Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 13599
er det noen av dere som vet om strømhalsbånd lovlig til bikkjer og andre dyr??
Ja det er lov.
Jeg vet ikke om det er ulovlig eller ikke, men hva i hule helvete skal du med et strømhalsbånd?
Trådstarter
47 6
Det er ikke jeg som skal ha det, men vet om noen som har det. Og det er jo pining av dyret.
Bare pining hvis dyret ikke hører på eieren...
Sånne halsbånd får man kjøpt over alt, til og med på dyrebutikken.. Så det er nok fult lovlig.
Tror de har sluttet å selge de aller sterkeste, men det er lov fortsatt. får ihvertfall bikkja til å holde kjeft.
Et par støt så lærer den, ikke noe pining.
Sist endret av fatboyjim; 30. mars 2011 kl. 15:34.
Trådstarter
47 6
Ja, men viss du ikke klarer å dreseret dyret selv, hva er vitsen med det da?
Strømhålsbånd er ikke laget for å få hunder til å være stille, de er laget for å trene hunder på å oppføre seg i nærheten av husdyr, som sau og ku. Da lærer hunden at han ikke skal jage dyrene, da får han vondt. Å bruke det på hunder for å få dem til å ti stille, vil jeg definere som pining, i og med dette er noe eieren lett skal kunne gjøre noe med selv.
Trådstarter
47 6
Sitat av Darkerface Vis innlegg
Strømhålsbånd er ikke laget for å få hunder til å være stille, de er laget for å trene hunder på å oppføre seg i nærheten av husdyr, som sau og ku. Da lærer hunden at han ikke skal jage dyrene, da får han vondt. Å bruke det på hunder for å få dem til å ti stille, vil jeg definere som pining, i og med dette er noe eieren lett skal kunne gjøre noe med selv.
Vis hele sitatet...
der er jeg helt enig..
Sitat av Teamtveit Vis innlegg
der er jeg helt enig..
Vis hele sitatet...
Dog så holder det med et raskt nykk i nakken med en bestemt stemme.
Sitat av kengro Vis innlegg
Dog så holder det med et raskt nykk i nakken med en bestemt stemme.
Vis hele sitatet...
Hadde du likt å blitt dratt i nakken så det kjennes ut som du skal kveles og at huden skal løsne på en og samme gang? Nei tenkte meg det.


Strømhalsband er bare et lite støt som samtidig gjør bikkja oppmerksom på at det får den ikke lov til.
Sitat av Ierino Vis innlegg
Hadde du likt å blitt dratt i nakken så det kjennes ut som du skal kveles og at huden skal løsne på en og samme gang? Nei tenkte meg det.
Vis hele sitatet...
Interessant at du sammenligner mennesker med dyr nå.

Såvidt jeg vet, så vil et rykk i nakken gi hunden beskjed om at du bestemmer, og det vil også sette i gang like prosesser som når hundens mor irettesatte hunden da den var liten.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av kengro Vis innlegg
Dog så holder det med et raskt nykk i nakken med en bestemt stemme.
Vis hele sitatet...
Det holder faktisk med en rolig, bestemt stemme og et varsomt klapp på hunden. Hunder skrur faktisk nesten av andre sanser og bruker helst en av gangen, men om du berører hunden vil den "snappe ut av det".
Missbruk av strømhalsbånd medfører kun at hunden blir usikker og nervøs.
Som nevnt tidligere, strøm-halsbånd blir brukt for å få jakthunder saue-rene og aller fleste grunneiere krever at man dokumenterer at hunden er saueren før man får jakte.
Sliter man med at hunden bjeffer og hyler så kan man bruke sitron-halsbånd. Er et halsbånd som sprayer en sitron-skvett i ansiktet til hunden når den bjeffer/uler. Ikke farlig, bare litt ubehagelig for hunden.
Å ta hunden i nakken hjelper lite for bjeffing, dette bruker eg kun ved tilfeller der eg tar hunden på fersken i å gjøre noe galt og hunden setter seg opp mot meg. Ved å holde den nede i bakken etter nakkeskinnet så har han ikke mulighet til å gjøre noe og han underkaster seg med det samme.

Men tilbake til topic, Strømbånd er lovlig ja. Men hundeeiere bør være obs på bruke de!
+ 1 for sitronhalsbånd.
Sitron er ikke helt ufarlig det heller. Får hunden det i øyet kan den bli blind. Noen av de sitronblandigene er sterke så det gjeller å passe på hvilken man kjøper.

