dømt eller frifunnet i rettsaken.

Men det betyr ikke at han har utøvd sitt ordfører-verv på en dårlig måte.
Heller ikke at han ville komme til å gjøre dette, dersom han ble valgt påny.
Det er mange eksempler på at topp-politikere har sine seksuelle (og andre moralske/etiske) svin på skogen
samtidig som de utførerer vervet sitt bedre enn de fleste.

Som igjen betyr verden er ikke tjent med å reservere politikerkarrieren for rene dydsmønstre.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Du er en med dette innlegget en selvforherligende menneskehater, ingen politisk debattant.
Vis hele sitatet...

Om mitt synspunkt gjør meg til en menneskehater, hva gjør da ditt synspunkt deg til? Du mener tydeligvis at selv en mann som er fersket med dirty-pics av jenter under den seksuelle lavalder kan fortsette som ordfører.
I min verden er det faktisk mye verre at du på lik linje med ordføreren ikke ser alvoret og krenkelsen i det som kom frem i retten i forrige uke. Hva sier det om deg?



Sitat av Serpentor
Jeg har ikke fulgt denne rettsaken, men det spiller ingen rolle. Ingen skal forhåndsdømmes uansett hva de er tiltalt for.
Vis hele sitatet...
Å måtte fratre et tillitsverv er ingen dom. Det er en naturlig konsekvens av de handlinger som ordføreren innrømmet i forrige uke. En slik mann kan ikke fortsette som ordfører. Enkelt og greit. Og dette har ingenting med skyldspørsmålet i det ordføreren er tiltalt for. Uavhengig av hva som skjer der har ordføreren blitt busta med en oppførsel som ikke er forenlig med å være ordfører.

Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Dette innlegget ditt bygger på at jenta in casu er et barn.
Til det er bare å gjenta:
En ungpike som har griseprat på nettet som hobby,
har med denne aktiviteten bevist hun har passert grensen mellom
ikke seksuelt modent barn og seksuelt moden ungdom.
Vis hele sitatet...

Igjen så trekker du slutninger og konklusjoner på sviktende grunnlag. Vi vet ikke noenting om hva som er årsaken til at jenta deltok i denne grisepraten, og det spiller heller ingen rolle. Ordføreren har grisebilder av ei ung jente på sin data, ei jente som er under den seksuelle lavalder.

Lovverket er tindrende klart på dette punkt, jenta er under 16 år og er å betegne som et barn i forhold til det seksuelle. Uavhengig av hvordan jenta selv føler om den saken. Lovverket er til for å beskytte barna. Den voksne part må ta ansvar.



Sitat av timerbeltkiller
Og jeg velger å tro de aller fleste av oss forsvarer ikke lovregler som målt mot virkeligheten er gått ut på dato.
Vis hele sitatet...

At du ikke skjønner eller faktisk nekter å rette deg etter den seksuelle lavalder er direkte frastøtende og skremmende. Du også vet hva loven sier, det er ikke opp til deg å ta stilling til om du liker loven eller ei. Du skal respektere loven og følge loven. Noe annet kan gjøre deg til lovbryter.



Sitat av timerbeltkiller
Men det betyr ikke at han har utøvd sitt ordfører-verv på en dårlig måte.
Heller ikke at han ville komme til å gjøre dette, dersom han ble valgt påny.
Det er mange eksempler på at topp-politikere har sine seksuelle (og andre moralske/etiske) svin på skogen
samtidig som de utførerer vervet sitt bedre enn de fleste.

Som igjen betyr verden er ikke tjent med å reservere politikerkarrieren for rene dydsmønstre.
Vis hele sitatet...

Det er heller ingen som sier han har gjort en god. Idag betyr det faktisk svært lite hva han har gjort i sitt verv. Han kan ikke lengre fortsette. Han har en avvikende adferd og grunnet hans handlinger vil han måtte fratre.

