Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 21851
Sitat av Equicez Vis innlegg
Hadde ikke Dubai masse olje ?
Vis hele sitatet...
Dubai har vel fortsatt masse olje, men utbyggingstempoet i norge og Dubai kan ikke sammenlignes. I norge tar det like lang tid å sette opp en enebolig som de bygger en øygruppe med tilhørende fasiliteter i Dubai. Og såvidt jeg erindrer jobber vel nesten ikke folket i Dubai, og staten dekker det aller meste av tlf og lignende til befolkningen. I tilegg til dette legger "adelen" beslag på fantastisk store mengder av dubai's rikdom.

Kvinner har vel heller ikke lov til å arbeide, så da har man enda færre til å bygge økonomien.
Og sist men ikke minst er norge kåret til mest effektive næringslivet i verden! (har vondt for å tro det selv:-P)
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Dubai har vel fortsatt masse olje, men utbyggingstempoet i norge og Dubai kan ikke sammenlignes. I norge tar det like lang tid å sette opp en enebolig som de bygger en øygruppe med tilhørende fasiliteter i Dubai. Og såvidt jeg erindrer jobber vel nesten ikke folket i Dubai, og staten dekker det aller meste av tlf og lignende til befolkningen. I tilegg til dette legger "adelen" beslag på fantastisk store mengder av dubai's rikdom.

Kvinner har vel heller ikke lov til å arbeide, så da har man enda færre til å bygge økonomien.
Og sist men ikke minst er norge kåret til mest effektive næringslivet i verden! (har vondt for å tro det selv:-P)
Vis hele sitatet...
Ja, de har fortsatt olje men boblen sprakk fortsatt.

Ja, det er masse reguleringer rundt boligbygging, men det er det i hele Europa og i USA. Det er ganske ekstra høyt her, men det jeg refererte til tok utgangspunkt i at det var en kredittboble noe som er ubestridelig.

Angående at de fleste lever av staten i Dubai, gjør den bare MER lik Norge. De fleste arbeider ikke eller arbeider for staten med ikke-produktive eller tom. kontraproduktive jobber.

Du har ikke overbevist meg i det hele tatt. Høres faktisk bare ut som bobleprat ala den typen Stoltenberg kommer "vi er Norge, vi er best, vi har olje osv."

Akkurat hva vil oljen gjøre for å forhindre at folk sin gjeldsbelastning blir for høy, for å belønne de som nå ville ha spart om renten var høyere og fra å stoppe at for mange boliger blir lagd i forhold hva den virkelige etterspørselen(og ikke den stimulerte etterspørselen til Stoltenberg og Øystein Olsen) ?
Vi kjøpte et hus i Januar til 1.2 mill og betaler nå 6000 i huslån, i stedet for 8500 i husleie...Det eneste vi måtte dokumentere var at vi hadde betalt husleie i 4 år + min far som kausjonist på egenkapitalen. Skulle vel være greit for de aller fleste å komme seg inn på boligmarkedet hvis man velger en billig førstebolig. Man må ikke bo seg ihjel de første årene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Guttelim Vis innlegg
Vi kjøpte et hus i Januar til 1.2 mill
Vis hele sitatet...
1.2mill er knapt nok til et lite krypinn i ein by.
Tror ikke folk tenker over at det finnes geografiske forskjeller her. Å bo i Oslo eller Akershus er svindyrt. Hvorfor ønsker folk å flytte til disse fylkene? Jo for det er i disse fylkene hvor det finnes masse jobb. Alt innenfor 30-60 minutter av Oslo koster. Jeg og kan kjøpe billig 3 timer unna.
Sitat av slashdot Vis innlegg
1.2mill er knapt nok til et lite krypinn i ein by.
Vis hele sitatet...
* Et krypinn som går en 400 000,- over takst. -.-
Sitat av Equicez Vis innlegg
Ja, de har fortsatt olje men boblen sprakk fortsatt.