Og hva tror du hunden liker best å lukte sitron i 1time eller et lite støt?
Jeg er ikke veldig for å bruke sånne typer bånd. Men et lite støt som gjør hunden oppmerksom på at den gjør noe galt i stedet for å gå rundt å lukte sitron i flere timer må være bedere.
Alt du lærer hunden med sånne type bånd kan du også gjøre uten. Men det krever mere tolmodighet og det tar lengere tid.
Hvordan folk velger å oppdra sine hunder får være opp til dem så lenge det ikke er farlig for hunden. Strømhalsbånd er ikke farlig, det er bare ubehagelig.
Strømhalsbånd bør absolutt ikke brukes av lekfolk. Det er veldig fort gjort å gjøre mer skade enn noe annet hvis man ikke vet veldig godt hva man gjør. De aller fleste ting kan læres bort uten bruk av strømhalsbånd, og disse metodene gir mindre rom for store konsekvenser ved feiltrinn. I tillegg vil også strømhalsbånd være ineffektivt og unødvendig smertefullt hvis ikke timingen er perfekt.

Når det kommer til en hund som bjeffer unaturlig mye, så er det tilnærmet alltid en grunn til at hunden gjør dette, og skal man ha slutt på denne bjeffingen må man gå til verks med årsaken. Nesten alltid er det for lite mosjon, understimulans eller en kombinasjon av dette. Å bruke strømhalsbånd, sitronhalsbånd eller tilsvarende på et slik problem er som å sette et plaster på et åpent brudd – fremgangsmåten er direkte feil, og selv om man får stoppet blødningen er ikke problemet borte.

Hvis det er snakk om vanlig bjeffing – bjeffing under lek, ett bjeff når fremmede kommer inn til territoriet og liknende – ja, da må man bare innse at hunder bjeffer.
Sist endret av Provo; 30. mars 2011 kl. 17:25.
Nå er sitron i disse båndene beregnet på hund og er ikke akuratt ren sitron. Ja, sitron kan være farlig for hunder, men det om de får mye i munnen, da det vil ødelegge slimhinner. Men disse båndene spruter ikke så mye at det vil utgjøre noe fare. Nei, eg bruker ikke sånne bånd, for eg vil oppdra hunden på vanlig måte med disiplin.
Å bruke strøm er en uting, har vært med å strømmet mange hunder tidligere, og mange er for ivrige til å strømme bikkja. Hunden blir bare usikker og nervøs til slutt. Å begynner man å bruke strømhalsbånd til mer enn bare for å få hunde saue-ren, så er det ren idioti etter min mening.
Men folk får oppdra hunden sin slik de vil og mener selv er best. Mange som ikke burde hatt hund i utgangspunktet.......
A madman with a box
mabala's Avatar
Du kaller det strømhalsbånd, jeg kaller det dyreplageri.
Sitat av pontiac Vis innlegg
Å bruke strøm er en uting, har vært med å strømmet mange hunder tidligere, og mange er for ivrige til å strømme bikkja. Hunden blir bare usikker og nervøs til slutt.
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig viktig poeng, og det kommer av feil i timingen. Har man generelt upresis timing må man skru opp styrken for å få effekt, og den dårlige timingen vil dermed gi inkonsekvente signaler om hva som forårsaker ubehaget. Det gjør at hunden får mer vondt enn nødvendig på grunn av høy styrke, at den må trenes lenger fordi den lærer dårligere, og at den risikerer å bli småredd urelaterte ting som gjerdestolper og liknende. I tillegg ender man da med en hund som er redd sau (eller hva enn man aversjonstrener mot) i stedet for at den lærer at sau ikke skal angripes.

