Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2852
IT-grunder Espen Holm mener skolene burde droppe bruk av IT i undervisningen.

Holm sier til Aftenposten:
"Barna trenger ikke IT i skolen og undervisning på PC. Ikke sløs bort flere millioner på teknologi - bruk mer penger på å gjøre lærerne til gode historie-fortellere ... Når så mange har PC, dataspill, e-post og Internett hjemme, lærer de seg fort å trykke på de riktige knottene. På skolen burde de lære andre ting. Ellers blir læreren redusert til en vaktmester som står og ser på at elevene ser inn i en skjerm."

Morten Søby ved ITU ved Universitetet i Oslo sier derimot at skolene skal gi elevene en digital dyktighet på linje med basisferdigheter som å skrive, lese og regne. Men skolene har ikke sett hele potensialet ved bruk av IT. For eksempel er lærerenes kompentanse et sårt punkt.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Kan vel si meg litt enig med Espen Holm, men når en ser på IT nivået hos en del, så ser en godt at de faktisk kun bruker pcen til chatting, dataspill og internett. Jeg synes det er greit at de har litt generell undervisning i IT, ihvertfall innen tekstbehandling, regneark og generell bruk av OS i grunnskolen siden IT vil utgjøre en så stor del av fremtiden.
Skolen må klare å se IT som ett verktøy, ikke som ett leketøy slik det i stor grad blir i dag! Drit i skolebøker, gi hver elev en e-bok med alle bøkene og som oppdateres automatisk via internett! Gjerne en bærbar PC i tillegg!
Selvfølgelig trenger man PC'er til undervisninga, alt går jo bare på moderne teknologi (nesten da).
Greit nok at barna har PC'er hjemme, men hvem er det som vil bruke word og exel hjemme på sin egen fritid? Derfor bør nesten barna tvinges til å lære litt kunnskaper om word og exel.

Jeg har akkurat gått ut fra 10.kl nå, det fleste kan å bruke data, men det var også noen som ikke kunne bruke exel og word.
Tror det ikke var en eneste skjel som kunne å lage et slik kake diagram om hvor mange prosent det var av ditten og datten. (isåfall var det et fåtall)

I hele høst har skolen vært under ombygging, når alt vær færdige, kom det vel nesten 70 nye PC'er med exel og word.


Dataene brukes jo ikke til noe annet enn skoleprosjekter, front page, exel, word power point osv.

Dessuten var et det nytt system på skolen, det var masse ting som ikke var _lov_
Hvis du for eksempel kikka deg inn på komplett.no ble du utestengt av systemet for en måned ca. Web spilling ble det også slått hardt ned på.
Det var også en stooor haug med andre ting som ikke var lov og som heller ikke gidder å ramse opp.
så konklusjonen; det var minimalt du fikk lov til å gjøre på dataene ved gamleskolen min.

Men når man kjøper 70 dataer (nye) til exel og word osv. og de ikke kan brukes til noe annet synes jeg det er bortkastede skattepenger...

Jeg har som sagt meninger for og imot!
Det er iallefall på tide å få fjernet symptomene på at den som tegner mest i boka får best karakterer helt opp i tiendeklasse - da jeg ikke har gått på videregående enda, kan jeg neppe uttale meg. Det ser ut som om skolen baserer individuelle fagplaner på det vi skal lære, vurderingene på det vi må ha lært, og store deler av hele greia går på trynefaktor og lærervariasjoner. Man belønner nærmest ignoranse hvor folk lærer seg å lese overskriftene i pensumet en dag før en prøve, og så glemme alt dagen etterpå. Det er ikke relevant hva annet eleven kan om emnet: Så lenge Olav møter opp med kunnskapen om det forrige kapittelet på mandag, gir vi langt faen i om det huskes av ham på onsdagen. Dette er et resultat av pedagogikken skolen blir basert på sammen med de gammeldagse undervisningsformene med bøker, tavle og slikt. Evigvarende prosjektarbeid hvor man gjør lite konkret arbeid utover å gjenfortelle det samme, tørre stoffet enda en gang gjør ikke saken bedre.

Jeg vil ikke uttale meg om vgs, men grunnskolen trenger ikke IT i den formen den bruker det nå, og den trenger ikke bøker slik vi bruker dem nå. Vi må revurdere om læring er korttidshukommelse eller forståelse.

