Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  465 85669
Må si at det er spesielt at det har vært skrevet så mye positivt om ordfører Øygård i denne saken når selv Jens Stoltenberg nå mener Øygård er ferdig som ordfører uavhengig av utfallet av saken.

Og det er jo ganske naturlig egentlig. En person med svekket dømmekraft og avvikende adferd passer ikke som ordfører.

Ja hva skal man si til det robin?

Øygård har satt seg selv i denne situasjonen og han fremstår som en person som fullstendig mangler selvinnsikt. Han er feig og forsøker å fremstille det som om en ung jente har lurt ham inn i dette. Alt mediekjøret kan Øygård takke seg selv for.

Igjen så er det Øygård som får sympatien?

Hva med denne jenta? Hvordan blir hennes fremtid? Hva har hun opplevd og hvordan vil det påvirke hennes mentale helse?

Om Øygård blir suicidal eller deprimert så kunne det ikke brydd meg mindre. Han var voksenpersonen og skulle aldri gjort det som allerede er kommet frem.

Mine tanker og min medfølelse går til denne unge jenta. Som vi alt vet så kom hun fra et vanskelig hjem.
Og hun møter en mektig mann som ser etter henne i begynnelsen og som hun også får et tillitsforhold til.

Og når tillit er etablert så blir det dirty pics, griseprat og who knows what else. Øygård ble nok ikke den trygge klippen hun søkte......

Og i retten så dolker han henne ennå en gang og legger ennå skylden på henne.....for en feig og skammelig oppførsel fra en 53 år gammel mann.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Må si at det er spesielt at det har vært skrevet så mye positivt om ordfører Øygård i denne saken når selv Jens Stoltenberg nå mener Øygård er ferdig som ordfører uavhengig av utfallet av saken.

Og det er jo ganske naturlig egentlig. En person med svekket dømmekraft og avvikende adferd passer ikke som ordfører.

Ja hva skal man si til det robin?

Øygård har satt seg selv i denne situasjonen og han fremstår som en person som fullstendig mangler selvinnsikt. Han er feig og forsøker å fremstille det som om en ung jente har lurt ham inn i dette. Alt mediekjøret kan Øygård takke seg selv for.

Igjen så er det Øygård som får sympatien?

Hva med denne jenta? Hvordan blir hennes fremtid? Hva har hun opplevd og hvordan vil det påvirke hennes mentale helse?

Om Øygård blir suicidal eller deprimert så kunne det ikke brydd meg mindre. Han var voksenpersonen og skulle aldri gjort det som allerede er kommet frem.
Vis hele sitatet...
Som jeg prøvde å si i min "disclaimer" så forsvarer jeg på ingen måte han eller hans påståtte gjerninger.
Jeg har ingen sympati for han utover at jeg ikke synes han fortjener å bli presset til et eventuelt selvmord.
Mediedekningen er på grensen til absurd. Hvor mange andre overgrepssaker blir dekket live med ekspertkommentatorer og er headliner sak i hvert et nyhetsmedium i ukevis?


Hva med jenta? Jo jeg har full sympati og en hel masse respekt for hun som tør å stå frem med en slik sak mot en så respektert mann i et så lite samfunn.
Jeg håper og trur at hun får all den hjelpen hun måtte trenge både fra helsevesenet og sin bistandsadvokat.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Er det flere enn meg som frykter for et mulig selvmord her?

Tenk dere det umenneskelige presset denne mannen nå lever med, med en konstant medie dekning 24/7 som mer eller mindre har dømt han allerede.
Som ikke det skulle være nok så sliter nok en slik sak på ekteskapet med kjerringa og etter opplysningene som har kommet frem idag har hele bygda (ref. lederen for bygdelista i Vågå) vendt ham ryggen og nå krever også AP sentralt at han trekker seg fra sin ordførerer stilling.
Vis hele sitatet...

Det er IKKE det inntrykket jeg har fått at hans status. Han fremstiller seg som naiv og godtroende, og legger skylden på jenten. Det er jo han som får sympati her i saken, da han fremstiller seg selv nesten som et slags offer, og sier at jenten har vært frempå her i saken.

Jeg føler begge parter står ganske likt, da det ikke er en av partene som henges skikkelig ut på en negativ måte. Jeg er spent på hvordan konen hans kommer til å fremstille sitt syn av saken.

Det som forundrer meg MEST, er at hun støtter han 100% selv om hun VET at mannen har grisechattet med en ungdom, og i tillegg drevet med nakenbilder.. Aldri i livet at jeg hadde støttet min ektemann om han hadde gjort de handlingene.

Om Rune og jenten har hatt sex, tror jeg det blir umulig å fremstille noen objektiv mening om, da det ikke er bevis...
Igjen mediekjøret kommer som en konsekvens av denne mannens handlinger. Det er også slik at den som startet mediekjøret det var Øygård selv det. Han var i aviser og på TV forut for rettsaken og forsøkte å skape et bilde av seg selv som en staut kar og som troverdig.

Når media da oppdager at Øygård ikke har snakket sannferdig og det også avsløres ting som er så grovt som det som når har kommet frem så blir plutselig dette en riksdekkende sak. Øygårds opptreden og uttalelser i retten har jo også bidratt til at dette har blitt en så spesiell sak.

I det ene øyeblikket så sier Øygård at det er helt naturlig at han sov i samme seng som jenta på overnattingsturer fordi de hadde et far/datter forhold. En stund senere så viser det seg at denne mannen skriver til jenta at han vil se henne naken på skype og politiet har også funnet toppløsbilder av jenta på mannens pc.

Denne karen har kun seg selv å takke for det kjøret han nå opplever. Så hva denne mannen velger å gjøre fremover bryr jeg meg faktisk ikke noe om.
Han var\er? jo gift, jenta var altfor ung, han visste det var feil, så han fortjener å råtne i helvete.
Sist endret av Taurean; 12. oktober 2012 kl. 22:18.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Han var\er? jo gift, jenta var altfor ung, han visste det var feil, så han fortjener å råtne i helvete.
Vis hele sitatet...
Han er gift, og nei - han fortjener ikke å råtne i helvete, slutt å trekk slutninger, vi vet ikke om de har hatt sex eller ikke. Han fortjener en rettferdig dom!
Vel man kan nok si at denne mannen har sviktet en mengde mennesker.
  • Jenta
  • Familien til jenta
  • Sin egen familie
  • Sin kone
  • Kommunens innbyggere som ga ham tillitsvervet som ordfører
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er vel noe som heter for utuktig adferd i strafferett? Eller krenkende?Om jeg husker rett så var det en som ble dømt for det etter å ha fått småjenter til å sende seg seg nakenbiler.

Øygård skrev at han selv var naken og at han ville se alt av jenta. Skal ikke se bort fra at det i seg selv er nok til domfellelse.

For meg virker det også som et psykologisk spill når Øygård skriver han elsker henne mest av alle og vil gifte seg med henne. Det virker som om han spiller opp til å få jenta på kroken.

Uansett utfall i denne saken er det veldig bra at dette får en svært grundig gjennomgang i retten. Kanskje andre vil tenke seg kraftig om før de forsøker seg på småjenter. Ingen griseprat, ingen sex kort sagt mellom voksne og barn skal det ikke være seksuelle samtaler like lite som det skal være sex.
Vis hele sitatet...
Tja. Det er noe som heter uanstendig atferd iallfall, men det er IKKE det han er tiltalt for.