Jeg har sett kenneleiere og bønder som tar på seg slik trening, og som har drevet på med det i 30-40 år, og som har en begredelig timing. Å tro at man skal klare dette på et forsvarlig vis som en vanlig hundeeier er totalt urealistisk.
Sist endret av Provo; 30. mars 2011 kl. 17:41.
Dere som synes dette er plaging av dyret hva synes dere om strøm gjerder til hest osv?
A madman with a box
mabala's Avatar
Sitat av toxicity Vis innlegg
Dere som synes dette er plaging av dyret hva synes dere om strøm gjerder til hest osv?
Vis hele sitatet...
Det går helt greit med strøm i gjerder. Der har dyrene et valg om de vil få strøm eller ikke, i motsettning til strømhalsbånd, hvor eieren gjør som han vil.
Sitat av toxicity Vis innlegg
Dere som synes dette er plaging av dyret hva synes dere om strøm gjerder til hest osv?
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg ikke strømhalsbånd trenger å være dyreplageri, noe avhengig av hva det brukes til og hvordan det brukes, men dessverre er det veldig ofte det på grunn av uvettig bruk. Strømgjerde er likevel noe helt annet. Et strømgjerde fungerer ved at fysisk kontakt med strømgjerdet gir et lite støt, og det krever gjerne ikke gjentagelser, fordi strømgjerdet er 100% konsekvent, timingen er 100% perfekt, og dyret er helt rolig i det støtet kommer, slik at styrken ikke trenger å være høy. Et strømhalsbånd fungerer med en mindre åpenbar kobling mellom stimulus og det som skal trenes bort, og krever en styrke og et antall gjentagelser som avhenger av dyktigheten til personen bak spakene.
Sitat av mabala Vis innlegg
Du kaller det strømhalsbånd, jeg kaller det dyreplageri.
Vis hele sitatet...
Det er ikke dyreplageri... Dette er dyreplageri http://animalblawg.files.wordpress.c...abused-dog.jpg
Heller gi hunden et støt for å dra oppmerksomhet. Det du sier blir som å si at det er slemt å holde igjen hvis hunded plutselig begynner å løpe for da får han vondt i halsen...

Men et sånn halsbånd skal helst ikke puttes i feil hender...
Sist endret av Oransje; 30. mars 2011 kl. 18:18.
Sitat av mabala Vis innlegg
Du kaller det strømhalsbånd, jeg kaller det dyreplageri.
Vis hele sitatet...
Fordi? Det er ett bittelite støt som sier nei. Skal du la være og snakke til unger når dem gjør noe galt? Bare fordi at om du hevet stemmen en god del mere ville de få vondt i øret?

Det er da absolutt ikke noe virkelig støt. Si det er dyreplageri når du har kjent hvordan det er. hvor mange forskjellige grader det er i styrken på disse vet jeg ikke. Men det jeg fikk støt av var som og sette tunga på ett batteri. Ingen big deal.

Og før noen spør om hvorfor jeg i det hele og det store fikk støt fra ett hundehalsbånd, var det rett og slett fordi jeg ville se om dette var OK og bruke på en hund, for og se hvor kraftig det støtet var.
Sitat av Ierino Vis innlegg
Hadde du likt å blitt dratt i nakken så det kjennes ut som du skal kveles og at huden skal løsne på en og samme gang? Nei tenkte meg det.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang sett åssen moren til en valp behandler den når hu har fått nok? Er ikke noen kjære mor da. Da slipper moren ut et lite helvete over valpen, så gjør den aldri det den dreiv med igjen. Så å ta litt hardt i nakkeskinnet under dressur er bare bra. Kan ikke drive å zappe valpen hver gang den hopper for å si at det er feil.
Sitat av Ierino Vis innlegg
Hadde du likt å blitt dratt i nakken så det kjennes ut som du skal kveles og at huden skal løsne på en og samme gang? Nei tenkte meg det.


Strømhalsband er bare et lite støt som samtidig gjør bikkja oppmerksom på at det får den ikke lov til.
Vis hele sitatet...
Tror ikke hunden får så ondt av et lite nøkk i nakken.
Iom. at både hunder og katter blir dratt etter nakken av moren til de kan gå.

At hunder blir dratt i nakken er som et lite barn blir satt i skammekroken.
Det finnes jo mangen problemhunder her i verden som er veldig vanskelig å oppdra. Fører ofte til at eieren ikke vil ha dem lengre og ender opp på omplasseringsgreier og kansje bytter eiere i hytt og pine.

Det er vel mer vondt og vanskelig for hunden enn et strømhalsbånd.

Men jeg hadde aldri brukt noe slikt.
Noen som jeg kjenner brukte strøm til å lære hunden at den ikke skal jade sauer. Nå tør den såvidt å se på de, det kan man jo ses på som lit "plageri" og litt opplæring.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Fordi? Det er ett bittelite støt som sier nei. Skal du la være og snakke til unger når dem gjør noe galt?
Vis hele sitatet...
Det blir en dårlig sammenlikning. Du kan heller sammenlikne det med å gi ungene støt eller lappe til de. Det er sikkert veldig effektivt å lappe til ungene dine hver gang de gjør noe galt også, men det finnes mindre ubehagelige måter å gjøre det på. Og for å sammenlikne hvor mye timingen har å si, så kan du tenke deg at et sekund feil timing med et slikt halsbånd gjerne blir som flere minutter feil timing når du lapper til ungen din uten nærmere beskrivelse – det er ikke vanskelig å forstå at dette blir en langtekkelig og lite trivelig læringsopplevelse.