Jeg er trøtt akkurat nå, og denne posten bærer nok preg av det. Antagelig samsvarer ikke helt det jeg skrev med selve nyheten. Oh well, hva kan man vente av en som har brukt ti år i skolesystemet på å gjenfortelle fagplaner?
IvI:
Du har så altfor rett
Jeg gikk på It linje på en skole i Oslo, dette var en priavt skole og det med spilling og sånt ble slått hardt ned på siden det dreper skolens båndbredde.

Litt offtopic, men corlex mest sannsynligvis betaler ikke du skatt, jeg derimot som betaler 17% må faktisk se meg nøtt til si at de skattepengene jeg bruker har bare gått til nyttige ting utenom politikerenes fine boliger og annet.

Btw: alle må sove godt og ha en god natt
drwho:
Vil si at ca 20% av skattepengene dine dessverre blir brukt på enten å pisse folk i trynet, eller å vranglære ungdommer
Opprinnelig postet av IvIoyner
Det er iallefall på tide å få fjernet symptomene på at den som tegner mest i boka får best karakterer helt opp i tiendeklasse - da jeg ikke har gått på videregående enda, kan jeg neppe uttale meg. Det ser ut som om skolen baserer individuelle fagplaner på det vi skal lære, vurderingene på det vi må ha lært, og store deler av hele greia går på trynefaktor og lærervariasjoner. Man belønner nærmest ignoranse hvor folk lærer seg å lese overskriftene i pensumet en dag før en prøve, og så glemme alt dagen etterpå. Det er ikke relevant hva annet eleven kan om emnet: Så lenge Olav møter opp med kunnskapen om det forrige kapittelet på mandag, gir vi langt faen i om det huskes av ham på onsdagen. Dette er et resultat av pedagogikken skolen blir basert på sammen med de gammeldagse undervisningsformene med bøker, tavle og slikt. Evigvarende prosjektarbeid hvor man gjør lite konkret arbeid utover å gjenfortelle det samme, tørre stoffet enda en gang gjør ikke saken bedre.

Jeg vil ikke uttale meg om vgs, men grunnskolen trenger ikke IT i den formen den bruker det nå, og den trenger ikke bøker slik vi bruker dem nå. Vi må revurdere om læring er korttidshukommelse eller forståelse.

Jeg er trøtt akkurat nå, og denne posten bærer nok preg av det. Antagelig samsvarer ikke helt det jeg skrev med selve nyheten. Oh well, hva kan man vente av en som har brukt ti år i skolesystemet på å gjenfortelle fagplaner?
Vis hele sitatet...

Er helt enig med deg, selv synes jeg trynefaktoren er det værste i hele skolesystemet...
Jeg er enig med deg IvI, men må si at det du lærer, så glemmer etter prøven, har du lettere for å lære på nytt senere. Det oppdaget jeg nå når jeg begynte på ungdomsskolen. Naturfagen var ikke mye annet enn repetisjon fra ungdomsskolen, og jeg tok det mye lettere nå enn jeg gjorde på ungdomsskolen.

Gikk litt offtopic men men

Ontopic: Jeg er nå ferdig med GK allmen, og hadde der Økonomi og informasjonsbehandling. Det som skjedde der var at hele klassen satt å spilte spill fra 123spill eller noen andre plasser, og lærerinnen sto der oppe og snakket med seg selv.

Men jeg oppdaget at det trengs noe lsikt i skolen. For det var noen som nesten aldri hadde tatt i en datamskin før. De var helt blanke på det området. Og ingen kan nekte på at datamaskinen og internett er et nyttig vertktøy.

Må si det samme som IvI: "Jeg er trøtt akkurat nå, og denne posten bærer nok preg av det. Antagelig samsvarer ikke helt det jeg skrev med selve nyheten."

God natt og søv søtt dere som er oppe fremdeles. Og husk at skolen begynner i august en gang

Oh kom på: et annet problem er lærernes kyndighet med en datamaskin. Bare noe jeg følte måtte med.
Sist endret av P4un; 22. juni 2004 kl. 04:16.
2 timer "gjør som dere vil" i uka er kanskje ikke dumt?
2 timer fri tilgang der det legges til rette for lekser og andre konstruktiv ting, uten at det er et krav.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Vel.. vi er vel mange som er enig med IvI..