Uansett hvor uanstendig han har vært bør ikke det alene føre til domfellelse etter tiltale. Jeg har også bedrevet mye "griseprat" med damer (ikke barn)på nett, men jeg har alllikevel ikke hatt sex med alle.

Statsadvokaten har åpenbart tro på at det er mulig å bevise at det er hevet over en hver tvil at Øygard har hatt sex med jenta. Hvis ikke ville de tiltalt han for uanstendig adferd. Foreløpig har de ikke klart å bevise dette, men det er mange dager igjen av rettsaken.
Vel i slike saker er det vel svært sjeldent en finner vanntette bevis, enten det nå er dna eller video. Altså må retten ta en avgjørelse basert på alt som er kommet frem under rettens gang.

Om noe så må jeg si at jenta har styrket sin sak de siste dagene og ordfører Øygård har svekket sin troverdighet av det som er avdekket i retten.

Om statsadvokaten vil klare å dømme Øygård gjenstår å se, det er likevel viktig at det nå er kommet frem hva for slags type denne mannen egentlig er.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Uansett hvor uanstendig han har vært bør ikke det alene føre til domfellelse etter tiltale. Jeg har også bedrevet mye "griseprat" med damer (ikke barn)på nett, men jeg har alllikevel ikke hatt sex med alle.
Vis hele sitatet...
Er det noen du har grisepratet med i hundrevis av meldinger over flere år, bodd i samme hus som, og lagt i samme seng som dem på hotellrom *uten* å ha hatt sex med dem?
Det er opplyst at jenta har en kjærest på egen alder i et fungerende forhold. Vi kan da gå ut fra det noe eiendommelige forholdet til ordføreren har ikke ødelagt hennes evne og vilje til normalt kjærlighetsliv. Det er i seg selv et indisium på at enten har det ikke vært noe sex med ordføreren eller så har det vært en Lolita-affære.

Bygger dette på at i forhold med hovedsakelig tvang eller manipulasjon vil normalt offeret trenge langvarig psykisk behandling før hun/han kan ha normalt forhold til det annet kjønn.

Så kan det diskuteres om det faktum at jenta har kommet tilsynelatende helskinnet gjennom forholdet, skal ansees som straffeformildende i en eventuell fellende dom.
I det minste må det bety minimal eller ingen erstatning/oppreising etter prinsippet null skade lik null erstatning.

BTW
Politikere er ikke og skal ikke være dydsmønstre.
Men antakelig har ordføreren her balansert på gjerdet mellom lovlig og ulovlig. Og dette er uetisk og umoralsk uansett om han faller ned på den riktige eller den gale siden av loven.

Da bør den politiske karrieren være over.
Men dette er straff nok. Han bør ikke i tillegg mobbes overalt hvor han går og står.

Honnør til ektefellen og kvinnekjønnet. Hadde rollene vært byttet om, hadde en ektemann antakelig gjort kort prosess for lenge siden.
Sitat av aquaman73 Vis innlegg
Er det noen du har grisepratet med i hundrevis av meldinger over flere år, bodd i samme hus som, og lagt i samme seng som dem på hotellrom *uten* å ha hatt sex med dem?
Vis hele sitatet...
Ja.

Poenget er uansett at med mindre det kommer frem andre bevis holder ikke dette til å dømme han for sex med mindreårig. Dersom de faktisk har hatt så mange samleier som hun sier, hvorfor er ikke dette nevnt ett eneste sted i skypechat ol som er fremlagt? Det virker ikke som at han legger skjul på noe i meldingene og da synes iallfall jeg at det er rart dette ikke nevnes.

Time will show.

Det er forøvrig meget merkelig at mannen mener han ikke skal fratre sin stilling som ordfører når han i arbeidstiden på ordførerkontoret har bedrevet griseprat med en liten jente. Åpenbart at han mangler en antenne eller to.
Sist endret av Pledrik; 13. oktober 2012 kl. 17:26.
Øygard burde bare ha tilstått og lagt alt på bordet med en gang, og satt seg på ei celle. Jo mer media innblandes i saken, jo værre blir det for han senere.
Nå ser det ut til at han må gå av som ordfører... Er det rettferdig?

Er det rettferdig at han må gå av grunnet et negativt inntrykk i Media?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå ser det ut til at han må gå av som ordfører... Er det rettferdig?

Er det rettferdig at han må gå av grunnet et negativt inntrykk i Media?
Vis hele sitatet...
Ja.

Det er totalt irrelevant om de hadde sex eller ikke, han misbrukte sin maktposisjon ovenfor et barn. Media har ikke diktet opp disse skypesamtalene, de fant sted, det er grunn nok til at han burde gå av.
Sist endret av Nerdefruen; 13. oktober 2012 kl. 17:41.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå ser det ut til at han må gå av som ordfører... Er det rettferdig?

Er det rettferdig at han må gå av grunnet et negativt inntrykk i Media?
Vis hele sitatet...

Grunnet et negativt inntrykk i media? Grunnen til at hans avgang ønskes er det faktum at han griseprater med unge jenter på ordførerkontoret. Han skriver blant annet at han vil at hun skal ta av BH'en og at han selv sitter naken. Samtidig nekter han blankt på at han ble seksuelt opphisset av jenta, og kaller det "deres sjargong". Skjønner veldig godt at mange ikke ønsker å tildele det øverste vervet i kommunene til en person som ikke bare misbruker sin maktposisjon som ordfører, men som et voksent menneske.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Ja.

Det er totalt irrelevant om de hadde sex eller ikke, han misbrukte sin maktposisjon ovenfor et barn. Media har ikke diktet opp disse skypesamtalene, de fant sted, det er grunn nok til at han burde gå av.
Vis hele sitatet...
Satt litt på spissen, så ting man sier til andre på chatteprogram har så store konsekvenser at de kan få folk til å miste jobben? Samtalene fant sted da jenten var 13 år, noe som blir sett på som seksuell krenkelse. Hva om jenten var 16 år da hendelsen fant sted? Hadde det vært mindre alvorlig da?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Er det rettferdig at han må gå av grunnet et negativt inntrykk i Media?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det rettferdig. Han har brutt tilliten til velgere og eget parti ved å drive med uanstedig adferd overfor en mindreårig jente over skype i arbeidstid. Dette har ingenting med inntrykk å gjøre, dette er faktaopplysninger basert på bevis fra rettsalen.

Hvorvidt han har hatt sex med jenta eller ikke har lite å si for ordførervervet på dette tidspunktet. Han har vist at han mangler dømmekraft i tillegg til å ha misbrukt tilliten som er gitt han. For å snu spørsmålet ditt, hadde det vært rettferdig å la han fortsette i stillingen sin?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Satt litt på spissen, så ting man sier til andre på chatteprogram har så store konsekvenser at de kan få folk til å miste jobben?
Vis hele sitatet...
Utvilsomt. Det skulle bare mangle. Handlinger har konsekvenser, og når handlingane i beste fall er på kant med lova, så er det bare å forvente at det får konsekvenser. Kva medium det skjedde i er litt uinteressant.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Samtalene fant sted da jenten var 13 år, noe som blir sett på som seksuell krenkelse. Hva om jenten var 16 år da hendelsen fant sted? Hadde det vært mindre alvorlig da?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Det hadde vore mindre alvorleg fordi det i utgangspunktet hadde vore lovleg. Så kan ein jo stille spørsmål om det var frivillig, og om det var misbruk av posisjon. Det er langt meir komplekst spørsmål IMHO
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Samtalene fant sted da jenten var 13 år, noe som blir sett på som seksuell krenkelse. Hva om jenten var 16 år da hendelsen fant sted? Hadde det vært mindre alvorlig da?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant, men dersom jenta hadde vært over seksuell lavalder hadde det vært en litt annen sak. Likevel, hadde han brukt arbeidstiden sin på Skype ved å se på nakne 16-åringer og griseprate, så hadde det fortsatt vært bevis på manglende dømmekraft og tillitsbrudd overfor velgere og eget parti. Slik jeg ser det hadde han nok sannsynligvis mistet ordførervervet på grunn av dette også.
Sist endret av danielsk; 13. oktober 2012 kl. 18:26.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ja.