Jeg er enig i at det enkelte ganger kan være nødvendig, som for eksempel jakthunder som må være sauerene, gårdshunder som biter i dekkene på kjørende traktorer o.l., men få i det minste en skikkelig profesjonell til å gjøre det.

Sitat av ghettokid
Det er da absolutt ikke noe virkelig støt. Si det er dyreplageri når du har kjent hvordan det er. hvor mange forskjellige grader det er i styrken på disse vet jeg ikke. Men det jeg fikk støt av var som og sette tunga på ett batteri. Ingen big deal.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med da at du festet halsbåndet rundt halsen din og fuktet huden, slik man gjerne gjør med hundene? Det er klart støtet er ubehagelig, hvis ikke hadde det ikke fungert under de adrenalinnivåene hundene gjerne har når de jager sau (et adrenalinnivå mange amatører og halvprofesjonelle for øvrig lar bli altfor høyt, noe som igjen er både et timing- og metodeproblem).

Sitat av Naturgrønn
Det finnes jo mangen problemhunder her i verden som er veldig vanskelig å oppdra. Fører ofte til at eieren ikke vil ha dem lengre og ender opp på omplasseringsgreier og kansje bytter eiere i hytt og pine. Det er vel mer vondt og vanskelig for hunden enn et strømhalsbånd.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke klarer å oppdra en hund uten strømhalsbånd skal man i hvert fall ikke bruke strømhalsbånd. Det er dømt til å bli en stor tragedie. Strømhalsbånd skal ikke brukes i vanlig oppdragelse.
Støtet er ubehagelig, ja absolutt. men det er ikke noen ''big deal''. Det er ikke VONDT i den forstand, men det er ubehagelig
Ghetto du sier det ikke er vondt? Jeg anbefaler deg og ta en tur hit og prøve strømhalsbåndet jeg har til bikkje. Selv på grad 2 som er nest mildeste graden fører det til at de fleste skriker til og havner på gulvet. Du mener dette er ubehaglig? Isåfall har du en jævlig høy smertegrense.

Pigghalsbånd blir noe av det samme men dette får du ikke lov og bruke egentlig uten at du har en profesjonell trener til stede. Du får allikevel kjøpt det gjennom diverse dyrebutikker.
Dyrevernsloven er endret og sier at det skal fares varsomt med dyr så selv om du får kjøpt det over disk tror jeg ikke du har lov og bruke det om du ikke aner hva du holder på med.
Vil heller ikke anbefale strøm. Strøm er som regel siste løsning på feks maller og andre ekstrem bikkjer som koker over og kommer såpass inn i det de holder på med at de fort kan bite deg også når du skal fjerne de fra en figurant feks.

Strøm er ikke noe du bruker for å lære bikkja og ikke dra i båndet.....
Pappa var på sauetrening med bikkja vår og hundene fikk på seg strømhalsbånd. Den ene bikkja fikk støt mens den gjorde i fra seg.

Den døde av forstoppelse etter noen dager.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av IpN Vis innlegg
Pappa var på sauetrening med bikkja vår og hundene fikk på seg strømhalsbånd. Den ene bikkja fikk støt mens den gjorde i fra seg.

Den døde av forstoppelse etter noen dager.
Vis hele sitatet...

Det er nesten litt festlig på en veldig absurd måte..

Trollolol
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Støtet er ubehagelig, ja absolutt. men det er ikke noen ''big deal''. Det er ikke VONDT i den forstand, men det er ubehagelig
Vis hele sitatet...
Prøv å fest et slikt halsbånd rundt nakken og la sentralnervesystemet ditt få en liten smak på hvordan dette føles.

Enda ikke finni ut hvor mye ampere eller volt disse kan gi... Noen som vet?
According to Ohm's law, an e-collar set to produce a cur- rent of 12.8 mA through a ... the amount of electrical energy produced is based on volts, current, .

http://books.google.no/books?id=DA4N...lts%3F&f=false

Der er hele siden om du klarer og lese den for meg er det for sent på kvelden
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Prøv å fest et slikt halsbånd rundt nakken og la sentralnervesystemet ditt få en liten smak på hvordan dette føles.
Vis hele sitatet...