Ja, det er masse reguleringer rundt boligbygging, men det er det i hele Europa og i USA. Det er ganske ekstra høyt her, men det jeg refererte til tok utgangspunkt i at det var en kredittboble noe som er ubestridelig.

Angående at de fleste lever av staten i Dubai, gjør den bare MER lik Norge. De fleste arbeider ikke eller arbeider for staten med ikke-produktive eller tom. kontraproduktive jobber.

Du har ikke overbevist meg i det hele tatt. Høres faktisk bare ut som bobleprat ala den typen Stoltenberg kommer "vi er Norge, vi er best, vi har olje osv."

Akkurat hva vil oljen gjøre for å forhindre at folk sin gjeldsbelastning blir for høy, for å belønne de som nå ville ha spart om renten var høyere og fra å stoppe at for mange boliger blir lagd i forhold hva den virkelige etterspørselen(og ikke den stimulerte etterspørselen til Stoltenberg og Øystein Olsen) ?
Vis hele sitatet...

All den tid bankene faktisk gjør det de skal når de låner ut penger, altså sjekker at lånetaker kan betale tilbake får man ikke den amerikanske bankkrisen i Norge. for de aller fleste skal renta mye opp, samt at jobben ryker før man ikke kan betale ned lånet sitt.
I Norge har man sikkerhetsnett for folk som mister jobben, i motsetning til i f.eks statene. Dette sikkerhetsnettet gjør at de fleste klarer å betale boliglånet uten den.

Angående den stuimulerte etterspørselen til mao og stalin må folk ha en plass å bo uansett om de skal kjøpe eller leie. At kostnaden på boliger er så vannvittig høy kommer av alle nye reguleringer og krav (Tek 10, HC tilpasning, ikke lov å bygge i høyden), at dette er feil kan så være, men det hører ikke hjemme i denne diskusjonen.

Tomtepriser også en (formidabel) prisdriver, men så lenge as Norge inneholder for få boliger i levelige strøk, og myndighetene ikke klarer å reguølere til boligbebyggelse kjapt nok kan ikke disse falle for mye heller.

At det i Norge er svært mange ansatte i lite produktive jobber skal jeg være enig i, men hvordan skal Norge slutte å tjene penger? skal olje, fisk og teknologi slutte å brukes i verden? Jeg tror ikke det skjer med det første.

Angående din samenligning av min argumentering med Stoltenberg er det trist, men AS Norge har nå engang denne oljen å hvile på. Frem til pensjonsfondet er spist opp av mine foreldres generasjon er nok bolig ikke noen risikosport. Og NÅR den tid kommer er vel de fleste investeringer usikre.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
All den tid bankene faktisk gjør det de skal når de låner ut penger, altså sjekker at lånetaker kan betale tilbake får man ikke den amerikanske bankkrisen i Norge. for de aller fleste skal renta mye opp, samt at jobben ryker før man ikke kan betale ned lånet sitt.
I Norge har man sikkerhetsnett for folk som mister jobben, i motsetning til i f.eks statene. Dette sikkerhetsnettet gjør at de fleste klarer å betale boliglånet uten den.
Vis hele sitatet...
Hva er det du sier for noe ? USA har trygd de også om det er du referer til, det samme med andre europeiske land, hvorfor går ikke arbeidsledigheten ned der ?

Jeg tror ikke du skjønner hva som forårsker bankkriser heller. Det som skjer er at bankene har på en massiv skala lån som går dårlig, og det er alltid konsekvensene av myndighetene igjennom sentralbanken kunstig senker renten. Blå er styringsrenten, rød er total kreditt.

http://research.stlouisfed.org/fredgraph.png?g=a00

I Norge har de ført den samme politikken, og det har de gjort i Spania, Hellas etc. Så det eksisterer ingen grunn til at det ikke vil skje.