Poenget er uansett at med mindre det kommer frem andre bevis holder ikke dette til å dømme han for sex med mindreårig. Dersom de faktisk har hatt så mange samleier som hun sier, hvorfor er ikke dette nevnt ett eneste sted i skypechat ol som er fremlagt? Det virker ikke som at han legger skjul på noe i meldingene og da synes iallfall jeg at det er rart dette ikke nevnes.

Time will show.
Vis hele sitatet...

Vel det at samleier IKKE fremkommer på skype er heller ikke noe bevis for det IKKE har vært noe seksuelt mellom dem.

Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Det er opplyst at jenta har en kjærest på egen alder i et fungerende forhold. Vi kan da gå ut fra det noe eiendommelige forholdet til ordføreren har ikke ødelagt hennes evne og vilje til normalt kjærlighetsliv. Det er i seg selv et indisium på at enten har det ikke vært noe sex med ordføreren eller så har det vært en Lolita-affære.

Bygger dette på at i forhold med hovedsakelig tvang eller manipulasjon vil normalt offeret trenge langvarig psykisk behandling før hun/han kan ha normalt forhold til det annet kjønn.

Så kan det diskuteres om det faktum at jenta har kommet tilsynelatende helskinnet gjennom forholdet, skal ansees som straffeformildende i en eventuell fellende dom.
I det minste må det bety minimal eller ingen erstatning/oppreising etter prinsippet null skade lik null erstatning.

BTW
Politikere er ikke og skal ikke være dydsmønstre.
Men antakelig har ordføreren her balansert på gjerdet mellom lovlig og ulovlig. Og dette er uetisk og umoralsk uansett om han faller ned på den riktige eller den gale siden av loven.

Da bør den politiske karrieren være over.
Men dette er straff nok. Han bør ikke i tillegg mobbes overalt hvor han går og står.

Honnør til ektefellen og kvinnekjønnet. Hadde rollene vært byttet om, hadde en ektemann antakelig gjort kort prosess for lenge siden.
Vis hele sitatet...


Ærlig talt du kan ikke "friskmelde" jenta basert på at hun har en kjæreste idag. Vi vet ingenting om hvordan deres kjærlighetsforhold er, eller hvilke senskader/virkninger som kan eller vil oppstå.

Vi andre får bare være svært glad for at det ikke er opp til deg å dømme i denne saken.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Vel det at samleier IKKE fremkommer på skype er heller ikke noe bevis for det IKKE har vært noe seksuelt mellom dem.
Vis hele sitatet...
Det trenger vel heller ikke å være noen håndfaste beviser på at samleier har funnet sted, slik jeg har forstått det handler saken mer om troverdighet og sannsynlighet. Og her sliter ordføreren virkelig etter min mening.

Jeg finner det meget usannsynlig at han kan ha slike samtaler på skype med jenta, for deretter å påstå det er helt naturlig og normalt for de to å sove i samme seng uten at noe seksuelt skjer. Den "far og datter"-unnskyldningen passer svært dårlig sammen med "jeg vil se alt", "jeg orker ikke å se på deg og vite at jeg ikke kan ta på deg".
Sist endret av danielsk; 13. oktober 2012 kl. 18:44.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå ser det ut til at han må gå av som ordfører... Er det rettferdig?

Er det rettferdig at han må gå av grunnet et negativt inntrykk i Media?
Vis hele sitatet...

Ja i aller høyeste grad. Det er virkelig rettferdig at han må gå av.

Et ordførerverv er det høyeste tillitsvervet i en kommune. Han har blitt ordfører basert på velgerens tillit til Øygård moral, etikk og historikk.

Når det nå viser seg at mannen driver griseprat med barn i arbeidstiden og han i retten forsøker å legge skylden på jenta fremfor å ta ansvar selv så viser han jo sine velgere at han er en mann ingen kan stole på.

Dette handler ikke om "negativ inntrykk i media", som du sier.
Dette handler om at en voksen mann som etter eget utsagn har et far/datter forhold til en av kommunens jentebarn manipulerer og aktivt deltar i seksuelle samtaler og også beviselig har fremprovosert dirty pics av den unge jenta. Dette er noe som i seg selv er eller kan være brudd på loven jmfr 102c i straffeloven.

En mann som er totalt uten moralsk kompass og som viser så dårlig dømmekraft som det denne mannen har gjort kan ikke under noen omstendighet fortsette som ordfører.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Satt litt på spissen, så ting man sier til andre på chatteprogram har så store konsekvenser at de kan få folk til å miste jobben? Samtalene fant sted da jenten var 13 år, noe som blir sett på som seksuell krenkelse. Hva om jenten var 16 år da hendelsen fant sted? Hadde det vært mindre alvorlig da?
Vis hele sitatet...

Ja det kan faktisk hende, om det var slik at tillit var bygd opp nærmest ved hjelp av ordførervervet og jobbreiser så kunne det også vært uforenelig med å fortsette vervet om jenta var over 16.

Uansett så var jenta 13 år, mannen satt naken på ordførerkontoret og ba ungjenta ta av seg alle klærne. Slikt er ikke forenlig med å være ordfører. Beklager.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Tenk dere det umenneskelige presset denne mannen nå lever med, med en konstant medie dekning 24/7 som mer eller mindre har dømt han allerede.
Vis hele sitatet...
Han har jo på en måte selv invitert til medieoppmerksomhet ved at han
har forsøkt å renvaske seg gjennom aviser etc., på toppen av alt ved å
forsøksvis diskreditere offeret.

Ellers er jeg forsåvidt enig i at mediefokuset er drøyt i denne saken. Det fins
eksempler på langt verre sedelighetssaker i Norsk rettshistorie som har blitt
unntatt all offentlighet.

Når det gjelder press på involverte er det viktig å huske på at det er svært
vanskelig også for offeret i slike saker. Jeg kjenner selv en jente som måtte
gjennom en rettssak mot et familiemedlem, der hun var ett av flere ofre
for seksuelle overgrep. Hun fortalte at rettssaken faktisk hadde vært langt
mer traumatisk enn selve overgrepene. Jeg har inntrykk av at det er vanlig
at ofre i slike saker føler mye skyld og skam i forbindelse med overgrep, og
at rettsprosessen kan være med å strø salt i såret.
Det er jo helt absurd at det i det hele tatt blir stilt spørsmål OM Rune Øygard burde være ordfører lengre! HALLO?!? Fyren trodde han var kjæreste med en fuckings 13-åring. Han er hjerneskada og dømmekraften hans er lik NULL.
Sist endret av Surtkelp; 13. oktober 2012 kl. 20:03.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ærlig talt du kan ikke "friskmelde" jenta basert på at hun har en kjæreste idag. Vi vet ingenting om hvordan deres kjærlighetsforhold er, eller hvilke senskader/virkninger som kan eller vil oppstå.
Vis hele sitatet...
En kjæreste er et indisium. På hva? Mest sannsynlig på at jenta har kommet helskinnet fra sitt ordfører-eventyr. Og da er senskader enda mindre sannsynlig.

