Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4820
Neste generasjons ADSL er rundt hjørnet.

NextGenTel, Telenor og Firstmile har alle planlagt å komme med ADSL2 i nær fremtid. Både NextGenTel og Firstmile har sagt at de skal komme med ADSL2 til høsten.

Telenor kjøpte inngikk i mai en avtale med Alcatel for kjøp av ny teknologi som inkluderer blant annet ADSL2 og G.shdsl.
Sistnevnte er DSL-teknologi for små og mellomstore bedrifter med behov for høyere upload. Telenor har bestilt minst 450 000 DSL linjer fra Alcatel.

ADSL2 kommer i tre varianter; Standard ADSL2, ADSL2+ og ADSL2++. Kun standard ADSL2 og ADSL2+ er aktuelt i denne omgang. Standard ADSL2 vil ha en teoretisk fullhastighet på nærmere 12 Mbit/s over avstander på opptil 2 km. Opplastingshastigheten vil være som med ADSL.

ADSL2+ skal kunne gi en båndbredde på inntil 24 Mbit/s over avstander på nærmere 1 km. Over avstander på inntil 1,5 km er den maksimale båndbredden 20 Mbit/s, mens en båndbredde på inntil 10 Mbit/s skal kunne tilbys kunder med linjelengde fra sentralen på inntil 3 km. Opplastingshastigheten vil være som med ADSL.

ADSL2++ skal ifølge NextGenTel kunne gi en nedlastingshastighet på inntil 48 Mbit/s over avstander på omtrent 750 meter, men denne hastigheten faller gradvis ned til 10 Mbit/s ved omtrent 2,5 km. Opplastingshastigheten skal være på inntil 3 Mbit/s

Den høye hastigheten oppnås ved å doble båndbredden som brukes til trafikken (Standard ADSL2 bruker inntil 1,1 MHz i likhet med ADSL mens ADSL2+ bruker inntil 2,2 MHz for downstream. ADSL2++ benytter inntil 4,4 MHz.)
For tekniske opplysninger om ADSL2 se her

takk til Frazzy
"Opplastingshastigheten vil være som med ADSL. "

Leecherhorehelvete
fortsatt ingen fullgod bbf-erstatter.
ehhm offtopic men BBF-erstatter ?
Hva er bbf ?

ontopic: den linken var død foresten kermit- og, hva vil dette bety for de vanlige ADSL og SDSL abonemangene, prisene og slikt ? er det sånn at telenor bare ograderer linjene eller må man bestille ny linje fra blodhorene ?
ztaale: Man må kjøpe modemer som takler den høye hastigheten. Men ADSL2 er allikevel bakoverkompatibel.
Nøyaktig hva som skjer med "gamle" ADSL veit jeg ikke, men man skal ikke se bort ifra at prisene faller litt

bbf=Bredbåndsfabrikken (aka Bredbandsbolaget)

Linken fikset.
BBF = bredbåndsfabrikken ?
Opprinnelig postet av raz
BBF = bredbåndsfabrikken ?
Vis hele sitatet...
Folkene som selger 10mbit til 399 kr mnd i oslo, og 100mbit for noe mer i sverige.
Det er SDSL/SHDSL de burde ha satset på. Norge må ta igjen svenskene !
Men det er vel slik at dette bare ny teknologi fra sentralen og ut til beboerene? Er det ikke allerede slik at kapasiteten fram til sentralene er overbelastet en del steder, det må jo bare bli et større og større problem? Finnes det noen umidelbar løsning på det, annet en å bare kjøpe flere fiberlinjer?
Du kan jo se her Hvor urettferdig verden er

Men nå har jo svenskene en "I grundtjänsten ingår en trafikkvot på 300 GB per månad" for de som har 100Mbit
Kjedelig. Det her tar livet av internett.
Vi trenger bra uploadhastighet.
Ja...det suger jo med 1 milliard inn, hvis man har 128 ut, liksom...
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg hadde ikke klagd om jeg hadde fått 10mbit inn og 1 ut
Jo, det hadde du, for det hadde vært ubrukelig.
Nå tenkte jeg en dum tanke: Hva faen er vitsen med uploadspeed når man har site to site transfer støtte på de fleste ftper?

Spør du meg var det en vis tanke.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Opprinnelig postet av King Ghidora
Jo, det hadde du, for det hadde vært ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde ikke vært ubrukelig. For folk som uansett ikke deler noe, så har ikke det en dritt å si om uploadhastigheten er 1mbit. Er downloaden som spiller størst rolle for folk flest. Så klart er det bedre med 10/10, men om alternativet er 10/1 så tar jeg det med glede.
Markedsfundamentalismen tilsier at ADSL er inn!

et lite pip om at her er jeg ( opp ),
og masse bæsj i posten i retur ( ned )

ADSL er laget for å få annonser TIL forbrukeren.