Dette handler ikke om "svin på skogen". Ordføreren må ikke forlate sitt verv fordi han har vært utro mot sin frue. Men på grunn av at han har blitt fersket med upassende oppførsel mot ei jente under den seksuelle lavalder. Naken. På sitt ordførerkontor. I arbeidstiden.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Jeg har ikke fulgt denne rettsaken, men det spiller ingen rolle. Ingen skal forhåndsdømmes uansett hva de er tiltalt for.

Ellers håper jeg denne tråden blir låst.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hvorfor du er her, dersom du verken orker å sette deg inn i sak eller hva debatten omhandler. Ingen er uenige vedrørende skyldsspørsmålet, det er opp til retten å avgjøre. Forhåndsdømming er med andre ord ikke temaet. Det man debatterer her kun om han er skikket til å sitte som ordfører basert på bevis og faktum som allerede er fremlagt i retten, disse vil ikke kunne motbevises og tiltalte har allerede avgitt sin forklaring vedrørende disse bevisene.
Sitat av ompapa Vis innlegg
En slik mann kan ikke fortsette som ordfører. Enkelt og greit. Og dette har ingenting med skyldspørsmålet i det ordføreren er tiltalt for. Uavhengig av hva som skjer der har ordføreren blitt busta med en oppførsel som ikke er forenlig med å være ordfører.
Vis hele sitatet...
Du har all rett til å mene "En slik mann BØR ikke fortsette som ordfører."
Men du tar i feil i at han KAN ikke fortsette som ordfører.
Tvertom kan ingen tvinge han juridisk til å gå av i inneværende periode.

Vi har her et tilfelle hvor du sannsynligvis er uenig i lovregelen.
På samme måten som andre er uenig i en lovregel som definerer seksuell moden = seksuell umoden.

Vil du oppnå et resultat du ikke kan oppnå med lovens hjelp, må du inn i forhandlinger og være villig til å betale for å oppnå løsningen du ønsker.
Arbeidslivet er stappfull av slike "kjøpe mannen ut" historier.

I betraktning av at ordføreren kan nekte å gå av i denne perioden, men må regne med å være ferdig når perioden er slutt,
vil den naturlige løsningen være permisjon med full lønn perioden ut.

Og det er kjempebillig sammenlignet med de fallskjermer mange får ikke pga privatlivet deres, men fordi de har kjørt bedriften ut i grøfta.

Igjen så trekker du slutninger og konklusjoner på sviktende grunnlag. Vi vet ikke noenting om hva som er årsaken til at jenta deltok i denne grisepraten
Vis hele sitatet...
Vi vet i alle fall dette er ikke adferden til et barn før seksualiteten inntreffer.

Lovverket er tindrende klart på dette punkt, jenta er under 16 år og er å betegne som et barn i forhold til det seksuelle. Uavhengig av hvordan jenta selv føler om den saken. Lovverket er til for å beskytte barna. Den voksne part må ta ansvar.
Vis hele sitatet...
Igjen viser du til og sier deg enig i at loven behandler seksuelt modne personer som om de var seksuelt umodne.



At du ikke skjønner eller faktisk nekter å rette deg etter den seksuelle lavalder er direkte frastøtende og skremmende. Du også vet hva loven sier, det er ikke opp til deg å ta stilling til om du liker loven eller ei. Du skal respektere loven og følge loven. Noe annet kan gjøre deg til lovbryter.
Vis hele sitatet...
Har ikke skrevet at jeg ikke retter meg etter loven eller har tenkt å bryte den.
Lik de fleste adlyder jeg loven også når jeg er uenig i den.
Men det er fullt mulig og ofte anbefalingsverdig å være uenig i den og gi utrykk for det.
JA, tilogmed å arbeide for å få den endret.

Det er heller ingen som sier han har gjort en god.
Vis hele sitatet...
16 år i dette tillitsvervet indikerer i det aller minste at velger- og kommunestyreflertallet verdsetter innsatsen hans positivt.