Hadde du lest hva jeg skrev hadde du og fått med deg at jeg har prøvd dette, og at det kjennes, ja. men ikke er direkte ondt i den forstand, men ubehagelig.
Man kan ikke alltid holde hunden under oppsyn forså å ta den når den ikke oppfører seg. Overdrevent bruk av varen er jeg enig i er unødvendig. Men alle bikkjer er forskjellige, og reagerer på tilsnakk. En nesten idiotsikker måte å lære bikkja å holde kjeft er slike halsbånd. Dog foretrekker jeg typen som spruter sitronsaft på halsen til hunden, da det føles mindre slemt. Man skal jo ikke overdrive helt, som med alt annet. Bikkjer er først og fremst bikkjer - de må få lov til å gi lyd fra seg også.
strømhalsbånd er vell ikke dyreplageri ...

noen sier at rykk i nakken med bestemt stemme er plageri, dra litt i snora som bikkja er festet til er plageri ... om dere skulle diskutert dette lenge nok så hadde det aldri kommet til en slutt for jeg vedder ingen av dere gir dere med det første heller ..

viss hunden ikke lyssner når du rykker i nakken med bestemt stemmer , så regner jeg med dere prøver det en gang til ?

eller viss hunden ikke lyssner når dere drar i snora som den er festet til , og når den ikke lyssner da . Så regner jeg med dere napper en gang til ?

og med strømhalsband så kan man jo stille nivåer på hvor mye strøm den skal sende ut . og det kan gå fra minimalt til et bitte lite støt . har selv hatt det strømbåndet rundt halsen . og jeg kan si med egne ord .

det er ikke så ille som dere skal ha det til ..
hunden min hadde det i en liten periode, men vi syntes så synd på han at vi kuttet det ut. synes det skal bli ulovli egentli
§ 3. Forbud

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.

I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd.

Det er faktisk ulovelig og bruke det mot bjeffing... Så sant du ikke er sertifisert.

Loven i sin helhet: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0314-0256.html
▼ ... over et år senere ... ▼
Jessda, melde seg inn her kun for å lekse opp litt om bruk av strøm og voldsbruk forøvrig. Og ja, jeg vet tråden er i ferd med å bli gammel, men den dukker opp på google og fortjener noen rettelser.

Det er IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET lovlig å bruke strømhalsbånd på hund (eller andre dyr) i Norge, med mindre du oppfyller kravene som stilles for unntaket i forskriften mp34567 refererer til over her.
Unntaket gjør at det absolutt eneste man kan bruke strøm til, er for nødvendig trening av hunder mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når det gjøres av kvalifisert personell.

Dette betyr blant annet at de automatiske bjeffehalsbåndene som gir støt er ulovlige å bruke, det samme gjelder for såkalt "elektronisk" eller "usynlig" hundegjerde. Disse baserer seg også på strømstøt og automatikk, og har ingenting overhodet å gjøre med jaging av vilt eller beitedyr, ergo oppfylles de ikke av unntaket i forskriften - selv for autorisert personell.

Mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Men jeg ser der var tilløp til en slags diskusjon rundt mishandling av dyr og hvorvidt de litt "hardere" dressurmetoder kan kalles dyremishandling.
Det skulle egentlig ikke være så vanskelig ..

Enhver handling som forårsaker eller er ment å skulle forårsake ubehag, smerte eller krenkelse, er å anse som en voldshandling. Vold mot dyr er forbudt, det er helt eksplisitt klargjort i Lov om Dyrevelferd (sjekk lovdata.no).

Rykking i halsbåndet, strupebånd, pigghalsbånd, og andre remedier og metoder som per definisjon er ment å skulle påføre hunden en viss mengde ubehag eller smerte, må være å anse som voldshandlinger. Vold er forbudt, som sagt.

Det er ikke verre, i grunnen. Slik det er lagt opp, kan man bruke omtrent så mye vold, tvang og ubehag på bikkja som man ville brukt på sin egen to år gamle unge, og det er ikke alvorlig mye.

Jessda, melde seg inn her kun for å lekse opp litt om bruk av strøm og voldsbruk forøvrig. Og ja, jeg vet tråden er i ferd med å bli gammel, men den dukker opp på google og fortjener noen rettelser.

Det er IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET lovlig å bruke strømhalsbånd på hund (eller andre dyr) i Norge, med mindre du oppfyller kravene som stilles for unntaket i forskriften mp34567 refererer til over her.
Unntaket gjør at det absolutt eneste man kan bruke strøm til, er for nødvendig trening av hunder mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når det gjøres av kvalifisert personell.