Vi vet at kjærlighetsforholdet varer. Det ville det neppe gjort dersom hun ikke var funksjonsdyktig i det. Unge gutter er ikke så selvdestruerende uegoistiske. Noen unge jenter JA, men ingen gutter.

Dessuten vil det være embetsforsømmelse av advokaten hennes dersom hun ikke sørget for psykologisk undersøkelse og rapport dersom noe tydet på at jenta er alvorlig eller varig skadet. Så hun har neppe antydning til gnagsår på sjela.

Med eller uten sex i et for normale unge jenter og normale middelaldrende menn uforståelig langtidsforhold kan derfor en mulig (del)forklaring på manglende behov for sykmelding være en porsjon Lolita.

Synes mye i denne saken er parallelt med ytterliggående feminister som defineres en natt som voldtekt dersom jenta angrer neste ettermiddag eller en uke eller to senere.

FOR ORDENS SKYLD
Ikke noe av ovenstående fritar ordføreren for uetisk og umoralsk oppførsel lik selvmord som politiker.

Han må bare være glad det ikke ble selvmord som ektefelle i samme slengen.
drop dead timerbeltkiller.

Hverken du eller jeg har kunnskaper til å diagnostisere evt. skader på denne jenta. Og at liketil forsøker deg på "fjern-diagnose" gjør bare at du fremstår som relativt uvitende og du trekker konklusjoner på feil grunnlag og på feil tidspunkt.


Selv spesialister med svært lang utdannelse og mange års erfaring vil kunne slite med å sette en evt. diagnose også pga av at reaksjoner kan komme på senere tidspunkt. Ingen av oss vet heller hvor belastende dette har vært for jenta, først sviket fra en hun stolte på også en 4 uker lang rettssak som har enormt media-trykk.


Dette vet du og jeg absolutt null og så la det ligge, ok? Det blir meningsløst å komme med slike ytringer som du har gjort her.
Sitat av ompapa Vis innlegg
[..]
Selv spesialister med svært lang utdannelse og mange års erfaring vil kunne slite med å sette en evt. diagnose også pga av at reaksjoner kan komme på senere tidspunkt. Ingen av oss vet heller hvor belastende dette har vært for jenta, først sviket fra en hun stolte på også en 4 uker lang rettssak som har enormt media-trykk.

Dette vet du og jeg absolutt null og så la det ligge, ok? Det blir meningsløst å komme med slike ytringer som du har gjort her.
Vis hele sitatet...
Morsomt at alle som synes dette er det verste som har skjedd noensinne, at jentas liv er ødelagt og får dramatisere dette opp i hue og ræva ikke møter samme krav til dokumentasjon. Meningstyranni og hersketeknikk av verste slag.

Jeg synes generelt forhåndsdømminga i denne saken er absolutt helt forkastelig.. hva med å vente å se hva som kommer fram, istedenfor å basere meningene sine på overskriftene i håpløse nettaviser?

På meg virker det hittils veldig lite plausibelt at de faktisk har hatt sex, samtidig som det også er rimelig klart at han har vært ute nok på viddene til at han sannsynligvis burde fratas ordfører-vervet.. etter at rettssaken er over og saken er skikkelig belyst. Vi trenger ikke gå av skaftet hele tiden
Vel hittil har de ikke kommet frem noe i retten som svekker jentas forklaring og troverdighet.
Men en hel del som svekker troverdigheten til ordføreren.

Det er vel ingen som sier at dette er "det verste som har skjedd noensinne". Forøvrig gjør du jo akkurat det samme selv som du klager på at andre gjør. Du slenger også rundt deg med dine meninger om hva du tror har skjedd i saken.
At du mener jenta lyver er faktisk like usaklig som de som roper opp at ordføreren har forgrepet seg på jente. Vi VET ikke hva som har skjedd ennå. Så enkelt er det.

Hverken du eller jeg eller andre på forumet har noen informasjon som gjør at vi kan ta en veloverveid vurdering på hva virkelig har skjedd i saken, så det beste er nok å la den biten være for retten å avgjøre.
Sitat av Ompapa
Det er vel ingen som sier at dette er "det verste som har skjedd noensinne". Forøvrig gjør du jo akkurat det samme selv som du klager på at andre gjør. Du slenger også rundt deg med dine meninger om hva du tror har skjedd i saken.
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarer timerbeltkiller rett til å ha meninger, og påpeker at hvis du skal forlange at han ikke får komme med spekulasjon om hvordan dette er for jenta, så blir det veldig urettferdig om de han argumenterer mot skal få lov.

Jeg angriper ingens rett å slenge rundt seg med meninger, heller det motsatte.
Sitat av Ompapa
At du mener jenta lyver er faktisk like usaklig som de som roper opp at ordføreren har forgrepet seg på jente. Vi VET ikke hva som har skjedd ennå. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ompapa
En mann som er totalt uten moralsk kompass og som viser så dårlig dømmekraft som det denne mannen har gjort kan ikke under noen omstendighet fortsette som ordfører.
Vis hele sitatet...
Ingen kommentar nødvendig.
Sist endret av DumDiDum; 13. oktober 2012 kl. 23:39.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg forsvarer timerbeltkiller rett til å ha meninger, og påpeker at hvis du skal forlange at han ikke får komme med spekulasjon om hvordan dette er for jenta, så blir det veldig urettferdig om de han argumenterer mot skal få lov.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke spekulert i hvorvidt det har foregått seksuell omgang mellom de to. Det er noe som må overlates til retten å avgjøre.

Ang innlegget til timber er spekulativt er min mening om hans innlegg. Forumbrukere her på freak kan ikke diagnostisere hverken på jentas psyke eller helse, jeg påpeker kun at det er et helt eget fagfelt å stille slike diagnoser og at noen lekmenn da velger å ytre meninger om jentas helse faller slikt på sin egen urimelighet.

Det jeg har påpekt er at en voksen mann på 50 år som sitter naken på et ordførerkontor og ber en jentunge på 13-14 år ta av seg tøyet så han kan se henne naken på skypechat ikke er en mann som egner seg som ordfører.

Jeg har likevel problemer med å skjønne hvordan det som er kommet frem de siste dagene kan styrke troverdigheten til ordføreren eller på noen som helst måte svekke jentas troverdighet. Jeg kommenterte kun ditt utsagn om at du ikke tror de har hatt sex.(innlegg #129)

Hva bygger du dette på dumdidum? Konkret hva er det som har kommet fram i retten som gjør at du kan ha vektige argumenter for å mene noesomhelst om hva som har foregått eller ikke forgått bak låste hotelldører?
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 01:17.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Podofil betyr a tiltrekkes av preprubertalebarn. Just sayin..
Vis hele sitatet...
Skriver innlegg i fylla?

Du har delvis rett.

Pedofili er en parafili der personen er seksuelt tiltrukket primært eller utelukkende til prepubertale eller peripubertale barn.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at begrepet også omfatter barn i starten av pubertet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ingen kommentar nødvendig.
Vis hele sitatet...
Ikke dra sitater ut av sammenheng. Han har da vitterlig ikke påstått at ordføreren har forgrepet seg på jenta. Basert på bevisene fra samtalelogger som er blitt presentert så langt i retten, så er uttalelsen helt gyldig.
Sist endret av danielsk; 14. oktober 2012 kl. 03:58.
Sitat av ompapa Vis innlegg
drop dead timerbeltkiller.