Men det jeg har merket meg er at det er MYE lettere om man bruker data til å lære fagene vi skal lære. Vi har f.eks. et dataprogram i tysken (gikk 1. VGS), og lærer mye fortere med det enn jeg gjør med boka.

Jeg synes også vi skulle hatt IT med datahistorie. Ting har skjedd fort, men det betyr ikke at det er betydelige. Burde også lære programmering

IT er viktig.. Men skolen skjønner ikke hvordan de skal bruke det.
Orgazmus: Det har vi allerede, det kalles adbeidsøkt:P
Men, uansett, Jeg synes at det er greit med bærbare PC'er til de elevene som trenger det. Det er også et hjelpemiddel som fort kan misbrukes. Sånn som PC'ene står i skolesystemet akkurat nå, er de bortimot verdiløse og utdaterte. På skolen min (ung.d skole) er de ca. tre-fire klassepc'er som funker okey, resten tar det en halvtime og slå på osv.

IvI: du har så evig rett, kjenner igjen det der med flest tegninger i boka gir best karakter.
Denne mannen er i hvert fall dårlig til å argumentere for seg (, eller så er det kanskje journalisten som siterer han dårlig ?). Artikkelen er full av negative beskrivelser om it, som "trykke på knotter", uten å si hvorfor dette er negativt.

"blir læreren redusert til en vaktmester som står og ser på at elevene ser inn i en skjerm.", beskriver bare en handling som negativ uten å si hvorfor.

Er det bedre at

"blir læreren redusert til en vaktmester som står og ser på at elevene ser ned i en bok."

Vi kan eventuelt legge på enda noen flere negative ord:

"blir læreren redusert til en enkel vaktmester som står og ser på at elevene ser apatisk ned i en bok."


Dette er virkelig essensen i hva som er feil i norsk skole i dag. De harde fagene fjernes og myke ting, som Norsk og "historiefortelling" tar deres plass. "Bruk mindre tid på teknologi, og mer tid på å bli gode historiefortellere", kunne også vært bruk mindre tid på matematikk, realfag eller naturfag.


Er det "historiefortelling" Espen Holm mener vi skal leve av når oljen er brukt opp? 4,5 millioner mennesker som sitter og forteller historier til hverandre og klapper hverandre på ryggen.



Litt offtopic, men corlex mest sannsynligvis betaler ikke du skatt
Vis hele sitatet...
Moms, vi betaler alle en formue i skatt der.
Når så mange har PC, dataspill, e-post og Internett hjemme, lærer de seg fort å trykke på de riktige knottene.
Vis hele sitatet...
De kan bruke en datamaskin. Skolen burde lære unga noe mer utover det, ettersom datamaskiner er en viktig faktor over hele verden i nesten alle sammenhenger. Skal neste generasjon kun være en gjeng droner uten kunnskap om noe annet enn et teletubbies-aktig interface og den grå harddisken som gjør all magien?
Opprinnelig postet av CorLeX
Selvfølgelig trenger man PC'er til undervisninga, alt går jo bare på moderne teknologi (nesten da).
Greit nok at barna har PC'er hjemme, men hvem er det som vil bruke word og exel hjemme på sin egen fritid? Derfor bør nesten barna tvinges til å lære litt kunnskaper om word og exel.

Jeg har akkurat gått ut fra 10.kl nå, det fleste kan å bruke data, men det var også noen som ikke kunne bruke exel og word.
Tror det ikke var en eneste skjel som kunne å lage et slik kake diagram om hvor mange prosent det var av ditten og datten. (isåfall var det et fåtall)

I hele høst har skolen vært under ombygging, når alt vær færdige, kom det vel nesten 70 nye PC'er med exel og word.


Dataene brukes jo ikke til noe annet enn skoleprosjekter, front page, exel, word power point osv.

Dessuten var et det nytt system på skolen, det var masse ting som ikke var _lov_
Hvis du for eksempel kikka deg inn på komplett.no ble du utestengt av systemet for en måned ca. Web spilling ble det også slått hardt ned på.
Det var også en stooor haug med andre ting som ikke var lov og som heller ikke gidder å ramse opp.
så konklusjonen; det var minimalt du fikk lov til å gjøre på dataene ved gamleskolen min.