Idag betyr det faktisk svært lite hva han har gjort i sitt verv. Han kan ikke lengre fortsette. Han har en avvikende adferd og grunnet hans handlinger vil han måtte fratre.

Dette handler ikke om "svin på skogen". Ordføreren må ikke forlate sitt verv fordi han har vært utro mot sin frue. Men på grunn av at han har blitt fersket med upassende oppførsel mot ei jente under den seksuelle lavalder. Naken. På sitt ordførerkontor. I arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
PÅNY:
Han vil ikke måtte fratre/må forlate sitt verv i inneværende periode.
Dette kan kun oppnås med at han frivillig går med på dette.

Hans negative oppførsel som privatperson - det være på eller utenfor arbeidsplassen - er å betrakte som "svin på skogen" uansett alvorsgraden i det konkrete tilfellet.
Jeg tror dette handler mer om taktikk. Det å trekke seg som ordfører nå vil være som å indirekte innrømme straffeskyld. Han holder nok på fasaden til dommen er gitt.
Sist endret av ZaiRoX; 15. oktober 2012 kl. 11:29.
BTW
Konstaterer at ingen har tatt opp muligheten av et innslag av Lolita i denne saken til tross for
at mye tyder på dette kan ikke utelukkes.
Jeg har en teori om at Rune får max 2 år i fengsel. Det at han ikke vil trekke seg som ordfører kan jeg forstå, men kan han da ikke tvinges til å gå av? Dvs. hvis han nekter til siste slutt blir han værende?
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Igjen viser du til og sier deg enig i at loven behandler seksuelt modne personer som om de var seksuelt umodne.
Vis hele sitatet...
Ikke mye av det du snyter ut av deg som er verdig ett svar, men dette her må hvertfall bemerkes;

Loven respekterer seksuelt modne under den seksuelle lavalder, ved følgende tillegg til paragraf 195-196:

"Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. "

Hensikt er å hindre seksuell omgang mellom VOKSNE og BARN, ikke mellom jevnaldrende ungdom.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Jeg tror dette handler mer om taktikk. Det å trekke seg som ordfører nå vil være som å indirekte innrømme straffeskyld. Han holder nok på fasaden til dommen er gitt.
Vis hele sitatet...
Enig i det.
Men han må ha langt mindre sans for penger enn for ungpikeeventyr dersom han unnlater å utnytte økonomisk sin juridiske rett til å nekte å gå av i inneværende periode.

Sitat av dukof Vis innlegg
Hensikt er å hindre seksuell omgang mellom VOKSNE og BARN, ikke mellom jevnaldrende ungdom.
Vis hele sitatet...
Vær nå ærlig for en gangs skyld og rett til:
Hensikt er å hindre seksuell omgang mellom VOKSNE og UNGDOM, ikke mellom jevnaldrende ungdom.

Seksuell omgang med barn hindrer du med straffebestemmelsene for pedofili.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har en teori om at Rune får max 2 år i fengsel. Det at han ikke vil trekke seg som ordfører kan jeg forstå, men kan han da ikke tvinges til å gå av? Dvs. hvis han nekter til siste slutt blir han værende?
Vis hele sitatet...
JA, i teorien blir han værende ut perioden.

Men da vil både han og resten av kommunestyret få helt umulige arbeidsforhold.
Så sannsynligheten er nok at han trekker seg frivillig mot en framforhandlet fallskjerm minst lik ordfører-lønna han går glipp av.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Vær nå ærlig for en gangs skyld og rett til:
Hensikt er å hindre seksuell omgang mellom VOKSNE og UNGDOM, ikke mellom jevnaldrende ungdom.

Seksuell omgang med barn hindrer du med straffebestemmelsene for pedofili.
Vis hele sitatet...
Ungdom inkluderer 16 og 17 år, så det blir feil. Synd for deg at du ikke klarer å skille dette fra pedofili, det har ikke jeg noe problemer med. Skal du bruke ett annet ord får du bruke "mindreårig".