En forferdelig mekanisme... men når folk er dumme nok til å kjøpe... så blir det akkurat slik vi har det i dag. Svenskene derimot går ikke med på noe som helst, de spiser ikke på restaurant en gang, hvis det ikke er gratis.
Heia Lyse Bredbånd sier jeg. Det er skikkelige linjer. Glad for at de satser i Sandefjord nå, så slipper vi ligge bak som resten av dere 128k ut linjer
Opprinnelig postet av tnt
Nei, det hadde ikke vært ubrukelig. For folk som uansett ikke deler noe, så har ikke det en dritt å si om uploadhastigheten er 1mbit. Er downloaden som spiller størst rolle for folk flest. Så klart er det bedre med 10/10, men om alternativet er 10/1 så tar jeg det med glede.
Vis hele sitatet...
Jeg leste posten feil, trodde han mente 1 kb ut, ikke 1 mb.
Ngt tilbyr jo i dag vdsl med synkron hastighet opp mot 10mbit. Dog til en noe stiv pris.

Har 8032/864 kbit linje nå og det som iriterer mest er den lave ut hastigheten i forhold til inn. Inn hastigheten holder foreløpig i masse vis. Maxer linja bare et par ganger i døgnet og ligger sjelden med max hastighet over lengre tid.

Waffel: Så du mener det er helt grett å bare snylte?
Opprinnelig postet av Waffel
Nå tenkte jeg en dum tanke: Hva faen er vitsen med uploadspeed når man har site to site transfer støtte på de fleste ftper?

Spør du meg var det en vis tanke.
Vis hele sitatet...
Hva med at linja kanskje kan brukes til noe annet enn warez? Å streame video til noen krever en del båndbredde, derfor er det kjekt med diger pipe ut. Dessuten vil like mye uthastighet redusere ødeleggelsen av share-p2p, noe som i dag er en realitet med telenor+netlimiter.
Ja, selvfølgelig, nå var jeg faktisk seriøst dum Tenkte mest på den vanlige personen her som skal uploade til de andre ftpene her.

/me slaps waffel
Før eller siden blir det fiber. En eller annen gang må de jo innse om at ADSL-teknologi kun kan fungere som en mellomløsning.

Hvorfor ikke legge fiber med en gang og få det ferdig?
Ministry of Love
sptz's Avatar
fiber koster masse penger siden det krever helt ny infrastruktur, det gjør ikke ADSL.

Kan det være så vanskelig å forstå?

Men man må være glad for at man får raskere linjer selv om de er asynkrone hastigheter. Når downloaden øker dramatisk kommer uploaden også til å øke en god del ergo vi får høyere hastighet over hele nettet selv med p2p.
Opprinnelig postet av spetznaz
fiber koster masse penger siden det krever helt ny infrastruktur, det gjør ikke ADSL.

Kan det være så vanskelig å forstå?

Vis hele sitatet...
Nei! men som CobraM sa, så varer ikke vanlige kobberlinjer for alltid, en gang må vi skifte ut til fiber...den teoretiske makshastigheten til de vanlige telefonlinjene vil nås om noen år, og da må vi skifte ut uansett...hvorfor ikke bare gjøre det med en gang..?
Det er egentlig et poeng. Like gjerne oppgradere til det som gir høyest teoretisk hastighet pr. dags dato, av den grunn at det blir en veldig langsiktig innvestering. På en annen side er folkene som kunne ha gjort forskjellen ikke villige til å åpne pengesekken.
Det blir lagt ut litt og litt fiber i sammengeng med andre prosjekter. Om en kabel må graves opp av en eller annen grunn pleier telenor/strømselskaper å legge med ett par fibertråder. Grunnen til att fiber ikke har tatt over hele verden er nokk ikke meterprisen, men alt arbeidet som følger med og att det er pr dag dato ikke ett absolutt behov for det...
adsl bruker 2 ledningen. Inn til hvert hus kommer det 4. Hvorfor kan ikke telenor ta i bruk alle. Må jo være en fordel. Ikke at jeg har noen som helst teknisk insikt, men det virker logisk
Det som er teit med p2p for mitt vedkommende er at hvis jeg laster opp med 384 kbps (ca 42-45 kb/s) så voldtar den innlinjen så til de grader, så jeg kunne godt tenkt meg en skikkelig utlinje.
Vel, jeg tipper at når vi får USDL så har telenor funnet ut at de skal legge fiber i hele Norge, kastet bort masse penger før de så skifte til UDSL
Skjønner ikke at man ikke, for en gangs skyld, kan være først.. hadde vært digg med UDSL i 2006/7
Hvis det har lagt fiber til hele Norge har de ikke kastes bort penger. Fiber har nermest ubegrensa kapasitet og rekkevidde, mens *dsl har sterke begrensinger på rekkevidde og hastighet.