Men når man kjøper 70 dataer (nye) til exel og word osv. og de ikke kan brukes til noe annet synes jeg det er bortkastede skattepenger...

Jeg har som sagt meninger for og imot!
Vis hele sitatet...

Der har du grunnen til at jeg får dårligst karakter i arbeidsbøkerne, har tyngst og best stoff om det vi driver med, men jeg får 3- fordi jeg ikke skriver fint nok eller tegner nok!
Det er faktisk folk som ikke har datamaskin hjemme, og det er de som ikke har office-pakken osv..

Om man ser fremover f.eks 20 år, _alt_ av informasjon som skal lagres blir da lagret på en datamaskin. Nesten over alt gjøres dette nå, men om 20 år til er jeg rimelig sikker på at dette gjøres over hele landet.

Når det kommer til dataundervisning i skolen; det er viktig. Ubetvilsomt. Å mene at siden så mange har datamaskin hjemme og dermed "kan data" betyr ikke nødvendigvis at dette er det korrekte. Flere (spes utlendinger) i klassen min har ikke en datamaskin, og kan ihvertfall ikke bruke den. Da er det bra at skolen lærer disse hvordan man f.eks leser mail osv.
Jeg synes det er riktig med dataundervisning på skolen, med den undervisningen som drives nå er idiotisk. Da jeg hadde Øki i første klasse på vgs ble vi guttene i klassen (det var vi som var de datakyndige) ferdige med oppgavene vi fikk med en gang, mens mange av jentene bruke kjempelang tid, og måtte ha masse hjelp av læreren for å få det til. Resultatet var at vi guttene lærte veldig lite i disse timene, og i tilleg kunne vi få anmerkninger for "gjenntatt surfing/spilling i timene", fordi vi ikke hadde mer å gjøre.

Selvsagt bør det fortsatt være opplæring av data/it i skolen men de burde kanksje dele opplæringen inn i forhold til kompetanse og interesse, slik som de har gjort med matte (1mx og 1my).

Det er hvertfall sånn jeg ser det.
edit: trykkleif
Opprinnelig postet av SkyFex
IT er viktig.. Men skolen skjønner ikke hvordan de skal bruke det.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er problemet
Poenget med at skolen ikke skal kaste bort penger på teknologi er et veldig godt poeng. Vi må slutte å kaste bort penger. Men det betyr ikke at vi skal kaste ut alle datamaskinene. Der finnes måter å spare penger, og samtidig få en vel så god, om ikke bedre, løsning enn det vi har i dag.

Skolelinux 1.0 ble sluppet i går. Med en terminalløsning fra skolelinux kan eldre datamaskiner brukes, programvaren er billig og best av alt: man kan gi elevene hver sin cd med verktøyene man bruker på skolen, slik at de kan ta det med seg hjem og prøve videre der. Læring er ikke noe man gjør i 1 og en halv time på skolen. Om man kan gi elvene verktøyene de bruker kan de bli kjent med datamaskinen også utenfor skolen.

Alle vil møte på en datamaskin i fremtiden, det er bare sånn det er. Å lære noen grunnleggende ferdigheter, som det å bruke tastaturet, regneark og tekstbehandler, er viktig. Det er vel så viktig at alle lærer litt matte, litt norsk, litt historie osv. Men at vi lærer litt om det ene betyr ikke at vi må fjerne det andre.