Så hvilke er straffebestemmelsene for pedofili? Du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Synes virkelig synd på de elevene som har deg som lærer.
Vis hele sitatet...
Tar ikke stilling til denne konkrete meningsytringen
Det får de to kamphanene avgjøre seg i mellom.

Men på generelt grunnlag er det i dagens skole langt større grunn til å synes synd på lærerne som har dagens ungdom som elever enn motsatt.
Og det beviser ungdommene selv. For lærerstudiet er ikke akkurat det som frister de mest.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Du har all rett til å mene "En slik mann BØR ikke fortsette som ordfører."
Men du tar i feil i at han KAN ikke fortsette som ordfører.
Tvertom kan ingen tvinge han juridisk til å gå av i inneværende periode.
Vis hele sitatet...
Tror ikke han kan tviholde på sin posisjon som ordfører, men det spiller ingen rolle. Det er ikke opp til meg å avgjøre det. Det vil bli tatt juridiske vurderinger på den biten.


Sitat av timerbeltkiller
Vi vet i alle fall dette er ikke adferden til et barn før seksualiteten inntreffer.
Vis hele sitatet...
Nei vi aner ingenting om årsaken til hennes adferd. Om hun er moden eller ei er fortsatt ikke vesentlig da hun i lovteksten er å regne som et barn.


Sitat av timerbeltkiller
Igjen viser du til og sier deg enig i at loven behandler seksuelt modne personer som om de var seksuelt umodne.
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg faktisk ikke om annet en at lovverket sier seksuell lavalder er 16 år. Det er sakens kjerne og du får ikke mer rett av at du fortsetter å mase om det samme over og over igjen. Loven er til for å beskytte barn. Voksne skal ikke ha noen former for seksuelt samkvem med barn. Ikke engang grisebilder av jentunger under 16.




Sitat av timerbeltkiller
16 år i dette tillitsvervet indikerer i det aller minste at velger- og kommunestyreflertallet verdsetter innsatsen hans positivt.
Vis hele sitatet...
Ja han har nok gjort mye bra som er gjenvalgt gang på gang, det gir han likevel ingen rett til å leve livet sitt på siden av norske lover og langt utenfor det samfunnet ser på som moralske regler såvell som nedfelte i lovverket.


Sitat av timerbeltkiller
PÅNY:
Han vil ikke måtte fratre/må forlate sitt verv i inneværende periode.
Dette kan kun oppnås med at han frivillig går med på dette.

Hans negative oppførsel som privatperson - det være på eller utenfor arbeidsplassen - er å betrakte som "svin på skogen" uansett alvorsgraden i det konkrete tilfellet.
Vis hele sitatet...
Det en ordfører gjør i arbeidstiden vil garantert kunne få følger for hans videre virke. Å ha svinebilder av jenter under seksuell lavalder er virkelig langt unna å være "svin på skogen".


Dette blir siste kommentar jeg skriver til deg timerbeltkiller, for jeg gidder ikke bruke mer tid på å måtte gjenta meg selv her i tråden. Du klarer ikke å forstå eller ser muligens ikke ordføreren oppførsel som klanderverdig på noen som helst måte. Det kan ikke jeg gjøre noe med.
Sitat av dukof Vis innlegg
Ungdom inkluderer 16 og 17 år.
Vis hele sitatet...
Du kjenner sikkert mange på 14 og 15.
Vilke kriterier gjør disse til barn bortsett fra fødselsår?
Og ingen som gjør de til ungdom?
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Men på generelt grunnlag er det i dagens skole langt større grunn til å synes synd på lærerne som har dagens ungdom som elever enn motsatt.
Og det beviser ungdommene selv. For lærerstudiet er ikke akkurat det som frister de mest.
Vis hele sitatet...
Jeg synes forøvrig dagens ungdom er veldig ålreite.. åpnere og mer sosiale enn vi var når vi var unge. Veldig mange av dem har småjobber på siden for å betale for luksuskravene sine, noe som er helt fair og jeg har stor respekt for. Jeg trivdes særdeles godt i klasserommet da jeg var lærer.