Dette betyr blant annet at de automatiske bjeffehalsbåndene som gir støt er ulovlige å bruke, det samme gjelder for såkalt "elektronisk" eller "usynlig" hundegjerde. Disse baserer seg også på strømstøt og automatikk, og har ingenting overhodet å gjøre med jaging av vilt eller beitedyr, ergo oppfylles de ikke av unntaket i forskriften - selv for autorisert personell.

Mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Men jeg ser der var tilløp til en slags diskusjon rundt mishandling av dyr og hvorvidt de litt "hardere" dressurmetoder kan kalles dyremishandling.
Det skulle egentlig ikke være så vanskelig ..

Enhver handling som forårsaker eller er ment å skulle forårsake ubehag, smerte eller krenkelse, er å anse som en voldshandling. Vold mot dyr er forbudt, det er helt eksplisitt klargjort i Lov om Dyrevelferd (sjekk lovdata.no).

Rykking i halsbåndet, strupebånd, pigghalsbånd, og andre remedier og metoder som per definisjon er ment å skulle påføre hunden en viss mengde ubehag eller smerte, må være å anse som voldshandlinger. Vold er forbudt, som sagt.

Det er ikke verre, i grunnen. Slik det er lagt opp, kan man bruke omtrent så mye vold, tvang og ubehag på bikkja som man ville brukt på sin egen to år gamle unge, og det er ikke alvorlig mye.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
enkel løsning for late, ubarmhjertlige hundeeiere.
Hvis du ikke kan ha hund uten å måtte plage den, gi den til noen som
er glad i hunder og vil gi den et trygt liv. "Ekstreme" bikkjer eller ikke.
"maller" trenger da ihvertfall ikke hard behandling, de er ikke så inmari tøffe selv om de ligner litt på schaeffer.
Selv om de brukes av politi og militæret betyr det ikke at de er ekstreme hunder. Feil avl og dårlig oppdragelse gjør de så "ekstreme", vold gjør de bare mer stressa og usikre.
Sist endret av Bothrops; 29. august 2012 kl. 14:25.
Sitat av Ierino Vis innlegg
Hadde du likt å blitt dratt i nakken så det kjennes ut som du skal kveles og at huden skal løsne på en og samme gang? Nei tenkte meg det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke "pining" å dra dem i nakken. Nakkeskinne er like "ufølsom" som huden på albuen din. Men dog, er ikke greit å gjøre det bare fordi dem ikke lystrer.

Er ikke for noe at moren til omtrent all slags dyr løfter dyrene etter nakkeskinne.

Edit: Ser nå at tråden er X antall måneder gammel.
Sist endret av Exty; 29. august 2012 kl. 14:47.
Vet iallefall på katter at løfter du dem i nakkeskinnet får dem ikke vondt, mora bærer dem sånn. De ser dog jævla snåle ut gjelder sikkert samme for hunder når mora løfter dem
Jøss, fungerer dette på kattunger som har løs mage? Satt meg akkurat ved PC'en etter jeg har tørket møkk som sto opp etter veggene fra kattene. Jeg takler ikke skitlukt fra andre enn meg selv, så jeg brakk meg så ofte at jeg slet med å puste. Disgusting!

Skulle likt se katten vandre mot gangen med sitt lure blikk. "Nå skal jeg drite, du skal tørke opp. Æddabædda!" Men neida, onde Stagg har et halsbånd som gir støt. Sikkert et artig syn med katter som løper i taket, men jeg tror jeg lar ideen være med tanken.

Når det kommer til at enkelte tar hunden i nakkeskinnet, så er det en ganske så normal oppdragelse av en hund. Den lider ikke noen skade av at du tar tak i den på en forsiktig måte, men igjen... har du oppdratt hunden din riktig så skal det ikke være nødvendig. Strømhalsbånd er jeg ikke noe særlig "fan" av, det får andre ta seg av.
Strømhalsbånd er genialt for å avvenne fillebikkjer som plager sau/kveg. Kjør på. Har sett nok drepte sauer til at jeg sier go for strømhalsbånd. Så slipper jeg forhåpentligvis å skyte flere hunder.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hadde dette hvert dyreplageri hadde det ihvertfall ikke hvert solgt i dyrebutikkene. Forskjell på pining og signal.
Et lite spørsmål til de som sikkert kan mer hund enn meg.

Om man har en saueren hund, som så for valper. Vil disse valpene også bli saueren? Som en del av oppdragelsen fra moren.