Hvis du vil promotere at man ikke skal bekymre bør du forklare meg hvordan olje eller reguleringer vil forhindre et boligkrakk og evt. bankkrise ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Equicez Vis innlegg
Hvis du vil promotere at man ikke skal bekymre bør du forklare meg hvordan olje eller reguleringer vil forhindre et boligkrakk og evt. bankkrise ?
Vis hele sitatet...
Reguleringer vil sikre at det ikkej kan skje om reguleringene fører til at bankane må ha eigenkapital til å takle misligholdte lån. Bankgarantifondet er ei form for regulering som gjer at folk ikkje treng frykte sparepengane sine, og kan hindre bank rush.

Olje gjer at staten har muskler til å om nødvendig støtte bankane, slik som vart gjort gjennom [url=http://no.wikipedia.org/wiki/Bankkrisen_i_Norge_%281987%E2%80%931991%29]oppkjøpet på 90-talet[/quote].

I tillegg er oljeinntektene relativt sikre - dei kan svinge, men samanlikna med mykje anna eksport er dei garanterte.
Sitat av Guttelim Vis innlegg
Vi kjøpte et hus i Januar til 1.2 mill
Vis hele sitatet...
HUS til 1.2 mill? I Trondheim? Da mener du vel 1.2 Milliarder?

Jeg selv bor i en liten by, eneste vi har er Olje og Fiske. 20k innbyggere.
Her får du akkurat en levelig 2-roms leilighet på 44kvm til 1.2 - 1.4
Og jeg vet selv boligprisene i Trondheim.


Litt mer OT: Trikset for å komme inn på boligmarkedet, hvis problemet er å få lån: Kjøp leilighet i borettslag. Du finner ofte borettslag der innskuddet er lavt, og månedsleien litt høy. Dette er nettopp fordi ungdommer og folk med litt svakere økonomi skal kunne komme seg inn på markedet, uten å måtte ta opp så stort lån. Dog, vil jeg anbefale å passe på at det er et skikkelig borettslag, helst av et litt større og kjent type.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Reguleringer vil sikre at det ikkej kan skje om reguleringene fører til at bankane må ha eigenkapital til å takle misligholdte lån. Bankgarantifondet er ei form for regulering som gjer at folk ikkje treng frykte sparepengane sine, og kan hindre bank rush.

Olje gjer at staten har muskler til å om nødvendig støtte bankane, slik som vart gjort gjennom [url=http://no.wikipedia.org/wiki/Bankkrisen_i_Norge_%281987%E2%80%931991%29]oppkjøpet på 90-talet
Vis hele sitatet...
.

I tillegg er oljeinntektene relativt sikre - dei kan svinge, men samanlikna med mykje anna eksport er dei garanterte.[/quote]

Bankene har siden 1890-tallet blitt garantert av myndighetene at sentralbanken vil være en sikring for innskudd(såkalt långiver i siste instans) i Norge. Det stoppet ikke gjentagende og voldsomme bankkriser.

Tvertimot har bankene under statlig styring kontinuerlig senket sin dekning av innskudd og vært mer og mer belånt. Historisk hadde frie banker, 100 % eller nærmest 100 % dekning og tom. de privilegerte bankene i Europa/USA sin historie hadde minst 60 % dekning. Idag er standarden i Vesten alt mellom 5-3 %.
De norske bankene som ifølge Stoltenberg er gode pga. sterk regulering er blant de mest belånte imot hver penge i banken i hele verden.

Bankgarantifond er en garantert av penger som ikke er der. Hva vil det hjelpe om folk krever pengene sine ?

Uansett, var poenget at aleksstaner hevdet alt vil gå bra pga. Norge går som smurt. Han i senere poster hevdet at pga. olje vil ting løses raskt og deretter reguleringer. Han har enda ikke forklart hvordan boligkrakk og kredittkrise vil unngås pga. at vi har så smarte bestyrere.
En sliten gjentagelse av disse generelle standard læresetningene fra myndighetene for hva man skal mene(bankreguleringer er der for å beskytte folk osv. slikt tåkeprat) hjelper ikke da.

Du, slashdot hadde hatt nytte av å lese dette og dette.