Det er også svært viktig at vi lærer teknikker, og ikke programmer. Programmene skiftes ut hele tiden, teknikkene består. Det er viktig at vi lærer, og ikke minst forstår regneark, ikke excel 2000. Man skal skjønne tekstbehandler, ikke Word 97.
jeg mener alle skoler bør ha Pc'er for alle elever, men det kan være begrensede webområder elevene kan bruke...'
man bør også kanskje ta litt hensyn til hvilke fag man bruker pc til, det er ikke alle som passer like bra
Et annet punkt jeg glemte i natt er hvor mye enklere det er å bruke en datamaskin til rent praktiske ting. Jeg har ikke orden for fem flate øre, jeg slenger alle lapper ned i sekken, legger alt i hauger, og beregner en del av leksetiden jeg skal bruke til å grave fram riktig bok. Det er komplett umulig for meg å finne fram noe jeg har skrevet for lenge siden, da det er
A) Vanskelig å redigere gammel informasjon i en skrivebok.
B) Nærmest umulig å holde oversikt.
Jeg har blitt en hel del bedre på dette, men det kan på ingen måte sammenlignes med hvor effektiv jeg er når jeg har tilgang på informasjonteknologi. Helvete heller, hadde alle elevene vært like kjappe på tastatur som meg, så hadde vi kunnet gjennomført norsk-eksamen på en tredjedel av tiden, og stilene hadde blitt mye lettere å få perfekte (igjen, dette er de rent praktiske fordelene med det å ha IT: Man slipper å kladde og føre inn siden man kan organisere tekstblokker, lagre kopier og så videre. Søking blir en lek, og rare skrivefeil blir enkelt å luke ut. Jeg vet iallefall at jeg får problemer med å se om "porblem" er stavet feil etter 6+ timer i et eksamensrom når jeg leser over stilen for siste gang.). Når du mestrer en datamaskin, blir jobben din mye lettere.

Jeg mener så aldeles ikke at IT er en unnskyldning for at elevene ikke skal kunne lære seg orden i virkeligheten, men når man har opparbeidet en logisk sans for organisering på datamaskinen med mappestruktur og kopier, så blir det lett å overføre denne metaforen til den virkelige verden. Tankekartene mine ser ut som et filtre fra unix.

Dette er de rent kortsiktige fordelene man kan få ved datamaskiner hvis de implementeres inn i dagens skolesystem riktig. Jeg står fremdeles på at hele skolesystemet må legges om før vi får en sikkelig form for skole hvor elevene faktisk lærer. Og før noen kommenterer det; Nei, jeg er ikke en bitter drittunge som er sur fordi noen får bedre karakterer enn meg, på tross at jeg "er bedre" enn dem. Forståelsen min av skolesystemet er utmerket fra et elevperspektiv, og det var sånn jeg endte opp med sju seksere på vitnemålet (to fra eksamenskarakterer inkludert), men jeg skulle gladlig ofret de karakterene for følelsen at jeg faktisk har brukt tre år av livet mitt på å lære noe annet enn dagshukommelse av svada.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Det er iallefall på tide å få fjernet symptomene på at den som tegner mest i boka får best karakterer helt opp i tiendeklasse - da jeg ikke har gått på videregående enda, kan jeg neppe uttale meg. Det ser ut som om skolen baserer individuelle fagplaner på det vi skal lære, vurderingene på det vi må ha lært, og store deler av hele greia går på trynefaktor og lærervariasjoner. Man belønner nærmest ignoranse hvor folk lærer seg å lese overskriftene i pensumet en dag før en prøve, og så glemme alt dagen etterpå. Det er ikke relevant hva annet eleven kan om emnet: Så lenge Olav møter opp med kunnskapen om det forrige kapittelet på mandag, gir vi langt faen i om det huskes av ham på onsdagen. Dette er et resultat av pedagogikken skolen blir basert på sammen med de gammeldagse undervisningsformene med bøker, tavle og slikt. Evigvarende prosjektarbeid hvor man gjør lite konkret arbeid utover å gjenfortelle det samme, tørre stoffet enda en gang gjør ikke saken bedre.

Jeg vil ikke uttale meg om vgs, men grunnskolen trenger ikke IT i den formen den bruker det nå, og den trenger ikke bøker slik vi bruker dem nå. Vi må revurdere om læring er korttidshukommelse eller forståelse.

Jeg er trøtt akkurat nå, og denne posten bærer nok preg av det. Antagelig samsvarer ikke helt det jeg skrev med selve nyheten. Oh well, hva kan man vente av en som har brukt ti år i skolesystemet på å gjenfortelle fagplaner?
Vis hele sitatet...
Det første der, det med at dem som tenger i boka får best karakter er helt vanvittig. Husker læreren min på ungd. skolen. Vi måtte levere inn bøkene for gjennomgang og karaktersetting. Helt sykt. Du kan iallefall trøste deg med at på VGS så er det ingen som bryr seg om hva det står i bøkene dine bare du kan stoffet. Der er det prøvene og hva du sier i timene som teller, ikke alle de fine tegningene...
Må igjen si meg enig med IvI, hvis man hadde kunne fått brukt PCer ved eksamen, så hadde iallefall karakterene mine gått opp.