Legger det fiber til meg i dag, kan jeg bruke den linjen i mange mange år framover. Men det er så klart forståelig at det vil utnytte de linjene de har til de ikke kan brukes mer.
Opprinnelig postet av Redstorm
Vel, jeg tipper at når vi får USDL så har telenor funnet ut at de skal legge fiber i hele Norge, kastet bort masse penger før de så skifte til UDSL
Skjønner ikke at man ikke, for en gangs skyld, kan være først.. hadde vært digg med UDSL i 2006/7
Vis hele sitatet...
Igjen, for å oppnå de hastighetene må man omtrent bo vegg i vegg med sentralen.
UDSL (ellr Uni-DSL) klarer i følge en pressemelding fra Texas Instruments opptil 200 megabit pr. sekund. Man har da valget mellom 100 megabit pr. sekund begge veier eller 10 megabit ut og 190 megabit inn.
Vis hele sitatet...
http://www.itavisen.no/art/1303765.html

Dette ser jo lovende ut

Det står også at det brukes kobber linje, altså det samme som vi har til vanlig ADSL

EDIT; Så ikke at det allerede var postet link til UDSL nyheten...
Sist endret av Cybergasm; 19. juni 2004 kl. 02:01.
Itavisen klarer iallefall å underminere mitt forrige poeng (slashdot-posten sier at rundt 250 meter er grensa). DSL er dødt på mange måter. UDSL er langt fra forbrukermarkedet, dessuten, man klarer sikkert å skvise 252375039265 Negerbyte/s ut av dsl-teknologien, men man må fortsatt omtrent koble seg rett på corenettet for å kunne ha den hastigheten. For folk flest som bor over 500 meter fra sentralen er adsl det eneste man kan få uansett hvor raskt nett de som bor 5 meter unna kan få.
UDSL går på segmenter, Slik at de som er innafor en sentral/bydel kan få 200mbit mellom hverandre.
Studentbyer rundt omkring har jo mange ekstremt gunstige tilbud. Jeg vet blant annet at den på Moholt her i Trondheim har 10/10 Mbits fiber for en slikk og ingenting (Om det ikke er integrert i leia).
bra for meg da, siden jeg bor 12 meter fra sentralen nabobygget! håper derfor denne linja kommer her snart. men jeg venter også på linja til Lyse, som etter planen skal være oppe og gå her inne utgangen av august..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet dette begynner å bli en gammel tråd men så netopp en reklame der Telenor tilbyr lik ut og inn hastighet på ADSL for bedrifter. Dette lover da godt med tanke på ADSL2 kanskje enden blir SHDSL 2??

Bare en (deilig deilig) tanke.
Her er hotlinken http://www.telenor.no/bedrift/dslkampanje/index.html
▼ ... noen uker senere ... ▼
litt offtpic da...
Jeg har ikke helt forstått det der me ADSL2, at hastigheten blir lavere og lavere for hvor lengre unna du bor?
jeg bor 20 km unna sentralen til ngt, vil hastigheten min bli like lav som vanlig ADSL da??
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet om dette kommer snart? Begynner jo å nerme seg høst nå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ADSL2.. fanken, her er ikke vanlig adsl bygd ut engang!
Opprinnelig postet av Hyllekjeks
Noen som vet om dette kommer snart? Begynner jo å nerme seg høst nå.
Vis hele sitatet...
Ja, dette ble skrevet 12. aug. "Første vinterdag" eller hva det heter passerte vi forrige uke.

Bare prat, som vanlig?
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.digi.no/php/art.php?id=113770

Leverandøren Dataguard vil tidlig i 2005 begynne å tilby ADSL2+ tjenester.

Dataguard gjøre ADSL2+ tilgjengelig i stort sett hele Oslo, Asker, Bærum, Drammen, Lillestrøm og Ski/Oppegård.

Så nå kan dere som bor der glede dere

Se link for mer informasjon

Jeg håper bare dette gjør at det blir en "ADSL2 krig" der alle Internett leverandørere gjør sitt for å levere ADSL2
www.hlink.no
for oss i harstad området.. det kommer etter nyttår antageligvis