Ytterligere, vil jeg benekte at oljeinntekter er stabile. Men er enig i at oljeinntekter så klart HJELPER myndighetene finansiere hva enn (redningspakker i ditt eksempel). Selvom disse oljepengene liksom skal være våres sparepenger for neste generasjon og slike læresetninger.
Sist endret av Equicez; 2. september 2012 kl. 01:25.
Equicez, istedet for at jeg må liste opp 100 argumenter for at bolig ikke er en risikoinvestering, kan ikke du komme med ett scenario som faktisk lager ett boligkrakk vi ikke kommer ut av? Helst noe som ikk
e inkluderer atomkrig, okkupasjon ,istid og armageddon?
Stat og kommune endrer retning og legger ut store mengder tomter for salg. Ville nok ført til boligkrakk i byer og bynære områder.

Edit: ikke at jeg ser på dette som et veldig troverdig scenario.
Sist endret av wishb0ne; 2. september 2012 kl. 11:20.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Equicez, istedet for at jeg må liste opp 100 argumenter for at bolig ikke er en risikoinvestering, kan ikke du komme med ett scenario som faktisk lager ett boligkrakk vi ikke kommer ut av? Helst noe som ikk
e inkluderer atomkrig, okkupasjon ,istid og armageddon?
Vis hele sitatet...
Dette er meget lavmål, jeg har bare fremmet økonomiske argumenter ingenting om atomkrig eller noe slikt.

:S Hva var min opprinnelige post ?

Jeg sa var redd for boligkjøp og lenket til en side hvor noen forklarte hvorfor kunstig lave renter har ført til en boligboble. Alle bobler sprekker tilslutt, kreves ingen ville fantasiscenarioet.

Enten så blir den nødvendige inflasjonen så stor at sentralbanken må heve renten, ellers så blir ubalansen mellom hva som produseres(altså FOR MANGE boliger produseres) så stor at eiendelen som er oppblåst sprekker.

Har også lest gode innspill her, her og her.
At for mange boliger blir produsert kan jeg ikke tenke meg i den villeste fantasi da det er så vanskelig å få bygd noe som helst derpå berget. At renten stiger en gang vet vi alle, og at man kan få et midlertidig prisfall sier seg selv. Men med økt inflasjon vil også EIENDOM påvirkes, og prisene VIL nå tilbake på gamle nivåer. Under rentetoppen kan nok mange slite med lånene sine, men det er der oljeinntektene kommer inn. Staten kan gå inn ta tapene, eller hjelpe lånetakerene i en periode.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
At for mange boliger blir produsert kan jeg ikke tenke meg i den villeste fantasi da det er så vanskelig å få bygd noe som helst derpå berget. At renten stiger en gang vet vi alle, og at man kan få et midlertidig prisfall sier seg selv. Men med økt inflasjon vil også EIENDOM påvirkes, og prisene VIL nå tilbake på gamle nivåer. Under rentetoppen kan nok mange slite med lånene sine, men det er der oljeinntektene kommer inn. Staten kan gå inn ta tapene, eller hjelpe lånetakerene i en periode.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå er det all for høy avkastning på boliger og leie i forhold til den risikoen du tar. Derfor vil boligmarkedet til slutt sprekke og prisene på boliger vil rase. Dette kan godt ta 5 eller 10 år, men det kommer til å skje. Når dette skjer kan ikke staten gå inn å redde enkelt personer. Det eneste de kan gjøre er å tvinge renten ned. Men det kommer til å få katastrofale følger for mange personer.

Det er ikke det at det blir bygget for mange leiligheter i Norge som kommer til å være det største problemet. Men per idag er det veldig mange polakker som jobber og leier i Norge. Men etter som lønningene i Polen er blant de som vokser fortest i Europa kommer det til å bli mye mindre lukrativit å jobbe i Norge. Når polakkene begynner å forsvinne så kommer leieprisene til å rase, mange spekulanter begyner å tape penger og blir tvunget til å selg. Bolig prisene raser, folk som låner med sikkerhet i boligen får høyere rente og vips så krasjer boligmarkedet.