Det er heller hysteriet rundt dem, og måten de behandles på, som er problemet... Jeg har nok historier om interessante ting om livene sine de fortalte meg, men siden jeg kun var lærer i 2.5 år og det ikke er ukjent hvilket skole jeg jobbet på kan jeg ikke dele.. men jeg registrerer iallefall at ompapa og et par andre hadde hatt særdeles godt av å faktisk jobbe med ungdom en stund.. da finner man fort ut av livet er komplisert og at simpel, utvetydig moralisme skader mye mer enn det gavner.

Mistenker vel egentlig at hele denne diskusjonen er nyttesløs inntil dukof, ompapa og andre får mer livserfaring.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Dette blir siste kommentar jeg skriver til deg timerbeltkiller, for jeg gidder ikke bruke mer tid på å måtte gjenta meg selv her i tråden. Du klarer ikke å forstå eller ser muligens ikke ordføreren oppførsel som klanderverdig på noen som helst måte. Det kan ikke jeg gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
OK, ta dette med deg på veien:

Ordførerens oppførsel er klanderverdig uansett om han dømmes eller frifinnes.
Det du og jeg skilles som uenige i, er:

- MULIGHETEN av at jenta kan ha hatt en noe mer grå enn englehvit andel i affæren.
- ordførerens juridiske rett eller manglende sådan til å nekte å fratre.

BTW
I Iran er det en folkeforlystelse å steine forbrytere til døde på torget.
I Norge nøyer vi oss med å kaste steinene i nettdebatter.

Ingen dør av nettdebatter bortsett fra noen få som begår selvmord.
Akkurat som med annen form for mobbing.
Jenta er har jo bidratt til dette også. Hun har holdt på i 3 år. Er hun mentalt tilbakestående, psykisk utviklingshemmet? Hvis ikke så har hun jo skjønt hva hun har drevet med. Og for en beta kjæreste hun har hatt...
Denne debatten er så uverdig som den får blitt. Dette er et innlegg i ren frustrasjon og sikkert ikke videre opplysende. Men enkelte her ser ut til å ha store problemer med å forstå/ har misforstått prinsippet med en rettstat og behovet for et forsvar og juridiske tolkninger.

Ordførerverv: Det letteste evt. smarteste hadde kanskje vært å trekke seg. Men nå mener jo faktisk mannen at han er uskyldig og inntil det motsatte er bevist må det være ok at han sitter, som enkelte var inne på har han jo ikke noe reel makt. Han kan forøvrig heller ikke sparkes som ordfører midt i en valgperiode. Arbeiderpartiet må selvsagt ta avstand, da det har gått politikk i saken.

Forhåndsdømming og åpenhet: Det ser ut til at de som skriker høyest om at ordførern må gå og at alle som ikke ser det må være nedlesset med skylapper, faktisk er de som har de største skylappene her. Vi skal huske på en ting, og det er at man i Norge er uskyldig til det motsatte er bevist og at retsikkerheten vanligvis står veldig sterkt her i landet med noen unntak. Åpenheten og generøsiteten dere viser denne jenta er vitterlig flott men dømmingen og steiningen av denne mannen er grusom. Ingen åprnhet og ingen toleranse, ikke er dere villig til å høre hva han har å si for ingenting kan visstnok forandre eller endre synet deres på det som har kommet frem. Snevert.