Hverken du eller jeg har kunnskaper til å diagnostisere evt. skader på denne jenta. Og at liketil forsøker deg på "fjern-diagnose" gjør bare at du fremstår som relativt uvitende og du trekker konklusjoner på feil grunnlag og på feil tidspunkt.
Vis hele sitatet...
JA, er relativt uvitende i egenskap av ikke-fagmann på området.
Det betyr ikke plikt til å unnlate å ha meninger om fakta og indisier i saken.
Fagfolk/eksperter på det psykologiske området kan av og til ta feil og folk flest ha rett.

Minner om at i Utøya-saken mente de to første ekspertene ugjerningene ble begått av en sadist som (mis)brukte politikk som ren unnskyldning.
Folkeflertallet mente det motsatte: Politiske meninger ble omsatt til praktiske gjerninger rettferdiggjort med hensikten helliger midlene.

Neste sett sakkyndige og domstolen falt ned på samme syn som folk flest.



Selv spesialister med svært lang utdannelse og mange års erfaring vil kunne slite med å sette en evt. diagnose også pga av at reaksjoner kan komme på senere tidspunkt. Ingen av oss vet heller hvor belastende dette har vært for jenta, først sviket fra en hun stolte på også en 4 uker lang rettssak som har enormt media-trykk.
Vis hele sitatet...
Riktig det. Men det annulerer ikke indisier om hvor skadet eller helskinnet jenta har kommet fra saken.

Dette vet du og jeg absolutt null og så la det ligge, ok? Det blir meningsløst å komme med slike ytringer som du har gjort her.
Vis hele sitatet...
Det blir ingen debatt som i dette og andre forumer dersom det her ikke er tillatt å ha meninger som menigmann. Som bevist i eksemplet ovenfor er dette ikke et område hvor legfolk i enkeltsaker med 100% nødvendighet tar feil og fagfolkene alltid har rett. Området er helt enkelt ikke tilstrekkelig ren naturvitenskap til at det er tilfellet.

Rent bortsett fra at samtlige innlegg her utrykker meninger som nødvendigvis er ren tolking av fakta i den ene eller andre retningen.
Sist endret av timerbeltkiller; 14. oktober 2012 kl. 07:09.
For det første, jentas lidelser er nesten utelukkende kun relevant for straffeutmålingen, som ikke har noe hensikt å diskutere før dommen faller. Likeledes er det med fysisk tvang. Det er ikke noe som indikerer her at det har vært utpreget fysisk tvang, men mer sannsynlig vagt uttrykt motvillighet, eller kanskje ikke engang det. Men dette er også mest relevant kun for straffeutmåling, så ikke særlig poeng å debattere. Det eneste relevante poeng av dette er at om det har vært lite motstand fra jentas side vil det være med på å sannsynligjøre at overgrepene kan ha blitt begått.

Angående bevis så er det slik at det må ikke ekstistere konkrete fysiske bevis på samleier for å bli dømt for de i en slik sak. Jentas forklaring er ett bevis. Om skype-samtalene og sms anses å bevise at de hadde ett kjæresteforhold, da er veien kort til å konkludere at det er urimelig å tvile på at samleier har funnet sted. Særlig hvis den fysiske nærheten og situasjon/mulighet beviselig har eksistert.

Media har sensurert temmelig hardt, men det har vært referert at Skype-samtalene inneholder prat om samleiestillinger og intime kroppsdeler. Samtidig har jenta kledd av seg foran kamera, og det har også ordføreren gjort. Jenta har skrevet "de vil ikke tro hva vi har gjort sammen", når Øygard er bekymret for om foreldrene er tilstede. Ok, hadde dette vært all kontakt som kunne påvises mellom de to, over internett, med kun sporadisk fysisk kontakt, ville saken gjerne vært relativt usikker rettslig sett.

Men så skal man liksom tro at disse to, parallellt med dette, har sett hverandre flere ganger i uken, har reist rundt og overnattet på hoteller og hytter, sovet i samme dobbeltseng 20cm fra hverandre, i to år, uten å ha latt denne seksuelle kontakten eskalere videre til noe mer..? Øygard har helt klart vært forelsket, eller i det minste besatt av jenta. Hvordan ellers skal man forklare hans ekstreme opptatthet, ved 5000 meldinger på 3 måneder, kjøre etter og stoppe skolebussen, ringe henne 17 ganger på noen timer når hun ikke svarer. Hvorfor ringte han ikke for eksempel foreldrene hennes hvis han hadde en reell bekymring om ett normalt emne? Denne mannens hjerne og handlingsmønster har jo spunnet totalt ut av kontroll. Hvorfor....? Det er helt urimelig å tro at denne ekstreme besettelsen han har av denne jenta, med hans mentale Fukushima, ville utarte seg slik om det ikke hadde grobunn i ett seksuelt forhold. Retten vil garantert konkludere at en slik emosjonell og mental besettelse er konkret bevist gjennom kommunikasjon og handling, til tross for at han selvsagt nekter. Følgelig er kjæresteforholdet konkret bevist, mens den seksuelle kontakten i form av samleier blir sannsynliggjort som følge av dette.

Det er ikke snakk om at det kreves sannsynligjøring utover enhver teoretisk tvil, ei heller utover enhver tvil. Det er snakk om enhver "rimelig tvil" her. Det må altså være en rimelig grunn til å tro på at Øygard snakker sant, samtidig som det må være en rimelig grunn til å tro at jenta lyver, herved å tro at hun har klart å konstruere og sette iverk denne løgnen, med alle de involverte parter, og komme seg gjennom politiavhør, uten å så tvil hos politi/påtalemyndighet. Bevisene som er kommet frem er etter min mening tilstrekkelig. Ikke glem at jentas forklaring er ett sentralt og sterkt bevis. Når Øygards forklaring samtidig brister på så mange punkter, så mister den som bevis betraktelig styrke. Derfor er troverdigheten i alle spørsmål viktig, og slik det nå står, antagelig og forhåpentligvis nok til å få han dømt.
De kan umulig ha hatt sex når det ikke nevnes NOE om dette i Skypesamtalene, spør du meg. Hvis de hadde hatt sex, ville det ikke vært et vesentlig tema i skype-samtalene/SMS?!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
De kan umulig ha hatt sex når det ikke nevnes NOE om dette i Skypesamtalene, spør du meg. Hvis de hadde hatt sex, ville det ikke vært et vesentlig tema i skype-samtalene/SMS?!
Vis hele sitatet...
Det er jeg absolutt ikke enig i. Når du vet du begår seksualforbrytelse med ett barn, så prøver du garantert å være veldig forsiktig med hvordan du uttrykker deg, og du tenker selvsagt at ting i værste fall kan bli lest av andre. Likevel er dette temmelig vanskelig å gjøre fullt ut, fordi du har den andre parten som ikke bryr seg om slik forsiktighet, og vil alltid utfordre deg til å kommunisere. Resultatet er at du klarer det til en viss grad, de fleste dager, å holde relativt ren og upåfallende dialog. Men noen dager utarter samtalen seg bare slik at det blir sexfiksert og du lar deg rive med, men du unngår likevel de mest direkte utsagn. Så det gjenstår ett sammensurium av halv-grovheter og hentydninger.