Det er ikke sikker at det er polakkene som kommer til å bli den utløsende faktoren, men hvis det ikke er de er det noe annet som kommer til å utløse dette. Men hoved poenget er at når dette skjer kan ikke staten gå inn å redde folk. Fordi det å invister i en bolig er å ta risiko, det kan lønne seg på kort / lang sikt eller så kan du tape på det. Akkurat som akjser, obligasjoner eller andre typer investeringer. Alle er klar over at det å invistere i bolig er en risiko og hvis du redder folk en gang vil dette bare føre til hensynsløs gambling fordi du da kan invistere uten å ta tapene.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Akkurat nå er det all for høy avkastning på boliger og leie i forhold til den risikoen du tar. Derfor vil boligmarkedet til slutt sprekke og prisene på boliger vil rase.
Vis hele sitatet...
Ytterst dramatisk feilslutning. At dagens utvikling ikke kan fortsette betyr ikke at det kommer til å eksplodere. Det er mer sannsynlig at man får en korreksjon, og en mer nøktern langsiktig utvikling.. selv om det definitivt er grunn til bekymring.
Det er ikke det at det blir bygget for mange leiligheter i Norge som kommer til å være det største problemet. Men per idag er det veldig mange polakker som jobber og leier i Norge. Men etter som lønningene i Polen er blant de som vokser fortest i Europa kommer det til å bli mye mindre lukrativit å jobbe i Norge.
Vis hele sitatet...
Oi, finn en faktor og blås den opp! Det er mange flere studenter og unge som leier enn polakker. Uansett, leiemarkedet har gått litt av hengslene siste åra ja, og nå er det sterkere press på oss nomader som liker fleksibilitet ved å leie. Har null tro på det langsiktige boligmarkedet jeg også, men å leie begynner å bli et såpass dårlig alterantiv at å kjøpe virker mindre dårlig.. uansett, med det som skjer i Europa er ikke manglende tilgang til arbeidsløse mennesker som kan jobbe noe problem vi kommer til å se i overskuelig framtid.

Men hoved poenget er at når dette skjer kan ikke staten gå inn å redde folk. Fordi det å invister i en bolig er å ta risiko, det kan lønne seg på kort / lang sikt eller så kan du tape på det. Akkurat som akjser, obligasjoner eller andre typer investeringer.
Vis hele sitatet...
Riktig.. fordi det stoppa staten fra å redde bankene.. og eller EU fra å kaste mer lån på Hellas? Argumentasjonen høres fin ut, men hvis bæsjen treffer vifta så kommer man til å forsøke å ta pragmatiske hensyn.. desverre gjerne de som gjør at de rike taper minst mulig penger.

..og det heter forresten investere.. den feilen der ser ikke bra ut.
Sist endret av DumDiDum; 3. september 2012 kl. 12:29.
Jeg gidder ikke å kommenter det første du skriver, vi er uenige og kommer sikkert ikke til å bli enige av mer diskusjon. Men hvis bare 5 eller 10 tusen boliger kommer ut på markedet i byer så vil dette ha en dramatisk effekt på leie markedet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Riktig.. fordi det stoppa staten fra å redde bankene.. og eller EU fra å kaste mer lån på Hellas? Argumentasjonen høres fin ut, men hvis bæsjen treffer vifta så kommer man til å forsøke å ta pragmatiske hensyn.. desverre gjerne de som gjør at de rike taper minst mulig penger.

..og det heter forresten investere.. den feilen der ser ikke bra ut.
Vis hele sitatet...
Det er bra du tar opp dette, fordi under finanskrisen så fikk ikke enkelt personer noe hjelp. Staten gikk inn å støttet bankene, dette er noe de også kan gjøre hvis boligmarkedet sprekker. Men hvis du hadde noen kunnskaper om makro økonomi så burde du vite at det er først å fremst renten staten kommer til å bruke hvis boligmarkedet krasjer.