Forsvar og juridisk tolkning: Som sagt tidligere har alle uansett handlinger eller fortid rett på et forsvar. Forsvaret skal ha tilgang på de samme bevisene og dokumenter som aktoratet. Her er det rom for juridisk tolkning, her må man beskytte offeret og dermed kan noe utelukkes. Forsvaret står heller ikke særlig sterkt når media som ikke er direkte uinteressert i saken står overfor samme "dilemma", de må beskytte offeret, men man fråtse fritt i tiltaltes avsløringer og uttalelser. Tiltalen må jo også sies å være taktisk anlagt, da man nå har fått han til å innrømme andre straffbare forhold i en åpen rett uten å være tiltalt for det.

Et scenario på slutten til dere som mener at det ikke er straff å bli hengt ut i media å miste ordførervervet: Om det skal vise seg at han er uskyldig utifra tiltalen så får han jo ikke noe straff, utover det at han mistet jobben og ble uthengt i hele landets presse da så klart. Men det fortjente han kanskje etter å ha grisesnakka med ei jente på nett?

Rotete innlegg, men blir så forarget!
Tiltalte kan duke under for flere av disse paragrafene vil jeg tro.
Loven definerer barn som både under 16 år, og under 18 år. Dette er spesifisert i de enkelte lovene (se under, fra lovdata.no).


§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved
a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.

§ 302. Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år

Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. På samme måte straffes den som får et barn mellom 14 og 16 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

§ 304. Seksuell handling med barn under 16 år

Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år, hvis forholdet ikke rammes av § 299.

§ 305. Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som
a) i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b) tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

§ 311. Fremstilling av seksuelle overgrep mot barn eller fremstilling som seksualiserer barn

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som
a) produserer fremstilling av seksuelle overgrep mot barn eller fremstilling som seksualiserer barn,
b) utgir, tilbyr, selger, overlater til en annen, gjør tilgjengelig eller på annen måte søker å utbre fremstillinger som nevnt i bokstav a,
c) anskaffer, innfører eller besitter fremstillinger som nevnt i bokstav a, eller forsettlig skaffer seg tilgang til slikt materiale,
d) holder offentlig foredrag eller istandbringer offentlig forestilling eller utstilling av fremstillinger som nevnt i bokstav a, eller
e) forleder noen under 18 år til å la seg avbilde som ledd i kommersiell fremstilling av rørlige eller urørlige bilder med seksuelt innhold.

Med barn menes i denne paragrafen personer som er eller fremstår som under 18 år.

Den som uaktsomt foretar handling som nevnt i første ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder. På samme måte straffes den innehaver eller overordnede som forsettlig eller uaktsomt unnlater å hindre at det i en virksomhet blir foretatt handling som nevnt i første ledd.

Straffen kan falle bort for den som tar og besitter et bilde av en person mellom 16 og 18 år, dersom denne har gitt sitt samtykke og de to er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Bestemmelsen rammer ikke fremstillinger som må anses forsvarlige ut fra et kunstnerisk, vitenskapelig, informativt eller lignende formål. Bestemmelsen gjelder heller ikke for film eller videogram som Medietilsynet ved forhåndskontroll har godkjent til ervervsmessig fremvisning eller omsetning.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Du kjenner sikkert mange på 14 og 15.
Vilke kriterier gjør disse til barn bortsett fra fødselsår?
Og ingen som gjør de til ungdom?
Vis hele sitatet...
Hadde du hatt kunnskap til å svare på mitt forrige spørsmål hadde du ikke hatt så mange spørsmål.
Sitat av zega Vis innlegg
....
Vis hele sitatet...
Joda, men da må han isåfall tiltales på nytt og om noen skal straffes for å produsere bildene må det jo være..? jenta
så en rekke av disse paragrafene faller seg urimelig noe også aktoratet fattet mistanke til.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jenta er har jo bidratt til dette også. Hun har holdt på i 3 år. Er hun mentalt tilbakestående, psykisk utviklingshemmet? Hvis ikke så har hun jo skjønt hva hun har drevet med. Og for en beta kjæreste hun har hatt...
Vis hele sitatet...
Hun var 13 år når de skal ha først startet med forholdet sitt, han langt over 40 år. Du som er fritenker bør jo fritenke deg da frem til hvem som faktisk er mentalt tilbakestående, psykisk utvilkingshemmt eller hva?