Mange snakker grovt om sex med partnere på nettet, men mange gjør det også ikke. Og i en slik situasjon synes jeg det er helt unaturlig å tro Øygard ville lagt opp til en sjargong som inkluderte seksuelle detaljer om hva de har eller vil gjøre. Han har vel litt mer enn 30 IQ.
Sitat av dukof Vis innlegg
Det er jeg absolutt ikke enig i. Når du vet du begår seksualforbrytelse med ett barn, så prøver du garantert å være veldig forsiktig med hvordan du uttrykker deg, og du tenker selvsagt at ting i værste fall kan bli lest av andre.
Vis hele sitatet...
Forrige innnlegget ditt var ren kvalitet, men på denne må jeg bare si at jeg er tvert uenig. Jeg er også lite fan av at ei jente fra 13-16 omtales som barn, hun er tenåring. Å bytte ut ord for å få en sak til å virke verre er ikke pent.

Det som har kommet fram på skype-samtalene er såpass ute og kjøre at jeg ser det som mer sannsynlig at absolutt alle bremser og selv-oppholdelsesdrift er borte. For meg virker det dermed som hva som ikke sies faktisk er ganske relevant da.

Som eks-vgs lærer må jeg også si at 15-16 årige jenter er ikke spesielt høyt oppe på lista over troverdige vitner. Kan faktisk ikke tenke meg noen som kommer lavere. Etter min erfaring er hva de påstår en veldig, veldig god indikator på hva de føler, men sjelden på hva som faktisk skjedde.

Jeg vet også hvor lett det er å ta rotta på folk ved å ta ting de har sagt ut av kontekst, hvor sterkt maktmiddel seksuelle anklager er og hvilken side de aller fleste tar med en gang. Uten å mulighet til følge saken nærme nok til å gjøre meg opp en god, kvalifisert mening selv, så sitter jeg med en vag, ubehagelig følelse at jeg ikke nødvendigvis stoler på noe av det jeg leser om saken.
Sist endret av DumDiDum; 14. oktober 2012 kl. 17:57.
wow du slutter virkelig ikke å overraske dumdidum.

Din bakgrunn som vgs lærer gjør at du føler du kan si hvorvidt hele landets 15-16 årige jenter snakker sant. Really?

Var du vikar-lærer gjennom nav kanskje? For om virkelig var utdannet lærer så skulle du jo se at slike utsagn faller på egen urimelighet. Du har ikke noe bedre grunnlag enn andre til å vurdere sannhetsgehalten i jentas forklaring og anmeldelse, selv om du tydeligvis tror det selv.

Og du synes ikke 13 åringer er barn? Vel du om det. Det er nok svært mange som tenker annerledes. Ikke minst foreldre til 13 årige barn. Mange foreldre vil nok si at 13 åringer tenker som barn, oppfører seg som barn og bryr seg lite om konsekvenser noe som er typisk for barn. Selv om 13 årige jenter har fått litt hår og noen utvekster gjør det dem ikke til seksobjekter eller voksne kvinner. De er fortsatt barn i øynene til veldig mange, meg inkludert.
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 18:10.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg er også lite fan av at ei jente fra 13-16 omtales som barn, hun er tenåring. Å bytte ut ord for å få en sak til å virke verre er ikke pent.
Vis hele sitatet...
Da anbefaler jeg deg å oppdatere dine kilder med:

FN's barnekonversjon, artikkel 1:
"a child means every human being below the age of eighteen years"
http://www2.ohchr.org/english/law/crc.htm

Straffeloven, kapittel 19, Seksualforbrytelser, paragraf 195 og 196, som forøvrig er de Øygard er tiltalt etter, så temmelig saksrelevant også.

"§ 195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 3 år."

"§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år."

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#196

...
Jeg er lite fan av at ei jente på 13 år blir omtalt som tenåring, når det juridiske uttrykket er barn. Å bytte ut ord for å få en sak til å vikre mindre alvorlig er ikke pent.
Sist endret av dukof; 14. oktober 2012 kl. 18:27.
Sitat av dukof Vis innlegg
Likevel er dette temmelig vanskelig å gjøre fullt ut, fordi du har den andre parten som ikke bryr seg om slik forsiktighet, og vil alltid utfordre deg til å kommunisere.
Vis hele sitatet...
Det har jo kommet frem at jenta også var interessert i å holde
dette skjult for omverdenen, før hun avslørte det for kjæresten.
Sitat av dukof Vis innlegg
Når du vet du begår seksualforbrytelse med ett barn,
Vis hele sitatet...
"Barn" bør byttes ut med "mindreårig" for ikke feilaktig antyde pedofili i denne saken.
Jenta dreiv som 13-årig med griseprat på nettet.
Hun må da nødvendigvis ha vært seksuelt moden.
For før du er det, driver du ikke denne hobbyen.

I dag har jenter samme seksuelle utvikling i årene 12-15 som de for 50 år siden hadde i årene 15-18. Delvis av denne grunn og delvis av endret samfunnssyn + lettvint adgang til prevensjon, er det utrolig hvor langt ned i aldersgruppene store deler av jentene har et aktivt sexliv.

(Og dette er selvsagt bra - Av den enkle grunnen den gammel-religiøse regelen om du skal ikke ha sex i de årene lysten og evnen er størst, er direkte menneskefiendtlig).

All former for sex mellom voksne samtykkende personer er OK.
Ingen sex med ikke-samtykkende er OK
Ingen sex med barn uansett samtykke eller ikke er OK.

Problemet er at lovgivningen har aldersgrenser som definerer fullvoksnes sex med fullt utviklede tenåringer som misbruk av barn uansett samtykke eller ikke.

Det er opplagt at sex mellom middeladrende damer og ungutter som hovedregel ikke bare vil være frivillig, men høyst ønskelig for kåte unggutter.

Sex mellom middeladrende menn og ungpiker kan det derimot være større grunn til å undersøke om den er 100% frivillig eller om det er momenter av fysisk eller psykisk tvang inne i bildet. Eventuelt rent "kjøp" som ikke nødvendigvis bør være betalt med cash.

Når ikke aldersgrensene for sex som strir mot straffeloven for lenge siden er senket radikalt, skyldes det antakelig at både politikere og foreldre lurer seg sjøl til å tro dagens ungdom har samme utviklingskurve som i tidligere generasjoner.
Sist endret av timerbeltkiller; 14. oktober 2012 kl. 18:43.
Sitat av dukof Vis innlegg
Da anbefaler jeg deg å oppdatere dine kilder med:

FN's barnekonversjon, artikkel 1:
"a child means every human being below the age of eighteen years"
http://www2.ohchr.org/english/law/crc.htm
Vis hele sitatet...
Legale definisjoner og normal språkbruk er virkelig ikke nødvendigvis det samme.. særlig ikke når den legale definisjonen går på tvers av hva normal språkbruk har vært over lang tid.

Du kan jo dra til en ungdomskole eller VGS og forsøke å kalle de som går der barn? De hadde blitt fly forbannet alle som en, fordi normal språkbruk er at man er barn opp til 12-13 og ungdom/tenåring etter dette. At du forlanger å bruke den legale definisjonen, istedenfor den alminnelige (hva er colloqiual på norsk?), for å følelsmessig gjøre saken verre synes jeg fortsatt er fryktelig uryddig.

Forbanna newspeak.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Problemet er at lovgivningen har aldersgrenser som definerer fullvoksnes sex med fullt utviklede tenåringer som misbruk av barn uansett samtykke eller ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke ett "problem", det kan nemlig tas hensyn til i straffeutmålingen.

Grunnen til aldersgrensene i paragraf 195/196 er ikke bare for å forhindre pedofili, altså sex med ikke kjønnsmodne, men f.eks. fordi unge tenåringer kan ha lav selvtillitt, vanskelig eller redsel for å uttrykke motvilje mot handlinger og rett og slett si "nei" hvis det er det de egentlig føler. Blant annet.