Det kan hende jeg ikke gjorde det klart nok i det jeg skrev før, men grunnen til at jeg tror at markedet ikke kommer til å få en korreksjon men kommer til å krasje er at så høy avkastning man har på boliger nå fører til en stor grad av spekulasjon. Det kommer selvsagt ikke til å bli et krasj av samme dimmensjoner som det vi nettopp har vert igjennom, men jeg tror det kommer til å krasje.
Sitat av iskrem Vis innlegg
Tror ikke folk tenker over at det finnes geografiske forskjeller her. Å bo i Oslo eller Akershus er svindyrt. Hvorfor ønsker folk å flytte til disse fylkene? Jo for det er i disse fylkene hvor det finnes masse jobb. Alt innenfor 30-60 minutter av Oslo koster. Jeg og kan kjøpe billig 3 timer unna.
Vis hele sitatet...
pisspreik. Jeg bor mindre enn 30 min fra Oslo (i akershus) og betalte 2mill for 136kvadrat (rekkehus) i fjor.

Ikke akkurat nyoppusset, men det fikser jeg over tid. Ser at andre tilsvarende rekkehus går for 2.2-2.5 mill, men de er større.
I Vardø har du hus fra med 50 til 900tusen, men er jo selvfølgelig betingelser på at du vil bli/forbli en navklient fremst du ikke har internett jobb med god lønn.

I Alta betalte min kjære mor 850tusen ca for boligen sin og for 5år siden hadde vi en takst på ca 1.3mill om vi ville flytte, kommer meg lett inn i boligmarked skal jeg tru, oppi Øst Finnmarken finn du jo så billiger hus en de fleste biler kanskje litt hardt og ta i, men har du 1million så klare du få det meste av bolig
Jeg eier i dag to hus. Det ene kjøpte jeg for ca. to år siden for ca. 1,5 mill. Det betaler jeg ca. 7000 pr. mnd i lån på, og leier ut til 12 000 pr. mnd. Det siste huset har jeg akkurat kjøpt, og det er som ett prosjekt å regne, og jeg har planer om 4 hybler i ene halvdelen av huset, og å bo i den andre halvdelen. Det vil gi en skattefri inntekt på 16-20 000 pr. mnd. Ingen planer om å slå meg opp som bolihai, det første huset skal selges senest til neste høst for å slippe skatt på fortjenesten.

Jeg har eid min egen bolig siden jeg var 22 (6 år siden), og mitt råd til ungdommen er å komme seg inn på boligmarkedet fortest mulig. Kjøp en liten leilighet i dårlig stand, og få hjelp av venner, kjente og familie, samt en god del egeninnsats til oppussing, og du tjener etter all sannsynlighet GODE penger på det.

Selv tjente jeg ca. 10 000 skattefrie kroner pr. mnd. (etter alt av utgifter) på min første leilighet, en toroms på 40 kvadrat. Kjøpte den for 900 000 og solgte den for 1 240 000.
Herregud. Hele boligmarkedet er oppskrytt. Alle kommer inn på boligmarkedet ved fast jobb!
ja hvis du får startlån så
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Herregud. Hele boligmarkedet er oppskrytt. Alle kommer inn på boligmarkedet ved fast jobb!
Vis hele sitatet...
Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om...

Jeg hadde ikke god nok egenkapital til å få lån, tjente for godt til husbank lån. Hadde ikke foreldre som kunne stå som kausjonist..
Har endelig kommet meg inn, med å kjøpe en overpriset oppussings prosjekt.
Men det tok en del år ekstra enn hva som var planlagt
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Herregud. Hele boligmarkedet er oppskrytt. Alle kommer inn på boligmarkedet ved fast jobb!
Vis hele sitatet...
Detter må være det mest idiotiske jeg har sett hittil i tråden.
Mulig at du bor på bygda og trenger 1 mill for å få ei bra leilighet eller kanskje et ok hus. Men hvis du bor i en by, med litt stivere boligpriser så får du ikke stort.