Ekkelt hvor mange som faktisk forsvarer han grisen sine handlinger.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jenta er har jo bidratt til dette også. Hun har holdt på i 3 år. Er hun mentalt tilbakestående, psykisk utviklingshemmet? Hvis ikke så har hun jo skjønt hva hun har drevet med. Og for en beta kjæreste hun har hatt...
Vis hele sitatet...
Ansvaret ligger uansett hos den voksne part i saken. En voksen
person som har holdt vervet som ordfører i nesten 17 år burde
være et slikt ansvar bevisst.

Sitat av soriamoria Vis innlegg
Forhåndsdømming og åpenhet: Det ser ut til at de som skriker høyest om at ordførern må gå og at alle som ikke ser det må være nedlesset med skylapper, faktisk er de som har de største skylappene her. Vi skal huske på en ting, og det er at man i Norge er uskyldig til det motsatte er bevist og at retsikkerheten vanligvis står veldig sterkt her i landet med noen unntak. Åpenheten og generøsiteten dere viser denne jenta er vitterlig flott men dømmingen og steiningen av denne mannen er grusom. Ingen åprnhet og ingen toleranse, ikke er dere villig til å høre hva han har å si for ingenting kan visstnok forandre eller endre synet deres på det som har kommet frem. Snevert.
Vis hele sitatet...
Synsingen i denne tråden er ikke avgjørende for skyldsspørsmålet i saken.
Man forholder seg såvidt meg bekjent utelukkende til det som formidles
gjennom media - eventuell forhåndsdømming/steining er i prinsippet
gjort idet aviser o.l. har formidlet det.

Når det gjelder ordførervervet har jo allerede AP sentralt uttrykt sin
skepsis til hans troverdighet. Det blir vanskelig å undergrave/overstyre
et slikt faktum i en anonym nettdebatt.
Sist endret av PVestlandia; 15. oktober 2012 kl. 13:31.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ansvaret ligger uansett hos den voksne part i saken. En voksen
person som har holdt vervet som ordfører i nesten 17 år burde
være et slikt ansvar bevisst.



Synsingen i denne tråden er ikke avgjørende for skyldsspørsmålet i saken.
Man forholder seg såvidt meg bekjent utelukkende til det som formidles
gjennom media - eventuell forhåndsdømming/steining er i prinsippet
gjort idet aviser o.l. har formidlet det.

Når det gjelder ordførervervet har jo allerede AP sentralt uttrykt sin
skepsis til hans troverdighet. Det blir vanskelig å undergrave/overstyre
et slikt faktum i en anonym nettdebatt.
Vis hele sitatet...
Synsingen er som du sier ikke avgjørende i skyldspørsmålet men er i aller høyeste grad avgjørende i dømmingen blant folket og det at man da ikke har toleranse nok til å se flere sider av en sak bidrar ikke konstruktivt til verken tråden eller saken.

Arbeiderpartiet stiller seg selvsagt uforstående til hans handlinger og derunder hans troverdighet i denne saken. Men de har tross alt vist han tillit i ganske mange år forut, dette blir til tider undergravet i debatten og det kommer slik jeg ser det utelukkende til å skade saken om han trekker seg nå.
Sist endret av soriamoria; 15. oktober 2012 kl. 13:52.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Når det gjelder ordførervervet har jo allerede AP sentralt uttrykt sin
skepsis til hans troverdighet. Det blir vanskelig å undergrave/overstyre
et slikt faktum i en anonym nettdebatt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig å punktere dette faktum med et annet faktum:
Det kongelige norske arbeiderparti er juridisk sjakk-matt når det gjelder å fjerne ordføreren i inneværende periode mot hans vilje.
Eneste mulighet er å forhandle fram en frivillig avgang.