Latterlig at sånt som dette i det hele tatt må diskuteres....
Sitat av ompapa Vis innlegg
wow du slutter virkelig ikke å overraske dumdidum.

Din bakgrunn som vgs lærer gjør at du føler du kan si hvorvidt hele landets 15-16 årige jenter snakker sant. Really?

Var du vikar-lærer gjennom nav kanskje? For om virkelig var utdannet lærer så skulle du jo se at slike utsagn faller på egen urimelighet. Du har ikke noe bedre grunnlag enn andre til å vurdere sannhetsgehalten i jentas forklaring og anmeldelse, selv om du tydeligvis tror det selv.
Vis hele sitatet...
Erfaring med 15-16 åringer gjør at man får god innsikt i hvordan de vanligvis oppfører seg, ja. Go figure.

15-16 årige jenter har en sterkt tendens til å overdramatisere og er flinke til å rettferdigjøre seg selv. Enhver god VGS-lærer vil si det samme, med jenter i den alderen der tar man ting med ro. Hvis ei førsteklasse jente kommer og beskylder en lærer eller en annen elev for å ha gjort noe, tatt henne på rompa eller hva som helst, så kan du være sikker på at noe har skjedd og at hun er fornærmet. Det er derimot en særdeles dårlig ide å tilkalle foreldre og verneombud med en gang, fordi fryktelig ofte var det en helt annen grunn til at eleven var fornærmet. Det kunne være noe stygt, eller det kunne være noe uskyldig (for dårlig karakter på prøve er en klassisk gjenganger).

Så nei, jeg har ikke grunnlag for å si at jenta juger. Jeg har derimot erfaring på at jenter i den alderen ofte juger, særlig når det er sterke følelser involvert. Derfor mener jeg det er ekstremt viktig å holde hodet kaldt, og vente til alle bevisene er framført. Du gjør ikke en spesielt god jobbe med å holde hodet kaldt akkurat nå


17-18 åringer derimot kunne man i stor grad ta på ordet forøvrig. Kan ikke huske å ha opplevd seriøse samtaler med tredjeklassinger hvor de var åpenbart urimelige. Stolte faktisk mer på de enn endel av lærerene.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Legale definisjoner og normal språkbruk er virkelig ikke nødvendigvis det samme.. særlig ikke når den legale definisjonen går på tvers av hva normal språkbruk har vært over lang tid.

Du kan jo dra til en ungdomskole eller VGS og forsøke å kalle de som går der barn? De hadde blitt fly forbannet alle som en, fordi normal språkbruk er at man er barn opp til 12-13 og ungdom/tenåring etter dette. At du forlanger å bruke den legale definisjonen, istedenfor den alminnelige (hva er colloqiual på norsk?), for å følelsmessig gjøre saken verre synes jeg fortsatt er fryktelig uryddig.

Forbanna newspeak.
Vis hele sitatet...
Jenta var jo 13 når første overgrepet skjedde. Hvorfor argumenterer du mot deg selv? Eller er det til 13, men ikke til-og-med?

Og vi diskuterer en rettssak, så jeg ser ikke akkurat problemet ved å bruke juridisk korrekte uttrykk.

Det er vel ganske urelevant at et barn på 13-15 år ikke anser seg som ett barn. En mann på over 50 år burde helt klart anse en slik person som barn, og det er det vi diskuterer her, ikke hva barnet selv synes.
Sist endret av dukof; 14. oktober 2012 kl. 19:06.
Sitat av dukof Vis innlegg
Jenta var jo 13 når første overgrepet skjedde. Hvorfor argumenterer du mot deg selv? Eller er det til 13, men ikke til-og-med?
Vis hele sitatet...
Uhm? Barn er opp til 12-13 og tenåring er normalt ansett fra 13 (thirteen). Det er jo åpenbart en glidende overgang, fordi ingen barn utvikler seg likt.
Og vi diskuterer en rettssak, så jeg ser ikke akkurat problemet ved å bruke juridisk korrekte uttrykk.
Vis hele sitatet...
Når de juridisk korrekte uttrykkene går på tvers av normal språkbruk og får noe til virke enda verre enn det er, så ser jeg problem med det.
Det er vel ganske urelevant at et barn på 13-15 år ikke anser seg som ett barn. En mann på over 50 år burde helt klart anse en slik person som barn, og det er det vi diskuterer her, ikke hva barnet selv synes.
Vis hele sitatet...
Nei, en mann på over 50 burde helt klart anse en slik person som ungdom, og fortsatt skjønne at han burde holdt seg unna. Å drive å bytte betydning på ord avhengig av kontekts er uryddig.

Å kalle ungdom for barn er bare regelrett misvisende og fornærmende. Ungdom har følelsliv, evne til refleksjon (selv om den ikke er spesielt godt trent opp enda) og vilje og evne til å analysere hva som skjer rundt seg markant forskjellig fra barns. Hele ungdoms-perioden brukes vel mer eller mindre til å trene opp disse egenskapene, utforske grenser og i det hele tatt finne ut av hvordan verden fungerer. Ungdom er ikke voksne, og de er ikke barn.

.. og freak-forum er jo et godt eksempel på dette. Det finnes postere på 14-17 år her som bidrar konstruktivt, men meget få særlig under dette.
Sist endret av DumDiDum; 14. oktober 2012 kl. 19:19.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når de juridisk korrekte uttrykkene går på tvers av normal språkbruk og får noe til virke enda verre enn det er, så ser jeg problem med det.

Nei, en mann på over 50 burde helt klart anse en slik person som ungdom, og fortsatt skjønne at han burde holdt seg unna. Å drive å bytte betydning på ord avhengig av kontekts er uryddig.
Vis hele sitatet...
Det er grunner til at barn er definert slik, selv om du selvsagt har rett i, og jeg er enig i, at dette er i kontrast med normal dagligtale. Dette har å gjøre med signaleffekt og bevissthet rundt lovens hensikt. Når seksuell omgang er forbudt under 16 år, så har det ikke særlig praktisk hensikt å dele opp denne gruppen videre.

Uansett er det lite ryddig å kverulere ustanselig på juridsk korrekte uttrykk. Vi har observert ditt syn.
Sist endret av dukof; 14. oktober 2012 kl. 19:43.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
"Barn" bør byttes ut med "mindreårig" for ikke feilaktig antyde pedofili i denne saken.
Jenta dreiv som 13-årig med griseprat på nettet.
Hun må da nødvendigvis ha vært seksuelt moden.
For før du er det, driver du ikke denne hobbyen.
Vis hele sitatet...

Igjen er du ute å konkluderer på sviktende grunnlag timerbelt. Du ser helt bort ifra det at jenta kan være manipulert inn i dette. Barn utsatt for overgrep mister mange grenser i forhold til egen seksualitet og egne grenser.
Derfor mener jeg din konklusjon er er direkte feil.

Se også hva som tidligere er skrevet om alder og definiasjon:
Sitat av dukof Vis innlegg
FN's barnekonversjon, artikkel 1:
"a child means every human being below the age of eighteen years"
http://www2.ohchr.org/english/law/crc.htm

Straffeloven, kapittel 19, Seksualforbrytelser, paragraf 195 og 196, som forøvrig er de Øygard er tiltalt etter, så temmelig saksrelevant også.

"§ 195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 3 år."

"§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år."

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#196
Vis hele sitatet...