Jeg selv har fast jobb, ingen egenkapital, men til gjengjeld har jeg kausjonist. Så for min del, så kommer jeg meg akkurat inn på boligmarkedet. Da får jeg akkurat ei fin 3-roms eller et bra oppussingsobjekt.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Jeg har planer om å komme meg fortest mulig ut på boligmarkede siden jeg er snart ferdig som lærling og får kanskje fast jobb. Sparer også i BSU så jeg får noe egenkapital.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei.

Er det vanlig at borettslag tar kredittsjekk av deg når man kjøper bolig med fellesgjeld?
Kommer vel meg inn på boligmarkedet nå, men velger å vente til markedet faller litt igjen.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hei.

Er det vanlig at borettslag tar kredittsjekk av deg når man kjøper bolig med fellesgjeld?
Vis hele sitatet...
Er vel ganske normalt med kredittsjekk uansett når man prøver å få seg lovlig gjeld så ja. De vil nok bare sjekke at eventuell dårlig betalingsevne ikkje går ut over felleskapet.
Vi prøvde i seks år før vi omsider kom oss inn på boligmarkedet. Fekk kommunalt lån, eller kva det no heiter. Bur jo i ein av av dei dyraste byane i gode gamle mor Norge, så det er vel ikkje så rart at det tok si tid. Eg ville jo helst flytte til ein billigare plass, kor vi kunne fått større leilighet for mindre lån. Madammen satt foten ned på det. Så det blei det ikkje noko av. Eg trivst her og, så det er jo greit. Men det hadde nok vore enklare å få tak på noko i ein mindre by, eller ei bygd. Og ikkje minst billigare.
Sparer så mye jeg kan for å bygge opp egenkapital! Men det tar nok noen år sikkert 3 år (minst) før jeg er i mål! Jeg skjønner veldig godt hvorfor det er så vanskelig å få lån mtp. egenkapital-krav og inntekt osv... Men det er seriøst irriterende å sitte på den hus-løse siden av gjerdet, å bare fantasere om hvor mye grønnere hagen er på den andre siden :P
Jeg fikk lån, måtte bytte bank osv, men er vel verdt det.. 40m2 til 1,4 mill
Jeg kjøpte 25 min. kjøring utenfor Bergen. 175m2 for 1,65 uten verken egenkapital eller kausjonist. Jeg registrerte me bostedsløs i folkeregisteret og stod som det et par mnd. så begynte jeg å søke startlån hos kommunen/Husbanken (bostedsløs med en liten baby så ble vi ganske så prioritert). Under samtaler med de ni nabokommunene til Bergen var en av kommunene faktisk villig til å betale egenkapitalen på 165.000,- + avgifter (cirka 50.000,-) mot at vi blir boende en viss lengde i kommunen. Brytes dette må vi selvfølgelig betale tilbake en forholdsmessig sum. Så kommune regelrett kjøpte seg to skatteytere med på det tidspunktet ett barn.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har noe mer informasjon ang. de nye retningslinjene for egenkapital nå?

På noen sider på Internet så sier de at du kan slippe unna med ned til 10%, mens på andre sider så står det at selv nyutdannede ungdommer med studiegjeld og null egenkapital skal få lån så lenge fremtidig økonomi er bunnsolid.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan de nye "retningslinjene" blir håndtert!
kanskje dette er min gyldne billett inn i boligmarkedet uten å spare i flerfoldige år?!?!?
Jeg og kjæresten min får slengt penger etter oss fra bankene når vi blir ferdig med å utdanne oss til sommeren, så det tar jeg med knusende ro. Raske håndberegninger viser at vi kan låne minst 4 millioner kroner basert på kontraktfestet startlønn.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=750464

Selv er jeg så heldig at jeg blir ferdig med boliglånet mitt nå til sommeren.
Var ute i rett tid og fikk kjøp meg en leilighet i 2004 mens det fremdeles var billig.

Nå skal samboeren min og jeg kjøpe oss enebolig, og selv om jeg har god egenkapital takket være leiligheten min, så føler jeg alikevel at man må låne pokkers mye cash og bli gjeldslave igjen i lang tid for å kunne sikre seg en bolig som er egnet for å stifte familie og for barn å vokse opp i.