Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1025
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg skal da være lærling om ikke så veldig lenge. Men jeg vet ikke hvor, er vell der roten til problemet ligger.
Jeg går Service og Samferdsel, skal gå "Sal, service og tryggleik" 2 året.
3 året skal jeg være lærling, men vet enda ikke hvor.
Det må være en plass jeg kan trives, å jobbe med hyggelige folk. Men også en lærerik jobb hvor jeg kan utvikle meg. Jeg satser på å være lærling innenfor noe servicerelatert.

Så er det noen her som har noe å anbefale? Noen som har vært lærling selv, hvordan var det for dere å være lærling? Erfaringer? Hvordan var lønnen? Bodde dere hjemme eller på hybel, hvis hybel: Hvordan gikk det med økonomi og mat?

Takker for alle relevante svar
Jeg bor selv på hybel, og lever på borteboer stipend.
Skaff deg ekstrajobb på McDonald`s hehe
Nei, du ser ned på sånne folk du vist, som tar ansvar for sin egen økonomi.

Siden du kommenterte i annen tråd at du ser ned på andre som jobber på fast-fodd sjapper, så bør du være mann nok til å vite og klare å finne egen lærlingplass.
Ingen som vil ansette lærling om mora kommer å spør etter jobb for sønnen sin.
Jeg er lærling, bor da fortsatt hjemme ettersom at jeg bor bare 25-30 min fra jobben :P
Lønna er ikke så veldig mye å skryte av som lærling, men prøv å ta litt overtid, det kommer godt med (pga 100% arb.taker lønn)!
Finn ett sted innenfor noe du liker, miljøet er ganske viktig for fokus har jeg merket
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av pontiac Vis innlegg
Skaff deg ekstrajobb på McDonald`s hehe
Nei, du ser ned på sånne folk du vist, som tar ansvar for sin egen økonomi.

Siden du kommenterte i annen tråd at du ser ned på andre som jobber på fast-fodd sjapper, så bør du være mann nok til å vite og klare å finne egen lærlingplass.
Ingen som vil ansette lærling om mora kommer å spør etter jobb for sønnen sin.
Vis hele sitatet...
Finne egen lærlingplass skal jeg, det skal du være sikker på. Men jeg var ute etter alternativer. Jeg var også ute etter noen erfaringer fra lærlinger som bor på hybel.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Finne egen lærlingplass skal jeg, det skal du være sikker på. Men jeg var ute etter alternativer. Jeg var også ute etter noen erfaringer fra lærlinger som bor på hybel.
Vis hele sitatet...
Tror egentlig ikke det er så stor forskjell på hybel livet som lærling, eller som student.

Du kan jo Pm `e meg skype adressen din, så kan vi slå av en prat
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Har vertfall lønn når du er lærling. Det jeg tenkte ville være ganske heftig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Har vertfall lønn når du er lærling. Det jeg tenkte ville være ganske heftig.
Vis hele sitatet...
Da vet du ikke hvor "heftig" satsen for lærlinglønn er

Men lønn er uansett gøy, uansett mengde.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Har vertfall lønn når du er lærling. Det jeg tenkte ville være ganske heftig.
Vis hele sitatet...
Du får nok tilsvarende når du gjør som meg : Stipend, og kveldsjobb.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Da vet du ikke hvor "heftig" satsen for lærlinglønn er

Men lønn er uansett gøy, uansett mengde.
Vis hele sitatet...
Jeg får full lønn i lærlingperioden. Så ironien din kan du pakke ned i kofferten igjen
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Jeg har vell strengt tatt ikke rett på borteboer eller noe som helst stipend. Men klarer greit å fikse meg borteboer om det er det det står på. Men tenkte å bo hjemme litt til, frister ikke å stikke av fra brødskiven til mamma helt enda.
Ok, skal komme med et seriøst tips

Om du bor borte så kan du søke om borteboer stiepend når du er lærling, MEN pass på å ikke tjene for mye, for da blir stipendet gjort om til lån etter endt lærlingtid.
Eg fikk stipend, men jobbet for mye og tjente over hva grensen til lånekassen er og dem gjorde alt om til studielån. Lønner seg ikke å jobbe
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Hva er grensen?