I dag har jenter samme seksuelle utvikling i årene 12-15 som de for 50 år siden hadde i årene 15-18. Delvis av denne grunn og delvis av endret samfunnssyn + lettvint adgang til prevensjon, er det utrolig hvor langt ned i aldersgruppene store deler av jentene har et aktivt sexliv.
Vis hele sitatet...
Javel - har du noen kilde på dette?
Uansett er ikke det kjernen i saken her, jenta har anmeldt Øygård for overgrep. Det er altså totalt irrelevant hvorvidt jenta var mer moden enn 13 åringer var for 50 år siden. Loven er klinkende klar på dette punktet og 13 åringer er i den seksuelle sammenhengen barn.


(Og dette er selvsagt bra - Av den enkle grunnen den gammel-religiøse regelen om du skal ikke ha sex i de årene lysten og evnen er størst, er direkte menneskefiendtlig).
Vis hele sitatet...

Om to 13 åringer er kjærester og utforsker hverandre seksuelt uten tvang eller press er det vel ingen som reagerer. Denne saken dreier seg om at en 50 åring som er ressurssterk nok til å vinne valget som ordfører er anmeldt for overgrep mot ei jenta på 13. Det er en grunn til at den seksuelle lavalder er 16 år, det er fordi av modning, moden tankegang etc.


Problemet er at lovgivningen har aldersgrenser som definerer fullvoksnes sex med fullt utviklede tenåringer som misbruk av barn uansett samtykke eller ikke.
Vis hele sitatet...
For meg er ikke det et problem i det hele tatt. Det er så enkelt at voksne folk skal holde seg helt unna å ha sex med mindreårige barn. Barn er fullstendig off-limit for voksne. Enkelt og greit.


Det er opplagt at sex mellom middeladrende damer og ungutter som hovedregel ikke bare vil være frivillig, men høyst ønskelig for kåte unggutter.
Vis hele sitatet...
Mulig men er guttene under 16 begår da damene lovbrudd. Altså skal ikke det heller forekomme selv om guttene måtte ønske seg deg. Den voksne part må ta avstand.



Når ikke aldersgrensene for sex som strir mot straffeloven for lenge siden er senket radikalt, skyldes det antakelig at både politikere og foreldre lurer seg sjøl til å tro dagens ungdom har samme utviklingskurve som i tidligere generasjoner.
Vis hele sitatet...

Har du tenkt over om det heller kan være at det er du som har et avvikende syn på seksuell samkvem mellom voksne og barn?

Jeg velger å tro at dagens lovverk reflekterer det synet de aller aller fleste av oss har. At sex mellom voksne og barn IKKE skal forekomme.
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 19:48.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Erfaring med 15-16 åringer gjør at man får god innsikt i hvordan de vanligvis oppfører seg, ja. Go figure.

15-16 årige jenter har en sterkt tendens til å overdramatisere og er flinke til å rettferdigjøre seg selv. Enhver god VGS-lærer vil si det samme, med jenter i den alderen der tar man ting med ro. Hvis ei førsteklasse jente kommer og beskylder en lærer eller en annen elev for å ha gjort noe, tatt henne på rompa eller hva som helst, så kan du være sikker på at noe har skjedd og at hun er fornærmet. Det er derimot en særdeles dårlig ide å tilkalle foreldre og verneombud med en gang, fordi fryktelig ofte var det en helt annen grunn til at eleven var fornærmet. Det kunne være noe stygt, eller det kunne være noe uskyldig (for dårlig karakter på prøve er en klassisk gjenganger).

Så nei, jeg har ikke grunnlag for å si at jenta juger. Jeg har derimot erfaring på at jenter i den alderen ofte juger, særlig når det er sterke følelser involvert. Derfor mener jeg det er ekstremt viktig å holde hodet kaldt, og vente til alle bevisene er framført. Du gjør ikke en spesielt god jobbe med å holde hodet kaldt akkurat nå


17-18 åringer derimot kunne man i stor grad ta på ordet forøvrig. Kan ikke huske å ha opplevd seriøse samtaler med tredjeklassinger hvor de var åpenbart urimelige. Stolte faktisk mer på de enn endel av lærerene.
Vis hele sitatet...


Du gjentar deg selv om forsøker ikke engang bruke nye ord. Du fortsetter med de samme ugyldige argumentene uten at du bringer noe nytt til bordet.

Din opplevelse av jenters sannferdighet er ikke nok til at du kan konkludere hvorvidt det har forekommet straffbare handlinger mellom ordfører og den mindreårige jenta. At mange jenter lyver betyr ikke at alle jenter lyver - alltid.

Holde hodet kaldt sier du? Jeg har da ikke konkludert i skyldspørsmålet. Det er retten som skal dømme, ikke jeg.
Jeg har kun påpekt at det ennå ikke er fremkommet noen som helst i saken som svekker jentas forklaring.

Om du ikke tar grep om en ungjente kommer til deg med klager på seksuelle tilnærmelser fra en annen lærer er jeg sikker på at du gjør deg skyldig i noe som kan medføre at du mister jobben. Tviler på at du har lov til å feie slikt under teppet fordi du tror jenta lyver.

Ja heller ikke umulig at du risikerer å bli straffeforfulgt om du unnlater å ta slikt på alvor.
Om ei jente klager på slikt er jeg ganske sikker på at de aller fleste skoler har klare regler på hvordan slikt skal håndteres og hvem som skal varsles.
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 19:56.
Dette er siste gangen jeg svarer deg. Du er tydeligvis for forbanna til å lese hva jeg skriver. Ta deg en blås

Jeg har som sagt kun sagt at man skal være forsiktig og vente i denne saken. Jenter i den alderen juger ofte. Du har derimot vært ute og sagt at ordføreren mangler fullstendig moralsk kompass og bør fratre stillingen sin. Det kan godt hende jeg er enig med deg om noen uker, men jeg kommer til å vente.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om du ikke tar grep om en ungjente kommer til deg med klager på seksuelle tilnærmelser fra en annen lærer er jeg sikker på at du gjør deg skyldig i noe som kan medføre at du mister jobben. Tviler på at du har lov til å feie slikt under teppet fordi du tror jenta lyver.
Vis hele sitatet...
Jeg var kontaktlærer, så jeg har faktisk litt erfaring på dette. Hvis en tredjeklassing kom med noe som helst anklager ville jeg eskalert det direkte til rektor/rådgiver.

Anklager fra førsteklassing derimot, for ta-på-rompe eksempelet, så ville jeg sagt at hun gjerne kunne gå rett til rektor, men at hvis det var greit ville jeg prate med vedkommende som var involvert først. Deretter ville jeg gått rett til læreren og hørt om det var noe mer som lå bak.. og deretter rett tilbake til eleven for å høre og la henne prate ut.

Dette handler faktisk om å beskytte 15-åringene også, fordi når de kommer med falske anklager vil de være stemplet som intrigemakere og jugere.. og de leve med det resten av videregående. Hvis man eskalerer alt opp til rektor og gjør en big deal ut av det med en gang kan man faktisk gjøre ganske mye skade. Selvfølgelig må de tas seriøst, men det er også helvetes jævla forbanna viktig å holde hodet kaldt der. Det er skjer veldig mye rart i hodene dems.


Edit: Jeg kan åpenbart ikke komme med eksempler, fordi jeg er ikke anonym på dette forumet.. Du synes åpenbart jeg er slem og jævlig, så vil vel ikke ta meg på ordet når jeg sier at dette sparte flere av elevene mine for å drite seg skikkelig ut.. men det gjorde det
Sist endret av DumDiDum; 14. oktober 2012 kl. 20:24.