Klassen min fikk lov til å bruke laptops på noen tentamener på ungdomsskolen, og den ene gangen jeg fikk låne en, gikk det mye bedre enn om jeg skulle skrevet den for hånd. Problemet med den ordningen var at ikke alle har tilgang til laptops, og ganske mange hørte på musikk når de satt å skrev. Og som de fleste vet er musikk fyfy på skolen.

Jeg har vurdert å søke om lov til å bruke pc ved tentamener/eksamener pga min forferdelige håndskrift. Men vet ikke om jeg skriver stygt nok. Men man får se til høsten.


Opprinnelig postet av SkyFex
Burde også lære programmering
Vis hele sitatet...
Nope, kan ikke si meg enig der
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee

Det første der, det med at dem som tenger i boka får best karakter er helt vanvittig. Husker læreren min på ungd. skolen. Vi måtte levere inn bøkene for gjennomgang og karaktersetting. Helt sykt. Du kan iallefall trøste deg med at på VGS så er det ingen som bryr seg om hva det står i bøkene dine bare du kan stoffet. Der er det prøvene og hva du sier i timene som teller, ikke alle de fine tegningene...
Vis hele sitatet...
Jau, som FlyingVeeVee skrev bryr ikke lærerene seg om hva som står i bøkene, men på Ungdomsskolen gjør de da det _selfølgelig_
Det er akkurat det som gjør at jeg ikke fikk noen 5'er i naturfag!

Som sagt hadde vi fått 70 nye PC'er ved gamleskolen min, når vi var oppe til matte eksamen var det noen oppgaver vi fikk bruke på data, så det skulle ta kortere tid å regne ut!

Dette var egentlig meget genialt
Sist endret av CorLeX; 22. juni 2004 kl. 16:32.
Det med at skolen skal være så nøye på hvilke websider man er inne på blir ganske dumt egentlig. Det er elevenes eget ansvar å nå målene sine, enten om det gjelder å kunne et pensum til en prøve eller en fremføring av et prosjektarbeid. Om noen elever da heller bruker noe tid på andre ting enn det de skal på internett på skolen, så burde det være greit. Da må de heller gjøre arbeidet hjemme eller ved en senere anledning. I ungdomsskoletrinnet blir dette kanskje ikke så lett, siden skolen er obligatorisk, med en blanding av skoletrøtte elever, nerder og flinke elever, men i høyere trinn skulle ikke dette bli noen sak.

Å begrense hva elevene skal gå på på internett er i grunnen egentlig en slags kommunistisk holdning, spør du meg... Elever skal selvfølgelig holde seg unna krenkende innhold, barneporno og andre ulovligheter på skolen.
kermit-'s Avatar
Trådstarter
Det nettmøtet ble stappfullt av jeg-har-ikke-tid-til-å-svare-på-spørsmålet-svar men jeg kunne ikke være mer uenig i det han faktisk svarte på.

Denne er herlig:
Tror du er litt for kjapp når du tror at IT er vår frelse. IT kommer til å finne sted i India. Det vi skal leve av er den underliggende kompetansen - om regnskap, skipsfart, turisme, møbelproduksjon osv. Og bby the way så bruker vi IT i arbeidet med å sjekke inn turister og styre kraftverket. Men IT biten av dette er uvesnetlig.

og denne:
Hei Stian "... jentene hengende bak" sier du. Bak hva da? Bak fremskrittet? Hvilket fremskritt? Problemet er at du definerer teknologi som fremskritt, uansett. Var atombomben et fremskritt? Hvis du står på kanten av et stup og tar et skritt fremover, er det da et fremskritt? Skolen (skolepolitikerne først og fremst) er for lite reflektert mht til nytten av IT for å bli et helt menneske.


Summa summarium: IT suger og er noe folk i India skal drive med istedet. Og ikke en gang tenk på å begynne med programmering.
Ministry of Love
sptz's Avatar
tja det han mener er vel at india som er det landet der det er smartest å satse på software virksomhet sett ut ifra et økonomisk perspektiv. Ingeniørene der nede krever ikke så store lønninger og de er dyktige. Israel er vel det landet med de dyktigste ingeniørene men de krever for mye lønn derfor får de ikke tilbake nok kode for pengene. Israelske ingeniører blir derfor ofte brukt til kritiske programmer.