Ellers skal vi ikke se bort fra ordføreren skiller seg fra endel andre politikere kun på ett punkt:
Han har brutt Al Capones Law. Den har en eneste praragraf: Don't get caught!

Frp har samme paragrafen i sin lov + en til:
Når du blir tatt med buksa nede, spill offer.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
OK, ta dette med deg på veien:

Ordførerens oppførsel er klanderverdig uansett om han dømmes eller frifinnes.
Det du og jeg skilles som uenige i, er:

- MULIGHETEN av at jenta kan ha hatt en noe mer grå enn englehvit andel i affæren.
- ordførerens juridiske rett eller manglende sådan til å nekte å fratre.

BTW
I Iran er det en folkeforlystelse å steine forbrytere til døde på torget.
I Norge nøyer vi oss med å kaste steinene i nettdebatter.

Ingen dør av nettdebatter bortsett fra noen få som begår selvmord.
Akkurat som med annen form for mobbing.
Vis hele sitatet...

Det betyr absolutt INGEN ting hvilken andel jenta har hatt i dette. Den voksne part må være sitt ansvar bevist og dersom en samtale tar en uheldig vending er det faktisk den voksne part sitt ansvar og frastå fra den type oppførsel som ordføreren har utvist.

Om det så var at jenta initierte grisepraten så gikk ordføreren langt over streken da han ble en aktiv del av grisepraten, ordføreren gikk langt over streken da han ba jenta ta av seg alt tøyet og ordføreren gikk over streken da han han sa han elsket henne, og ville gifte seg med henne.

Det er kun en person som kan klandres for dette og det er ordføreren. Han har sittet som ordfører i 17 år. Han var en voksen og intelligent mann på 50 år. Med livserfaring nok til å ta det rette valget. Men ordføreren tok ikke ansvar. Og når han ble avslørt i retten så forsøkte han faktisk å skylde på jenta.

Det ER ikke jentas skyld. Hun er et barn. Det er ordførerens skyld fordi han ikke stoppet dette.

Om ordføreren ikke trekker regner jeg med han felles av mistillit. Det juridiske rundt dette regner jeg med eksperter er igang med å undersøke.

Dette handler ikke om mobbing, det handler ikke om et ønske å skade ordføreren. Dette handler om å bevisstgjøre både voksne og barn slik at vi kanskje kan unngå slike saker i fremtiden. Og det kan vi kanskje bidra til med å skrive å debattere denne saken slik at det blir ennå mer klart både for barn og voksne hva som er akseptabelt og hva som ikke er.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om ordføreren ikke trekker regner jeg med han felles av mistillit. Det juridiske rundt dette regner jeg med eksperter er igang med å undersøke.
Vis hele sitatet...
Hadde du ikke trukket deg?
Bryter du med dette et løfte eller en trussel?
Det er interessant å se hvordan Øygard's hjerne fungerer i denne saken. Han vet uten tvil at han sitter i saksa, men han vil fortsatt ikke trekke seg. Så enten

-tenker han på avgang med fallskjerm
-tror han kan fortsette asom ingen ting har skjedd
-eier han ikke samvittighet, moral eller skam i livet.

Sitat av ompapa Vis innlegg

Det er kun en person som kan klandres for dette og det er ordføreren. Han har sittet som ordfører i 17 år. Han var en voksen og intelligent mann på 50 år. Med livserfaring nok til å ta det rette valget. Men ordføreren tok ikke ansvar. Og når han ble avslørt i retten så forsøkte han faktisk å skylde på jenta.
Vis hele sitatet...
Ansvar? Han er pedofil. Dette han ingen ting med ansvar å gjøre. Mannen satt i 17 år, og hvem vet om det finnes andre offre der ute. På tide at denne bygda kvitter seg med denne mannen og velger noen som faktisk er intelligent.