Det er i allefall hva Ericsson sin tidligere leder i India fortale meg..

Var vel igrunnen litt på siden, men det får heller være. Poenget er at norske dataingeniører som også blir regnet som likedyktige eller bedre en indiske skal ha for mye penger til at det er lønnsomt og drive storstilt i Norge.
Men skjønner ikke helt hva dette har med it i skolen. Folk må lære seg å bruke it selv om vi kanskje ikke kommer til å være det landet som utvikler så mange produkter.
Opmerksomhet, folkens:

*kremt* L97 [SIZE=3]suger![/SIZE]
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Skolene har rett og slett ikke god nok kompetanse med IT relaterte ting. Disse kursene de sender lærerene på er for avanserte. Det lærerene trenger er et skikkelig bestefar kurs. Har utallige ganger måtte hjelpe lærere med data- / audiovisuet-utstyr. Det er nesten litt flaut.

Litt offtopic:
En annen ting jeg stusser litt på er hvor lett skoler gir bort PC-er til folk som har skrive vansker. Det er jo skikkelige kraftmaskiner til mangfoldige tusen kroner, og de som får det lærer garantert ikke å skrive bedre av denne grunn. Kunne de ikke heller har brukt de 15k på å leie inn en logoped til å hjelpe personen så han ikke blir helt lamma senere i livet. Nå sikter jeg til de som har generellt stygg skrift.
kermit-'s Avatar
Trådstarter
- Holm vrøvler

Torger Ødegaard, byråd for skole og utdanning i Oslo, mener IT-gründer og historieforteller Espen Holm er helt på jordet. Holm mener skolen bør satse på gode lærere, ikke data.

Aftenposten
Når en IT-gründer sier at folk burde holde seg unna IT, betyr vel det bare at han ikke liker konkurranse?
Vet ikke helt hva slags IT opplæring det er snakk om her, men jeg vet i hvertfall at jeg er akkurat ferdig med 10. klasse og vi på gamle skole har vi ihvertfall ikke fått noe opplæring innen IT.. Og datautstyret de har der er helt latterlig( P 133 )... Alt jeg kan kommer gjennom egen erfaring, fattern og broren min..
Jeg tror at den grunnleggende oppløringen innen IT må man stå for selv.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg opplevde at folk i klassen min på videregående ikke kunne bruke Word, Windows Utforsker og andre elementære ting, så det er flott at det er opplæring i slikt, men jeg er for en undervisning som bygger på hvert individs ferdigheter. Dessverre er dette mer eller mindre umulig å gjennomføre. ITlærerne på skolen min hadde tatt dette microsoft-kortet eller hva nå det heter, og anklager meg for å hacke når jeg sitter i ssh. Det sier vel sitt? Var bare en lærer på skolen som var skikkelig dyktig i IT, kunne om binær og annet som jeg kunne tenke meg å drive på med, men for det første var han gymlærer, og for det andre var det ikke pensum, så det gikk dårlig.

Ang. it-læring, så brukte vi en slags læringsplattform på nettet, husker ikke navnet i farten. Det var en elendig sammensatt greie, men konseptet var veldig bra. Alle meldinger fra lærere, med notice på lekser og slikt ble lagt ut der, samt at alle prosjektoppgaver og slikt ble levert der, og alle elevene kunne få tilgang til diverse læremateriale som vi selv la ut der. Inkl. meldingsfunksjon mellom elevene var dette en greit løsning å bruke i klassen min. Dessverre viste det enkelte svakheter, f.eks. som at en god del av de som bodde på hybel som ikke hadde bredbånd måtte finne en maskin iløpet av ettermiddagen eller ringe noen med maskin for å sjekke evt. nye beskjeder.
Samtidig var det dette med de som hadde datakunnskaper=0

Jeg har tro på IT i skolen, hvis man bare får orden på ting, slik at man slipper å bruke tre måneder på å lære å åpne og lagre dokumenter i word når man allerede kan dette.
Espen Holm er en brødgjøk...
er vel ikke så mye som skal til for å kunne kallle seg IT Grunder
har man starta et nettsted så er man vel en grunder da?